Nazwa konkurencji w reklamach Google Ads — czy jest to dozwolone?

Nazwa konkurencji w reklamach Google Ads — czy jest to dozwolone?

fauxels / pexels.com

W zależności od niszy, w której działasz, możesz zetknąć się z niewielką, umiarkowaną lub wysoką konkurencją. Świat Google Ads nie jest inny i na pewno prędzej czy później trafisz na konkurentów, którzy będą chcieli walczyć z Tobą o klientów i pozycje w SERP. Czasami mogą być to doświadczone firmy o ugruntowanej reputacji i rozpoznawalności wśród odbiorców. Jeśli Twoja marka produktu nie jest tak popularna oraz nie zaistniała jeszcze w świadomości potencjalnych klientów, trudno będzie Ci z tym konkurować. Można jednak w pewien sposób to ominąć – wykorzystać nazwę konkurencji w Google Ads jako słowa kluczowe w swojej kampanii. Jak to zrobić i czy jest to zgodne z zasadami Google?

Wykorzystanie nazw konkurencji w reklamach, czyli Brand Bidding

Wyszukaj w Google dobrze znaną markę, a na pewno w wynikach wyszukiwania zobaczysz także jej największych konkurentów, którzy reklamują się poprzez targetowanie i licytowanie słów kluczowych konkurencyjnych firm. Taka praktyka znana jest jako Brand Bidding i jej główny celem jest przekierowanie odbiorców z firmy X do firmy Y: gdy użytkownicy sieci znajdą drugą w wynikach wyszukiwania pierwszej.

Czy to legalne?

Wbrew pozorom Google nie uznaje jej za niewłaściwą lub nieuczciwą. Zgodnie z obecną polityką giganta jest to całkowicie akceptowane: „Google nie będzie badać ani ograniczać użycia haseł będących znakami towarowymi w słowach kluczowych, nawet po otrzymaniu skargi”.

Tak więc reklamodawcy, wykorzystujący nazwę konkurencji w Google Ads, działają zgodnie z prawem, pod warunkiem że:

  • tekst ze znakiem towarowym nie jest zawarty w treści ogłoszenia;
  • adresy URL w reklamie nie zawierają zastrzeżonych haseł brandowych;
  • reklama nie wprowadza w błąd użytkownika co do pochodzenia towarów lub usług.

Nazwa konkurencji w reklamach Google Ads – czy to ma sens?

Skoro wiesz już, że można, to pozostaje pytanie, czy warto? Istnieją 3 główne korzyści z kupowania słów kluczowych z nazwami konkurentów, by utorować sobie drogę na szczyt wyników wyszukiwania:

  • tanie kliknięcia – słowa kluczowe związane z marką (w niektórych okolicznościach) generują stosunkowo tanie kliknięcia, ponieważ niewielu reklamodawców uwzględni te hasła w swoim targetowaniu na słowa kluczowe. Pamiętaj jednak, że jeśli Twój konkurent licytuje własną markę, będziesz musiał zapłacić wyższą cenę;
  • ruch wysokiej jakości – chociaż liczba kliknięć, które przyciągasz, może być ograniczona, ruch, który uzyskasz, będzie bardzo jakościowy. Większość pozyskanych w ten sposób kliknięć będzie obejmowała osoby szukające produktu lub usługi oferowanej przez konkurencję, dlatego (zakładając, że dostarczasz podobny produkt/usługę) jest wysokie prawdopodobieństwo, że dokonają konwersji u Ciebie;
  • ekspozycja marki – jeśli ludzie szukają konkurenta w Twojej branży, to znaczy, że potrzebują czegoś, co jest w jego ofercie. Używając więc nazwy konkurencyjnej firmy jako słowa kluczowego, możesz zacząć uświadamiać potencjalnym klientom istnienie swojej marki i reklamować swoją ofertę.

Źródło: fauxels / pexels.com

Sprawdź: Google display network – czyli jak najlepiej wykorzystać kampanie reklamowe?

Jak korzystać z Brand Bidding? Przydatne wskazówki

Przejdźmy do praktycznych aspektów wykorzystania nazw konkurencji w kampaniach reklamowych. Samo użycie słów kluczowych innych marek nie wystarczy, by Brand Bidding przyniósł efekty. Trzeba zrobić to z głową.

Wyróżnij swoją ofertę w treści reklamy

To dobra praktyka dla każdej aktywności Google Ads, ale jeszcze ważniejsza przy kierowaniu na słowa kluczowe konkurenta. Pomyśl o tym, potencjalny klient szuka konkretnie konkurencyjnej firmy. Oznacza to, że jest już jej świadomy – być może korzysta z jej produktów, ktoś mu je polecił lub zobaczył gdzieś reklamę. W tej sytuacji musisz zrobić wszystko, by Twoja reklama przyciągnęła jego uwagę i przekonała do dania szansy Twojej ofercie. Zastanów się więc, w jaki sposób Twoja usługa lub produkt przewyższa konkurencję i wykorzystaj tę przewagę w ogłoszeniu.

Oto kilka pomysłów, których możesz użyć, aby przekonać użytkowników do Twojej marki:

  • lepsze warunki dostawy;
  • zniżka ograniczona czasowo;
  • gwarancja zwrotu pieniędzy;
  • lepsze rozszerzenia reklam;
  • wyraźne i kreatywne CTA;
  • gratisowy produkt lub usługa.

Pod żadnym pozorem nie uciekaj się do kłamstwa – jeśli faktycznie nie możesz zaoferować dodatkowych korzyści, o których piszesz w reklamie, to klient szybko to zweryfikuje i po prostu opuści Twoją stronę. W tej sytuacji nie tylko odejdzie do konkurencji, ale też straci zaufanie do Twojej marki.

Rozsądnie podjedź do stawek

Celem tej kampanii niekoniecznie jest zdominowanie pierwszego miejsca na stronie wyników wyszukiwania. Zastanów się, jak opłacalna jest tego typu kampania dla Twojej firmy i zaoferuj kwotę, którą chętnie zapłacisz za generowanie kliknięć. Na przykład, jeśli Twoja reklama znajduje się pod ogłoszeniem konkurenta, otrzymasz kliknięcia od osób, które prawdopodobnie szukają alternatywnej dla pierwszego zapytania. W ten sposób wcale nie musisz być pierwszy, by przyciągnąć jakościowy ruch.

Nie rozpoczynaj wojny na stawki

Mówiąc najprościej, rozpoczęcie wojny licytacyjnej zakończy się przegraną jednej strony i najpewniej będziesz to Ty. Niektórzy marketingowcy są zwolennikami teorii mówiącej, że zawyżanie stawek na słowa kluczowe z nazwami konkurencji zmusi ją do ponoszenia wyższych kosztów reklamowania się za pomocą tych właśnie słów. Chociaż jest to prawda, to konsekwencje dla Twojej kampanii będą znacznie większe niż jakiekolwiek szkody wyrządzone konkurencji. Pamiętaj, że jeśli Twoi konkurenci licytują „na własnym terenie”, to znaczy, że ich AdRank będzie znacznie lepszy niż Twój. Z tego powodu musiałbyś licytować nieproporcjonalnie wysokie kwoty, aby przebić konkurentów – to nie jest opłacalna taktyka!

Nazwa konkurencji w reklamach Google Ads może być dobrym pomysłem, ale zachowaj umiar i rozsądek. To skuteczny sposób na zwiększenie potencjalnych konwersji i rozpoznawalności swojej marki. Musisz jednak postępować zgodnie ze wskazówkami omówionymi w artykule oraz stale monitorować wskaźniki kampanii, aby upewnić się, że hasła brandowe konkurencji działają na Twoją korzyść. Pamiętaj też, że jest to miecz obosieczny – jeśli możesz wykorzystywać nazwy konkurentów, oni mogą zrobić to samo z Twoimi.

Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: SEM
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Nie korzystasz z reklamy PPC? Te korzyści traci twoja firma!

    Nie korzystasz z reklamy PPC? Te korzyści traci twoja firma!

    Model promocji PPC, swoją nazwę zawdzięcza bezpośrednio formie działania.Dowiedz się jak to wykorzystać!
    CPC a CPM – różnice

    CPC a CPM – różnice

    Jeśli zastanawiasz się nad prowadzeniem kampanii reklamowych w Internecie, musisz poznać różne modele płatności. Poznaj różnice między CPC a CPM.
    Co to jest SEM (Search Engine Marketing)?

    Co to jest SEM (Search Engine Marketing)?

    Organizując kampanię marketingową, warto sięgnąć po praktyki wchodzące w zakres SEM. Za ich sprawą szybciej uporasz się z realizacją określonych […]
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę