Zapytaj o ofertę
Czym są meta tagi i jaki mają wpływ na SEO?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Czym są meta tagi i jaki mają wpływ na SEO?

Czym są meta tagi i jaki mają wpływ na SEO?

15 min. czytania

Specjaliści ds. SEO nie mają wątpliwości, że tagi HTML stanowią integralną część witryny internetowej, a tym samym wpływają na rankingową pozycję strony w wynikach wyszukiwarki. Wspomniane znaczniki to elementy kodu strony WWW. Warto zapoznać się z tymi, które mają duży udział w procesie optymalizacji platform internetowych pod kątem SEO.

Czym jest tag?

Przyjrzyjmy się najpierw definicji słowa tag, jaką możemy znaleźć w Google:

„Tag (znacznik) – znak lub słowo kluczowe przypisane do określonego fragmentu informacji, na przykład tekstu lub pliku multimedialnego. Tagi są powszechnie stosowane w bazach danych oraz przy opisywaniu informacji tekstowej”.

Co dokładnie znaczy dla nas taka definicja? Co to jest tag?

Wyobraźmy sobie sytuację, że internauta kocha podróże i planuje dla siebie kolejne ciekawe wakacje. Z racji, że aktualna sytuacja na świecie jest bardzo zmienna, szuka informacji w Internecie, gdzie warto (oraz gdzie można!) wybrać się w najbliższym czasie. W odpowiedzi na wpisaną frazę w wyszukiwarce wyskakują mu setki artykułów…

Czy ma czas, aby je wszystkie przejrzeć? Prawdopodobnie nie – to normalne, nikt nie ma nielimitowanego czasu w ciągu doby na takie rzeczy, dlatego wybiera artykuły, które mają odpowiednie tagi! Te, które według niego najlepiej wpasowały się w jego zapytanie.

Wybór zachodzi już w momencie wpisania danej frazy w wyszukiwarce, np. „Miejsce na tanie wakacje w 2024 roku – gdzie warto pojechać?”.
Akurat składa się, że wielka pasjonatka podróży po całym świecie prowadzi na ten temat bloga! Zajmuje się skrupulatnie swoją pracą i dostarcza najświeższe informacje. W swoim artykule na temat wakacji dodała tagi:

“Podróże” “2024 rok”, “wakacje”, “tanie wakacje”, “super wakacje”.

Tutaj dochodzimy do sedna definicji: nasz Internauta trafia właśnie na jej bloga, ponieważ wyszukiwał informacji, które są zgodne z tym, co podają tagi. Gdyby one nie istniały, mógłby np. trafić na informację o kolejnej wyprzedaży rocznika samochodu XYZ – co w ogóle go nie interesowało.

Dlatego istnienie tagów jest bardzo ważne, słowa kluczowe, które potrafią skierować nas oraz niejako “streścić” treść postu/artykułu są bardzo pomocne, mimo że często nie zdajemy sobie z tego w ogóle sprawy.

Jaka jest rola znaczników?

Odgrywają one niejako rolę drogowskazów, które pomagają zdobyć informację na nurtujący temat. Tak jak kierując samochodem chcący dojechać do Warszawy – będzie kierował się w stronę Warszawy i zwracał uwagę tylko na znaki z napisem “Warszawa”. Bardzo podobna sytuacja zachodzi w Internecie, gdy czegoś szukasz. Wtedy przydają się tagi.

Rola tagów finalnie jest ważna dla obu grup w sieci – dla osób, które tworzą treści oraz tych, które je codziennie konsumują.

Jak używać tagów?

Jeśli chodzi o tagi, masz szerokie pole do popisu, ponieważ można używać ich w bardzo różnych celach.

Hashtag

Najpopularniejszy znacznik znany przez każdego. Zwróć uwagę na posty na Instagramie. Praktycznie pod każdym postem znajdziemy wiele fraz kluczowych, tagów, które są spójne z dodanym zdjęciem lub grafiką

Facebook – hashtagi w poście na profilu pysznieczyprzepysznieFacebook – hashtagi w poście na profilu pysznieczyprzepysznie

Przekierowanie poprzez tag

Drugim często spotykanym zastosowaniem tagów jest przekierowywanie z jednej strony na drugą. Jest to skuteczna metoda dawkowania informacji odbiorcy, który szukając odpowiedzi na nurtujące go pytanie, dłużej zostaje na stronie/blogu (lub innym miejscu).

Jeżeli użyjesz tagów umiejętnie i zrobisz to w ciekawy sposób, zyskasz gwarancję sukcesu, że użytkownik będzie płynnie przechodzić z jednego artykułu na kolejny. Wzrosną także wówczas szanse na skorzystanie z Twojego produktu/usługi, jeżeli takowe oferujesz.

Dlaczego tagi są tak ważne?

Powodów jest kilka – warto o nich pamiętać, ponieważ mogą Ci pomóc w szukaniu wartościowych informacji na interesujący Cię temat lub w tworzeniu atrakcyjnego contentu dla odbiorców.

Dokładniejsze kierowanie treści

Najważniejszym aspektem tworzenia treści jest, aby trafić do niszy, która faktycznie zyska na tworzonym przez Ciebie contencie. Tylko w taki sposób zyskasz stałych obserwatorów, którzy podzielają Twoją pasję lub szukają rozwiązania na problem, który Ty rozwiązujesz. Oczywistym faktem jest, że w momencie, kiedy np. oferujesz usługi jako fotograf, chcesz trafić na osoby, które szukają fotografa, a nie mechanika.

Lepsze pozycjonowanie

Używanie popularnych fraz kluczowych oraz dodanie odpowiednich tagów skutecznie polepszą pozycjonowanie Twojej strony w Internecie, co w efekcie da jeszcze większe zasięgi dla postów oraz zwiększy zaangażowanie odbiorców.

Dobra kategoryzacja contentu

Im częściej będziesz używać trafnych tagów w swojej niszy, tym bardziej będziesz utożsamiany z danym zagadnieniem. W momencie, gdy osoba będzie szukać czegoś ogólnikowego, jest większe prawdopodobieństwo, że trafi na Twoje publikacje. Z czasem zyskasz większe uznanie wśród obserwatorów oraz zbudujesz wizerunek eksperta w swojej branży.

Więcej polecanych treści

Często przeglądanie wybranych stron w Internecie, obserwowanie konkretnych osób na social mediach oraz lajkowanie i udostępnianie konkretnych treści powoduje, że widzimy ich coraz więcej! Algorytmy działają bowiem tak, że, gdy uchwycą, że lubimy oglądać np. zdjęcia z podróży innych osób, będą nam pokazywać coraz więcej postów oraz profili w tej tematyce.

Jak widzisz, dobór odpowiednich tagów może znacznie pomóc w biznesie oraz sprzedaży – dlatego są one bardzo istotne w planowaniu np. kampanii marketingowej lub określaniu docelowej grupy odbiorców produktu lub usługi.

Najważniejsze meta tagi na stronie internetowej

Oto krótki przegląd najważniejszych tagów, które powinieneś umieścić na swojej stronie internetowej.

Robots.txt

Znacznik ten nie ma większego związku z zawartością strony – jego zadaniem jest nakierowanie botów wyszukiwarek internetowych, które skanują i oceniają witrynę. Jeżeli na przykład jej część jest w budowie, możesz dodać tag robots z dyrektywą „noindex”, która sprawi, że wybrane podstrony nie będą w ogóle brane pod uwagę w wynikach wyszukiwania. W ten sposób możesz również ukryć inne elementy, które nie powinny być widoczne dla użytkowników, w tym sekcje pełniące funkcję czysto techniczną. „Nofollow” sprawi z kolei, że boty wyszukiwarki nie będą podążać za linkami na stronie. Domyślne ustawienia to „index, follow”, czyli brak ograniczeń w tych kwestiach – te standardowe dyrektywy sprawdzą się dla większości stron, które chcesz zaindeksować.

Tag nagłówka

Jak sama nazwa wskazuje, służy on do definiowania nagłówków i podtytułów w treści strony. Najczęściej stosuje się trzy typy nagłówków: H1, H2 i H3. Najważniejsze, aby nagłówki były czytelne dla użytkowników oraz nie były złożone z przypadkowych słów kluczowych.

Tag obrazu

Odnoszą się do procesu optymalizacji obrazów na stronie. Kiedy grafiki nie wczytują się użytkownikom, wyświetlany zostaje alternatywny, zastępujący je tekst. Tagi obrazów pomagają również wyszukiwarkom w indeksowaniu grafik na stronie internetowej.

Meta przekierowanie

Nakazują przeglądarce internetowej przekierować użytkownika na inną stronę po określonym czasie. Są najczęściej związane z kilkusekundowym odliczaniem i wyświetlanym tekstem: „Jeśli nie zostaniesz przekierowany, kliknij tutaj”.

Meta słowa kluczowe

To tagi znajdujące się w kodzie HTML witryny. Meta słowa kluczowe dokładnie opisują zawartość strony. Są one ważnym wskaźnikiem pozycjonującym dla wyszukiwarek. Koniecznie trzeba zadbać o to, aby gęstość słów nie była zbyt duża. Upychanie na siłę słów kluczowych nie będzie działać na korzyść SEO.

Tagi w mediach społecznościowych

Tagi w mediach społecznościowych kontrolują sposób wyświetlania w nich treści. Warto stosować takie tagi, zamiast pozwalać platformom automatycznie generować nagłówki czy opisy do postów. Działa to na Twitterze, Facebooku i LinkedIn.

Znaczniki kanoniczne

Tagi kanoniczne, które są używane w postaci „rel canonical”, służą do informowania wyszukiwarek o zduplikowanych treściach w witrynie. Określają, która wersja strony jest właściwa. Stosowanie tego tagu eliminuje problemy spowodowane zduplikowaną treścią, która znajduje się na wielu adresach URL. Pamiętaj, jeśli tego nie zastosujesz na swojej stronie, wyszukiwarki będą indeksować wszystko, co się na niej znajduje, przez co może się ona w ogóle nie wyświetlać w wynikach wyszukiwania na konkretne zapytania użytkowników. Jeśli algorytm będzie zmuszony zaindeksować całą treść w witrynie, może pominąć te unikalne, które powinny być indeksowane w pierwszej kolejności. Zduplikowane treści osłabiają autentyczność strony, a tym samym wpływają negatywnie na SEO. Warto więc stosować znaczniki kanoniczne, aby zapobiec problemom w przyszłości.

Znaczniki schematu

Znaczniki schematu również przyczyniają się do lepszej pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Jest to pewien rodzaj mikrodanych, który po zakodowaniu w witrynie udostępnia rozszerzony opis, znany inaczej jako fragment rozszerzony w wynikach wyszukiwania, wyświetlający się innym użytkownikom.

Wyniki wyszukiwania – przykładowe znaczniki schematuWyniki wyszukiwania – przykładowe znaczniki schematu

Title tag i meta description – szczególne rodzaje znaczników

Tag tytułu i meta opis to szczególne rodzaje tagów, których nie może zabraknąć na Twojej stronie internetowej.

Meta tag tytułu

Tag tytułu to krótki opis strony, która pojawia się w wynikach wyszukiwania. Jest to element HTML, który przedstawia tytuł witryny jako klikalny nagłówek, przenoszący użytkownika do docelowej treści. Tagi tytułowe są na ogół krótkie i zwięźle przedstawiają główny temat zawartości strony internetowej. Pojawiają się tuż nad meta opisem i są podstawowym aspektem, na podstawie którego Google określa temat witryny i podejmuje decyzję odnośnie do wyświetlenia jej na liście wyników wyszukiwania. Wskutek tego, dobrze zoptymalizowany i zachęcający tag tytułu, który zawiera odpowiednie słowo kluczowe, umożliwia Ci uzyskanie lepszej pozycji w SERP-ach i pozyskanie nowych odbiorców.

Czym tag tytułu różni się od nagłówka H1?

Błędem, który popełniają twórcy, jest traktowanie tagu tytułowego i nagłówka H1 jako synonimów. Jest to duży błąd wynikający z tego, iż oba znaczniki są określeniami stron tytułowych, jednak są one wyświetlane na inne sposoby. Podstawowa różnica jest taka, że tag tytułowy nie jest wyświetlany na stronie internetowej – jest jedynie w zakładkach wyszukiwarki, wynikach i strona zewnętrznych. H1 zaś to największy i najważniejszy nagłówek na stronie. Jego podstawowym zadaniem jest informowanie o zawartości witryny.

Pamiętaj: Tag tytułowy i nagłówek H1 powinny się od siebie różnić. Dzięki temu powiększysz swoją bazę słów kluczowych, co jest ważne w kontekście strategii pozycjonowania.

Gdzie pojawia się title tag?

Tag tytułowy najlepiej, aby wyświetlał się w różnych miejscach. Gdzie w takim razie można go znaleźć?

  • Na karcie strony w oknie przeglądarki – w tym kontekście najważniejsze jest jego odpowiednie dopasowanie do zawartości strony, ponieważ ma ułatwić nawigowanie po niej.
  • Jako tytuł strony w wynikach wyszukiwania – jest to klikalny tytuł strony, który zachęca użytkownika do korzystania z niej.
  • Na witrynach zewnętrznych – w tym przypadku pojawia się on w odnośnikach do Twojej strony w postaci hiperłącza.

Jak napisać i zoptymalizować tag tytułu?

Musisz zadbać o odpowiedni format tagów tytułu, jeśli chcesz pojawić się na liście wyników wyszukiwania na konkretne słowa kluczowego i zachęcić użytkowników do odwiedzenia Twojej strony. Uwzględnij więc elementy takie jak: podstawowe słowo kluczowe, nazwa marki i temat treści. Zwróć też uwagę na długość tagu, gdyż Google i większość innych wyszukiwarek jest w stanie wyświetlić około 50-60 znaków w jednej pozycji. Oto kilka innych wskazówek dotyczących optymalizacji tagów tytułu:

  1. Zadbaj o oryginalność tagu – z pewnością posiadasz wiele różnych stron w swojej witrynie, dlatego też powinieneś mieć niepowtarzalne tagi tytułu dla każdej z nich, które doskonale opisują ich temat.
  2. Uwzględnij słowa kluczowe – tag tytułu powinien zawierać wyszukiwane przez użytkownika hasło kluczowe, dzięki czemu nie tylko pojawi się na liście wyników wyszukiwania, ale też jasno określi charakter zawartości, dzięki czemu odbiorca będzie w stanie stwierdzić, czy treść strony odpowiada jego oczekiwaniom. Uważaj jednak na upychanie słów kluczowych w tagu, gdyż ten zabieg może przynieść efekt zupełnie odwrotny do zamierzonego.
  3. Przedstaw temat strony – tag tytułu jest elementem, który jako pierwszy zwraca uwagę użytkownika. Zadbaj więc o to, aby doskonale przedstawiał temat strony, którą reprezentuje, by użytkownik wiedział, czy warto ją odwiedzić. Posiadanie dokładnych tagów tytułowych to świetny sposób na utrzymanie niskiego współczynnika odrzuceń, który jest elementem branym pod uwagę przez Google podczas pozycjonowania stron internetowych.
  4. Bądź oryginalny – postaw na unikalne słowa. Wykorzystaj nazwę własnej marki.
  5. Unikaj tagów domyślnych – w ich przypadku istnieje ryzyko zduplikowania z tytułem strony.
  6. Zadbaj o odpowiednią kolejność i hierarchię słów – im bliżej początku, tym mają większy wpływ na pozycjonowania i klikalność.
  7. Używaj fraz zamiast pojedynczych słów. Tytuły opisowe zawierają więcej potrzebnych informacji.
  8. Wykorzystaj nazwę marki. Łatwym sposobem promowania marki jest nadanie stronie pewnego tytułu, umieszczenie za nim znaku “|” a następnie nazwy marki. Dzięki temu ujednolicisz tagi tytułów wszystkich swoich stron i sprawisz, że użytkownicy nie będą mieli problemów z rozpoznaniem Twoich treści, kiedy pojawią się w wynikach wyszukiwania.

Cenne wskazówki dotyczące tworzenia title tagów

Jak udoskonalić tagi tytułu? Odpowiedź jest prosta: uwzglednij liczby! Odbiorcy uwielbiają treści podzielone na fragmenty, listy czy podpunkty. Taki format nie tylko lepiej wygląda, ale też znacznie ułatwia użytkownikom poruszanie się po stronie, dzięki czemu są oni bardziej usatysfakcjonowani. Przykładem wykorzystania tej techniki w tagu tytułu może być “Top 10 porad dotyczących optymalizacji treści” czy “Dlaczego ponad 40% użytkowników korzysta z wyszukiwania głosowego?”. Co jeszcze możesz zrobić?

  • Uwzględnij daty. Użytkownikom zależy bowiem na aktualnych informacjach. Jeśli więc w tagu tytułu dodasz bieżący rok, możesz skutecznie zachęcić ich do odwiedzin Twojej strony. Przykład: “Najpopularniejsze tematy blogowe w 2022 roku”.
  • Uwzględnij synonimy i odmiany słów kluczowych. Okazuje się bowiem, że podczas gdy część użytkowników będzie wyszukiwać “ najlepsze pralnie chemiczne Poznań”, wielu z nich wpisuje w pole wyszukiwarki “lista najlepszych pralni chemicznych w Poznaniu”.
  • Dodaj wezwanie do działania. Możesz wykorzystać hasła takie jak znajdź, pobierz, kup, sprawdź, zobacz itp. Jeśli prowadzisz firmę sprzedającą obuwie sportowe, Twój tag tytułowy może brzmieć: “Sprawdź, jakie buty do biegania są najlepsze w tym sezonie!”.
  • Zastosuj tytuły w formie pytań. Tego typu nagłówki niezwykle skutecznie zachęcają użytkowników do kliknięcia w tag tytułu, ponieważ potęgują ich ciekawość i zachęcają do poznania odpowiedzi. Jeśli na przykład prowadzisz sklep odzieżowy, Twój tag tytułowy może brzmieć: “Jakie są najmodniejsze spodnie tej wiosny?”.

Gdzie umieścić title tag?

Tagi tytułowe należy umieścić w sekcjiw kodzie HTML witryny. Przykład:

<tytuł>Tag tytułu< / tytuł> < / head>

Większość edytorów treści, takich jak WordPress, posiada funkcję dodawania tagów tytułowych, co znacznie ułatwia cały proces. Z kolei Yoast SEO to wtyczka, której możesz używać wraz z WordPressem. Pomoże Ci ona kompleksowo zoptymalizować swoje treści, a także upewnić się, że długość tagu tytułu jest poprawna, słowa kluczowe znajdują się we właściwych miejscach. Dzięki niej dostosujesz także tagu tytułu do algorytmów wyszukiwarek i typowych schematów wyszukiwania użytkowników.

Meta tag opisu

Znacznik meta opisu zawiera szczegółowe informacje o konkretnej stronie internetowej oraz jej krótkie podsumowanie. Informuje użytkowników, co mogą spotkać w witrynie, zanim zdecydują się na nią wejść. Opisy meta pomagają robotom indeksującym zrozumieć, o czym jest strona. Odgrywają ogromną rolę w pozycjonowaniu strony w wynikach wyszukiwania. To dzięki nim użytkownicy otrzymują najbardziej powiązane z ich zapytaniem treści.

Optymalna długość opisu meta w Google powinna wynosić od 155 do 160 znaków. Powinien on być dokładny i dawać czytelnikom wystarczające pojęcie o tym, czego mogą spodziewać się pod konkretnym linkiem. Twoim głównym celem podczas tworzenia meta opisu powinno być generowanie kliknięć i skupianie się na wartościowych dla czytelnika elementach.

Meta tagi są najlepszą okazją do zareklamowania swojej treści. Należy jednak odpowiednio je przygotować. Meta opis powinien zawierać właściwe słowa kluczowe, ponieważ to na ich podstawie wyszukiwarka będzie pozycjonować Twoją stronę w rankingu SERP. Pamiętaj także, że musi być on unikalny dla każdej podstrony w Twojej witrynie.

Jak meta tagi wpływają na SEO?

Metadane okazują się niezbędną częścią Twojej strony internetowej, która wpływa na jakość SEO. Musisz pomyśleć nad poprawnym stworzeniem ich w swojej witrynie, a wtedy z pewnością osiągniesz sukces w branży.

Powyższe informacje na temat strony WWW pomagają uporządkować wszystkie jej elementy, dzięki czemu algorytmy wyszukiwarek jeszcze szybciej i prościej będą mogły ją indeksować. Jeżeli nadal nie wiesz, jak prawidłowo stworzyć tagi tytułów, opisy czy nagłówki, skontaktuj się z doświadczoną grupą ekspertów SEO. Oni z pewnością pomogą Ci w rozwiązaniu tego problemu!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jak korzystać z Google Trends?
    Jak korzystać z Google Trends?
    Google Trends to usługa, dzięki której można w łatwy sposób analizować trendy wyszukiwań wśród internautów. Stanowi wielką pomoc w przypadku obmyślania działań marketingowych. Jak działa i czy warto się nią interesować? Sprawdź już teraz!
    Pozycjonowanie sklepu internetowego z dużym budżetem
    Pozycjonowanie sklepu internetowego z dużym budżetem
    Coraz trudniej promować sklepy internetowe i zwiększać sprzedaż online. Warto więc wiedzieć, jak optymalnie wykorzystać swój budżet marketingowy!
    Filtry i bany Google – jak sprawdzić czy strona ma karę i jak się przed tym ustrzec?
    Filtry i bany Google – jak sprawdzić czy strona ma karę i jak się przed tym ustrzec?
    Czym jest kara od Google? Za co możesz ją dostać? Jak jej uniknąć? Co zrobić po nałożeniu filtra? W tym artykule znajdziesz mnóstwo cennych wskazówek!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.