Twoja strona internetowa raz na jakiś czas spada w rankingu bądź z niego wypada? Przyczyn może być wiele, jednak najpopularniejszą z nich są aktualizacje algorytmów Google. Z naszego artykułu dowiesz się, jak ważne jest bycie na bieżąco z działaniami Google.
Zastanawiałeś się kiedyś, co Cię interesuje podczas obecności w sieci? Obecnie istnieje ponad 2 miliardy stron, a ich liczba rośnie każdego dnia. Aby ułatwić użytkownikom poruszanie się w sieci, wyszukiwarki internetowe posługują się szeregiem algorytmów. Wpisujemy zapytania i hasła, a te są filtrowane oraz dopasowywane do zawartości treści na witrynach. Pod lupę weźmiemy wyszukiwarkę Google, ponieważ generuje 98% wyszukiwań z całej przestrzeni internetowej, stając się tym samym najpopularniejszą przeglądarką spośród wszystkich.
Google jest wielkim programem, którego zadaniem jest upowszechnianie informacji tak, aby były dostępne dla każdej osoby na Ziemi. Posługuje się również mniejszymi programami, które wykonują takie zadania, jak:
Najważniejszymi elementami oceny jest trafność dopasowania, elementy on- i off-page, treść, linki zwrotne, a także prędkość ładowania się witryny. Za wszystko to odpowiadają algorytmy.
Najprościej rzecz ujmując, są to czynności, które muszą zostać wykonane, aby uzyskać założony wcześniej efekt. W kontekście wyszukiwarek oraz SEO mowa o wyświetlaniu w organicznych wynikach wyszukiwania wartościowych stron w postaci listy rankingowej. Algorytmy przeszukują, segregują, klasyfikują oraz oceniają strony. Jednak z ich wciąż wzrastającą liczbą one również wymagają aktualizacji, aby nadążyć za rozmiarami sieci.
Rdzeń Google najlepiej porównać do skomplikowanej maszyny, która składa się z wielu różnych, mniejszych elementów. Są to właśnie algorytmy, a rdzeń sprawia, że wszystkie działają pod kątem jednego, nadrzędnego zadania. Celem jest stworzenie jak najlepszego rankingu stron w wynikach wyszukiwania. W 2021 roku doszło do aktualizacji rdzenia, a co za tym idzie – odbiło się to na wszystkich innych algorytmach. Konsekwencją tego jest również zmiana strategii SEO, które muszą zrestrukturyzować swoje działania pod kątem wyszukiwarki.
Można zapytać, dlaczego śledzenie aktualizacji jest tak ważne. Przede wszystkim chodzi o widoczność naszej witryny oraz zajęcie przez nią jak najwyższej pozycji rankingowej. Tworzymy treści na stronach, aby były dostępne dla odbiorców. Nie mając świadomości zmian, możemy doprowadzić do utraty pozycji rankingowej, klikalności oraz konwersji. Wpadamy wówczas w otchłań sieci. Google stawia nacisk na wrażenia użytkowników (UX), dlatego optymalizując i pozycjonując witrynę, musisz pamiętać przede wszystkim o odbiorcach.
Dziś przyjrzymy się kilku najważniejszym aktualizacjom z ostatnich miesięcy, które miały szczególnie ważne znaczenie dla właścicieli stron internetowych.
Nowy system oceny treści wykorzystuje możliwości sztucznej inteligencji. Dzięki tej aktualizacji nie musimy już przeglądać całej strony w celu znalezienia interesujących treści, a możemy skupić się na jej fragmentach, które odnoszą się do wpisania zapytania.
Tym razem dostaliśmy możliwość skorzystania ze specjalnej zakładki, aby dowiedzieć się więcej o stronie. Jest to ukłon w stronę internautów, którzy mogą sprawdzić wiarygodność danej witryny.
Niezwykle ważna zmiana w kontekście indeksowania. Witryny dostępne jedynie z poziomu urządzeń desktopowych zostały usunięte z indeksu na rzecz stron dostosowanych do urządzeń mobilnych.
Aktualizacja ważna dla witryn e-commerce. Google, doceniając wartościowe recenzje, zaczął lepiej wyświetlać strony, które publikują cenne opinie.
Google ponownie sięga do możliwości AI, tym razem w kontekście lepszego rozumienia uczuć i kontekstów informacji z różnych źródeł, aby jeszcze lepiej dopasowywać wyniki wyszukiwania do użytkowników.
Jest to kolejna próba walki z technikami Black Hat SEO. Jest to wsparcie dla algorytmów zwalczających nieuczciwe praktyki budowania linków zwrotnych. Mowa o lepszej identyfikacji linków zaklasyfikowanych jako spam.
Są to podstawowe wskaźniki internetowe, które dotyczą oceny prędkości strony internetowej. FID, LCP oraz CLS to nowe czynniki rankingowe, które mają poprawić wrażenia użytkowników.
Element szczególnie ważny dla pozycjonerów, czyli znacznik tytułowy. Jego aktualizacja ma na celu lepsze opisywanie zawartości strony, a także zwalczanie technik związanych z upychaniem słów kluczowych, powtarzaniem tagów oraz automatycznym ich generowaniem.
Chociaż nie mamy dostępu do planów Google, to już teraz możemy zauważyć, które elementy stają się ważniejsze pod kątem oceny jakości stron. Przede wszystkim content – treść od zawsze była trzonem strony, teraz będzie oceniana jeszcze bardziej pod kątem SEO, UX oraz UI. Co za tym idzie, dołącza do tego coraz bardziej popularne wyszukiwanie głosowe. Dla SEO oznacza to większy nacisk na słowa kluczowe typu long tail oraz hasła w formie pytań. Dużą rolę odegrają wówczas słowa synonimiczne oraz pokrewne, ponieważ algorytm zwraca większą uwagę na kontekst, w jakim pojawiają się frazy.
Z początkiem nowego roku zaktualizowano treści związane z przepisami kulinarnymi – teraz można ustawić jedynie dokładnie dane, co wymusiło na niektórych stronach przejrzenie wykorzystywanych wtyczek. Dodano również nowy tag robots – indexifembedded, który umożliwia indeksowanie zawartości strony, nawet jeśli wykorzystuje ona znacznik noindex. Chodzi o rozbudowanie filtru SafeSearch, aby Google miał większą kontrolę nad indeksowanymi treściami. Całość jest zapowiedzią zrównoważonego indeksowania, aby dbać o świeżość materiałów w sieci.
SEO jest procesem, który wymaga od nas wielkiej elastyczności oraz gotowości na niespodzianki. Niestety, jeśli zależy nam na naszej stronie, musimy być na bieżąco z kolejnymi zmianami, które wprowadza Google. Dopasowanie się do wytycznych wymaga zaangażowania, jednak wypadkową tego jest nasze zadowolenie jako użytkowników. Wirtualny świat zmienia się niezwykle szybko, a jeśli chcesz być jego częścią, musisz próbować go dogonić.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.