Brooke Cagle/unsplash.com
Często zdarza się, że odbiorcami strony WWW stają się ludzie z całego świata. Należy wtedy pomyśleć o dodaniu innych wersji językowych do witryny, aby każdy mógł zrozumieć publikowane treści. Jeśli Twoja strona internetowa obsługuje globalną społeczność, warto użyć tagów hreflang, aby zadbać o trafność contentu.
Mimo że hreflang jest prostym atrybutem HTML, jego zrozumienie i zaimplementowanie może być dość trudne. W tym artykule postanowiliśmy wyjaśnić Ci, czym właściwie jest tag hreflang, jakie ma on znaczenie dla SEO oraz jakie są sposoby na zaimplementowanie go na stronie.
Hreflang to występujący w postaci atrybutu HTML kod, który pozwala określić język i lokalizację danej witryny. Dzięki temu wyszukiwarka z łatwością może dopasować język witryny do lokalizacji odbiorcy. Tag hreflang pomaga dostarczać użytkownikom wyniki na podstawie ich preferencji w zakresie kraju i języka, co sprawia, że pozytywnie wpływa on na wrażenia użytkownika i prowadzi do lepszych rankingów SERP.
Przypuśćmy, że głównym językiem Twojej witryny internetowej jest polski, ale istnieje także jej angielski odpowiednik. Dzięki atrybutowi hreflang odwiedzający taką witrynę od razu trafią na jej właściwą wersję, w zależności od preferencji językowych.
Spersonalizowane wyniki wyszukiwania dla poszczególnych użytkowników mają obecnie ogromne znaczenie. Jednak zwykłe tłumaczenie witryny na kilka języków może nie przynieść zamierzonych skutków. Należy zadbać również o jakość publikowanych treści. Odbiorca poszukuje bowiem informacji, które będą odpowiedzią na nurtujące go pytania.
Tag hreflang pozwala Google dostarczać odbiorcom odpowiednią wersję językową witryny, co wpływa na poprawę wrażeń użytkowników, minimalizuje wskaźnik odrzuceń witryny i zapewnia wyższą pozycję w rankingu SERP dla Twojej strony. Celem nie jest raczej zwiększenie ruchu, lecz przede wszystkim dostosowanie treści do odbiorców.
Źródło: Daria Nepriakhina 🇺🇦/unsplash.com
Warto także wspomnieć, że korzystanie z tagu hreflang eliminuje problem zduplikowanych treści w witrynie, ponieważ mimo że Twoja witryna oferuje wówczas te same treści, występują one pod różnymi adresami URL skierowanymi do innych lokalizacji.
Znacznik hreflang pomaga wyszukiwarkom rozpoznać i zrozumieć relacje pomiędzy poszczególnymi stronami. Jeśli nie zastosujesz tagu hreflang, Google może uznawać Twoje strony za zduplikowane treści i umieszczać tylko jedną z nich w wynikach wyszukiwania dla konkretnego zapytania. Tag hreflang bardzo wyraźnie komunikuje wyszukiwarce, że chociaż treść jest taka sama, to jest ona skierowana do innej grupy odbiorców.
Tagi hreflang są proste w implementacji i wyglądają w następujący sposób:
<link rel=“alternate” hreflang=“x” href=“https://www.TwojaStrona.pl/kosmetyki-PL” />
Ten format informuje, że połączona strona jest alternatywną wersją oficjalnej wersji językowej witryny, natomiast znacznik “x” oznacza, jaki język ma być wyświetlany. Tag hreflang sygnalizuje wyszukiwarce, że użytkownik wysyłający zapytanie w języku „x” będzie preferował wyniki w postaci stron w tej samej wersji językowej. Pamiętaj jednak, że Google może nie rozpoznać tagów hreflang, jeśli zostaną one uznane za niedokładne.
Tagi HTML są najłatwiejszym i najszybszym sposobem na rozpoczęcie pracy z tagiem hreflang. Wystarczy, że dodasz odpowiednie tagi hreflang w tagu <head> swojej witryny. Pamiętaj też, że istnieje różnica między elementami <head> i <header>; <head> zawiera elementy, które nie pojawią się na stronie, w tym przypadku atrybut hreflang.
Jeśli Twoja witryna zawiera inne formaty treści, takie jak pliki PDF, to linki do nich kierujące należy oznaczyć tak, aby określały odpowiedni język. Wtedy w witrynie użyj nagłówków HTTP, który pozwoli Ci zaimplementować tag hreflang. Korzystanie z nagłówków HTTP nie tylko określa względny język wariantów dokumentu, ale także optymalizuje zawartość witryny.
Niestety największą wadą tego sposobu jest to, że zwiększa on obciążenie każdego żądania wysłanego w witrynie, co może spowolnić jej ładowanie i negatywnie wpłynąć na wrażenia użytkownika.
Ten sposób polega na użyciu tagów xhtml w mapie XML. Dzięki temu możesz dodać adnotację do każdego adresu URL w mapie witryny. Ten sposób szczególnie sprawdza się, jeśli Twoja witryna internetowa jest bardzo rozbudowana. Z pewnością pomaga to uniknąć błędów i nie przeoczyć innych stron w witrynie.
Mamy nadzieję, że teraz już rozumiesz, na czym polegają tagi hreflang i zaczniesz stosować je w swojej witrynie. Ten sposób pomoże Ci dotrzeć do swojej grupy docelowej, ponieważ dzięki niemu odwiedzający zawsze będą korzystać z tej wersji językowej witryny, którą stworzyłeś z myślą o nich.
Zrozumienie, wykorzystanie i rozwiązywanie problemów z tagami hreflang to wymóg dzisiejszego SEO. Jeśli chcesz znaleźć się na wysokiej pozycji w rankingu SERP, spróbuj wdrożyć je w swojej firmie!
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.