Nadążać za Google’em, czyli przewodnik po aktualizacjach algorytmów

Nadążać za Google’em, czyli przewodnik po aktualizacjach algorytmów

Firmbee.com/pexels.com

Twoja strona internetowa raz na jakiś czas spada w rankingu bądź z niego wypada? Przyczyn może być wiele, jednak najpopularniejszą z nich są aktualizacje algorytmów Google. Z naszego artykułu dowiesz się, jak ważne jest bycie na bieżąco z działaniami Google.

Jak działa wyszukiwarka Google?

Zastanawiałeś się kiedyś, co Cię interesuje podczas obecności w sieci? Obecnie istnieje ponad 2 miliardy stron, a ich liczba rośnie każdego dnia. Aby ułatwić użytkownikom poruszanie się w sieci, wyszukiwarki internetowe posługują się szeregiem algorytmów. Wpisujemy zapytania i hasła, a te są filtrowane oraz dopasowywane do zawartości treści na witrynach. Pod lupę weźmiemy wyszukiwarkę Google, ponieważ generuje 98% wyszukiwań z całej przestrzeni internetowej, stając się tym samym najpopularniejszą przeglądarką spośród wszystkich.

Google jest wielkim programem, którego zadaniem jest upowszechnianie informacji tak, aby były dostępne dla każdej osoby na Ziemi. Posługuje się również mniejszymi programami, które wykonują takie zadania, jak:

  • crawling, czyli badanie struktury, zawartości i kodowania stron,
  • indeksowanie, czyli analizowanie plików HTML bądź PDF,
  • ustalanie rankingu, czyli klasyfikowanie stron za pomocą czynników oceny jakości.

Najważniejszymi elementami oceny jest trafność dopasowania, elementy on- i off-page, treść, linki zwrotne, a także prędkość ładowania się witryny. Za wszystko to odpowiadają algorytmy.

Sprawdź: BERT – co wiesz o najnowszym algorytmie Google?

Algorytmy - czym są i dlaczego należy o nich pamiętać?

Najprościej rzecz ujmując, są to czynności, które muszą zostać wykonane, aby uzyskać założony wcześniej efekt. W kontekście wyszukiwarek oraz SEO mowa o wyświetlaniu w organicznych wynikach wyszukiwania wartościowych stron w postaci listy rankingowej. Algorytmy przeszukują, segregują, klasyfikują oraz oceniają strony. Jednak z ich wciąż wzrastającą liczbą one również wymagają aktualizacji, aby nadążyć za rozmiarami sieci.

Podstawowy algorytm rdzenia wyszukiwarki

Rdzeń Google najlepiej porównać do skomplikowanej maszyny, która składa się z wielu różnych, mniejszych elementów. Są to właśnie algorytmy, a rdzeń sprawia, że wszystkie działają pod kątem jednego, nadrzędnego zadania. Celem jest stworzenie jak najlepszego rankingu stron w wynikach wyszukiwania. W 2021 roku doszło do aktualizacji rdzenia, a co za tym idzie – odbiło się to na wszystkich innych algorytmach. Konsekwencją tego jest również zmiana strategii SEO, które muszą zrestrukturyzować swoje działania pod kątem wyszukiwarki.

Jakich zmian możemy spodziewać się w podstawowym algorytmie rdzenia?

  • Nowych sposobów indeksowania stron internetowych
  • Aktualizacji pod kątem rozumienia tekstu przez roboty
  • Nowych zadań dla istniejących już algorytmów
  • Nowych sposobów mierzenia i analizowania wyników
  • Dodatkowych wytycznych pod kątem oceny E-A-T

Aktualizacja a SEO

Można zapytać, dlaczego śledzenie aktualizacji jest tak ważne. Przede wszystkim chodzi o widoczność naszej witryny oraz zajęcie przez nią jak najwyższej pozycji rankingowej. Tworzymy treści na stronach, aby były dostępne dla odbiorców. Nie mając świadomości zmian, możemy doprowadzić do utraty pozycji rankingowej, klikalności oraz konwersji. Wpadamy wówczas w otchłań sieci. Google stawia nacisk na wrażenia użytkowników (UX), dlatego optymalizując i pozycjonując witrynę, musisz pamiętać przede wszystkim o odbiorcach.

Dziś przyjrzymy się kilku najważniejszym aktualizacjom z ostatnich miesięcy, które miały szczególnie ważne znaczenie dla właścicieli stron internetowych.

Passage Ranking

Nowy system oceny treści wykorzystuje możliwości sztucznej inteligencji. Dzięki tej aktualizacji nie musimy już przeglądać całej strony w celu znalezienia interesujących treści, a możemy skupić się na jej fragmentach, które odnoszą się do wpisania zapytania.

About This Result

Tym razem dostaliśmy możliwość skorzystania ze specjalnej zakładki, aby dowiedzieć się więcej o stronie. Jest to ukłon w stronę internautów, którzy mogą sprawdzić wiarygodność danej witryny.

Mobile First Index

Niezwykle ważna zmiana w kontekście indeksowania. Witryny dostępne jedynie z poziomu urządzeń desktopowych zostały usunięte z indeksu na rzecz stron dostosowanych do urządzeń mobilnych.

Product Reviews

Aktualizacja ważna dla witryn e-commerce. Google, doceniając wartościowe recenzje, zaczął lepiej wyświetlać strony, które publikują cenne opinie.

Źródło: Daria Shevtsova/pexels.com

MUM

Google ponownie sięga do możliwości AI, tym razem w kontekście lepszego rozumienia uczuć i kontekstów informacji z różnych źródeł, aby jeszcze lepiej dopasowywać wyniki wyszukiwania do użytkowników.

Link Spam Update

Jest to kolejna próba walki z technikami Black Hat SEO. Jest to wsparcie dla algorytmów zwalczających nieuczciwe praktyki budowania linków zwrotnych. Mowa o lepszej identyfikacji linków zaklasyfikowanych jako spam.

Core Web Vitals

Są to podstawowe wskaźniki internetowe, które dotyczą oceny prędkości strony internetowej. FID, LCP oraz CLS to nowe czynniki rankingowe, które mają poprawić wrażenia użytkowników.

Page Title

Element szczególnie ważny dla pozycjonerów, czyli znacznik tytułowy. Jego aktualizacja ma na celu lepsze opisywanie zawartości strony, a także zwalczanie technik związanych z upychaniem słów kluczowych, powtarzaniem tagów oraz automatycznym ich generowaniem.

Czego spodziewać się w 2022 roku?

Chociaż nie mamy dostępu do planów Google, to już teraz możemy zauważyć, które elementy stają się ważniejsze pod kątem oceny jakości stron. Przede wszystkim content – treść od zawsze była trzonem strony, teraz będzie oceniana jeszcze bardziej pod kątem SEO, UX oraz UI. Co za tym idzie, dołącza do tego coraz bardziej popularne wyszukiwanie głosowe. Dla SEO oznacza to większy nacisk na słowa kluczowe typu long tail oraz hasła w formie pytań. Dużą rolę odegrają wówczas słowa synonimiczne oraz pokrewne, ponieważ algorytm zwraca większą uwagę na kontekst, w jakim pojawiają się frazy.

Z początkiem nowego roku zaktualizowano treści związane z przepisami kulinarnymi – teraz można ustawić jedynie dokładnie dane, co wymusiło na niektórych stronach przejrzenie wykorzystywanych wtyczek. Dodano również nowy tag robots – indexifembedded, który umożliwia indeksowanie zawartości strony, nawet jeśli wykorzystuje ona znacznik noindex. Chodzi o rozbudowanie filtru SafeSearch, aby Google miał większą kontrolę nad indeksowanymi treściami. Całość jest zapowiedzią zrównoważonego indeksowania, aby dbać o świeżość materiałów w sieci.

Sprawdź: Keep it fresh – algorytm Świeżości Google. O co chodzi?

Podsumowanie

SEO jest procesem, który wymaga od nas wielkiej elastyczności oraz gotowości na niespodzianki. Niestety, jeśli zależy nam na naszej stronie, musimy być na bieżąco z kolejnymi zmianami, które wprowadza Google. Dopasowanie się do wytycznych wymaga zaangażowania, jednak wypadkową tego jest nasze zadowolenie jako użytkowników. Wirtualny świat zmienia się niezwykle szybko, a jeśli chcesz być jego częścią, musisz próbować go dogonić.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 10
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jakie znaczenie mają wizytówki Google w kontekście pozycjonowania stron internetowych?

    Jakie znaczenie mają wizytówki Google w kontekście pozycjonowania stron internetowych?

    Czy wiesz, jak ważne są zaktualizowane dane wizytówki Google Moja Firma? Nasz artykuł rozwieje Twoje wszelkie wątpliwości. Czytaj dalej!
    W jaki sposób zoptymalizować swój sklep internetowy na Shopify?

    W jaki sposób zoptymalizować swój sklep internetowy na Shopify?

    Prowadzenie sklepu internetowego na Shopify może być nie lada wyzwaniem, jednak dzięki zastosowaniu odpowiednich wskazówek można osiągnąć sukces!
    Praktyki SEO: White Hat SEO

    Praktyki SEO: White Hat SEO

    Każdy medal ma dwie strony. Najważniejszą zasadą pozycjonowania jest jednak działanie zgodnie z zasadami. Czym dokładnie jest White Hat SEO?
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę