DARMOWY AUDYT SEO

Od czego należy zacząć optymalizację SEO na PrestaShop?

9 min czytania
Od czego należy zacząć optymalizację SEO na PrestaShop?
Kategoria E-Commerce

Internet daje ogromne możliwości, jeśli chodzi o zakładanie i rozwój działalności w zakresie e-commerce. Dużą część zadań z tym związanych można wykonać samodzielnie i bez ponoszenia kosztów. W każdym przypadku należy pamiętać o tym, jak duże znaczenie ma optymalizacja SEO. PrestaShop nie jest wyjątkiem w tym względzie. Dlatego warto zorientować się, jakie kroki z zakresu pozycjonowania należy podjąć, by przygotować się do efektywnego wdrożenia e-sklepu opartego na tej platformie.

Spis treści:

Podstawowe zalety PrestaShop z punktu widzenia pozycjonowania

Oprogramowanie daje dostęp do otwartego, bezpłatnego kodu źródłowego, który umożliwia budowę i zarządzanie sklepami internetowymi. Jego najważniejsze funkcjonalności dotyczą sprzedaży i promocji online. Obsługa platformy nie jest trudna, dlatego mogą z niej korzystać nawet mniej doświadczeni użytkownicy. Bardziej rozbudowane moduły wymagają poniesienia opłat.

Za pomocą PrestaShop SEO, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych, jest korzystna z tego powodu, że zapewnia:

  • duży wybór darmowych szablonów (ponad 2 tys.), jak również możliwość tworzenia spersonalizowanych zakładek – jest to istotne ze względu na dobór wartościowych i uporządkowanych treści oraz prawidłowych słów kluczowych,
  • łatwość nawigowania dzięki prostemu, intuicyjnemu panelowi administracyjnemu – za jego pomocą uzyskuje się szybki dostęp do poszczególnych opcji pozycjonowania,
  • korzystanie z wydajnego serwera – ma to duże znaczenie w kontekście szybkości ładowania się strony internetowej, co jest jednym z czynników rankingowych Google,
  • integrację z narzędziami, które są niezbędne podczas prowadzenia działań z zakresu SEO – PrestaShop pozwala na wykorzystanie funkcjonalności Google Analytics czy Google Search Console.

Dodatkowe zalety to szerokie wsparcie techniczne, możliwość uzyskania pomocy ze strony członków rozbudowanej społeczności oraz liczne porady i tutoriale dostępne w Internecie, między innymi w języku polskim. Za ich pomocą prowadzenie działalności przy wykorzystaniu oprogramowania, w tym pod kątem optymalizacji, staje się łatwiejsze. Dlatego jest ono bardzo popularne – korzysta z niego około 300 tys. e-sklepów, w tym m.in. Decathlon.

Sprawdź: Rozwój sprzedaży internetowej – jak to zrobić w prostych krokach?

Audyt SEO PrestaShop to podstawa dobrego e-sklepu

By zacząć korzystać z PrestaShop, należy wejść na stronę https://www.prestashop.com/pl/pobranie. Po założeniu e-sklepu, zainstalowaniu modułów i domyślnego szablonu oraz skonfigurowaniu, w tym dodaniu towarów, należy przeprowadzić działania optymalizacyjne. Pierwszym krokiem jest profesjonalnie wykonany audyt.

W jego trakcie weryfikuje się:

  • funkcjonowanie witryny pod kątem technicznym, w tym szybkości, bezpieczeństwa czy responsywności (prawidłowość wyświetlania na różnych urządzeniach, w tym mobilnych) – wykorzystując PrestaShop, SEO musi być oparte na stosowaniu odpowiedniego kodu i serwera, aktualnego oprogramowania oraz odpowiednich zabezpieczeń,
  • treści znajdujące się na stronie – chodzi o sprawdzenie, czy są one dopasowane do wymogów stawianych przez użytkowników i roboty Google, w tym pod względem wartości merytorycznej, poprawności językowej, ilości fraz kluczowych czy układu (nagłówki H1-H6, wypunktowania),
  • sposoby pozycjonowania wykorzystywane przez konkurentów – w tym zakresie główną uwagę skupia się na najpopularniejszych frazach kluczowych i tym, czy można oprzeć na nich budowę strony WWW.

Dzięki takim działaniom można wyodrębnić mocne i słabe strony witryny. Daje to podstawę do rozwiązania problemów, które negatywnie wpływają na optymalizację SEO. PrestaShop jest przydatnym narzędziem, jeśli chodzi o wzrost popularności e-sklepu w wynikach wyszukiwania. Bez odpowiedniego audytu uzyskanie konwersji nie będzie jednak możliwe. Z uwagi na to, że ma on charakter specjalistyczny, warto powierzyć jego przeprowadzenie specjalistom z agencji iCEA.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Usprawnienia techniczne wstępem do efektywnego pozycjonowania

Po instalacji oprogramowania, w celu zapewnienia odpowiedniej szybkości ładowania się witryny i jej poszczególnych podstron, a także sprawnej nawigacji między nimi, konieczna jest odpowiednia konfiguracja serwera i włączenie określonych funkcji.

Aktualizacja PHP

Stale publikowane są nowe wersje oprogramowania PrestaShop, dzięki którym gwarantowana jest wysoka funkcjonalność i jakość działania e-sklepów. Z tym wiąże się potrzeba regularnych aktualizacji języka programowania PHP. Dzięki nim witryna może szybciej się ładować, poprawia się bezpieczeństwo korzystania z niej przez użytkowników, a także eliminowane są dotychczasowe problemy, takie jak błąd typu 500, czyli tzw. „biały ekran śmierci”.

Źródło: Vanessa Garcia/pexels.com

Zanim rozpoczną się działania z zakresu SEO PrestaShop, należy sprawdzić, jaka wersja PHP jest używana. Służą do tego zakładki „Konfiguruj” i „Zaawansowane” oraz opcja „Informacje konfiguracyjne”. Aktualnie najnowsza wersja języka to 8.1.1. Została wydana w dniu 22 grudnia 2021 r. By przeprowadzić aktualizację do niej, należy:

  • skorzystać z panelu klienta udostępnianego przez dostawcę hostingu, lub
  • do pliku .htaccess, znajdującego się w katalogu głównym (public_html), dodać odpowiedni wpis, zawierający na końcu nazwę php81.php.

Upgrade’y warto przeprowadzać na kopii strony – dzięki temu niwelowane jest ryzyko utraty danych czy dłuższej przerwy w działaniu witryny. Po wdrożeniu poprawek można przetestować wszystkie funkcje (zamówienia produktów, korzystanie z formularzy kontaktowych itd.), by upewnić się, że działają poprawnie.

Ustawienia SMARTY

Są dostępne po kliknięciu w zakładki „Konfiguruj” i „Zaawansowane” oraz wejściu w opcję „Wydajność”. By zwiększyć szybkość strony WWW, warto zaznaczyć następujące funkcje:

  • „Nigdy nie kompiluj ponownie plików szablonu” (alternatywnie można zrezygnować z wymuszenia kompilacji) – zapewnia poprawne wyświetlanie stron HTML nawet w przypadku zmiany szablonów,
  • „Pamięć podręczna” – dzięki niej pliki tymczasowo przechowywane nie będą musiały się ponownie wczytywać podczas uruchamiania witryny.

W celu zapewnienia wysokiej sprawności działania strony WWW, na co szczególny nacisk kładzie optymalizacja SEO, PrestaShop umożliwia ponadto wyłączenie opcji:

  • Kombinacje” – zarządzanie całą linią asortymentową opartą wyłącznie na jednym produkcie, w której wyroby różnią się tylko wielkością czy kolorem,
  • „Funkcje” – wyświetlanie dodatkowych informacji na temat nowych produktów, w tym kraju pochodzenia czy wagi,
  • „Grupy klientów” – selekcjonowanie targetu pod kątem np. oferowanych rabatów.

Rezygnacja z tych funkcjonalności, m.in. z uwagi na chęć przekazania użytkownikom wielu użytecznych informacji na temat wyrobów, nie zawsze jest pożądana. Dlatego należy racjonalnie zarządzać nimi.

CCC – combine, compress, cache

Za pomocą tych ustawień można znacznie usprawnić funkcjonowanie witryny, w tym poprzez włączenie:

  • inteligentnej pamięci podręcznej dla języka Javascript lub kodu CSS oraz kompresji Javascript w przypadku plików HTML,
  • minimalizacji HTML, która pozwala na oszczędność miejsca w kodzie szablonu (często znajdują się tam puste fragmenty),
  • wyboru metody zapisywania plików – można zdecydować się na APC czy Xcache, przy czym należy upewnić się, które rozwiązanie jest dostępne na wykorzystywanym serwerze lub hostingu.

Warto zdecydować się ponadto na instalację darmowego modułu LiteSpeed Cache for PrestaShop. SEO prowadzona za jego pośrednictwem zapewnia znaczny wzrost szybkości działania strony WWW. Narzędzie to wymaga jednak odpowiedniego hostingu – jego koszt to około 200 zł rocznie.

Ingerowanie w kod źródłowy strony WWW nie jest łatwe i nierzadko wymaga specjalistycznej wiedzy. Dlatego warto zdecydować się na pomoc profesjonalnego programisty.

Sprawdź: Jaki hosting wybrać pod sklep internetowy na WordPress?

Zapewnienie wartościowego contentu w sklepie PrestaShop

Działając na rynku e-commerce za pośrednictwem PrestaShop, SEO należy oprzeć na dodaniu do wszystkich zakładek treści, które są:

  • oryginalne i unikalne – opisy i artykuły charakteryzujące się wysoką wartością merytoryczną oraz tematycznie powiązanie z witryną szybko przyciągają uwagę internautów,
  • interesujące dla odbiorców – prezentacja zagadnień w ciekawy sposób zachęca użytkowników do częstego odwiedzania strony,
  • nasycone odpowiednią ilością fraz kluczowych – ich nadmiar może prowadzić do duplikacji treści i nałożenia przez Google kar, np. filtra algorytmicznego,
  • proste w odbiorze, czyli pozbawione specjalistycznego, niezrozumiałego dla użytkowników języka,
  • odpowiednio uporządkowane i sformatowane (czcionka, nagłówki, odstępy między akapitami).

Ważna jest również optymalizacja SEO PrestaShop w stosunku do materiałów graficznych i audiowizualnych. Chodzi o zapewnienie odpowiedniego rozmiaru i formatu – zmian w tym zakresie można dokonać w zakładce „Ulepszenia”, po zaznaczeniu opcji „Wygląd” oraz „Zdjęcia”. Kompresję w przypadku zdjęć PNG warto ustawić na maksymalną wartość, czyli 9. Z kolei w stosunku do JPEG zalecany poziom to 75-80%.

Pozostałe modyfikacje

By zapewnić widoczność oraz wysoką pozycję witryny e-sklepu w przeglądarce, konieczne jest zrealizowanie jeszcze innych czynności z zakresu SEO. PrestaShop, za pośrednictwem wygodnego w obsłudze panelu administracyjnego, pozwala na ich szybkie wykonanie.

Sprawdź: Jak prawidłowo prowadzić swój biznes e-commerce?

Konfiguracja robots.txt

Za pomocą pliku przekazywane są informacje na temat adresów URL, do których Googleboty mogą uzyskiwać dostęp. Bez niego nie są one w stanie przeprowadzić skutecznej indeksacji. PrestaShop pozwala na wygenerowanie robots.txt – mona tego dokonać w zakładce „Preferencje” i po zaznaczeniu opcji „SEO”.

Konfigurując blok robots.txt, z punktu widzenia pozycjonowania ważne jest zablokowanie indeksacji w przypadku tych podstron, w których treść jest na szeroką skalę dublowana. Chodzi o:

  • regulamin e-sklepu,
  • politykę prywatności,
  • zasady zwrotu towarów,
  • informacje na temat wysyłki towarów.

Roboty Google nie powinny mieć do nich dostępu ze względu na ryzyko uznania ich za spam, co negatywnie wpływa na SEO. PrestaShop pozwala na wygodne, automatyczne blokowanie indeksacji w wyszukiwarkach dla poszczególnych zakładek.

Dodanie certyfikatu SSL

Zapewnia skuteczne szyfrowanie danych przesyłanych pomiędzy użytkownikiem a serwerem. Pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo korzystania z e-sklepów i jest czynnikiem, który zachęca do korzystania z ich oferty. Dlatego należy wziąć go pod uwagę, przeprowadzając optymalizację SEO PrestaShop.

Aby uruchomić certyfikat, trzeba wejść w zakładki „Konfiguruj” i „Preferencje”, a następnie zaznaczyć opcję „Włącz SSL” i kliknąć „Tak”. Platforma automatycznie uruchomi witrynę w ramach bezpiecznego protokołu HTTPS, a także dokona przekierowań 301 ze starych na nowe adresy URL.

Sprawdź: Wygoda klienta podczas finalizacji zakupów w e-commerce, a porzucanie koszyków

Stworzenie mapy witryny

Dzięki sitemap roboty sieciowe pozyskują informacje na temat zawartości serwisu, co pozwala na szybką indeksację, również w przypadku aktualizacji strony. PrestaShop, po wejściu w zakładkę „Moduły” i kliknięciu w opcje „Wybrane”, umożliwia tworzenie i zarządzanie mapą witryny, w tym pod kątem wykluczeń adresów URL oraz częstotliwości dokonywania aktualizacji.

Początkowa optymalizacja SEO PrestaShop kluczem do osiągnięcia sukcesu na rynku e-commerce

Stosunkowo łatwym do obsługi narzędziem optymalizacyjnym jest PrestaShop. SEO realizowana za jego pośrednictwem daje wiele możliwości. Zanim dojdzie do formalnego rozpoczęcia funkcjonowania e-sklepu, warto wykonać czynności, które zapewnią widoczność witryny oraz jej wysoką pozycję w przeglądarce, a także szerokie zainteresowanie nią ze strony użytkowników. Chodzi o przeprowadzenie audytu, dokonanie usprawnień technicznych, w tym aktualizacji PHP czy kompresji HTML, zapewnienie wartościowych treści oraz skonfigurowanie pliku robots.txt.

iCEA Group
Jako iCEA Group jesteśmy czołową agencją SEO w Polsce, z siedzibą w Poznaniu, specjalizującą się w biznesowym podejściu do pozycjonowania stron internetowych. Od 2007 roku ustanawiamy standardy w branży SEO/SEM i z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 13

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Jak skutecznie pozycjonować stronę internetową na WordPress?
Jak skutecznie pozycjonować stronę internetową na WordPress?
Masz stronę opartą na systemie WordPress? To CMS zoptymalizowany pod wymagania Google, który daje Ci duże możliwości. Sprawdź, jak je wykorzystać!
Jaka platforma do dropshippingu?
Jaka platforma do dropshippingu?
Własny biznes to marzenie wielu osób – spełnienie go wymaga jednak przyjęcia sporego ryzyka, zainwestowania niemałych środków czy pogodzenia się […]
Zastrzyk energii dla SEO – Lista kontrolna SEO z Shopify
Zastrzyk energii dla SEO – Lista kontrolna SEO z Shopify
Twoje doświadczenie, czyni z Ciebie prawdziwego Webmastera? A może całkiem odwrotnie? Nieważne! Lista kontrolna SEO Shopify, to coś, z czym powinieneś się zapoznać!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę