Doświadczenie użytkowników jest niezwykle istotne dla projektujących witryny internetowe bądź aplikacje mobilne. W końcu to od nich zależy powodzenie stworzonego produktu. Zespoły odpowiedzialne za procesy kreacyjne cyfrowych rozwiązań dokładają zatem wszelkich starań, by wkraść się w łaski wymagających odbiorców.
W artykule poruszamy temat Interaction Design. Zanim rozpoczniesz wcielanie konkretnych pomysłów w życie, zapoznaj się z tym, jak projektowanie interakcji może Ci pomóc.
Gwoli przypomnienia, wyjaśniamy, czym jest UX. Termin User Experience dotyczy ogółu wrażeń, z jakimi użytkownik ma do czynienia podczas korzystania ze strony internetowej bądź innego produktu cyfrowego. Osiągnięcie celu jest tożsame z dostosowaniem projektu do preferencji i potrzeb internautów. Istotne jest to, aby dołożyć wszelkich starań celem opracowania wielofunkcyjnego, interaktywnego i niezawodnego w działaniu rozwiązania.
O User Experience jako dziedzinie mówimy wtedy, gdy połączymy sferę techniczną, użytkową z przestrzenią o wymiarze psychologicznym. Samo pojęcie najczęściej spotykane jest w tworzeniu programów komputerowych, aplikacji czy witryn internetowych.
Przejdźmy do meritum rozważań – czym właściwie jest projektowanie interakcji? To nic innego jak kontrolowanie, przewidywanie i określanie wzajemnych oddziaływań między internautą a interfejsem strony WWW (bądź innego produktu cyfrowego). Celem Interaction Design jest próba stworzenia witryny, która pozwoli użytkownikom osiągnąć zamierzone rezultaty w możliwie najprostszy i zadowalający sposób.
Aby skondensować najważniejsze oczekiwania użytkowników względem tworzonych interfejsów, G.C. Smith oraz K. Silver opracowali pięć najistotniejszych wymiarów Interaction Design. O jakich zasadach wskazanej koncepcji warto pamiętać?
Nie ma wątpliwości, że słowa mają duże znaczenie, dlatego tak ważna jest dbałość o poprawność tworzonych przekazów. Decydując się na zastosowanie określonych zwrotów, masz poniekąd wpływ na sposób obsługi zarządzanej przez Ciebie strony internetowej.
Jeżeli powstałe przekazy będą zrozumiałe, jasne i czytelne, przełoży się to na całokształt odbioru powstałego produktu cyfrowego. Pamiętaj, aby komunikować zwięźle i nie wprowadzać użytkownika w błąd.
Zamieszczając elementy graficzne na stronie (fotografie, ikony, ilustracje), nie można pominąć ich roli we wzmacnianiu werbalnych przekazów. Należy zadbać o koherentną całość, czyli połączyć w całość aspekty wizualne z przekazem tekstowym.
Za interakcje odpowiedzialne są nie tylko wszelkiego rodzaju urządzenia (np. myszki czy touchpady), lecz również określone przestrzenie i sytuacje. Warto zadbać o kontekst korzystania z zasobów strony, ponieważ staje się on jednym z czynników wpływających na finalne doświadczenie użytkownika.
Interakcja kojarzy się z czymś, co zmienia się z biegiem czasu. Nie sposób zatem pominąć wdrażania modyfikacji w obrębie przekazów audiowizualnych czy audialnych. To jednak niejedyne zagadnienie uwzględniane w tym wymiarze.
Niezwykle ważna jest obserwacja ilości czasu, jakiej użytkownik potrzebuje na zrealizowanie określonego działania, a tym samym osiągnięcie celów. Jej wartość upatruje się także we wszelkiego rodzaju wizualizacjach wyrażonych w przedziale czasowym. To również opcja dotycząca planowania określonych aktywności bądź wstrzymania konkretnych projektów.
Strony internetowe są najczęściej tworzone w taki sposób, aby pozwolić na realizację określonych zadań, finalizację zamierzonych celów w różnoraki sposób. Korzystając z Interaction Design, projektujący ma szansę na ukierunkowanie określonych zachowań w trakcie działań.
Zachowanie użytkownika to jedno, z kolei drugą rzeczą jest reakcja samej strony. Najprościej rzecz ujmując, mowa tu o sposobie przekazywania informacji o realizowanym zadaniu oraz odbiorze pojawiających się błędów i generowaniu feedbacku.
Projektowanie interakcji (IxD) zakłada, że użytkownik korzystający z zasobów powstałego produktu cyfrowego czerpie satysfakcję z jego doskonałej funkcjonalności i nie spotyka na drodze żadnych trudności. Misją projektantów interakcji jest stworzenie intuicyjnych projektów, niewymagających większego wysiłku od internauty.
Aby cieszyć się funkcjonalnością cyfrowego rozwiązania, należy zadbać o interaktywność pomiędzy elementami, takimi jak przyciski, podstrony czy zamieszczane animacje. Jeżeli chcesz zyskać uwagę potencjalnych klientów, nie możesz pod żadnym pozorem pomijać wartości projektowania interakcji!
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, zapraszamy do kontaktu z naszą agencją SEO z Poznania.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.