Pozycjonowanie stron internetowych można podzielić na działania on-site (optymalizacja witryny) oraz off-site (pozyskiwanie linków przychodzących). Specjaliści SEO stosują różne metody na pozyskanie linków do strony docelowej. Często spotykanym sposobem jest tak zwane katalogowanie. Czym są katalogi stron WWW? Co to jest katalogowanie stron internetowych? Na czym polega tworzenie najlepszych katalogów stron? Jakie jest cel katalogowania? Między innymi na te pytania odpowiadamy poniżej.
Katalog stron WWW, a raczej jego tworzenie, polega na dodaniu linku do strony poddanej procesie pozycjonowania w tak zwanym katalogu internetowym. Katalog stron to serwis internetowy, który jest pogrupowanym tematycznie zbiorem adresów URL. Trafiają one do katalogu dzięki internautom, którzy zgłaszają witrynę (zazwyczaj wraz z krótkim opisem oraz danymi teleadresowymi).
Katalogi stron nie są czymś nowym w Internecie. Wręcz przeciwnie, jest to raczej relikt przeszłości. Katalogi stron WWW najintensywniej były rozwijane w latach 90. oraz na początku XXI wieku. Pełniły funkcję podobną do tej, jaką dzisiaj pełni wyszukiwarka internetowa – czyli każdy katalog stron porządkował zasoby Internetu.
Jednym z wyjątkowo znanych katalogów stron jest DMOZ. Został uruchomiony w 1998 roku i z powodzeniem do dzisiaj agreguje zasoby Internetu. Inny przykład katalogu stron o ogromnym zasięgu to Yahoo! Directory. Ten katalog stron działał od 1994 roku, jednak zakończył swoją działalność w 2014 roku.
Co ciekawe, największe polskie serwisy internetowe tj. Wirtualna Polska (założenie w 1995 roku) oraz Onet (założenie w 1996 roku) na początku pełniły funkcję katalogów internetowych. Dopiero później zostały przekształcone w serwisy informacyjne. Pozostałe, popularne polskie portale, które miały (lub dalej mają) katalogi stron WWW to gazeta.pl, interia.pl oraz gwiazdor.pl.
Katalog stron może być płatny, ale można znaleźć też darmowy katalog stron internetowych. W płatnych koszt dodania wpisu zazwyczaj wiąże się z określoną opłatą. Koszt dodania jednego wpisu może być dosyć mocno zróżnicowany. Ceny rozpoczynają się już od 1 zł. Natomiast w niektórych tematycznych katalogach można spodziewać się opłat rzędu kilkudziesięciu lub nawet kilkuset złotych. Cena zależy od prestiżu danego katalogu, od ruchu, jaki generuje oraz oczywiście od polityki cenowej przyjętej przez dany serwis. Biorąc pod uwagę katalog stron płatny, warto odnotować, że wcześniej wiele z nich działało na takiej zasadzie, iż płatność odbywała się za pomocą kodu SMS. Obecnie zdecydowanie się od tego odchodzi i łatwiej znaleźć katalog stron, w którym można zapłacić za pomocą przelewu online.
Niegdyś darmowy katalog stron pomagał internautom poruszać się po zasobach Internetu. Współcześnie wyszukiwarki działają na tyle dobrze, że mało kto (żeby nie powiedzieć, że praktycznie nikt) wykorzystuje katalogi. Mimo to wciąż cieszą się sporą popularnością, gdyż są sposobem na szybkie uzyskanie dużej liczby backlinków. Katalog stron to więc narzędzie chętnie wykorzystywane przez specjalistów SEO do link buildingu.
Niemniej jednak trzeba odnotować, że dawniej link building oparty o katalog stron WWW był skuteczniejszy niż obecnie. Specjaliści SEO w miarę zgodnie mówią, że kiedyś poprzez katalog stron można było uzyskać bardzo dobre rezultaty w postaci podniesienia pozycji w wyszukiwarkach. Obecnie katalog stron ma nieco mniejszy wpływ na pozycję strony WWW.
Aby dodać firmę lub stronę internetową, trzeba ją przede wszystkim prawidłowo zakwalifikować do odpowiedniej kategorii. Jeśli więc chcemy dodać stronę sklepu internetowego z zabawkami, to prawdopodobnie odpowiednia będzie kategoria nawiązująca do zabawek lub ewentualnie dedykowana dla sklepów e-commerce. Jeśli natomiast chcemy dodać witrynę o tematyce dentystycznej, powinniśmy poszukać kategorii dotyczącej zdrowia.
Poza wyborem kategorii zazwyczaj trzeba wypełnić kilka pól w formularzu. Najczęściej spotykane pola to między innymi:
Szczególnie istotnym elementem podczas dodawania witryny do katalogów stron Twoim zdaniem są dwa aspekty: po pierwsze, trzeba zwrócić uwagę, czy link ma atrybut dofollow. Po drugie, warto zadbać o unikalną treść w pozycji “opis”.
Bot wyszukiwarki premiuje wartościowe strony, które mają unikalny i wartościowy content. Aby więc bot przychylnym okiem patrzył na wizytówkę, warto dodać do niej nieco dobrej treści. Zazwyczaj są to unikalne opisy działalności firmy lub opisy tego, czego można spodziewać się po wejściu na daną stronę internetową.
Długość treści jest różna, gdyż jeden katalog stron internetowych pozwala na dodanie wyłącznie krótkich opisów po około 100-300 znaków, inne natomiast pozwalają na dłuższe opisy (np. 1000-2000 znaków). Dla uproszczenia można przyjąć, że zazwyczaj opis mieści się w granicach 200-1000 znaków. Im dłuższy i staranniej napisany, tym lepszy.
Algorytmy wyszukiwarek rozpoznają, czy dany link ma atrybut dofollow, czy nofollow. Wartościowe linki, które mają atrybut dofollow, „przekazują moc” stronie linkowanej. Z tego względu większość specjalistów SEO skupia się wyłącznie na pozyskiwaniu linków dofollow. Trzeba jednak pamiętać, że linki nofollow również są potrzebne, gdyż dzięki nim profil linkowy jest bardziej zróżnicowany – co oznacza, że jest bliższy naturalnemu. Jak wiadomo, podczas link buildingu bardzo ważne jest to, żeby linki wyglądały tak, jakby były całkowicie naturalnie pozyskane. W związku z czym osoba, której zadaniem jest pozycjonowanie strony internetowej, powinna ustalić, jaki procent linków powinien mieć atrybut dofollow, a jaka część profilu linkowego może mieć atrybut nofollow.
W większości przypadków administrator katalogu ustala, czy linki we wpisach będą miały atrybut dofollow, czy nofollow. Czasami jednak można dodać link za pomocą edytora HTML. W takich przypadkach link z atrybutem nofollow ma następującą formę:
<a href="http://www.przykladowastrona.pl" rel="nofollow">Link</a>
Natomiast link z atrybutem dofollow ma następującą formę:
<a href="http://www.przykladowastrona.pl">Link</a>
Lub
<a href="http://www.przykadlowastrona.pl" rel="dofollow">Link</a>
Praktyka pokazuje, że Google nie każe od razu za pozyskanie dużej ilości linków. Trzeba jednak zachować pewną ostrożność. Wykonanie dużej liczby linków w sposób szybki i niezbyt przemyślany może skutkować nałożeniem filtra przez Google. Katalog stron musi być więc wyselekcjonowany, najbardziej wartościowy z punktu widzenia SEO. Zdecydowanie bardziej liczy się jakość niż ilość.
Katalog stron internetowych i jego wybór to rozbudowane zagadnienie. Istnieją różne metody na sprawdzanie, czy warto na danej witrynie umieścić link, czy może raczej nie warto. Czynniki, na które należy zwrócić uwagę są następujące:
Katalog stron WWW może podnieść ranking witryn w SERP-ach, a więc ma wpływ na SEO. Jak już wiesz, wiele zależy od linkowanego serwisu. Niekiedy jeden link do wysokiej jakości katalogu przewyższa mnóstwo odnośników do serwisów typu spam. Tak więc mówiąc krótko, katalog stron w pozytywny sposób oddziałuje na ranking w SERP-ach, jednak musi być on naprawdę dobrej jakości.
Katalog stron internetowych jest już w pewnym sensie reliktem przeszłości, jednak wciąż jest skutecznie wykorzystywany przez specjalistów SEO. Umiejętnie prowadzony katalog stron WWW potrafi przynieść spore korzyści. Kluczem jest jednak wybór katalogów, które mają odpowiednią „moc”. Warto więc zwrócić uwagę na to, aby katalog stron był zadbany, a nie zawierał spam. Ważne jest również uwzględnienie atrybutu dofollow. Poza tym, jeśli to możliwe, warto skupić się na dopasowaniu tematycznym.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dzisiaj przejrzałem wiele katalogów stron i praktycznie wszystkie to zwykłe bezwartościowe relikty, lub strony czyhające na naiwne sposoby. Dodaj wpis za przelew, gdzie te strony są bez wartości. Lepiej korzystać z firm pozycjonujących lub bardzo starannie szukać miejsca, gdzie jest powiązana tematyka. Katalogi dziś to już prawie całkowity przeżytek. A przynajmniej mi się tak wydaje.