Na czym polegają badania kwestionariuszowe w UX?

Na czym polegają badania kwestionariuszowe w UX?

cetteup/unsplash.com

Nie jest wielkim odkryciem fakt, że badania kwestionariuszowe towarzyszą nam od bardzo dawna. Ich proces kreacyjny, a następnie rozesłanie nie stanowią większych trudności. Dostępnych jest wiele darmowych szablonów, które usprawniają tworzenie ankiet w Internecie. Za ich pośrednictwem możesz zweryfikować wrażenia użytkowników odwiedzających Twoją stronę i tym samym znaleźć odpowiedź na problemy, które pojawiają się w jej obrębie.

Krótki wstęp do badań ankietowych

Badania sondażowe, określane także jako badania ankietowe internetowe, opierają się na w pełni anonimowym udzieleniu odpowiedzi przez respondentów na zamieszczone pytania. Wiele osób uważa, że jest to sprawdzony sposób pozyskania opinii w sytuacji, kiedy należy podjąć decyzję w trybie natychmiastowym. Lista aspektów, które należy uwzględnić w takiej formie badania, jest długa, jednak najważniejszy jest adekwatny dobór ankietowanych wraz z czytelnym, przejrzystym sformułowaniem pytań. Zazwyczaj przyjmują one postać zamkniętą bądź półotwartą.

“Must have” każdej ankiety stanowi metryczka wraz z pytaniami filtrującymi (ich rolą zaklasyfikowanie odpowiadającego do określonego targetu). Celem weryfikacji poprawności i pełnego skupienia względem badanych stosuje się tzw. pytania sprawdzającego. Jak zabrać się za konstruowanie ankiety internetowej?

Sprawdź: Na czym polega projektowanie interakcji pod kątem UX?

Bez czego nie obędzie się internetowy kwestionariusz?

Pierwszym zadaniem, z którym musisz się zmierzyć, jest ustalenie i doprecyzowanie celów. Mowa tu o uzyskaniu odpowiedzi na konkretne pytania oraz odkryciu rozwiązań palących problemów. Jeżeli już to zrobiłeś, pora na zbadanie ich poprawności językowej. Pozornie może wydawać się to dość banalne zadanie, przez co często pomijane. Zweryfikuj, czy są one w pełni zrozumiałe i proste. Warto zaangażować w proces przygotowawczy drugą osobę, która w pełni obiektywnie oceni konstrukcję kwestionariusza.

Źródło: NordWood Themes/unsplash.com

Pamiętaj, że ankieta ma ułatwić Ci poszukiwanie odpowiedzi na określone pytania, dlatego też postaw na konkret i zdobądź informacje szczególnie istotne w prowadzonym badaniu. Często zdarzają się sytuacje, w których nie wszyscy uczestnicy dysponują podobnym poziomem wiedzy i nie mają obeznania w danym temacie. Z tego względu postaw na przystępny język tworzonego kwestionariusza.

Krótko o tym, jak pytać?

Badania ankietowe internetowe mają dla zarządzających zasobami witryny dość oczywisty cel. Mowa tu głównie o poprawie użyteczności strony z uwzględnieniem preferencji, potrzeb i oczekiwań określonego grona klientów. Jeżeli jesteś już po sprecyzowaniu swojego targetu, powinieneś zastanowić się nad sposobem zadawania pytań. Zestawiliśmy kilka wskazówek, które okazują się przydatne w procesie kreacyjnym ankiety.

Wskazówka numer 1. Formułuj pytania otwarte. Długie, zawiłe pytania mogą działać zniechęcająco, jednak stawiając na konkret, możesz pozbyć się negatywnych reakcji ze strony swoich adresatów. Poza tym, pytania otwarte dostarczają cennych informacji na temat sposobu komunikacji klientów.

Wskazówka numer 2. Prosto i na temat. Wszystko zależy od zrozumienia pytania przez respondenta. Unikaj jak ognia stosowania sugestii i kilkukrotnie sprawdź strukturę kwestionariusza.

Wskazówka numer 3. Pytania dopasowane do profilu respondenta. Co oznacza to w praktyce? Jeżeli zależy Ci na poznaniu opinii nowej grupy konsumentów, nie formułuj pytania w taki sposób, jakby dokonywali systematycznie zakupu Twoich produktów. Z kolei, kiedy na “celowniku” znajdują się lojalni klienci, nie drąż tematu odnośnie problemów wynikających z finalizacji nabywania asortymentu w prowadzonym przez Ciebie e-sklepie. Nie pomijaj celu, do którego zmierzasz, realizując dane badanie.

Wskazówka numer 4. Mniej, znaczy więcej. Zdecyduj się na stworzenie krótkiej ankiety, która sukcesywnie zmniejsza czas poświęcony na jej wypełnienie przez odpowiadających, tym samym ułatwiając analizę wyników.

Oczywiście to nie jest skończona “pula” podpowiedzi, którymi powinieneś kierować się przy formułowaniu kwestionariuszowych pytań. Warto jednak zapoznać się z powyższą instrukcją, aby poradzić sobie ze wszelkimi przeszkodami w procesie tworzenia ankiety.

Sprawdź: Korzyści z badań UX

Stworzenie kwestionariusza nigdy nie było tak proste

Badania kwestionariuszowe mogą być przeprowadzone sprawnie za sprawą narzędzi stworzonych w tym celu. Jest ich naprawdę wiele, jednak my zdecydowaliśmy się skupić uwagę na najpopularniejszych opcjach. W zasięgu ręki każdego przedsiębiorcy jest Google Forms. Choć nie jest wyposażony w obszerne funkcje, to doskonale sprawdza się przy kreowaniu ankiet, których celem jest optymalizacja konwersji. Na tle pozostałych instrumentów wyróżnia się całkowicie bezpłatnym użytkowaniem.

Kolejnym narzędziem jest Typeform. Przykuwa uwagę, zwłaszcza osób, które cenią sobie dobre wyczucie stylu i estetyki. Posiada innowacyjny design formularzy, jednak powyżej “setki” odpowiedzi wymaga uiszczenia opłaty. Do zbioru instrumentów, które umożliwiają płatne tworzenie ankiet, zaliczymy również platformy, takie jak Interankiety, Webankieta oraz Surveymonkey.

Jak widzisz, proces gromadzenia odpowiedzi nie jest czynnością skomplikowaną, jednak czasochłonny może okazać się proces analizy, zwłaszcza pytań otwartych. Rekomendujemy wypracowanie sposobu na segregowanie ich poprzez wskazanie jednego, powtarzającego się schematu, któremu towarzyszyć będzie określony kod. Choć będzie to wymagać od Ciebie dużej dozy cierpliwości, warto zaangażować siły w skrupulatnie definiowanie pytań, a następnie formułowanie ciekawych, wartościowych wniosków. Spraw, aby użytkownicy odwiedzający Twoją stronę byli maksymalnie zadowoleni, badaj, monitoruj i wcielaj w życie określone zmiany!

Masz pytania? Napisz do naszych specjalistów SEO – chętnie odpowiedzą na wszystkie nurtujące Cię pytania.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: SXO
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 6
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak testy A/B mogą pomóc Ci zwiększyć konwersję i co warto nimi badać?

    Jak testy A/B mogą pomóc Ci zwiększyć konwersję i co warto nimi badać?

    Jeśli prowadzisz stronę internetową, z pewnością zależy Ci na zwiększeniu konwersji. Przeczytaj nasz artykuł!
    SXO – mały krok dla SEOwca, wielki krok w stronę użyteczności

    SXO – mały krok dla SEOwca, wielki krok w stronę użyteczności

    Sprawdź, czym dokładnie jest SXO, dlaczego narobiło wokół siebie tyle szumu i – co najważniejsze – jak może pomóc w zwiększeniu zysków także Twojej firmy!
    Wywiady kontekstowe a poprawa UX strony internetowej

    Wywiady kontekstowe a poprawa UX strony internetowej

    Chcesz wiedzieć, jak użytkownik naprawdę pracuje z Twoją witryną lub aplikacją i co o niej myśli? Wybierz wywiad kontekstowy i popraw UX swojego projektu!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę