Wielu internautów prowadzących własne strony internetowe interesuje ich optymalizacja. Duża część z nich nie wie jednak, na czym opiera się SEO. Oczywiście wszystkim zająć się może dobra agencja, ale przed nawiązaniem współpracy warto zrozumieć, na czym polega pozycjonowanie stron WWW.
Pozycjonowanie stron internetowych to w dłuższej perspektywie czasu najtańszy sposób na to, aby dotrzeć do potencjalnych klientów. Przez ten termin rozumiemy szereg działań, których celem jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania pod kątem wyszukiwarek internetowych. Skuteczne pozycjonowanie strony WWW odbywa się na wiele różnych sposobów, m.in. poprzez techniczną optymalizację SEO strony, budowanie wartościowych linków (link building) czy rozbudowę treści (content marketing). Celem każdej strony internetowej powinna być pozycja w TOP 3 lub przynajmniej TOP 10 wyników w wyszukiwarkach internetowych (w tym w wyszukiwarce Google). Wówczas strona znajdzie się na pierwszej stronie w Google pod konkretne słowa kluczowe, co zagwarantuje jej większy ruch, a tym samym umożliwi maksymalizację zysków.
Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych na frazy kluczowe long tail jest coraz częściej stosowaną techniką, mającą na celu poprawę pozycji w Google. Ta metoda pozycjonowania stron potrafi przynieść dużo większy poziom konwersji aniżeli pozycjonowanie SEO na frazy ogólne. Nastawianie się na bardziej szczegółowe słowo kluczowe jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Zwłaszcza że internauci są dziś coraz dokładniejsi i formułują coraz bardziej precyzyjne zapytania. Z jednej strony pozycjonowanie strony long tail jest tańsze, z drugiej natomiast wypozycjonowanie takiej witryny trwa krócej, gdyż konkurencja jest mniejsza.
Zdarza się, że agencja SEM w dalszym ciągu pozycjonuje stronę internetową na kilka fraz kluczowych. Specjaliści zajmujący się pozycjonowaniem strony internetowej od takich praktyk już odeszli. Algorytmy Google wciąż ulegają zmianom, odchodząc też od możliwości szybkiego i skutecznego wypromowania strony za pomocą słów kluczowych, gdzie konkurencja jest ogromna. Oczywiście istnieją jeszcze praktyki nielegalne, ale takie pozycjonowanie stron internetowych grozi usunięciem danej witryny z wyników, jakie daje wyszukiwarka Google.
Agencja SEM dla każdej pozycjonowanej strony wykona audyt SEO. Wskaże również elementy, które są do poprawy oraz zaproponuje strategię rozbudowy treści na stronie. Tak zwany marketing treści jest niezwykle istotny. Google bardzo lubi artykuły merytoryczne, które zawierają w sobie jakąś wartość. Dlatego trudno jest rywalizować ze stroną, która ma regularnie aktualizowanego i wzbogacanego o nowe treści bloga (lub profil w mediach społecznościowych). Niezbędne jest wówczas tworzenie wartościowych artykułów, które przyciągną i zatrzymają internautę. Google takie działania widzi i odnotowuje, następnie oceniając, czy taka witryna jest ciekawa, co również ma wpływ na pozycję strony i wyniki wyszukiwania.
Optymalizacja strony SEO nie polega jednak tylko na wzbogacaniu strony o merytoryczne treści. Content marketing jest ważny, ale właścicielowi strony zależeć powinno także na pozyskiwaniu prowadzących do strony linków. Wyróżnia się więc linkowanie wewnętrzne i zdobywani linków zewnętrznych. Budując bazę linków, odnośniki prowadzące do produktów umieszczać można na firmowym blogu. Ogromną wartość dla usługi pozycjonowania mają jednak linki pochodzące z innych stron. Tutaj warto zwrócić uwagę na Page Rank takich witryn. Jeśli linki będą pochodzić z mało wartościowych stron, niekiedy w budowaniu pozycji mogą nawet zaszkodzić. W praktyce budowanie zaplecza linków to proces długotrwały, który wymaga wiedzy oraz doświadczenia. Najczęściej są to linki sponsorowane.
Pozycjonowanie strony internetowej (podobnie zresztą jak pozycjonowanie sklepów internetowych) jest dość skomplikowane i lepiej, aby zajęła się tym doświadczona agencja SEO. Oczywiście samodzielne pozycjonowanie także jest możliwe, ale wszelkie działania SEO należy wówczas wykonywać bardzo ostrożnie (pomocne mogą być narzędzia Google Search Console oraz Planer słów kluczowych). Mówiąc o pozycjonowaniu stron internetowych, należy sobie uświadomić, że jest to proces długotrwały, niezależnie od wyboru wykonawcy. Dlatego nie wolno wierzyć zapewnieniom osiągnięcia wysokiej pozycji (zwłaszcza w konkurencyjnych frazach) w ciągu kilku tygodni. To niewykonalne i niebezpieczne, gdyż niezgodne z prawem Google działania na pewno zostaną odnotowane, a dana strona internetowa przestanie istnieć w wynikach wyszukiwania.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.