O co powinieneś zapytać agencję e-Commerce?

O co powinieneś zapytać agencję e-Commerce?

Alizée Baudez/unsplash.com

Niemal każda podróż od pomysłu do wdrożenia sklepu internetowego zaczyna się od researchu i pierwszego kontaktu z wybranymi firmami. Przygotowałem dla Ciebie listę 5 pytań, które warto zadać na tym etapie, by uniknąć niespodzianek w późniejszym czasie.

Słowem wstępu dodam jeszcze, dlaczego poruszam akurat ten temat. Pracując w software house ze specjalizacją e-Commerce, na co dzień obserwuję rozmowy wstępne i handlowe. Oto moje wskazówki, dzięki którym zaoszczędzisz sporo czasu i nerwów, a także zwiększysz szansę na szczęśliwe zakończenie projektu.

Jak wyceniacie projekty?

Z pewnością już w pierwszej wiadomości od potencjalnego dostawcy chcesz poznać wycenę, prawda?

Stop. O ile nie jest to proste wdrożenie na jakiejś platformie SaaS z kilkoma produktami, musisz podejść do tego rozsądniej. Jasne, konkretna suma do wpisania w tabelkę to wygoda. Nie możesz jednak tej sprawy zostawić bez pytania o konkretne parametry wyceny. Skąd ta kwota? Co w jej ramach otrzymam?

Przy naprawdę dużych projektach, takich jak wdrożenia Magento, pierwszym etapem powinna być analiza. Dopiero po dokładnym zbadaniu potrzeb biznesowych przez zespół projektowy (PM, deweloperzy) może pojawić się kosztorys mający sens. Weź pod uwagę, że analiza sama w sobie jest ogromną wartością dla Twojego biznesu – niezależnie, czy wdrożysz projekt z tą, czy inną agencją wdrożeniową.

Krótko mówiąc – jeśli zbierasz wyceny z rynku zbudowane na mglistych fundamentach briefu lub Twojego maila z zapytaniem, nie traktuj ich jak wykutych w skale. Nie porównuj ich ze sobą, jeśli nie chcesz doświadczyć przykrych niespodzianek.

Sprawdź: Co to jest adres IP?

Jakie macie kompetencje w zespole?

Wiesz, że aby stworzyć zyskowny sklep internetowy, sama technologia nie wystarczy? Do tego potrzeba jeszcze kompetencji z zakresu e-Commerce, marketingu, UX designu i analityki, nie mówiąc już o mądrym Project Managemencie. Z tego względu warto zapytać o skład zespołu, by nie okazało się, że np. etap tworzenia makiet UX będziesz musiał zlecić innej firmie lub, co gorsza, zupełnie go zaniechać.

Dlaczego mam wybrać tę platformę?

Większa część agencji e-Commerce ma swoją technologiczną specjalizację. Zakładając, że nie masz wybranej platformy, a dopiero szukasz pasujących rozwiązań, zapytaj firmę o argumenty. Dlaczego specjaliści doradzają technologię X? Czy na pewno pasuje ona do mojego biznesu i budżetu?

Niestety, zbyt często słyszałem od naszych klientów, że inna agencja wdrożeniowa za wszelką cenę forsowała platformę, która była totalnie nieadekwatna do ich potrzeb i możliwości.

Dobry sprzedawca po stronie agencji e-Commerce skupi się przede wszystkim na Twoich potrzebach i zaproponuje optymalne rozwiązanie ze strony swojego przedsiębiorstwa lub nawet innych firm funkcjonujących na rynku.

Sprawdź: Strategia marketingowa online – na co zwrócić uwagę?

Czyj jest kod?

Dla niewtajemniczonych może to zabrzmieć dziwnie, ale na rynku można natknąć się na wiele niestandardowych praktyk. Z tego względu warto upewnić się, czy napisany przez agencję kod (za który przecież płacisz), będzie dla Ciebie dostępny bez żadnych problemów. Masz przecież prawo do wglądu, audytu, jak również do zmiany dostawcy, gdy współpraca się nie układa.

Oczywiście są też przypadki wyjątkowe np. gdy firma wdrożeniowa oferuje własne, napisane in-house rozwiązania jako produkty.

Jak pracujecie?

Generalnie można spotkać się z dwoma podejściami: zwinnym i waterfall.

Waterfall to złudnie wygodne podejście, w którym podpisujesz umowę z agencją ze sztywno ustalonym budżetem, datami i specyfikacją. W teorii możesz się zrelaksować i czekać na wynik prac. W teorii, bo niestety często dostajesz coś, co może i spełnia kryteria, ale bez wartości biznesowej. Biorąc pod uwagę, że e-Commerce to dynamiczna branża, możesz być do tyłu względem trendów i konkurencji.

Podejście zwinne (modne agile) może wydawać się czymś mniej wygodnym, ponieważ nie dostaniesz tu jasnej wyceny całości i konkretnego terminu oddania. To, co z kolei zyskasz, to duża kontrola nad projektem “poszatkowanym” na małe etapy. Agile wymaga od Ciebie czynnego uczestnictwa w projekcie i wpływu na jego kształt. Jeśli sytuacja na rynku zmieni się – możesz szybko zareagować. Jeżeli coś, co na papierze miało sens, w kodzie okaże się niewypałem, zrezygnuj i idź dalej.

Sprawdź: W jaki sposób social media wpływają na SEO?

To nie wszystko

W artykule celowo pominąłem oczywistości w postaci pytań o doświadczenie, realizację czy lata obecności na rynku. To klasyka researchu B2B znana każdemu. W przeciwieństwo do 5 wymienionych przeze mnie pytań, które padają niestety za rzadko.

W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszą agencją Grupa iCEA.

Zobacz również
Adam Jędrychowski
Adam Jędrychowski
Head of Marketing
Head of Marketing w Satisfly w firmie wdrażającej e-Commerce. Od lat związany z komunikacją w obszarze nowych technologii i mediów. Doświadczenie zdobywał w startupie od VR, by później odpowiadać za media społecznościowe w Trans.eu i pomagać klientom układać strategie marketingowe w agencji DWG Design. Specjalizuje się w tworzeniu od zera komunikacji marek.
Kategoria: E-Commerce
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 12
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak zbudować wiarygodność sklepu internetowego?
    Jak zbudować wiarygodność sklepu internetowego?
    Co wpływa na wiarygodność sklepu internetowego? Jak zwiększyć bezpieczeństwo witryny? Podpowiemy Ci, jak zbudować zaufanie potencjalnych klientów!
    Jak skonfigurować wtyczkę Yoast SEO?
    Jak skonfigurować wtyczkę Yoast SEO?
    Czy wiesz, jak pozycjonować witrynę internetową na WordPressie? Jeśli skonfigurujesz wtyczkę Yoast SEO, będziesz cieszyć się pierwszymi rezultatami.
    Ekspert SEO – czy jest Ci potrzebny?
    Ekspert SEO – czy jest Ci potrzebny?
    Współpraca z ekspertem SEO okazać się może kluczem do sukcesu każdej współczesnej marki. Podpowiemy Ci zatem, kiedy warto się na nią zdecydować!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę