Maxim Ilyahov/unspalsh.com
Wielu potencjalnych konsumentów przed podjęciem decyzji zakupowej sięga informacji u swoich bliskich. Takie sytuacje zdarzają się bardzo często i mają ogromny wpływ na strategię marketingową firm. Według badań firmy Nielsen aż 83% osób bardziej ufa poleceniom od znajomych osób niż reklamom. Na tym właśnie opiera się marketing rekomendacyjny – co warto wiedzieć na ten temat?
Co to jest marketing rekomendacyjny? To pytanie może zadawać sobie wiele osób – zarówno właściciele firm, jak i odbiorcy reklam. Marketing rekomendacyjny, nazywany także marketingiem polecającym, jest rodzajem promowania marki, produktu lub usługi, który opiera się na bezpośrednich rekomendacjach od dotychczasowych klientów. W tym celu wykorzystuje się różne kanały – między innymi przekaz ustny czy posty w mediach społecznościowych. Najważniejszym narzędziem są tutaj jednak zadowoleni klienci, którzy dzięki odpowiedniemu standardowi oferty i nacisku na promowanie rekomendacji zamieniają się w zasadzie w ambasadorów marki. W efekcie można liczyć nie tylko na zwiększenie widoczności firmy, lecz także wzrost bardzo wartościowego ruchu na witrynie lub w sklepie, co prowadzi do wyższej sprzedaży – a tym samym większych zysków.
Źródło:
Windows/unsplash.com
Tradycyjne reklamy od dłuższego czasu tracą na mocy, szczególnie gdy chodzi o pozyskiwanie nowych klientów. Wraz z rozwojem internetu i ułatwieniem komunikacji klienci zaczęli przykuwać większą uwagę do opinii oraz ocen innych konsumentów – to wszystko sprawia, że marketing rekomendacyjny jest tak istotny. Rekomendacje mogą prowadzić również do zwiększenia zaufania, jakim klienci darzą daną firmę.
W dużym uproszczeniu rekomendacja handlowa jest każdym działaniem, w ramach którego konsument poleca produkty lub usługi danej firmy innym osobom ze swojego otoczenia, które mogą być potencjalnie również zainteresowanie skorzystaniem z oferty. Może ona być przekazana zarówno słownie, jak i poprzez tekstowe formy komunikacji – fora, media społecznościowe czy komunikatory online.
W marketingu rekomendacyjnym możemy wyróżnić dwa rodzaje poleceń dotychczasowych konsumentów. Obydwa z nich mogą być wykorzystywane przez menedżerów sprzedaży, by pozyskać nowych klientów – warto jednak zapoznać się z charakterystyką każdego z nich.
U podstaw marketingu rekomendacyjnego stoją realni konsumenci firmy – siła opinii „prawdziwej osoby” może być większa nawet niż w przypadku najlepszych reklam projektowanych przez specjalistów od PR. Dlaczego tak jest? Przede wszystkim konsumenci bardziej ufają opiniom osób, które znają – do tego dochodzi fakt, że są to klienci, którzy w rzeczywistych warunkach sprawdzili produkty lub usługi danej firmy. To sprawia, że marketing rekomendacyjny jest obecnie fundamentem kontaktu z klientami.
Obydwa z tych rodzajów marketingu skupiają się na opiniach realnych osób na temat marki. Różnica może dotyczyć jednak źródła, od którego pochodzą informacje o firmie. W marketingu szeptanym w przypadku opinii w internecie zatrudnieni mogą zostać pracownicy, którzy dzielą się swoimi pozytywnymi ocenami usług lub produktów danej marki. Jednocześnie marketing szeptany może być realizowany przez konsumentów. Gdy z kolei mowa o marketingu rekomendacyjnym, uczestniczą w nim wyłącznie dotychczasowi klienci, którzy nie otrzymują żadnego wynagrodzenia lub innych bonusów z tytułu polecenia danej firmy. To właśnie klucz do sukcesu w przypadku marketingu polecającego – taki rodzaj reklamy pozytywnie wpływa na wizerunek marki i nie wiąże się z żadnymi nieetycznymi praktykami, zamiast tego skupiając się na korzyści dla klientów.
Marketing rekomendacyjny, podobnie jak większość innych podejść do reklamy, ma swoje wady i zalety. W tym przypadku warto szczególną uwagę zwrócić na potencjalne korzyści, które pozwolą zrozumieć, dlaczego rekomendacje są tak istotne. Oto najważniejsze plusy strategii tego typu.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: diyknack.com, medialisco.com
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.