CPC, czyli Cost Per Click, to wskaźnik dynamiczny i dla różnych reklamodawców w Google Ads koszt kliknięcia będzie różny nawet dla tych samych słów kluczowych. Dzieje się tak, ponieważ algorytm bierze pod uwagę kilkanaście różnych kryteriów i na ich podstawie oblicza indywidualną cenę dla każdego reklamodawcy. Oprócz tego są nisze bardziej konkurencyjne, w których ceny za kliknięcia są znacznie wyższe i odwrotnie – są takie branże, w których CPC są niewielkie z powodu małej konkurencji. W tym artykule wyjaśnimy więc, jak sprawdzić koszt klika w Google Ads i co ma na niego wpływ.
Aukcje w Google Ads są zaprojektowane w taki sposób, aby sami reklamodawcy mieli maksymalny wpływ na CPC, licytując miejsca w sieci reklamowej i wyszukiwarce. Im więcej skłonny jest zapłacić Twój konkurent, tym więcej zapłacisz Ty. Aktualnie prawie niemożliwe jest znalezienie tematyki czy niszy, w której nie będzie konkurencji w reklamie kontekstowej. Przy tym liczba powierzchni reklamowych jest często znacznie mniejsza niż liczba reklamodawców, którzy chcą się na nie dostać.
Systemy reklamowe wyświetlają w interfejsach szacunkowe stawki, które trzeba zapłacić, aby zająć określone pozycje lub uzyskać natężenie ruchu dla różnych słów kluczowych. Tym samym zachęcają reklamodawców do licytowania wyższych stawek w celu uzyskania lepszych wyników. Powoduje to zintensyfikowanie aukcji, przez co w niektórych konkurencyjnych tematach koszt kliknięcia może wynosić nawet kilkadziesiąt złotych.
Sam temat reklamy nie ma bezpośredniego wpływu na koszt Google Ads. System nie dba o to, co sprzedajesz – etui na smartfony za 50 zł czy luksusowe jachty za kilka milionów. Jednak każdy temat ma swoją podaż i popyt, a zatem inną konkurencję. Dlatego zdarza się, że produkt hurtowy o wysokim średnim rachunku jest tańszy w promowaniu niż ten sam produkt w sprzedaży detalicznej.
W Google Ads koszt fraz zależny jest także od geolokalizacji. W Warszawie i innych dużych miastach CPC jest znacznie wyższy niż w mniejszych miejscowościach. Dzieje się tak, ponieważ większa grupa odbiorców przyciąga większą konkurencję, która jest gotowa zapłacić więcej za kliknięcia. Oznacza to, że za te same frazy możesz zapłacić więcej w Warszawie niż w Radomiu. Stawki na targetowanie ogólnokrajowe mogą być jeszcze wyższe.
Słowa kluczowe pozwalają na trafne dopasowanie treści reklamowych do zapytań użytkowników. Wszystkie frazy można podzielić na trzy kategorie:
Istnieje również błędna opinia, że częstotliwość wyszukiwania danej frazy bezpośrednio wpływa na to, jaki reklama Google Ads koszt w ostateczności osiągnie. W rzeczywistości nie ma to znaczenia.
Te czynniki, a także inne ustawienia mogą wpływać na koszt kliknięcia:
CTR to stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń, który odzwierciedla zainteresowanie użytkownika reklamą. Systemy reklamowe nagradzają reklamodawców, którzy tworzą wysokiej jakości kampanie odpowiadające zainteresowaniom odbiorców, mające wysoki CTR. Wzrost współczynnika klikalności prowadzi do spadku CPC i odwrotnie.
Chodzi o dopasowanie kampanii do zapytań użytkowników. Najważniejsze jest, aby potencjalny odbiorca zobaczył w Twojej reklamie odpowiedź na swoje zapytanie. Aby osiągnąć wysoką trafność, treść ogłoszenia musi zawierać słowa z frazy kluczowej. Największy wpływ ma nagłówek/tytuł, dlatego warto zawrzeć w nim całą frazę kluczową. W ten sposób, tworząc najtrafniejszą reklamę, można osiągnąć obniżenie przewidywanego kosztu kliknięcia dla tej samej frazy.
Jeśli grupujesz kilka słów kluczowych, powinny one mieć jedną wspólną część, którą możesz wstawić do tytułu reklamy. Również w takich przypadkach można zastosować dynamiczne podstawianie słowa kluczowego w nagłówku.
Strona docelowa to strona, na którą trafia użytkownik po kliknięciu reklamy. Google przekonuje, że jakość strony wskazanej w ogłoszeniu w pewnym stopniu wpływa na koszt kliknięcia. Z tego względu należy bardzo starannie dobierać linki do reklam i zadbać o to, by witryna nie odstraszała potencjalnych klientów. Użytkownik musi od razu wiedzieć, na co patrzy i gdzie może znaleźć ofertę, której dotyczyła reklama. To znaczy, że strona docelowa ma być przyjazna, wygodna w nawigacji, schludna i czytelna.
Wykluczające słowa kluczowe mają pośredni wpływ na koszt kliknięcia. Pozwalają wyeliminować dużą liczbę wyświetleń dla zapytań nietargetowanych: „zrób to sam”, „obejrzyj film”, „znajdź instrukcję” itp. Dzięki temu reklamodawca może zoptymalizować CTR, a co za tym idzie, CPC zostanie obniżony.
Rozszerzenia, podobnie jak wykluczające słowa kluczowe, mają pośredni wpływ na CPC poprzez współczynniki klikalności. Dzięki nim reklama staje się bardziej widoczna, a więc częściej klikana przez użytkowników.
Zaprzestanie kampanii reklamowych może prowadzić do zupełnie innych wyników. Ponownie wszystko zależy od CTR. Początkowo, gdy reklamodawca właśnie utworzył nową kampanię, na CPC ma wpływ tylko przewidywany współczynnik klikalności oparty na trafności reklamy i niektórych historycznych danych konkurencji. Po uruchomieniu w kampanii stopniowo kumulują się statystyki, a zebrany CTR zaczyna coraz bardziej wpływać na koszt kliknięcia. Jeśli skumulowany CTR jest niższy niż przewidywany, CPC może zacząć rosnąć i odwrotnie. Eksperci radzą: jeśli Twoja kampania ma wysoki CTR, lepiej jej nie zatrzymywać.
Jak widzisz, CPC w Google Ads zależy od wielu czynników, na które w pewnym stopniu masz wpływ. Testując różne rozwiązania, możesz znaleźć optymalną kombinację ustawień i fraz dla konkretnej kampanii. Dodatkowo warto też pracować nad jakością samej reklamy, oferty i strony docelowej, by lepiej odpowiadała na potrzeby potencjalnych odbiorców. Konfigurując kampanię w Google Ads, nie lekceważ żadnego z parametrów i uzupełnij wszystkie dane skrupulatnie. Jeśli zrobisz to właściwie, zapewnisz sobie wysokie pozycje przy maksymalnie niskich kosztach.
W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.