Internet daje ogromne możliwości, jeśli chodzi o zakładanie i rozwój działalności w zakresie e-commerce. Dużą część zadań z tym związanych można wykonać samodzielnie i bez ponoszenia kosztów. W każdym przypadku należy pamiętać o tym, jak duże znaczenie ma optymalizacja SEO. PrestaShop nie jest wyjątkiem w tym względzie. Dlatego warto zorientować się, jakie kroki z zakresu pozycjonowania należy podjąć, by przygotować się do efektywnego wdrożenia e-sklepu opartego na tej platformie.
Oprogramowanie daje dostęp do otwartego, bezpłatnego kodu źródłowego, który umożliwia budowę i zarządzanie sklepami internetowymi. Jego najważniejsze funkcjonalności dotyczą sprzedaży i promocji online. Obsługa platformy nie jest trudna, dlatego mogą z niej korzystać nawet mniej doświadczeni użytkownicy. Bardziej rozbudowane moduły wymagają poniesienia opłat.
Za pomocą PrestaShop SEO, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych, jest korzystna z tego powodu, że zapewnia:
Dodatkowe zalety to szerokie wsparcie techniczne, możliwość uzyskania pomocy ze strony członków rozbudowanej społeczności oraz liczne porady i tutoriale dostępne w Internecie, między innymi w języku polskim. Za ich pomocą prowadzenie działalności przy wykorzystaniu oprogramowania, w tym pod kątem optymalizacji, staje się łatwiejsze. Dlatego jest ono bardzo popularne – korzysta z niego około 300 tys. e-sklepów, w tym m.in. Decathlon.
By zacząć korzystać z PrestaShop, należy wejść na stronę https://www.prestashop.com/pl/pobranie. Po założeniu e-sklepu, zainstalowaniu modułów i domyślnego szablonu oraz skonfigurowaniu, w tym dodaniu towarów, należy przeprowadzić działania optymalizacyjne. Pierwszym krokiem jest profesjonalnie wykonany audyt.
W jego trakcie weryfikuje się:
Dzięki takim działaniom można wyodrębnić mocne i słabe strony witryny. Daje to podstawę do rozwiązania problemów, które negatywnie wpływają na optymalizację SEO. PrestaShop jest przydatnym narzędziem, jeśli chodzi o wzrost popularności e-sklepu w wynikach wyszukiwania. Bez odpowiedniego audytu uzyskanie konwersji nie będzie jednak możliwe. Z uwagi na to, że ma on charakter specjalistyczny, warto powierzyć jego przeprowadzenie specjalistom z agencji iCEA.
Po instalacji oprogramowania, w celu zapewnienia odpowiedniej szybkości ładowania się witryny i jej poszczególnych podstron, a także sprawnej nawigacji między nimi, konieczna jest odpowiednia konfiguracja serwera i włączenie określonych funkcji.
Stale publikowane są nowe wersje oprogramowania PrestaShop, dzięki którym gwarantowana jest wysoka funkcjonalność i jakość działania e-sklepów. Z tym wiąże się potrzeba regularnych aktualizacji języka programowania PHP. Dzięki nim witryna może szybciej się ładować, poprawia się bezpieczeństwo korzystania z niej przez użytkowników, a także eliminowane są dotychczasowe problemy, takie jak błąd typu 500, czyli tzw. „biały ekran śmierci”.
Źródło: Vanessa Garcia/pexels.com
Zanim rozpoczną się działania z zakresu SEO PrestaShop, należy sprawdzić, jaka wersja PHP jest używana. Służą do tego zakładki „Konfiguruj” i „Zaawansowane” oraz opcja „Informacje konfiguracyjne”. Aktualnie najnowsza wersja języka to 8.1.1. Została wydana w dniu 22 grudnia 2021 r. By przeprowadzić aktualizację do niej, należy:
Upgrade’y warto przeprowadzać na kopii strony – dzięki temu niwelowane jest ryzyko utraty danych czy dłuższej przerwy w działaniu witryny. Po wdrożeniu poprawek można przetestować wszystkie funkcje (zamówienia produktów, korzystanie z formularzy kontaktowych itd.), by upewnić się, że działają poprawnie.
Są dostępne po kliknięciu w zakładki „Konfiguruj” i „Zaawansowane” oraz wejściu w opcję „Wydajność”. By zwiększyć szybkość strony WWW, warto zaznaczyć następujące funkcje:
W celu zapewnienia wysokiej sprawności działania strony WWW, na co szczególny nacisk kładzie optymalizacja SEO, PrestaShop umożliwia ponadto wyłączenie opcji:
Rezygnacja z tych funkcjonalności, m.in. z uwagi na chęć przekazania użytkownikom wielu użytecznych informacji na temat wyrobów, nie zawsze jest pożądana. Dlatego należy racjonalnie zarządzać nimi.
Za pomocą tych ustawień można znacznie usprawnić funkcjonowanie witryny, w tym poprzez włączenie:
Warto zdecydować się ponadto na instalację darmowego modułu LiteSpeed Cache for PrestaShop. SEO prowadzona za jego pośrednictwem zapewnia znaczny wzrost szybkości działania strony WWW. Narzędzie to wymaga jednak odpowiedniego hostingu – jego koszt to około 200 zł rocznie.
Ingerowanie w kod źródłowy strony WWW nie jest łatwe i nierzadko wymaga specjalistycznej wiedzy. Dlatego warto zdecydować się na pomoc profesjonalnego programisty.
Działając na rynku e-commerce za pośrednictwem PrestaShop, SEO należy oprzeć na dodaniu do wszystkich zakładek treści, które są:
Ważna jest również optymalizacja SEO PrestaShop w stosunku do materiałów graficznych i audiowizualnych. Chodzi o zapewnienie odpowiedniego rozmiaru i formatu – zmian w tym zakresie można dokonać w zakładce „Ulepszenia”, po zaznaczeniu opcji „Wygląd” oraz „Zdjęcia”. Kompresję w przypadku zdjęć PNG warto ustawić na maksymalną wartość, czyli 9. Z kolei w stosunku do JPEG zalecany poziom to 75-80%.
By zapewnić widoczność oraz wysoką pozycję witryny e-sklepu w przeglądarce, konieczne jest zrealizowanie jeszcze innych czynności z zakresu SEO. PrestaShop, za pośrednictwem wygodnego w obsłudze panelu administracyjnego, pozwala na ich szybkie wykonanie.
Za pomocą pliku przekazywane są informacje na temat adresów URL, do których Googleboty mogą uzyskiwać dostęp. Bez niego nie są one w stanie przeprowadzić skutecznej indeksacji. PrestaShop pozwala na wygenerowanie robots.txt – mona tego dokonać w zakładce „Preferencje” i po zaznaczeniu opcji „SEO”.
Konfigurując blok robots.txt, z punktu widzenia pozycjonowania ważne jest zablokowanie indeksacji w przypadku tych podstron, w których treść jest na szeroką skalę dublowana. Chodzi o:
Roboty Google nie powinny mieć do nich dostępu ze względu na ryzyko uznania ich za spam, co negatywnie wpływa na SEO. PrestaShop pozwala na wygodne, automatyczne blokowanie indeksacji w wyszukiwarkach dla poszczególnych zakładek.
Zapewnia skuteczne szyfrowanie danych przesyłanych pomiędzy użytkownikiem a serwerem. Pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo korzystania z e-sklepów i jest czynnikiem, który zachęca do korzystania z ich oferty. Dlatego należy wziąć go pod uwagę, przeprowadzając optymalizację SEO PrestaShop.
Aby uruchomić certyfikat, trzeba wejść w zakładki „Konfiguruj” i „Preferencje”, a następnie zaznaczyć opcję „Włącz SSL” i kliknąć „Tak”. Platforma automatycznie uruchomi witrynę w ramach bezpiecznego protokołu HTTPS, a także dokona przekierowań 301 ze starych na nowe adresy URL.
Dzięki sitemap roboty sieciowe pozyskują informacje na temat zawartości serwisu, co pozwala na szybką indeksację, również w przypadku aktualizacji strony. PrestaShop, po wejściu w zakładkę „Moduły” i kliknięciu w opcje „Wybrane”, umożliwia tworzenie i zarządzanie mapą witryny, w tym pod kątem wykluczeń adresów URL oraz częstotliwości dokonywania aktualizacji.
Stosunkowo łatwym do obsługi narzędziem optymalizacyjnym jest PrestaShop. SEO realizowana za jego pośrednictwem daje wiele możliwości. Zanim dojdzie do formalnego rozpoczęcia funkcjonowania e-sklepu, warto wykonać czynności, które zapewnią widoczność witryny oraz jej wysoką pozycję w przeglądarce, a także szerokie zainteresowanie nią ze strony użytkowników. Chodzi o przeprowadzenie audytu, dokonanie usprawnień technicznych, w tym aktualizacji PHP czy kompresji HTML, zapewnienie wartościowych treści oraz skonfigurowanie pliku robots.txt.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.