Wyszukiwarkę Google zna każdy, kto kiedykolwiek próbował znaleźć coś w Internecie. Jednak dziś ta firma z Kalifornii to coś znacznie większego: cały system narzędzi, które ułatwiają korzystanie z sieci i rozwijanie w niej biznesu.
Od kiedy ogromna część marketingu przeniosła się do świata online, narzędzia tego typu stały się jeszcze bardziej popularne. To one pomagają analizować skuteczność kampanii reklamowych, planować treści dla odbiorców, sprawdzać zachowanie użytkowników czy wreszcie nakłaniać ich do zakupu produktów.
Z dzisiejszego wpisu dowiesz się m.in. jakie są najlepsze darmowe narzędzia Google, czego możesz się po nich spodziewać, które z nich będą przydatne w pozycjonowaniu strony, a które sprawdzą się w sektorze e-commerce. Czytaj od początku lub zacznij lekturę od tego, co interesuje Cię najbardziej:
Nasz przewodnik po narzędziach Google (Google Tools) rozpoczniemy od narzędzi absolutnie podstawowych, których nie tylko używa niemal każdy, ale też bez których wiele osób nie wyobraża już sobie codzienności. Uprzedzając wszelkie wątpliwości: czy narzędzia Google są płatne?
Jeśli chodzi o to, co dostarcza Google narzędzia w przeważającej mierze są darmowe i ogólnodostępne, podobnie jak te, które przedstawimy w tej części wpisu (no chyba, że będziesz potrzebować czegoś ekstra, np. większej ilości miejsca na skrzynce e-mailowej). Zaczynamy!
To narzędzie Google to skrzynka e-mailowa, która pozwala przede wszystkim na odbieranie i wysyłanie wiadomości elektronicznych. Co jednak wyróżnia ją na tle innych skrzynek, które umożliwiają przecież dokładnie to samo?
Posiadając pocztę na Gmailu możesz bez trudu wyszukiwać wiadomości na podstawie fragmentu treści lub adresów mailowych. Skrzynka od Google będzie także pomocna w organizowaniu pracy: dzięki funkcji etykietowania maili i przypisywania ich do konkretnych kategorii oraz folderów, łatwiej będzie Ci zapanować nad chaosem w wiadomościach.
Jeśli w którymś momencie stwierdzisz, że dany wątek aktualnie nie jest szczególnie ważny, możesz odłożyć go na konkretny dzień i godzinę, a Twoja skrzynka przypomni Ci o nim w odpowiedniej chwili.
To kolejne narzędzie Google, które pomaga planować czas i to na wielu płaszczyznach! Oczywiście, jest również w pełni darmowe i – co ważne dla użytkowników Gmaila – w pełni zintegrowane ze skrzynką mailową Google.
Są pewne narzędzia Google, które w dobie pandemii przeżyły prawdziwy renesans. Oto jedno z nich: Google Meet!
To narzędzie, które umożliwia błyskawiczną organizację wideokonferencji lub zaplanowanie jej na przyszłość. Jego użytkowanie jest bardzo proste: po utworzeniu spotkania otrzymujesz link, dzięki któremu inni będą mogli do niego dołączyć.
W darmowej rozmowie uczestniczyć może maksymalnie 100 osób. Powyżej tej liczby, Google wymaga zakup odpowiedniego pakietu. Jednak, o ile nie masz naprawdę ogromnej rodziny, bezpłatny limit w zupełności wystarczy na Twoje prywatne potrzeby.
Ta darmowa aplikacja to wirtualny odpowiednik tablicy korkowej (czy ktoś ich jeszcze używa?), terminarza oraz listy zakupów w jednym. Z jej pomocą zapiszesz to, o czym musisz pamiętać, a dzięki synchronizacji będziesz miał dostęp do swoich notatek zarówno z perspektywy komputera, jak i urządzeń mobilnych (np. smartfona).
Jeśli zdarza Ci się zapomnieć o kupieniu najważniejszego produktu w sklepie lub często nachodzą Cię złote myśli, Google Keep to zdecydowanie Twoje narzędziowe must have.
E-commerce to jeden z sektorów biznesu, który rośnie w siłę i nic nie zapowiada, by tendencja ta miała ulec zmianie. Rozwój sprzedaży online oznacza jednak także ogromną konkurencyjność na rynku, dlatego przedsiębiorcy sięgają po różne formaty reklam oraz narzędzia ułatwiające codzienną pracę.
Sprawdź, które narzędzia Google mogą Ci pomóc, jeśli prowadzisz sklep w sieci.
System reklamowy Google, opierający się głównie na reklamach typu PPC (Pay Per Click). Oznacza to, że – jako reklamodawca – płacisz dopiero wtedy, gdy użytkownik rzeczywiście kliknie w reklamę (np. w postaci baneru reklamowego) i przejdzie na Twoją witrynę.
Google Ads to świetny sposób nie tylko na zwiększenie zysków ze sprzedaży, ale także wzbudzenie świadomości konsumenckiej oraz zbudowanie zasięgów marki.
Nie zapomnij o odpowiednim doborze słów kluczowych. Im bardziej będą trafne, tym większy efekt osiągniesz.
Co to jest Google Merchant Center? To narzędzie, które pomoże Ci jeszcze lepiej prezentować i promować swoje produkty w sieci. Posłuży Ci ono do przesłania informacji o Twoim sklepie i jego asortymencie, a następnie umożliwi Ci stworzenie urozmaiconej kampanii.
Jak widzisz, po wpisaniu odpowiedniej frazy (w tym przypadku balony urodzinowe) klient w pierwszej kolejności otrzymuje propozycje konkretnych produktów, wraz z ich zdjęciem i ceną. Jeśli zdecydujesz się na tego typu reklamę, część użytkowników może zdecydować się na zakup Twoich artykułów bez odwiedzenia jakiejkolwiek witryny konkurencji.
Do tej pory omawialiśmy poszczególne narzędzia Google, ale w tym przypadku mowa o kompletnej platformie, która łączy w sobie część reklamową oraz analityczną. Jak dokładnie działa Google Marketing Platform?
Jest to przede wszystkim świetne narzędzie do koordynowania współpracy Twoich marketerów. Dzięki temu, że GMP integruje w sobie wiele innych narzędzi Google (m.in. Google Analytics, Google Ads oraz Google Data Studio), możesz lepiej optymalizować swój budżet oraz planować kolejne działania reklamowe.
Jeśli Twoja firma działa prężnie i ma wielu pracowników (zwłaszcza tych pracujących zdalnie), GMP naprawdę usprawni mnóstwo codziennych procesów.
Choć narzędzia Google w większości towarzyszą nam od lat, Google Market Finder jest stosunkowo nowe na naszym rynku (w Polsce udostępniono je w połowie 2019 roku). Do czego służy?
Pomaga ono w znajdowaniu potencjalnych klientów firmy oraz zwiększaniu sprzedaży online na rynki zagraniczne. Na podstawie analizy np. wyników wyszukiwania konkretnych artykułów czy wysokości produktu krajowego brutto w danym państwie, GMF przygotowuje listę krajów, w których Twój biznes ma największe szanse na odniesienie sukcesu.
Pozycjonowanie stron to także istotny element marketingu sieciowego. Choć nie jest to reklama sensu stricto, proces ten pomaga w zwiększaniu ruchu organicznego na stronie, a w efekcie również samej sprzedaży usług czy produktów.
Jak to działa? Jeśli witryna jest dobrze wypozycjonowana, pojawi się wyżej w wynikach wyszukiwania. O samej pozycji strony decyduje bardzo wiele czynników, dlatego warto uzbroić się w pomocne narzędzia Google.
To darmowe narzędzie pozwoli Ci sprawdzić m.in. status indeksowania Twojej strony (czyli dodania jej do wyszukiwarki przez roboty Google), a także na bieżąco monitorować jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Poinformuje Cię również o ewentualnych błędach w obrębie witryny oraz dostarczy dość szczegółowych informacji o całym ruchu organicznym, m.in. o średnich pozycjach słów kluczowych i linkach przychodzących.
Jeśli chcesz wiedzieć, jakie podstrony Twojej witryny użytkownicy odwiedzają najczęściej, w jakich godzinach Twoja strona przeżywa szturm czytelników lub w jakim wieku są Twoi obserwatorzy, trudno będzie Ci znaleźć narzędzie lepsze od Google Analytics.
Dzięki niemu dowiesz się wszystkiego o zachowaniu użytkowników, a na podstawie tych informacji dużo łatwiej będzie Ci wprowadzić nowe funkcjonalności na stronie lub planować treści.
Google Trends jest jak połączenie bardzo dobrej lornetki i kuli do przepowiadania przyszłości. Pozwoli Ci przyjrzeć się temu, czego szuka świat w najpopularniejszej z wyszukiwarek, a także z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć, w jakich miesiącach popularność danej frazy może gwałtownie wzrosnąć (lub spaść).
Ogromnym plusem tego narzędzia jest także intuicyjna obsługa i prostota. Google Trends zdecydowanie udowadnia, że less is more.
Z tym bezpłatnym narzędziem sprawdzisz, jak szybko ładuje się Twoja witryna (nie tylko w wersji przeglądarkowej, ale także mobilnej), na ile jest wydajna i przyjazna dla użytkownika. Są to czynniki nie bez znaczenia, ponieważ np. zbyt długi czas ładowania strony często skutkuje opuszczeniem jej przez użytkownika.
Page Speed Insight nie pozostawi Cię jednak z tymi informacjami w samotności: podpowie Ci również, co możesz poprawić, aby usprawnić działanie witryny.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.