Na czym polegają testy A/B?

Na czym polegają testy A/B?

Brooke Cagle/unsplash.com

Prawdopodobnie niejednokrotnie zastanawiałeś się, czy nowatorski pomysł dotyczący funkcjonalności strony bądź aplikacji jest postrzegany pozytywnie przez potencjalnych użytkowników. Aby wydać ostateczny werdykt, niezbędne mogą okazać się testy A/B. W artykule przygotowaliśmy zbiór informacji na temat opisywanej metody. Nie zwlekaj ani chwili dłużej, sięgnij po lekturę i zacznij wpływać na satysfakcję swoich klientów!

Perspektywa badacza – czym są testy A/B?

Testy A/B to nic innego jak testy porównawcze, polegające na zestawieniu co najmniej dwóch wariantów strony WWW bądź konkretnego obszaru wymagającego modyfikacji, a następnie na przedstawieniu ich określonej grupie odbiorców. Badani otrzymują odmienne wersje projektów i dokonują oceny pomysłu. Dzięki tej praktyce przeprowadzający analizę są w stanie stwierdzić, który pomysł skuteczniej trafia w gusta klientów. Zazwyczaj czynnik wpływający na ostateczny werdykt stanowi współczynnik konwersji.

Za pośrednictwem opisywanej metody badawczej jesteś w stanie porównać witryny wyróżniające się jednym bądź kilkoma aspektami. Przykładem elementów istotnych z perspektywy przeprowadzającego badanie są często odmienne treści nagłówka, umiejscowienie grafik bądź kategorie produktów. Nie możesz jednak zapominać o tym, że analizie podlega wyłącznie jedna zmienna, tj. treść nagłówka lub ogólna percepcja witryny.

Nic tak nie działa na wyobraźnię jak przykłady!

Teoria nie zawsze jest skutecznym sposobem na przyswojenie wiedzy, zwłaszcza jeżeli w grę wchodzi przełożenie zdobytych informacji na grunt praktyczny. Na podstawie przykładu przedstawimy więc zastosowanie testów A/B.

W tym celu postaraj się wyobrazić sobie sytuację, w której projektujesz newsletter. Na drodze spotykasz jednak trudność w zlokalizowaniu przycisku wzywającego do działania (znanego pod anglojęzycznym akronimem CTA). Pojawia się dylemat, czy umieścić element w centralnym punktu ulotki, czy być może najlepszym pomysłem będzie ulokowanie go w prawym, górnym rogu newslettera. Decydujesz się na utworzenie dwóch wariantów A i B wiadomości mailingowej, które różnią się wyłącznie rozmieszczeniem przycisku. Następnie wysyłasz do połowy adresatów wariant A, a do drugiej B. W rezultacie, po upływie określonego czasu, weryfikujesz odsetek konwersji towarzyszący każdej z opcji. Przyjmijmy, że przy projekcie z usytuowaniem CTA na pierwszym planie zyskujesz odsetek 30% konwersji, z kolei pomysł z lokalizacją w prawym, górnym rogu newslettera plasuje się zaledwie na poziomie 10%. Teraz wystarczy wcielenie “zwycięskiej” idei w życie.

Sprawdź: Optymalizacja sklepu internetowego – jak testować A/B?

Jak wygląda stosowanie testów A/B w praktyce?

Testy A/B to gwarant dostępu do wszelkich informacji, które okazują się niezbędne w procesie planowania budżetu czy w kontekście projektowania witryny internetowej, cieszącej się zintensyfikowanym ruchem organicznym. Poniżej przedstawiliśmy, krok po kroku, jak właściwie postępować z opisywaną metodą badawczą.

Support analityczny przy testach typu A/B

Możesz, choć nie rekomendujemy takich praktyk, zaimplementować testy A/B niemal do każdego obszaru Twojej witryny. Dlaczego odradzamy takich działań? Przede wszystkim zajęłoby Ci to więcej czasu, energii i chęci. Sięgnij po analizę za pośrednictwem takich narzędzi, jak Google Analytics czy Hotjar. Bądź konsekwentny w swojej pracy, bazuj na twardych statystykach.

Jeżeli zaobserwowałeś, że użytkownicy korzystają z rozwiązań na stronie tak, jak należy – zastanów się nad innymi obszarami, które wymagają od Ciebie większych nakładów pracy. Skup się na aktywnościach przyczyniających się do spadków konwersji.

Konkretnie i na temat – jaki jest problem?

Bądź skrupulatny w definiowaniu problemu pojawiającego się na stronie WWW. Zwrot: “mały ruch na stronie” jest zbyt ogólny i nie pomaga w rozwiązaniu pojawiających się trudności. Przemyśl dokładnie, jakie elementy mogą wywoływać niezadowolenie klientów, sprawdź dane, które mogą potwierdzić wstępne założenia.

Pomysł i sposób na rozwiązanie trudności

Jeżeli już określiłeś problem, z którym zmaga się użytkownik korzystający z zasobów strony, to pora na rozpoczęcie poszukiwań możliwego rozwiązania. Na tym etapie powinieneś doprecyzować, w jaki sposób chcesz przeprowadzać testy, a także, modyfikacja których elementów może Ci w tym skutecznie pomóc.

Czas na praktykę

Teraz wystarczy, że stworzysz dwie wersje projektu, który zostanie poddany analizie przez badanych. Pamiętaj o tym, że warianty odróżniają się od siebie jednym elementem. Sprecyzuj target oraz czas trwania procesu. Do dzieła!

Na końcu zweryfikuj rezultaty i sformułuj wnioski

Źródło: Brooke Cagle/unsplash.com

Testy A/B dają szeroki pogląd na to, który pomysł odznacza się większym powodzeniem w realizacji. Odpowiedz sobie na pytanie, przy której opcji współczynnik konwersji uległ poprawie. Znając rozwiązanie, pozostaje Ci optymalizacja konkretnego obszaru. Nie pomijaj jednak znaczenia monitoringu w procesie dalszego udoskonalania strony. Po pewnym czasie możesz ponownie przeprowadzić test A/B i porównać rezultaty wdrożonych modyfikacji.

Błędy przy testach A/B

Testy A/B pozwalają zrozumieć nieco bardziej potrzeby i preferencje współczesnego klienta. Podczas procesu badawczego można jednak popełnić kilka rażących błędów. Aby, przeprowadzanie testów miało rację bytu, unikaj:

  • testowania losowych obszarów i elementów strony,
  • formułowania wniosków przed założonym zakończeniem testów,
  • niechlujności w weryfikacji danych,
  • słabej jakości oprogramowania.

Inwestując swój czas w stosowanie tej metody badawczej, masz bezpośredni wpływ na reakcję odbiorców. Finalnie, jesteś w stanie zyskać sympatię grupy docelowej. Postaw na wnikliwą analizę – nie wysuwaj pochopnych wniosków. Uzbrój się w cierpliwość i spraw, aby klienci ponownie wracali na platformę Twojego e-sklepu.

Masz pytania? Skontaktuj się z naszymi specjalistami z agencji Grupa iCEA.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: SXO
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Badania jakościowe UX

    Badania jakościowe UX

    Badania jakościowe UX to świetny sposób na uzyskanie ważnych informacji o odbiorcach. Warto więc wiedzieć, na czym polegają i jak je wykorzystać.
    Czym są badania UX?

    Czym są badania UX?

    Mimo że postęp technologiczny przebiega dynamicznie, wciąż największą wartością okazują się preferencje klienta. Nie wiesz, jak sprostać różnym wymaganiom? Czytaj dalej.
    SXO – jakie korzyści może przynieść?

    SXO – jakie korzyści może przynieść?

    Dowiedz się, dlaczego warto dbać o SXO!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę