Narzędzia do map ciepła na stronie internetowej – do czego służą i czym się różnią?

Narzędzia do map ciepła na stronie internetowej – do czego służą i czym się różnią?

Campaign Creators/unsplash.com

Internauta staje się coraz bardziej wybredny, jeżeli chodzi o użytkowanie stron internetowych. Sporą uwagę przykuwa do wartości tekstów, które jednocześnie przekładają się na ich użyteczność. Aby jednak maksymalnie zaspokoić potrzeby odwiedzających stronę WWW, należy poddać analizie pewne jej elementy. W tym procesie niezbędny okazuje się zestaw heat map. To znany zbiór instrumentów analitycznych, służących dopasowaniu witryny pod kątem optymalizacji doświadczeń użytkownika. Chcesz dowiedzieć się nieco więcej o ich funkcjonalności? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł!

Podręcznikowa wiedza o mapie ciepła

Mapa ciepła to nic innego, jak graficzna prezentacja najważniejszych danych odnośnie do zachowań internautów użytkujących określoną witrynę. Za pośrednictwem wachlarza kolorów możemy zweryfikować, które segmenty strony są najchętniej odwiedzane. Co oznaczają konkretne barwy?

  • Czerwona – obszary cieszące się największym zainteresowaniem.
  • Żółta – mniej uczęszczane miejsca przez internautów.
  • Niebieska bądź zielona – segmenty najmniej eksplorowane przez użytkowników.

Zdarzają się sytuacje, w których mapy ciepła utożsamiane są z mapami kliknięć. Naszą uwagę skoncentrowaliśmy wokół najbardziej rozpoznawalnych narzędzi usprawniających wykorzystanie opisywanej techniki.

Sprawdź: Czy strony stworzone w kreatorach faktycznie są gorsze?

Rywalizacja dwóch narzędzi: Clarity vs. Hotjar

Wśród istotnych instrumentów tego typu należy wymienić Heatmap Hotjar oraz Microsoft Clarity. Umożliwiają one wcielenie kodu śledzącego na stronę w taki sposób, aby możliwa była analiza determinantów oddziałujących na obserwację informacji skorelowanych z kliknięciami czy obszarami najchętniej odwiedzanymi przez internautów. Czym różnią się od siebie Hotjar i Clarity? Zebraliśmy zbiór podstawowych wiadomości na ich temat.

Hotjar: argumenty “za” i “przeciw”

Hotjar należy do najskuteczniej funkcjonujących programów wykorzystywanych do obsługi map ciepła. Oferuje dostęp do kilku opcji związanych z mapą kliknięć oraz przewijania czy nagrań ruchu internautów w witrynie. Za jego pomocą możliwy jest przegląd konkretnych czynności podejmowanych przez użytkowników, od momentu wejścia na stronę do chwili sfinalizowania zakupu. Jakich profitów możemy spodziewać się po skorzystaniu z potencjału tego instrumentu?

  • Intuicyjność obsługi,
  • możliwość wglądu do interesujących raportów oraz danych statystycznych,
  • komfort w pozyskiwaniu mapy ciepła,
  • dostępność funkcji testów A/B,
  • udostępnienie darmowej wersji, która spełni oczekiwania mniejszych przedsiębiorstw.

Źródło: Campaign Creators/unsplash.com

Wadą narzędzia jest brak podziału na kanały ruchu oraz ograniczony czas przechowywania pozyskanych informacji. Jeżeli zależy Ci na skorzystaniu z pełnego wachlarza opcji instrumentu, będziesz musiał przeznaczyć dość sporą część budżetu. Nie jest to więc program, z którego może skorzystać każdy przedsiębiorca.

Microsoft Clarity: argumenty “za” i “przeciw”

Microsoft Clarity to świeże rozwiązanie na rynku, które daje wgląd w dane odnośnie do zachowań internautów odwiedzających witrynę. Posiada wiele korzyści, a najbardziej charakterystycznymi są:

  • prostota instalacji i późniejszej konfiguracji,
  • interfejs odpowiadający preferencjom użytkowników,
  • wgląd w nieskończoną liczbę witryn czy analizę zachowań internautów.

Clarity ma wgląd w dwa rodzaje map cieplnych oraz dysponuje nagraniami zachowań internautów, za sprawą których możliwa jest obserwacja kolejnych ruchów podejmowanych przez nich w witrynie. Poza tym wyposażony jest w panel analityczny, pozwalający na konfigurację określonych parametrów.

Instrument posiada jednak dość zawężone opcje i nie daje możliwości korzystania z filtrowania uzyskanych informacji pod kątem źródeł ruchu. Nie jest możliwe także przeprowadzanie testów A/B.

Kto wygrywa ostateczny pojedynek?

W rywalizacji Microsoft Clarity vs. Hotjar nie ma jednoznacznego zwycięzcy. Choć Hotjar to rozpoznawalna marka, która zbudowała swoją renomę na przestrzeni lat, to mimo wszystko jej darmowy pakiet nie jest wystarczający dla rozwijającego się przedsiębiorcy.

Microsoft Clarity to “świeżak” wśród narzędzi analitycznych, który wciąż zmaga się z wieloma trudnościami. Nie jest wyposażony w przydatne funkcje, jak chociażby możliwość gromadzenia rekomendacji od odwiedzających. Mimo wszystko dość prężnie się rozwija, a jako bezpłatna opcja staje się doskonałym pomysłem dla firm posiadających ograniczone możliwości budżetowe.

Na ten moment możemy wywnioskować, że to Hotjar spełni oczekiwania graczy w danej branży – przede wszystkim ze względu na większy wybór wariantów. Warto jednak przeanalizować funkcjonalność obu narzędzi i ocenić, który najlepiej odpowiada potrzebom firmy.

Zainteresował Cię nasz wpis? Zachęcamy do kontaktu z naszą agencją SEO!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: SXO
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 10
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak testy A/B mogą pomóc Ci zwiększyć konwersję i co warto nimi badać?
    Jak testy A/B mogą pomóc Ci zwiększyć konwersję i co warto nimi badać?
    Jeśli prowadzisz stronę internetową, z pewnością zależy Ci na zwiększeniu konwersji. Przeczytaj nasz artykuł!
    Czy UX wpływa na współczynnik odrzuceń?
    Czy UX wpływa na współczynnik odrzuceń?
    Terminy UX i SEO coraz częściej występują w swoim towarzystwie. To rezultat wzrastających wymagań i oczekiwań internautów względem użyteczności stron WWW.
    Czym jest User Experience (UX)?
    Czym jest User Experience (UX)?
    Optymalizacja pod kątem wrażeń odbiorcy zorientowana jest na wrażenia i emocje, jakie towarzyszą mu podczas korzystania ze strony internetowej, sklepu […]
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę