DARMOWY AUDYT SEO

Na czym polega pozycjonowanie stron?

8 min czytania
Na czym polega pozycjonowanie stron?
Kategoria Pozycjonowanie

Z pewnością wiesz, jak ważna jest obecność marki w sieci – nie tylko w mediach społecznościowych, ale także na własnej stronie internetowej. Witryna WWW to firmowa wizytówka w miejscu, w którym coraz więcej osób szuka informacji.

Jednak czy samo posiadanie strony internetowej wystarczy, by dotrzeć do potencjalnych klientów? Oczywiście, że nie. W końcu ktoś musi na tę stronę zajrzeć, zainteresować się i w końcu kupić produkt lub zamówić usługę. Aby było to możliwe, potrzebne Ci jest jeszcze pozycjonowanie strony.

Spis treści:

Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie stron internetowych to w dłuższej perspektywie czasu najtańszy sposób na dotarcie do potencjalnych klientów. Przez ten termin rozumiemy szereg działań, których celem jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania pod kątem wyszukiwarek internetowych. Skuteczne pozycjonowanie strony WWW odbywa się na wiele sposobów, m.in. poprzez techniczną optymalizację SEO strony, budowanie wartościowych linków (link building) czy rozbudowę treści (content marketing). Celem każdej strony internetowej powinna być pozycja w top 3 lub przynajmniej top 10 wyników w wyszukiwarkach internetowych (w tym w wyszukiwarce Google). Wówczas strona znajdzie się na pierwszej stronie w Google pod konkretne słowa kluczowe, co zagwarantuje jej większy ruch, a tym samym umożliwi maksymalizację zysków.

Sprawdź: Czy SEO pomoże ulepszyć Twoją stronę internetową?

Od czego zależy pozycjonowanie stron?

To, jaką pozycję w wyszukiwarce zajmie dana witryna, zależy od wielu czynników. Zwykle dzieli się je na te osiągane dzięki działaniom w obrębie samej strony (on-site) oraz poza nią (off-site).

Pozycjonowanie on-site

Obejmuje działania na Twojej stronie internetowej. Mogą one dotyczyć nie tylko kwestii technicznych witryny, ale również zawartego na niej contentu. Do tego typu pozycjonowania zaliczamy następujące czynności:

  • tworzenie wartościowych treści;
  • optymalizację obecnych na stronie tekstów;
  • przyspieszenie ładowania się strony;
  • odpowiednie linkowanie wewnętrzne;
  • dbanie o doświadczenia użytkownika (UX).

Pozycjonowanie off-site

To ta część SEO, która – choć wpływa na pozycjonowanie Twojej strony – dzieje się poza nią. Dla zrozumienia pozycjonowania off-site pomocne może być myślenie o Internecie jak o wielkiej mapie, której poszczególne punkty wiążą się ze sobą w mniejszym lub większym stopniu. Działania tego typu opierają się głównie na budowaniu profilu linkowego.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Zasady pozycjonowania stron internetowych: o czym warto pamiętać?

Choć zasady pozycjonowania nie są szczególnie skomplikowane, poradzenie sobie z tym tematem w pełni samodzielnie może być trudne. Dotyczy to w szczególności przedsiębiorców, którzy chcą prowadzić stronę firmy – codzienna praca związana z samym biznesem może być na tyle wymagająca, że pozostanie nam bardzo niewiele czasu na wdrożenie działań SEO. Należy jednak mieć na uwadze, że odpowiednia strona internetowa to obecnie podstawa, by przyciągnąć nowych klientów i budować pozycję marki na rynku. Warto zatem znać podstawowe zasady pozycjonowania stron internetowych, jednak w większości przypadków faktyczną pracę nad witryną lepiej powierzyć specjalistom.

Twórz wysokiej jakości treści

Najważniejsze zasady pozycjonowania skupiają się na tworzeniu przydatnych, wartościowych treści z myślą o korzyściach dla odbiorców. Dzięki temu można nie tylko zwiększyć szansę na zdobycie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, lecz także realnie wykorzystać zwiększony ruch. Teksty na stronie muszą zawierać informacje zgodne z ich tematem i odpowiadać na kluczowe pytania internautów. Warto przy tym zadbać o właściwą strukturę artykułów, czyli odpowiednie nagłówki, akapity, wypunktowania czy pogrubienia najistotniejszych fragmentów – z takimi elementami będą one znacznie czytelniejsze. Ważną kwestią jest też długość treści, a przydatnym i atrakcyjnym urozmaiceniem z pewnością będą pliki graficzne. Na witrynie nie powinna znajdować się także zawartość z błędami ortograficznymi, stylistycznymi, gramatycznymi czy merytorycznymi.

Pozycjonowanie SEO a marketing treści

Tak zwany marketing treści jest niezwykle istotny. Google bardzo lubi artykuły merytoryczne, które zawierają w sobie jakąś wartość. Dlatego trudno rywalizować ze stroną, która ma regularnie aktualizowanego i wzbogacanego o nowe treści bloga (lub profil w mediach społecznościowych). Niezbędne jest wówczas tworzenie wartościowych artykułów, które przyciągną i zatrzymają internautę. Google takie działania widzi i odnotowuje, następnie oceniając, czy taka witryna jest ciekawa, co również ma wpływ na pozycję strony i wyniki wyszukiwania.

Zadbaj o słowa kluczowe

Aby znaleźć się na samym szczycie wyników wyszukiwania, niezbędne jest właściwe wykorzystanie fraz kluczowych. Dzięki nim roboty indeksujące i algorytmy wyszukiwarki będą mogły znaleźć stronę i pokazać ją użytkownikom po wpisaniu odpowiednich haseł. Jak wyglądają zasady pozycjonowania w kwestii fraz kluczowych? Jednym z najważniejszych aspektów jest przygotowanie listy fraz, na które będzie pozycjonowana strona. W tym celu przyda się zarówno analiza konkurencji, jak i wykorzystanie specjalistycznych narzędzi – Planera słów kluczowych. Co istotne, „spamowanie” frazami może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego: musisz zadbać o równowagę pomiędzy zagęszczeniem słów kluczowych a czytelnością treści.

Frazy long tail, czyli tzw. długi ogon

Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych na frazy kluczowe long tail jest coraz częściej stosowaną techniką, mającą na celu poprawę pozycji w Google. Potrafi przynieść dużo większy poziom konwersji aniżeli pozycjonowanie SEO na frazy ogólne. Nastawianie się na bardziej szczegółowe słowo kluczowe jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Zwłaszcza że internauci są dziś coraz dokładniejsi i formułują coraz bardziej precyzyjne zapytania. Z jednej strony pozycjonowanie strony long tail jest tańsze, z drugiej natomiast wypozycjonowanie takiej witryny trwa krócej, gdyż konkurencja jest mniejsza.

Algorytmy Google wciąż ulegają zmianom, odchodząc też od możliwości szybkiego i skutecznego wypromowania strony za pomocą słów kluczowych, gdzie konkurencja jest ogromna. Oczywiście istnieją jeszcze praktyki nielegalne, ale takie pozycjonowanie stron internetowych grozi usunięciem danej witryny z wyników, jakie daje wyszukiwarka Google.

Przyjazny adres URL

Zasady pozycjonowania stron dotyczą również czysto technicznych kwestii, takich jak treść odnośników. Link powinien być prosty i w jasny sposób przedstawiać, o czym mówi dana podstrona. Warto także zadbać o obecność słów kluczowych w URL-ach. Przyjazne adresy są korzystne zarówno pod względem SEO, jak i poprawy doświadczeń użytkowników.

Pamiętaj o tagach meta

Co to są tagi meta? To specjalne znaczniki HTML definiowane w sekcji nagłówka, które nie są widoczne w przeglądarce, jednak decydują o wyglądzie wpisu strony na liście wyników wyszukiwania. Chodzi przede wszystkim o opis meta oraz tytuł (który właściwie mieści się w osobnym tagu) – powinny one zawierać najważniejsze słowa kluczowe odnoszące się do danej podstrony. Należy pamiętać również o długości: limit opisu w Google wynosi ok. 160 znaków, a tytuł powinien zamykać się w 50-60 znakach. Z użyciem tagów meta można ponadto kontrolować, w jaki sposób boty indeksujące zbierają informacje o danej stronie.

Link building

Właścicielowi strony zależeć powinno także na pozyskiwaniu prowadzących do strony linków. Wyróżnia się więc linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Budując bazę linków, odnośniki prowadzące do produktów umieszczać można na firmowym blogu. Ogromną wartość dla usługi pozycjonowania mają jednak linki pochodzące z innych stron. Tutaj warto zwrócić uwagę na Page Rank takich witryn. Jeśli linki będą pochodzić z małowartościowych stron, niekiedy w budowaniu pozycji mogą nawet zaszkodzić. W praktyce budowanie zaplecza linków to proces długotrwały, który wymaga wiedzy oraz doświadczenia. Najczęściej są to linki sponsorowane.

Sprawdź: Cele SMART w SEO

Co może dać Twojej firmie pozycjonowanie strony?

Pozycjonowanie firmowej strony wpływa na jej lepszą widoczność w sieci, jednak co jeszcze w praktyce mogą dać działania SEO?

  • większy ruch na stronie – to podstawowy i pierwszy efekt pozycjonowania. Ruch to jeszcze nie sprzedaż, jednak im więcej osób odwiedzi Twoją stronę, tym większa szansa, że część z nich zostanie Twoim klientem;
  • więcej sprzedanych produktów – wyższa pozycja witryny w wynikach wyszukiwania da Ci szansę na dotarcie do szerszego grona osób, które poszukują produktu lub usługi, jakie oferujesz;
  • lepsza rozpoznawalność Twojej marki – nawet jeśli odwiedzający Twój serwis nie od razu zdecyduje się na zakup produktów, nazwa Twojej firmy bądź jej logo zagoszczą w jego podświadomości. Dzięki temu rośnie szansa, że kolejnym razem wybierze właśnie Ciebie!

Jak długo trwa pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie strony internetowej (podobnie zresztą jak pozycjonowanie sklepów internetowych) jest dość skomplikowane i lepiej, aby zajęła się tym doświadczona agencja SEO. Oczywiście samodzielne pozycjonowanie także jest możliwe, ale wszelkie działania SEO należy wówczas wykonywać bardzo ostrożnie (pomocne mogą być narzędzia Google Search Console oraz Planer słów kluczowych). Mówiąc o pozycjonowaniu stron internetowych, należy sobie uświadomić, że jest to proces długotrwały, niezależnie od wyboru wykonawcy. Nie wolno wierzyć więc zapewnieniom osiągnięcia wysokiej pozycji (zwłaszcza w konkurencyjnych frazach) w ciągu kilku tygodni. To niewykonalne i niebezpieczne, gdyż niezgodne z prawem Google działania na pewno zostaną odnotowane, a dana strona internetowa przestanie istnieć w wynikach wyszukiwania.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: sportedly.com, clothias.com

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 7

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Dwell time – czym jest?
Dwell time – czym jest?
Czy wiesz, czym jest dwell time? Nie martw się, my też kiedyś nie wiedzieliśmy, dlatego przygotowaliśmy ten wpis specjalnie dla Ciebie!
Możliwości budowania kapitału za pomocą strategii SEO
Możliwości budowania kapitału za pomocą strategii SEO
Jakie możliwości oferuje świat optymalizacji i pozycjonowania? Jak zarabiać z pomocą technik SEO we współczesnym świecie?
Różnice pomiędzy stroną statyczną a dynamiczną
Różnice pomiędzy stroną statyczną a dynamiczną
Zastanawiasz się nad utworzeniem strony internetowej, ale nie wiesz, jaki rodzaj witryny przygotować? Dowiedz się, co mogą zaoferować dynamiczne i statyczne strony WWW.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie