Doświadczenia użytkownika to obszar bezpośrednio związany z pozytywnym bądź negatywnym odbiorem odwiedzanej witryny internetowej bądź aplikacji mobilnej. Jako zarządzający e-sklepem powinieneś szczególnie zatroszczyć się o poziom satysfakcji klienta. Zadowolenie internauty to również klucz do budowania solidnej bazy klientów, a w przyszłości – do generowania oczekiwanych wyników sprzedażowych.
Jeżeli liczysz na wzrost konwersji, zakupów, a także na zdobycie grona lojalnych konsumentów, nie możesz doprowadzić do tego, aby błędy UX zamknęły Ci furtkę do biznesowego sukcesu. W artykule przygotowaliśmy zbiór informacji na temat najczęstszych trudności w kontekście User Experience. Ich przegląd pomoże Ci w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej w swojej branży. Zapoznaj się również z tym, jak zmierzyć jakość doświadczenia użytkownika i znaleźć najlepsze rozwiązanie dla internauty korzystającego z zasobów witryny.
UX (akronim od anglojęzycznego User Experience) to strategia e-marketingu, której zadaniem jest odpowiednie zaprojektowanie pozytywnych wrażeń użytkownika odwiedzającego witrynę internetową. W zakresie UX warto koncentrować się głównie na atrakcyjności strony oraz jej użyteczności. Ta taktyka jest o tyle ważna, że bez względu na rodzaj działania, jaki zostanie przez Ciebie podjęty, klient będzie miał określone wyobrażenie o Twojej marce. Z tego względu powinieneś podjąć wszelkie starania, aby pozytywnie zaistnieć w świadomości odbiorcy.
Dobry projekt UX obejmuje łatwą nawigację po stronie, atrakcyjnie zaprezentowaną ofertę oraz bezpieczny sposób realizowania transakcji. Sięgając po skuteczne praktyki User Experience, jesteś w stanie przewidzieć powrót użytkowników do zarządzanej przez Ciebie platformy e-sprzedażowej oraz zarekomendowanie jej innym osobom.
Podejmując się samodzielnego zarządzania platformą, możesz nie do końca wiedzieć, jak poradzić sobie z błędami. Co więcej, często okazuje się, że przedsiębiorcy nie są zapoznani z ich specyfiką. Dowiedz się, czego unikać podczas tworzenia od podstaw stron WWW.
Pojawiające się okienka zaraz po wejściu na platformę sprzedażową uznawane są za przyciągające uwagę użytkownika. Ich przestrzeń można kreatywnie wykorzystać i przygotować nieszablonową prezentację oferty promocyjnej bądź nowego produktu. Jeśli jednak będą pojawiać się one niemal wszędzie, po każdym przejściu internauty na kolejną podstronę, to zdecydowanie zniechęcą do dalszej eksploatacji witryny. Jak poradzić sobie z tym problemem? Odpowiedź jest niezwykle prosta – zmniejsz liczbę pop-upów na stronie i umieść na nich wyłącznie podstawowe informacje.
Obszar UX dotyczy również sposobu przedstawienia oferty produktów bądź usług. Jeżeli chcesz zachęcić potencjalnego klienta do kontynuacji procesu zakupowego, nie możesz bagatelizować jakości zamieszczanych nagrań bądź publikowanych zdjęć. Internauci cenią sobie jak najdokładniejsze przedstawienie oferty z uwzględnieniem wszystkich atutów proponowanego asortymentu lub usługi. Coraz większy odsetek osób docenia kunszt artystyczny w wizualizacji oferty, dlatego dokładnie przemyśl, jak chcesz zaprezentować markę swojej grupie docelowej.
Content zawsze odgrywał szczególną rolę w postrzeganiu wartości strony przez pryzmat użytkownika. Zbyt rozległe opisy produktów mogą odstraszać, a suche fakty zniechęcać do poznania szczegółów. Aby zaskarbić sobie uwagę przyszłego klienta, należy skoncentrować się na tworzeniu oryginalnych treści.
Brak danych kontaktowych firmy nie sprzyja budowaniu jej wiarygodności. W zasięgu ręki masz pulę pomysłów, które mogą ułatwić użytkownikowi uzyskanie niezbędnego wsparcia. Doskonale sprawdzają się w tym obszarze chatboxy oraz formularze kontaktowe. Aby nie stracić zainteresowania potencjalnego klienta, warto zainwestować czas i wysiłki w implementację tych elementów w obrębie strony.
Kolejnym błędem wpływającym na finalną ocenę funkcjonowania witryny są trudności w nawigacji. Zaniechanie podstawowych praktyk w obrębie prawidłowego, logicznego projektu strony przyczynia się do utrudnionego poruszania się po niej. Jak umiejętnie wybrnąć z tego problemu? Przede wszystkim spraw, aby kategorie menu były czytelne i wyraźnie przekazywały informację na temat tego, co można znaleźć pod określonym adresem URL. Dobrym patentem okazuje się wdrożenie jednego z dwóch typów menu: hamburger lub sticky.
Nikt nie lubi wykonywania zawiłych, skomplikowanych czynności w obrębie strony WWW. Zwłaszcza jeżeli w grę wchodzą zakupy online, które z natury powinny być szybkie i przyjemne. Eksperci ds. projektowania User Experience apelują, aby od klienta oczekiwać wyłącznie wpisywania podstawowych danych w formularzu kontaktowym. Zakłada się, że e-sprzedaż powinna mieć charakter skrótowy i wymagać wyłącznie kilku kliknięć od dokonującego zakupu. Niestety nadal mają miejsce wydłużone, żmudne procesy, które nie zyskują aprobaty klientów.
Prawdopodobnie zdajesz sobie sprawę, jak ważne jest dopasowanie projektu strony do preferencji różnych urządzeń mobilnych. Większość użytkowników chętnie korzysta ze smartfonów i za ich pośrednictwem dokonuje zakupów. Nie możesz dopuścić do sytuacji, w której strona działa poprawnie wyłącznie z poziomu komputera stacjonarnego czy laptopa. Co więcej, roboty Google weryfikują strukturę witryny i jej dopasowanie pod kątem różnorodnego sprzętu mobilnego.
Możesz nie zdawać sobie sprawy z tego, jakie błędy UX zdążyłeś popełnić na własnej stronie internetowej. Jeśli jednak poprawnie zlokalizujesz, gdzie leży problem, zdołasz w odpowiednim czasie zniwelować znaczne bariery. To wszystko doprowadzi Cię do jednego celu, jakim jest troska o potencjalnego klienta oraz zachęcenie go do finalizacji transakcji.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat UX? Zapraszamy do kontaktu – agencja Grupa iCEA chętnie Ci pomoże!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.