Współcześnie wszyscy żyjemy w pędzie, otoczeni z każdej strony informacjami. W związku z tym mamy ograniczony czas, jaki możemy przeznaczyć na czytanie dłuższych form, takich jak artykuły, nie wspominając już o książkach. Intensywnie pracując, często skłaniamy się więc w stronę obrazów, które są dużo łatwiej i szybciej przyswajalne.
Eksperci od marketingu zauważywszy to zjawisko zwrotu ku obrazom, zaczęli eksperymentować ze strategiami komunikacji i docierania do odbiorców. Wpłynęły na to również media społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram, Tumblr czy YouTube. Powstało więc pytanie, jak opowiadać historie za pomocą materiałów wizualnych? W takim razie storytelling co to takiego?
Visual storytelling to wykorzystywanie materiałów wizualnych do tworzenia przekazów marketingowych. Mowa tutaj o: obrazach, wideo, infografikach, grafach, memach, animacjach. W kontekście marketingu chodzi o osadzenie potencjalnego klienta w emocjonalnej opowieści, do której będzie mógł odnieść się, bazując na własnych doświadczeniach.
Zgodnie z badaniami ludzki mózg przetwarza obraz w niemal 1/20 sekundy. Dla porównania przeczytanie 250 słów zajmuje około minuty. Wykorzystanie visual storytellingu cechuje się więc znacznie wyższą skutecznością. Wynika to z tego, że obecnie dociera do nas pięć razy więcej informacji niż dekadę temu, nasza selekcja treści jest więc silnie ograniczona. Z tego względu tak ważne jest oddziaływanie emocjonalne, pobudzanie zmysłów oraz opowiadanie historii wpływających na wyobraźnię.
Każda historia jest zbudowana z kilku elementów: bohatera, problemu, z jakim się mierzy, zakończenia. Główna postać powinna być łatwa do utożsamienia się z nią – decyduje bowiem o charakterze opowieści, która ma odpowiadać intencjom wyszukiwania grupy docelowej. Im będzie bliższa odbiorcom, tym przekaz uzyska lepszy odbiór. Historia z kolei musi być dynamiczna – należy z tym jednak uważać, gdyż każda branża ma swoją specyfikę. Wszystko zamyka się jednak w zakończeniu, które musi być pozytywne i dostarczać względnej satysfakcji odbiorcom.
“Wszystko jest opowieścią. To, w co wierzymy, to, co poznajemy, co pamiętamy, a nawet to, co śnimy. Wszystko jest opowieścią, narracją, sekwencją zdarzeń i osób przekazujących sobie emocje”.
Carlos Luis Zafón
Jak zabrać się do opowiadania historii marketingowej? Praktyka musi zostać poprzedzona omówieniem kilku ważnych kroków, inaczej nie trafimy z komunikatem do odbiorców i zmarnujemy swój kapitał zarówno finansowy, czasowy, jak i motywacyjny.
Najważniejszym zadaniem jest określenie docelowej grupy odbiorców. Dla kogo mają być tworzone treści? Jaki ma być ich przekaz? Należy określić: płeć, wiek, wykształcenie, zawód, miejsce zamieszkania, problemy, zainteresowania oraz potrzeby czytelników. Dzięki temu można wybrać tematykę strony oraz określić kolejne elementy optymalizacyjne. Warto wykorzystać w tym celu informacje zebrane w panelach Google Search Console i Google Analytics, a także odwołać się do własnych doświadczeń jako klienta.
Nie można zapomnieć o analizie konkurencji i jej strategii. Mówiąc wprost, należy poznać swoich konkurentów, aby wiedzieć, jak ich wyprzedzić we własnych działaniach. Przy okazji warto obserwować, jak opowiadają oni historie. Tutaj trzeba pamiętać, aby ich nie kopiować, gdyż Google szybko się zorientuje i nałoży na stronę karę.
Strona spełniająca techniczne wymagania SEO to punkt wyjścia do dalszych działań. Należy pamiętać o: optymalizacji adresu URL, meta tagach, linkowaniu wewnętrznym, responsywności i dostosowaniu do urządzeń mobilnych oraz zweryfikowaniu prędkości ładowania witryny. Każdy z tych elementów jest ważny pod kątem User Experience.
Storytelling w marketingu ma za zadanie nie tylko opowiedzieć emocjonującą historię, ale przekuć ją na sprzedaż oraz budowanie silniejszych fundamentów wizerunkowych marki. Ważne jest więc zdefiniowanie celów jeszcze przed tworzeniem komunikatu. Szczególnie ważne pod tym względem będą również działania PR-owe oraz branding, aby opowieść nie przyćmiła docelowego działania.
Kolejnym krokiem jest podjęcie decyzji na temat tego, w jaki sposób opowiadać wizualną opowieść. Obraz, wideo, infografika? Wybór jest naprawdę szeroki, ale musi odpowiadać wymaganiom odbiorców, a także platformie, na jakiej będzie odbywać się publikacja.
Wezwanie do działania to podstawa. Należy pamiętać, że bezpośredni zwrot w stronę odbiorcy zawsze przykuje jego uwagę na chwilę dłużej niż neutralny komunikat. Warto więc wykorzystać w tym kontekście zasoby UX writingu oraz microcopy, aby dokładnie zaprojektować drogę odbiorcy. Treść powinna być jasna i zrozumiała dla każdego czytelnika, co w konsekwencji zwiększy współczynnik konwersji, ilość wyświetleń oraz ruch na stronie.
Czy warto sięgnąć do visual storytellingu? Z pewnością! Oto kilka faktów:
Co to visual storytelling? Znając już odpowiedź na to pytanie, warto pobudzić swoją kreatywność i rozpocząć wizualną promocję!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.