DARMOWY AUDYT SEO

Na czym polega visual storytelling?

5 min czytania
Na czym polega visual storytelling?
Kategoria Marketing

Współcześnie wszyscy żyjemy w pędzie, otoczeni z każdej strony informacjami. W związku z tym mamy ograniczony czas, jaki możemy przeznaczyć na czytanie dłuższych form, takich jak artykuły, nie wspominając już o książkach. Intensywnie pracując, często skłaniamy się więc w stronę obrazów, które są dużo łatwiej i szybciej przyswajalne.

Eksperci od marketingu zauważywszy to zjawisko zwrotu ku obrazom, zaczęli eksperymentować ze strategiami komunikacji i docierania do odbiorców. Wpłynęły na to również media społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram, Tumblr czy YouTube. Powstało więc pytanie, jak opowiadać historie za pomocą materiałów wizualnych? W takim razie storytelling co to takiego?

Spis treści:

Walka między słowem a obrazem

Visual storytelling to wykorzystywanie materiałów wizualnych do tworzenia przekazów marketingowych. Mowa tutaj o: obrazach, wideo, infografikach, grafach, memach, animacjach. W kontekście marketingu chodzi o osadzenie potencjalnego klienta w emocjonalnej opowieści, do której będzie mógł odnieść się, bazując na własnych doświadczeniach.

Dlaczego warto?

Zgodnie z badaniami ludzki mózg przetwarza obraz w niemal 1/20 sekundy. Dla porównania przeczytanie 250 słów zajmuje około minuty. Wykorzystanie visual storytellingu cechuje się więc znacznie wyższą skutecznością. Wynika to z tego, że obecnie dociera do nas pięć razy więcej informacji niż dekadę temu, nasza selekcja treści jest więc silnie ograniczona. Z tego względu tak ważne jest oddziaływanie emocjonalne, pobudzanie zmysłów oraz opowiadanie historii wpływających na wyobraźnię.

  • Abstrakcyjne i bardziej złożone komunikaty są łatwiej przyswajalne i zapamiętywane.
  • Marka zyskuje ludzki wymiar, przez co wzbudza zaufanie klientów.
  • Obraz znosi bariery językowe i pozwala dotrzeć do zróżnicowanych grup odbiorców.
  • Storytelling wzmacnia więź z odbiorcą, pozwalając zatrzymać go na dłużej.
  • Obraz pobudza kreatywność, a tym samym pozwala wyróżnić się na tle konkurencji.

Elementy dobrej opowieści

Każda historia jest zbudowana z kilku elementów: bohatera, problemu, z jakim się mierzy, zakończenia. Główna postać powinna być łatwa do utożsamienia się z nią – decyduje bowiem o charakterze opowieści, która ma odpowiadać intencjom wyszukiwania grupy docelowej. Im będzie bliższa odbiorcom, tym przekaz uzyska lepszy odbiór. Historia z kolei musi być dynamiczna – należy z tym jednak uważać, gdyż każda branża ma swoją specyfikę. Wszystko zamyka się jednak w zakończeniu, które musi być pozytywne i dostarczać względnej satysfakcji odbiorcom.

Sprawdź: 10 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o pisaniu bloga

Visual storytelling – co to i jak się do tego zabrać?

“Wszystko jest opowieścią. To, w co wierzymy, to, co poznajemy, co pamiętamy, a nawet to, co śnimy. Wszystko jest opowieścią, narracją, sekwencją zdarzeń i osób przekazujących sobie emocje”.

Carlos Luis Zafón

Jak zabrać się do opowiadania historii marketingowej? Praktyka musi zostać poprzedzona omówieniem kilku ważnych kroków, inaczej nie trafimy z komunikatem do odbiorców i zmarnujemy swój kapitał zarówno finansowy, czasowy, jak i motywacyjny.

Określenie targetu

Najważniejszym zadaniem jest określenie docelowej grupy odbiorców. Dla kogo mają być tworzone treści? Jaki ma być ich przekaz? Należy określić: płeć, wiek, wykształcenie, zawód, miejsce zamieszkania, problemy, zainteresowania oraz potrzeby czytelników. Dzięki temu można wybrać tematykę strony oraz określić kolejne elementy optymalizacyjne. Warto wykorzystać w tym celu informacje zebrane w panelach Google Search Console i Google Analytics, a także odwołać się do własnych doświadczeń jako klienta.

Research konkurencji

Nie można zapomnieć o analizie konkurencji i jej strategii. Mówiąc wprost, należy poznać swoich konkurentów, aby wiedzieć, jak ich wyprzedzić we własnych działaniach. Przy okazji warto obserwować, jak opowiadają oni historie. Tutaj trzeba pamiętać, aby ich nie kopiować, gdyż Google szybko się zorientuje i nałoży na stronę karę.

Optymalizacja strony internetowej

Strona spełniająca techniczne wymagania SEO to punkt wyjścia do dalszych działań. Należy pamiętać o: optymalizacji adresu URL, meta tagach, linkowaniu wewnętrznym, responsywności i dostosowaniu do urządzeń mobilnych oraz zweryfikowaniu prędkości ładowania witryny. Każdy z tych elementów jest ważny pod kątem User Experience.

Zdefiniowanie komunikatu

Storytelling w marketingu ma za zadanie nie tylko opowiedzieć emocjonującą historię, ale przekuć ją na sprzedaż oraz budowanie silniejszych fundamentów wizerunkowych marki. Ważne jest więc zdefiniowanie celów jeszcze przed tworzeniem komunikatu. Szczególnie ważne pod tym względem będą również działania PR-owe oraz branding, aby opowieść nie przyćmiła docelowego działania.

Wybór medium

Kolejnym krokiem jest podjęcie decyzji na temat tego, w jaki sposób opowiadać wizualną opowieść. Obraz, wideo, infografika? Wybór jest naprawdę szeroki, ale musi odpowiadać wymaganiom odbiorców, a także platformie, na jakiej będzie odbywać się publikacja.

Call to action

Wezwanie do działania to podstawa. Należy pamiętać, że bezpośredni zwrot w stronę odbiorcy zawsze przykuje jego uwagę na chwilę dłużej niż neutralny komunikat. Warto więc wykorzystać w tym kontekście zasoby UX writingu oraz microcopy, aby dokładnie zaprojektować drogę odbiorcy. Treść powinna być jasna i zrozumiała dla każdego czytelnika, co w konsekwencji zwiększy współczynnik konwersji, ilość wyświetleń oraz ruch na stronie.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Słowo na koniec

Czy warto sięgnąć do visual storytellingu? Z pewnością! Oto kilka faktów:

  • mózg przetwarza obraz 60 tysięcy razy szybciej niż tekst;
  • 100 milionów użytkowników sieci ogląda przynajmniej jeden film – choć wiemy, że wielu z nas na jednym nigdy nie kończy;
  • niemal 50% odbiorców ocenia wiarygodność strony pod względem jej aspektów wizualnych;
  • media społecznościowe opierają się na contencie wizualnym, co sprzyja zdobywaniu ważnych backlinków i budowaniu popularności.

Co to visual storytelling? Znając już odpowiedź na to pytanie, warto pobudzić swoją kreatywność i rozpocząć wizualną promocję!

Aleksandra Pietrzak
Copywriter
Kuratorka w Muzeum Narodowym w Poznaniu, absolwentka Historii Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Sztuki Współczesnej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, kuratorka wystaw oraz autorka tekstów naukowych i popularno-naukowych. Miłośniczka sztuki, literatury współczesnej i podróży.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 8

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czym jest chatbot marketing?
Czym jest chatbot marketing?
Chatbot marketing to świetne rozwiązanie dla firm działających w niemal każdej branży. Podpowiemy Ci, na czym polega i dlaczego warto go wykorzystać!
Czym jest świadomość marki?
Czym jest świadomość marki?
Chcesz, aby Twoja firma jako pierwsza pojawiała się w umysłach odbiorców przy każdej potrzebie zakupowej? Sprawdź, czym jest świadomość marki!
Wskaźniki efektywności marketingu – jak mierzyć?
Wskaźniki efektywności marketingu – jak mierzyć?
Stała weryfikacja skuteczności działań marketingowych jest kluczem do osiągnięcia sukcesu na rynku. Sprawdź, w jaki sposób można to zrobić za pomocą KPI.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie