Vanessa Garcia / pexels.com
Pozycjonowanie stron internetowych można podzielić na działania on-site (optymalizacja witryny) oraz off-site (pozyskiwanie linków przychodzących). Specjaliści SEO stosują różne metody na pozyskanie linków do strony docelowej. Często spotykanym sposobem jest tak zwane katalogowanie. Czym są katalogi internetowe? Co to jest katalogowanie stron internetowych? Na czym polega katalogowanie stron? Jakie jest cel katalogowania? Między innymi na te pytania odpowiadamy poniżej.
Katalogowanie stron www polega na dodaniu linku do pozycjonowanej strony w tak zwanym katalogu internetowym. Katalog stron to serwis internetowy, który jest pogrupowanym tematycznie zbiorem adresów URL. Pokatalogowane adresy URL trafiają do katalogu dzięki internautom, którzy zgłaszają stronę (zazwyczaj wraz z krótkim opisem oraz danymi teleadresowymi).
Katalogi internetowe nie są czymś nowym w Internecie. Wprost przeciwnie jest to raczej relikt przeszłości. Katalogi stron internetowych najintensywniej były rozwijane w latach 90 oraz na początku XXI wieku. Katalogi pełniły rolę podobną do tej jaką dzisiaj pełni wyszukiwarka internetowa – czyli po prostu porządkowały zasoby Internetu.
Jednym z wyjątkowo znanych katalogów jest DMOZ, jest to katalog, który został uruchomiony w 1998 roku i z powodzeniem do dzisiaj agreguje zasoby Internetu. Inny przykład katalogu o ogromnym zasięgu to Yahoo! Directory. Katalog ten działał od 1994 roku, jednak zakończył swoją działalność w 2014 roku.
Co ciekawe największe polskie serwisy internetowe tj. Wirtualna Polska (założenie w 1995 roku) oraz Onet (założenie w 1996 roku) na początku pełniły rolę katalogów internetowych. Dopiero później zostały przekształcone w serwisy informacyjne. Pozostałe popularne polskie portale, które miały (lub dalej mają) katalogi stron internetowych to gazeta.pl, interia.pl oraz gwiazdor.pl
Rozpatrując rodzaje katalogów stron internetowych warto odnotować, że niektóre katalogi są płatne a inne bezpłatne. W katalogach płatnych koszt dodania wpisu zazwyczaj wiąże się z określoną opłatą. Koszt dodania jednego wpisu może być dosyć mocno zróżnicowany. Ceny rozpoczynają się się już od 1zł. Natomiast w niektórych tematycznych katalogach można się spodziewać opłat rzędu kilkudziesięciu lub nawet kilkuset złotych. Cena zależy od prestiżu danego katalogu, od ruchu jaki generuje oraz oczywiście od polityki cenowej przyjętej przez dany serwis. Mówiąc o płatnych katalogach warto odnotować, że wcześniej wiele z nich działało na takiej zasadzie, iż płatność odbywała się za pomocą kodu sms. Obecnie zdecydowanie się od tego odchodzi i łatwiej znaleźć katalogi, w których można zapłacić za pomocą przelewu online.
Niegdyś katalogi pomagały internautom poruszać się po zasobach Internetu. Współcześnie wyszukiwarki działają na tyle dobrze, że mało kto (żeby nie powiedzieć, że praktycznie nikt) wykorzystuje katalogi. Mimo to, katalogi wciąż cieszą się sporą popularnością, gdyż są sposobem na szybkie uzyskanie dużej liczby backlinków. Jest to więc narzędzie chętnie wykorzystywane przez specjalistów SEO do link buildingu.
Niemniej jednak trzeba odnotować, że dawniej link building oparty o katalogowanie stron był skuteczniejszy niż obecnie. Specjaliści SEO w miarę zgodnie mówią, że kiedyś za pomocą katalogowania można było uzyskać bardzo dobre rezultaty w postaci podniesienia pozycji w wynikach wyszukiwania. Obecnie wpływ katalogowania na pozycję strony jest nieco mniejszy.
Żeby dodać firmę lub stronę internetową przede wszystkim trzeba ją prawidłowo zakwalifikować do odpowiedniej kategorii. Jeśli więc chcemy dodać stronę sklepu internetowego z zabawkami to prawdopodobnie odpowiednia będzie kategoria nawiązującą do zabawek lub ewentualnie kategoria dedykowana dla sklepów e-commerce. Jeśli natomiast chcemy dodać stronę o tematyce dentystycznej to powinniśmy poszukać kategorii dotyczącej zdrowia.
Szczególnie istotnym elementem podczas dodawania witryny do katalogów naszym zdaniem są dwa aspekty: po pierwsze trzeba zwrócić uwagę czy link ma atrybut dofollow. Po drugie warto zadbać o unikalną treść w pozycji “opis”.
Bot wyszukiwarki premiuje te podstrony, które mają unikalny i wartościowy content. Żeby więc bot przychylnym okiem patrzył na wizytówkę dodaną do katalogu warto dodać do niej trochę unikalnej treści. Treść zazwyczaj przyjmuje formę opisu działalności firmy lub opisu tego, czego można się spodziewać po wejściu na daną stronę internetową.
Długość treści jest różna, gdyż niektóre katalogi pozwalają na dodanie wyłącznie krótkich opisów po około 100 – 300 znaków. Inne natomiast pozwalają na dłuższe opisy (np. 1000 – 2000 znaków). Dla uproszczenia można przyjąć, że zazwyczaj opis mieści się w granicach 200 – 1000 znaków. Jednak im dłuższy i staranniej napisany tym lepszy.
Algorytmy wyszukiwarek rozpoznają czy dany link ma atrybut dofollow czy nofollow. Linki, które mają atrybut dofollow „przekazują moc” stronie linkowanej. Dlatego większość specjalistów SEO skupia się wyłącznie na pozyskiwaniu linków dofollow. Trzeba jednak pamiętać, że linki nofollow również są potrzebne, gdyż dzięki nim profil linkowy jest bardziej zróżnicowany – co oznacza, że jest bardziej bliski naturalnemu. Jak wiadomo podczas link buildingu bardzo ważne jest to, żeby pozyskiwane linki wyglądały tak, jakby były całkowicie naturalnie pozyskane. W związku z czym osoba pozycjonująca stronę internetową powinna ustalić jaki procent linków powinien mieć atrybut dofollow, a jaka część profilu linkowego może mieć atrybut nofollow.
W większości przypadków administrator katalogu ustala czy linki we wpisach będą miały atrybut dofollow czy nofollow. Czasami jednak da się dodać link za pomocą edytora HTML. W takich przypadkach link z atrybutem nofollow ma następującą formę:
<a href="http://www.przykladowastrona.pl" rel="nofollow">Link</a>
Natomiast link z atrybutem dofollow ma następującą formę:
<a href="http://www.przykladowastrona.pl">Link</a>
Lub
<a href="http://www.przykadlowastrona.pl" rel="dofollow">Link</a>
Co prawda praktyka, pokazuje, że Google nie kara od razu za pozyskanie dużej ilości linków. Trzeba jednak zachować pewną ostrożność. Wykonanie dużej ilości linków w sposób szybki i niezbyt przemyślany może skutkować nałożeniem filtra przez Google. Dlatego zdecydowanie lepiej skupić się na wyselekcjonowaniu katalogów, które mogą być najbardziej wartościowe z punktu widzenia SEO. Zdecydowanie bardziej liczy się jakość niż ilość.
Wybranie odpowiedniego katalogu to rozbudowane zagadnienie. Istnieją różne metody na sprawdzanie czy warto na danej stronie umieścić link czy może raczej nie warto. Czynniki na które można zwrócić uwagę są następujące:
Katalogi są już w pewnym sensie reliktem przeszłości, jednak wciąż są skutecznie wykorzystywane przez specjalistów SEO. Umiejętne katalogowanie potrafi przynieść danej stronie internetowej niezłe korzyści. Kluczem jest jednak wybór katalogów, które mają odpowiednią „moc”. Dlatego warto zwrócić uwagę na to, aby katalog był zadbany, a nie zaspamowany. Ważne jest również zwrócenie uwagi na atrybut dofollow. Poza tym, jeśli to możliwe, można zwrócić uwagę na dopasowanie tematyczne.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.
Dzisiaj przejrzałem wiele katalogów stron i praktycznie wszystkie to zwykłe bezwartościowe relikty, lub strony czyhające na naiwne sposoby. Dodaj wpis za przelew, gdzie te strony są bez wartości. Lepiej korzystać z firm pozycjonujących lub bardzo starannie szukać miejsca, gdzie jest powiązana tematyka. Katalogi dziś to już prawie całkowity przeżytek. A przynajmniej mi się tak wydaje.