DARMOWY AUDYT SEO

Na czym polegają badania kwestionariuszowe w UX?

5 min czytania
Na czym polegają badania kwestionariuszowe w UX?
Kategoria SXO

Nie jest wielkim odkryciem fakt, że badania kwestionariuszowe towarzyszą nam od bardzo dawna. Ich proces kreacyjny, a następnie rozesłanie nie stanowią większych trudności. Dostępnych jest wiele darmowych szablonów, które usprawniają tworzenie ankiet w Internecie. Za ich pośrednictwem możesz zweryfikować wrażenia użytkowników odwiedzających Twoją stronę i tym samym znaleźć odpowiedź na problemy, które pojawiają się w jej obrębie.

Spis treści:

Krótki wstęp do badań ankietowych

Badania sondażowe, określane także jako badania ankietowe internetowe, opierają się na w pełni anonimowym udzieleniu odpowiedzi przez respondentów na zamieszczone pytania. Wiele osób uważa, że jest to sprawdzony sposób pozyskania opinii w sytuacji, kiedy należy podjąć decyzję w trybie natychmiastowym. Lista aspektów, które należy uwzględnić w takiej formie badania, jest długa, jednak najważniejszy jest adekwatny dobór ankietowanych wraz z czytelnym, przejrzystym sformułowaniem pytań. Zazwyczaj przyjmują one postać zamkniętą bądź półotwartą.

“Must have” każdej ankiety stanowi metryczka wraz z pytaniami filtrującymi (ich rolą zaklasyfikowanie odpowiadającego do określonego targetu). Celem weryfikacji poprawności i pełnego skupienia względem badanych stosuje się tzw. pytania sprawdzającego. Jak zabrać się za konstruowanie ankiety internetowej?

Sprawdź: Rodzaje testów UX

Bez czego nie obędzie się internetowy kwestionariusz?

Pierwszym zadaniem, z którym musisz się zmierzyć, jest ustalenie i doprecyzowanie celów. Mowa tu o uzyskaniu odpowiedzi na konkretne pytania oraz odkryciu rozwiązań palących problemów. Jeżeli już to zrobiłeś, pora na zbadanie ich poprawności językowej. Pozornie może wydawać się to dość banalne zadanie, przez co często pomijane. Zweryfikuj, czy są one w pełni zrozumiałe i proste. Warto zaangażować w proces przygotowawczy drugą osobę, która w pełni obiektywnie oceni konstrukcję kwestionariusza.

Pamiętaj, że ankieta ma ułatwić Ci poszukiwanie odpowiedzi na określone pytania, dlatego też postaw na konkret i zdobądź informacje szczególnie istotne w prowadzonym badaniu. Często zdarzają się sytuacje, w których nie wszyscy uczestnicy dysponują podobnym poziomem wiedzy i nie mają obeznania w danym temacie. Z tego względu postaw na przystępny język tworzonego kwestionariusza.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Krótko o tym, jak pytać?

Badania ankietowe internetowe mają dla zarządzających zasobami witryny dość oczywisty cel. Mowa tu głównie o poprawie użyteczności strony z uwzględnieniem preferencji, potrzeb i oczekiwań określonego grona klientów. Jeżeli jesteś już po sprecyzowaniu swojego targetu, powinieneś zastanowić się nad sposobem zadawania pytań. Zestawiliśmy kilka wskazówek, które okazują się przydatne w procesie kreacyjnym ankiety.

Wskazówka numer 1. Formułuj pytania otwarte. Długie, zawiłe pytania mogą działać zniechęcająco, jednak stawiając na konkret, możesz pozbyć się negatywnych reakcji ze strony swoich adresatów. Poza tym, pytania otwarte dostarczają cennych informacji na temat sposobu komunikacji klientów.

Wskazówka numer 2. Prosto i na temat. Wszystko zależy od zrozumienia pytania przez respondenta. Unikaj jak ognia stosowania sugestii i kilkukrotnie sprawdź strukturę kwestionariusza.

Wskazówka numer 3. Pytania dopasowane do profilu respondenta. Co oznacza to w praktyce? Jeżeli zależy Ci na poznaniu opinii nowej grupy konsumentów, nie formułuj pytania w taki sposób, jakby dokonywali systematycznie zakupu Twoich produktów. Z kolei, kiedy na “celowniku” znajdują się lojalni klienci, nie drąż tematu odnośnie problemów wynikających z finalizacji nabywania asortymentu w prowadzonym przez Ciebie e-sklepie. Nie pomijaj celu, do którego zmierzasz, realizując dane badanie.

Wskazówka numer 4. Mniej, znaczy więcej. Zdecyduj się na stworzenie krótkiej ankiety, która sukcesywnie zmniejsza czas poświęcony na jej wypełnienie przez odpowiadających, tym samym ułatwiając analizę wyników.

Oczywiście to nie jest skończona “pula” podpowiedzi, którymi powinieneś kierować się przy formułowaniu kwestionariuszowych pytań. Warto jednak zapoznać się z powyższą instrukcją, aby poradzić sobie ze wszelkimi przeszkodami w procesie tworzenia ankiety.

Sprawdź: Wywiady kontekstowe a poprawa UX strony internetowej

Stworzenie kwestionariusza nigdy nie było tak proste

Badania kwestionariuszowe mogą być przeprowadzone sprawnie za sprawą narzędzi stworzonych w tym celu. Jest ich naprawdę wiele, jednak my zdecydowaliśmy się skupić uwagę na najpopularniejszych opcjach. W zasięgu ręki każdego przedsiębiorcy jest Google Forms. Choć nie jest wyposażony w obszerne funkcje, to doskonale sprawdza się przy kreowaniu ankiet, których celem jest optymalizacja konwersji. Na tle pozostałych instrumentów wyróżnia się całkowicie bezpłatnym użytkowaniem.

Kolejnym narzędziem jest Typeform. Przykuwa uwagę, zwłaszcza osób, które cenią sobie dobre wyczucie stylu i estetyki. Posiada innowacyjny design formularzy, jednak powyżej “setki” odpowiedzi wymaga uiszczenia opłaty. Do zbioru instrumentów, które umożliwiają płatne tworzenie ankiet, zaliczymy również platformy, takie jak Interankiety, Webankieta oraz Surveymonkey.

Jak widzisz, proces gromadzenia odpowiedzi nie jest czynnością skomplikowaną, jednak czasochłonny może okazać się proces analizy, zwłaszcza pytań otwartych. Rekomendujemy wypracowanie sposobu na segregowanie ich poprzez wskazanie jednego, powtarzającego się schematu, któremu towarzyszyć będzie określony kod. Choć będzie to wymagać od Ciebie dużej dozy cierpliwości, warto zaangażować siły w skrupulatnie definiowanie pytań, a następnie formułowanie ciekawych, wartościowych wniosków. Spraw, aby użytkownicy odwiedzający Twoją stronę byli maksymalnie zadowoleni, badaj, monitoruj i wcielaj w życie określone zmiany!

Masz pytania? Napisz do naszych specjalistów SEO – chętnie odpowiedzą na wszystkie nurtujące Cię pytania.

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 6

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Jak zbadać satysfakcję klienta?
Jak zbadać satysfakcję klienta?
Wiesz, że pozyskiwanie nowych klientów jest o wiele droższe, niż utrzymanie obecnych? Zobacz, jak zbadać ich satysfakcję, a następnie utrzymać lojalność!
Brief UX – jak powinien wyglądać?
Brief UX – jak powinien wyglądać?
Troska o wygodę korzystania z platformy internetowej przez użytkownika nie jest wartością dodaną, ale koniecznością. Dlaczego tak ważne jest przygotowanie?
SXO w AIDA
SXO w AIDA
Sprzedaż online cieszy się ogromną popularnością. Klienci sięgają do sieci z uwagi na wygodę i większe możliwości wyboru. Jak jednak należy sprzedawać?

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę