Na czym polega grywalizacja w marketingu?

Na czym polega grywalizacja w marketingu?

Thirdman/pexels.com

Przesyt odbiorców treściami marketingowymi z każdej strony sprawia, że dużo trudniej niż jeszcze kilka lat temu zwrócić ich uwagę. Jednym z działań, które mogą w tym pomóc, jest grywalizacja. Dzięki niej w odbiorcach budowana jest więź z marką połączona z zaangażowaniem. Gdy reklamodawca dostarcza możliwość rywalizacji wraz z poczuciem przynależności i decyzyjności, o wiele łatwiej zaangażować potencjalnego klienta i zachęcić go do skorzystania z naszych usług czy zakupu oferowanego produktu. Dowiedz się, jak ogromne znaczenie ma współcześnie grywalizacja w marketingu.

Czym jest grywalizacja?

W XXI wieku treści marketingowe otaczają nas z każdej strony, z tego powodu do zaangażowania odbiorcy w dany przekaz i przeprowadzenie skutecznej perswazji potrzebne jest zdecydowanie więcej, niż kiedyś. Nasycenie przekazami reklamowymi sprawia, że użytkownicy zdecydowanie mniej chętniej tworzą konta na stronach internetowych reklamodawców, przekazują swoje dane w celu subskrypcji newslettera czy wypełniają ankiety. Taka kolej rzeczy sprawia, że specjaliści z działów marketingu muszą wymyślać nowe techniki, aby wzbudzić zainteresowanie odbiorców. Jedną z nich jest coraz częściej stosowana grywalizacja. Marketing to główna dziedzina, w której się ją stosuje.

Grywalizacja – co to jest? Pod tym pojęciem schowana jest nowoczesna metoda związana z angażowaniem odbiorców. Powstała ona na skutek połączenia działań wynikających z różnych dziedzin. Psychologia behawioralna dała informacje o zachowaniach konsumentów dotyczących w szczególności konkurencji i skuteczności programów lojalnościowych, z kolei wiedza z zakresu projektowania gier stworzyła możliwości dotyczące tworzenia jeszcze bardziej atrakcyjnych dla odbiorców treści. Grywalizacja to nic innego, jak angażowanie odbiorców dzięki połączeniu treści reklamowych z elementami rywalizacji.

Sprawdź: Black Friday w branży e-commerce

Grywalizacja – co to tak w praktyce?

Kampanie reklamowe mają kilka podstawowych celów. Poza tym najbardziej oczywistym związanym ze wzrostem sprzedaży niezwykle ważne jest także angażowanie odbiorców i budowanie wizerunku danej marki. Idealnym przykładem na to jest grywalizacja, która obejmuje czynności związane z edukacją, zaangażowaniem i rywalizacją. Pod tym pojęciem kryją się wszelkiego rodzaju minigry nastawione na reklamowanie produktu bądź usługi, a także programy lojalnościowe związane z budowaniem w klientach poczucia realnego wpływu na cenę czy jakość usług.

Źródło: Thirdman/pexels.com

To wszystko możliwe jest do przeprowadzenia z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. To właśnie one pozwalają na tworzenie atrakcyjnych dla odbiorców treści, które angażują ich w atrakcje reklamowe. Dotyczy to zarówno aspektów technicznych, jak i wizualnych, które sprawiają, że potencjalny klient będzie chciał wejść w proponowaną przez twórcę reklamy grę, zdobyć jak najwięcej punktów czy rozwiązać jak najwięcej zagadek. Wszystko to połączone jest z ciągłym budowaniem świadomości marki.

Jakie korzyści zapewnia grywalizacja w marketingu?

Nowoczesne kampanie reklamowe nie mogą być nudne, a kluczem do ich skuteczności jest zwrócenie uwagi odbiorcy i zatrzymanie jej na dłużej. Taki cel pozwala osiągnąć grywalizacja w marketingu. Wśród podstawowych korzyści tego rozwiązania wymienić można najważniejszą rzecz, czyli wzrost zaangażowania odbiorców. Ten zaangażowany zdecydowanie chętniej skorzysta z usługi czy kupi reklamowany produkt. W tym wypadku rośnie także lojalność klienta wobec konkretnej marki, co jako długoterminowy skutek przynosi ogrom korzyści. Lojalny klient nie kupi naszego produkt tylko raz, ale zostanie przy nim na dłuższy czas. Jest to szczególnie istotne w przypadku produktów codziennego użytku, takich jak produkty spożywcze, artykuły higieniczne czy też rozrywka.

Aby projekt grywalizacyjny osiągnął zamierzony skutek, należy przemyśleć jego działanie. Proponowana gra nie powinna być dla odbiorcy ani zbyt trudna, ani za łatwa. Jej głównym celem jest dawanie satysfakcji odbiorcy, że udało mu się rozwiązać problem, czy przejść kolejny poziom. Zbyt wysoki poziom zaawansowania może odstraszać trudnością. Z kolei ten zbyt łatwy może szybko znudzić uczestnika zabawy, przez co nie przywiązuje on do produktu należytej uwagi. Warto znaleźć złoty środek oraz pamiętać o gratyfikacji tych wytrwałych. Może to być zniżka, darmowy produkt czy też punkty lojalnościowe do wykorzystania w sklepie stacjonarnym lub online.

Sprawdź: 5 błędów na stronach internetowych, które należy zoptymalizować pod SEO w pierwszej kolejności

Dlaczego grywalizacja jest tak skuteczna?

Gra to rozrywka, a ta najczęściej kojarzona jest z czymś przyjemnym. Z tego właśnie powodu grywalizacja w marketingu potrafi przynosić tak spektakularne rezultaty. Zwykłe spoty reklamowe czy też reklamy statyczne, jeśli nie posiadają elementu zaskoczenia, czy chwytliwej piosenki nie przykuwają uwagi odbiorców. Sprawa wygląda inaczej w przypadku bardziej angażujących odbiorców treści. Jeśli spędzimy nad rozgrywką dłuższy czas, dużo bardziej zależy nam, aby doprowadzić ją do końca. Nawet jeśli nie skutkuje to natychmiastowym zakupem, świadomość istnienia danej marki pozostanie z odbiorcą na dłużej, przez co rośnie prawdopodobieństwo jego powrotu do proponowanego produktu czy usługi.

Grywalizacja to proces polegający na wykorzystaniu mechanizmów z tradycyjnych gier planszowych lub komputerowych w celu angażowania odbiorców w działania marketingowe danej marki. Budowanie pozytywnego przekazu odbywa się poprzez połączenie przyjemnej rozrywki z treściami marketingowymi. Sposób ten jest wprost idealną opcją do tworzenia lojalnościowych programów dla stałych czy nowych klientów. Skuteczność tego procesu wynika z konieczności tworzenia angażujących treści dla coraz bardziej wymagających klientów. Dzisiejsze pokolenia potrzebują jasnego komunikatu, który wybije się na tle konkurencji. Wynika to z ogromnej liczby bodźców, które w sieci zalewają nas z każdej strony.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: medialis.pl, soxx.pl

Jeśli chciałbyś otrzymać więcej informacji w danym temacie, wystarczy skontaktować się z grupa-icea.pl poprzez formularz kontaktowy lub czat.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    SEO czy Google Ads – co jest najlepsze dla Twojej firmy?

    SEO czy Google Ads – co jest najlepsze dla Twojej firmy?

    Jeśli prowadzisz stronę internetową, z pewnością chcesz, aby miała ona wielu odbiorców. Jaką to osiągnąć?
    Jak analizować social media? Przydatne narzędzia

    Jak analizować social media? Przydatne narzędzia

    Social media mają duże znaczenie w kształtowaniu marki i intensyfikacji ruchu, stąd pojawia się potrzeba monitoringu wszelkich działań. W jaki sposób?
    Jak reklamować się na Twitterze?

    Jak reklamować się na Twitterze?

    Twitter cieszy się dużą popularnością wśród użytkowników sieci. Efektywnie wdrożona kampania reklamowa na wskazanej platformie daje duże pole do popisu.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę