Od czego zależy cena za kliknięcia w Google Ads?

Od czego zależy cena za kliknięcia w Google Ads?

Kari Shea/unsplash.com

CPC, czyli Cost Per Click, to wskaźnik dynamiczny i dla różnych reklamodawców w Google Ads koszt kliknięcia będzie różny nawet dla tych samych słów kluczowych. Dzieje się tak, ponieważ algorytm bierze pod uwagę kilkanaście różnych kryteriów i na ich podstawie oblicza indywidualną cenę dla każdego reklamodawcy. Oprócz tego są nisze bardziej konkurencyjne, w których ceny za kliknięcia są znacznie wyższe i odwrotnie – są takie branże, w których CPC są niewielkie z powodu małej konkurencji. W tym artykule wyjaśnimy więc, jak sprawdzić koszt klika w Google Ads i co ma na niego wpływ.

Konkurencja

Aukcje w Google Ads są zaprojektowane w taki sposób, aby sami reklamodawcy mieli maksymalny wpływ na CPC, licytując miejsca w sieci reklamowej i wyszukiwarce. Im więcej skłonny jest zapłacić Twój konkurent, tym więcej zapłacisz Ty. Aktualnie prawie niemożliwe jest znalezienie tematyki czy niszy, w której nie będzie konkurencji w reklamie kontekstowej. Przy tym liczba powierzchni reklamowych jest często znacznie mniejsza niż liczba reklamodawców, którzy chcą się na nie dostać.

Systemy reklamowe wyświetlają w interfejsach szacunkowe stawki, które trzeba zapłacić, aby zająć określone pozycje lub uzyskać natężenie ruchu dla różnych słów kluczowych. Tym samym zachęcają reklamodawców do licytowania wyższych stawek w celu uzyskania lepszych wyników. Powoduje to zintensyfikowanie aukcji, przez co w niektórych konkurencyjnych tematach koszt kliknięcia może wynosić nawet kilkadziesiąt złotych.

Sprawdź: Rozszerzenia reklam Google Ads

Nisza i tematyka

Sam temat reklamy nie ma bezpośredniego wpływu na koszt Google Ads. System nie dba o to, co sprzedajesz – etui na smartfony za 50 zł czy luksusowe jachty za kilka milionów. Jednak każdy temat ma swoją podaż i popyt, a zatem inną konkurencję. Dlatego zdarza się, że produkt hurtowy o wysokim średnim rachunku jest tańszy w promowaniu niż ten sam produkt w sprzedaży detalicznej.

Źródło: Christin Hume/unsplash.com

Region targetowania

W Google Ads koszt fraz zależny jest także od geolokalizacji. W Warszawie i innych dużych miastach CPC jest znacznie wyższy niż w mniejszych miejscowościach. Dzieje się tak, ponieważ większa grupa odbiorców przyciąga większą konkurencję, która jest gotowa zapłacić więcej za kliknięcia. Oznacza to, że za te same frazy możesz zapłacić więcej w Warszawie niż w Radomiu. Stawki na targetowanie ogólnokrajowe mogą być jeszcze wyższe.

Sprawdź: Największe błędy w Google Ads, na które nie możesz sobie pozwolić!

Słowa kluczowe

Słowa kluczowe pozwalają na trafne dopasowanie treści reklamowych do zapytań użytkowników. Wszystkie frazy można podzielić na trzy kategorie:

  • Komercyjne lub transakcyjne. Zwroty ze słowami „kup”, „zamów”, „hurt”, „cena” i in. Dają najlepszą konwersję, ponieważ są wprowadzane przez użytkowników, którzy dokonają zakupu w najbliższej przyszłości. To najbardziej pożądana grupa odbiorców w Internecie, o którą walczą wszyscy reklamodawcy, dlatego koszt kliknięcia na takie frazy będzie najwyższy.
  • Odpowiadające na konkretne potrzeby. Każdy produkt lub usługa jest tworzona w celu rozwiązania jakiegoś problemu. W związku z tym, zanim użytkownik zacznie szukać konkretnego produktu, musi zaistnieć u niego potrzeba kupienia. Jeśli nie wie o jakimś produkcie, najprawdopodobniej najpierw przyjdzie z pytaniem: „Jak czyścić pralkę?”, „Jak schudnąć?”, „Jakie buty kupić w góry?” itp. Jeśli jesteś gotowy zaoferować rozwiązanie, skonfiguruj reklamy również dla tych fraz. Konkurencja dla nich jest mniejsza, co oznacza, że ​​koszt kliknięcia będzie niższy.
  • Informacyjne i ogólne. Takie zapytania mogą nie dotyczyć bezpośrednio Twojego produktu lub usługi. Na przykład, jeśli świadczysz usługi projektowania wnętrz, możesz użyć długich fraz typu „pomysły na umeblowanie małego mieszkania”. W tym przypadku koszt kliknięcia może być minimalny, ale konwersja również nie będzie wysoka, ponieważ dotrzesz do odbiorców raczej niezainteresowanych zakupem. Możesz natomiast zaistnieć w ich świadomości, dzięki czemu być może zechcą skorzystać z oferty w przyszłości.

Istnieje również błędna opinia, że ​​częstotliwość wyszukiwania danej frazy bezpośrednio wpływa na to, jaki reklama Google Ads koszt w ostateczności osiągnie. W rzeczywistości nie ma to znaczenia.

Typ urządzenia i czas wyświetlania

Te czynniki, a także inne ustawienia mogą wpływać na koszt kliknięcia:

  • czas wyświetlania. Wielu reklamodawców wyłącza wyświetlanie reklam w nocy i w weekendy, aby zaoszczędzić pieniądze, co oznacza, że ​​konkurencja i koszty klików w tych porach są niższe;
  • rodzaj urządzenia. W ustawieniach Google możesz wybrać komputery, tablety i urządzenia mobilne. Konkurencja tych samych słów kluczowych wyświetlanych na smartfonie lub tablecie może być mniejsza niż na PC, a w związku z tym również cena będzie niższa;
  • korekty stawek. Narzędzie Google Ads pozwala ustawić dostosowywanie stawki dla najważniejszych grup odbiorców. Na przykład stawka za pierwsze miejsce wynosi 5 zł, ale Twój konkurent dodatkowo ustawił współczynnik dostosowania +100% dla mężczyzn w wieku powyżej 25 lat. W ten sposób jego szanse na wygranie licytacji w przypadku użytkowników z tej grupy są znacznie wyższe.
Sprawdź: Jak stworzyć płatną kampanię w Internecie – czyli wszystko o Google Ads

CTR – współczynnik klikalności

CTR to stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń, który odzwierciedla zainteresowanie użytkownika reklamą. Systemy reklamowe nagradzają reklamodawców, którzy tworzą wysokiej jakości kampanie odpowiadające zainteresowaniom odbiorców, mające wysoki CTR. Wzrost współczynnika klikalności prowadzi do spadku CPC i odwrotnie.

Trafność reklamy

Chodzi o dopasowanie kampanii do zapytań użytkowników. Najważniejsze jest, aby potencjalny odbiorca zobaczył w Twojej reklamie odpowiedź na swoje zapytanie. Aby osiągnąć wysoką trafność, treść ogłoszenia musi zawierać słowa z frazy kluczowej. Największy wpływ ma nagłówek/tytuł, dlatego warto zawrzeć w nim całą frazę kluczową. W ten sposób, tworząc najtrafniejszą reklamę, można osiągnąć obniżenie przewidywanego kosztu kliknięcia dla tej samej frazy.

Jeśli grupujesz kilka słów kluczowych, powinny one mieć jedną wspólną część, którą możesz wstawić do tytułu reklamy. Również w takich przypadkach można zastosować dynamiczne podstawianie słowa kluczowego w nagłówku.

Sprawdź: Opinie w Google Ads: jak zwiększyć ich efektywność?

Reklama Google Ads – koszt kliknięcia a czynniki pośrednie

Trafność i jakość strony docelowej

Strona docelowa to strona, na którą trafia użytkownik po kliknięciu reklamy. Google przekonuje, że jakość strony wskazanej w ogłoszeniu w pewnym stopniu wpływa na koszt kliknięcia. Z tego względu należy bardzo starannie dobierać linki do reklam i zadbać o to, by witryna nie odstraszała potencjalnych klientów. Użytkownik musi od razu wiedzieć, na co patrzy i gdzie może znaleźć ofertę, której dotyczyła reklama. To znaczy, że strona docelowa ma być przyjazna, wygodna w nawigacji, schludna i czytelna.

Wykluczające słowa kluczowe

Wykluczające słowa kluczowe mają pośredni wpływ na koszt kliknięcia. Pozwalają wyeliminować dużą liczbę wyświetleń dla zapytań nietargetowanych: „zrób to sam”, „obejrzyj film”, „znajdź instrukcję” itp. Dzięki temu reklamodawca może zoptymalizować CTR, a co za tym idzie, CPC zostanie obniżony.

Rozszerzenia reklam

Rozszerzenia, podobnie jak wykluczające słowa kluczowe, mają pośredni wpływ na CPC poprzez współczynniki klikalności. Dzięki nim reklama staje się bardziej widoczna, a więc częściej klikana przez użytkowników.

Zatrzymanie kampanii reklamowej

Zaprzestanie kampanii reklamowych może prowadzić do zupełnie innych wyników. Ponownie wszystko zależy od CTR. Początkowo, gdy reklamodawca właśnie utworzył nową kampanię, na CPC ma wpływ tylko przewidywany współczynnik klikalności oparty na trafności reklamy i niektórych historycznych danych konkurencji. Po uruchomieniu w kampanii stopniowo kumulują się statystyki, a zebrany CTR zaczyna coraz bardziej wpływać na koszt kliknięcia. Jeśli skumulowany CTR jest niższy niż przewidywany, CPC może zacząć rosnąć i odwrotnie. Eksperci radzą: jeśli Twoja kampania ma wysoki CTR, lepiej jej nie zatrzymywać.

Koszt kliknięcia w Google Ads – podsumowanie

Jak widzisz, CPC w Google Ads zależy od wielu czynników, na które w pewnym stopniu masz wpływ. Testując różne rozwiązania, możesz znaleźć optymalną kombinację ustawień i fraz dla konkretnej kampanii. Dodatkowo warto też pracować nad jakością samej reklamy, oferty i strony docelowej, by lepiej odpowiadała na potrzeby potencjalnych odbiorców. Konfigurując kampanię w Google Ads, nie lekceważ żadnego z parametrów i uzupełnij wszystkie dane skrupulatnie. Jeśli zrobisz to właściwie, zapewnisz sobie wysokie pozycje przy maksymalnie niskich kosztach.

W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: SEM
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 4.9/5 - Liczba ocen: 12
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Starcie tytanów – PPC vs. SEO – w którym kierunku powinna iść Twoja firma?

    Starcie tytanów – PPC vs. SEO – w którym kierunku powinna iść Twoja firma?

    Podejmowanie decyzji bywa problematyczne, zwłaszcza gdy na szali umieścimy dwa sprawdzone schematy. Czy naprawdę musimy decydować się tylko na jeden wariant?
    Inteligentna kampania produktowa

    Inteligentna kampania produktowa

    Sztuczna inteligencja zawładnęła niemal każdą dziedziną naszego życia. Zautomatyzowane rozwiązania dają przedsiębiorcom nowe możliwości w promocji marki.
    SEO vs SEM – co wybrać?

    SEO vs SEM – co wybrać?

    Czy znasz różnicę pomiędzy SEO i SEM? Na który sposób optymalizacji się zdecydować? Ten artykuł z pewnością rozwieje Twoje wątpliwości!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę