Prowadzenie strony internetowej wymaga wiele pracy oraz poświęcenia czasu. Myśląc o optymalizacji, pewnie zastanawiasz się, od czego zacząć. Do dyspozycji masz wiele możliwości – darmowych i płatnych. Warto wykorzystać to, co oferuje wyszukiwarka Google. Może się wówczas okazać, że pozycjonowanie przy wykorzystaniu dostępnych programów będzie dużo łatwiejsze. Które z nich będą szczególnie pomocne? Dowiedz się, jakie możliwości stwarza przed Tobą Wujek Google.
Google LLC to amerykańskie przedsiębiorstwo informatyczne założone w 1998 roku w Kaliforni, z siedzibą w Mountain View. Założyło je dwóch doktorantów Uniwersytetu Stanforda – Larry Page i Sergey Brin. We dwójkę opracowali oni metodę analizy powiązań hipertekstowych, czyli obecnie znany algorytm PageRank oraz Googleboty indeksujące. Największym osiągnięciem firmy jest wyszukiwarka Google, która została stworzona z misją porządkowania światowych zasobów informacji, aby były dostępne dla każdego człowieka na Ziemi.
Skąd wzięła się nazwa „Google”? Page i Brin w toku poszukiwań nazwy sięgnęli do matematyki, stwierdzając, że googol to ogromna liczba. Słowo to stworzył Milton Sirotta i było to określenie na 10100. W kontekście ilości informacji i danych był to strzał w dziesiątkę. Jednak nieświadomy błędnie wpisał nazwę i tak powstało „Google”.
Obecnie wyszukiwarka ta generuje 98% zapytań z całego Internetu, dzięki czemu zajmuje pierwsze miejsce pośród pozostałych, takich jak Bing czy Yahoo!. Właściciele stron głowią się i troją, aby sprostać algorytmom Google, starając się uzyskać jak najwyższą pozycję na liście rankingowej. Zanim zaczniesz swoją optymalizację SEO, dowiedz się, jakie darmowe narzędzia mogą okazać się dla Ciebie przydatne.
Platforma stworzona zasadniczo w celu monitorowania funkcjonowania strony i jej widoczności. Pozwala na uzyskanie informacji o:
Ponadto GSC udostępnia narzędzia wspomagające usprawnienie mobilnej wersji witryny, co jest szczególnie ważne w kontekście Mobile-First Index. Dodatkowo pozwala zajrzeć do oceny prędkości ładowania się, tworząc szczegółowe raporty na temat podstawowych wskaźników internetowych (Core Web Vitals). Jak widać, jest to platforma spełniająca wszystkie najważniejsze zadania, niezbędne w procesie optymalizacji i pozycjonowania. Jest to jedno z najbardziej rzetelnych, wiarygodnych źródeł informacji, które pozwala na stały monitoring strony oraz możliwość szybkich modyfikacji po aktualizacjach algorytmów wyszukiwarki.
Narzędziem skorelowanym z możliwościami Google Search Console są panele Google Moja Firma i Mapy, szczególne przydatne w lokalnym SEO. Również dostarczają informacji na temat algorytmów oraz wspomagają poprawienie widoczności w sieci. Nic tak nie wspiera rozwoju przedsiębiorstwa, jak odpowiednia wirtualna wizytówka.
To narzędzie służy do analizy statystyki ruchu oraz zachowań użytkowników na stronie. Aby skorzystać z pełni możliwości, należy pobrać wtyczkę Google Tag Manager bądź dopisać do kodu strony kod śledzący. Całość platformy jest podzielona ze względu na raporty:
Zaleca się połączenie Analytics z Google Ads, aby zwiększyć możliwości dla witryny e-commerce. Mowa tutaj o potrzebie remarketingu.
To narzędzie, które zajmuje się jedną z najważniejszych kwestii dla SEO, czyli słowami kluczowymi. To absolutna podstawa strategii optymalizacji. Planer pomaga szukać odpowiednich słów i fraz kluczowych. W tym celu wystarczy jedynie połączyć adres URL z panelem administratora, a następnie przeglądać sugestie. Należy jednak pamiętać, że są to sugestie. Wskazują popularność określonych haseł, ale nie prezentują danych w czasie rzeczywistym.
W tym przypadku pojawia się ukłon przede wszystkim w stronę administratorów witryn e-commerce, ponieważ narzędzie to pozwala zwiększyć współczynnik konwersji oraz wpływa na user experience. Program ten testuje kombinacje danych z prostych testów A/B, jednak należy pamiętać, że wyniki nie są dostępne od ręki. Trzeba w tym przypadku uzbroić się w cierpliwość.
Kim jest nasz odbiorca? To jedno z pytań, które zadajemy sobie, planując strategię optymalizacji strony. Naszym zadaniem jest dopasowanie się do intencji użytkowników, tylko wtedy na stronie pojawi się ruch oraz konwersja. ATP od Google pomaga analizować wyszukiwania odbiorców, wykorzystując sugerowane wyszukiwania z przeglądarki, a następnie prezentując dane w postaci wykresu. Mamy tam wgląd do słów kluczowych oraz języka używanego przez internautów.
Na koniec deser w postaci możliwości oceny najbardziej popularnych trendów w sieci. Co jest teraz modne? Otrzymasz w tym miejscu statystki tego, czego szukają w danym momencie użytkownicy. Google Trends pozwala również na tworzenie prognozy trendów cyklicznych w zależności od lokalizacji, co jest szczególnie przydatne w planowaniu długofalowej strategii SEO.
Znasz już możliwości, które stwarza przed Tobą Google. Nie zawsze trzeba sięgać do kosztownych narzędzi, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynasz swoją strategię. Warto skorzystać z tego, co oferuje wyszukiwarka, pod którą pozycjonujemy stronę. Jedno konto – wielkie korzyści. Google Search Console i Google Analytics to podstawy, jednak nie zapomnij o pozostałych.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.