Nick Morrison/unsplash.com
Aby zapewnić widoczność bloga dla szerokiego grona użytkowników, nie wystarczy jedynie stworzenie ciekawych i zajmujących artykułów. Jakość treści musi iść w parze z działaniami, które pomogą dostosować się do wytycznych wyszukiwarki. Na osiągnięcie sukcesu pozwoli optymalizacja SEO bloga – przedstawiamy najważniejsze informacje na ten temat.
Jeżeli prowadzisz własnego bloga, z pewnością zależy Ci, aby umieszczane na nim treści dotarły do jak największej liczby osób. Aby tak było, istotne są nie tylko merytorycznie i gramatycznie poprawne artykuły, pełne ciekawostek czy ważnych informacji. Bardzo często należy sięgnąć po profesjonalne rozwiązania. Optymalizacja SEO bloga może być niezwykle pomocna! Jak się za to zabrać? Pierwszym krokiem powinno być określenie rodzaju bloga oraz grupy docelowej – to odpowiedni wstęp do opracowywania skutecznej strategii. Warto przy tym zaznaczyć, że to nie tylko rozwiązanie dla osób, które chcą po prostu podzielić się swoimi przemyśleniami. Firmowy blog może być ciekawym dodatkiem, który pozwoli przyciągnąć więcej użytkowników, zwiększyć zaufanie do strony i sprawnie rozwinąć profil linkowy. Przedsiębiorcy, którzy nie mają czasu na prowadzenie bloga, mogą postawić na wsparcie specjalistów z agencji SEO. Znajomość podstawowych pojęć i zrozumienie kluczowych działań przyda się jednak wszystkim właścicielom stron.
Źródło: J. Kelly Brito/unsplash.com
Co to jest SEO? Ten pochodzący z języka angielskiego skrót oznacza „Search Engine Optimization” – optymalizację strony internetowej pod kątem wyszukiwarki, najczęściej Google. Celem działań wchodzących w skład SEO jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Gdy Twoja strona trafi na jedno z pierwszych miejsc, możesz liczyć na ogromny wzrost popularności – dla blogów najistotniejsza będzie sama liczba czytelników, z kolei dla firm jest to niezwykła okazja na zwiększenie sprzedaży produktów lub usług.
Jeśli chcesz osiągnąć sukces i zwiększyć liczbę wejść na stronę, optymalizacja SEO bloga będzie kluczowa. Na jakich działaniach należy skupić się w pierwszej kolejności? Warto postawić przede wszystkim na optymalizację kodu i treści strony, w tym:
Prowadzenie bloga nie wymaga obecnie przygotowywania strony od podstaw – nawet osoby bez doświadczenia mogą zająć się tym zadaniem. Istnieje wiele platform, które pozwalają na wygodne i sprawne publikowanie treści, a jednocześnie dbanie o podstawowe aspekty SEO. Jednym z nich jest niezwykle popularny WordPress, który „napędza” praktycznie połowę internetu. Skuteczna optymalizacja bloga na tej platformie może jednak wymagać dodatkowych wtyczek – niektóre z nich są dostępne za darmo, a niektóre są płatne.
Jakie narzędzia mogą wspomóc procesy takie jak optymalizacja bloga? To między innymi Google Analytics – rozbudowany system, który umożliwia dokładne zbadanie efektów pozycjonowania. Większość funkcji jest dostępna całkowicie za darmo, a żeby skorzystać z tego rozwiązania, wystarczy własne konto Google. Można znaleźć tu na przykład szczegółowe informacje o ruchu na stronie: liczbę odsłon witryny, udział nowych i powracających użytkowników, a nawet źródło wizyt. Dostęp do tych danych może znacznie wpłynąć na wydajność zarządzania blogiem, a przede wszystkim na kontrolę rezultatów strategii pozycjonowania.
Właściwa optymalizacja bloga nie może się odbyć bez skorzystania z właściwych słów kluczowych. Warto przy tym pamiętać o odpowiednim zastosowaniu zarówno krótszych, jak i dłuższych fraz. Co istotne, pozycjonowanie na najpopularniejsze hasła będzie trudniejsze niż na te rzadziej wyszukiwane – wiąże się to ze znacznie większą konkurencją. Nie można także zapomnieć o odpowiednim zagęszczeniu słów kluczowych w tekście: musimy pamiętać, by nie było ich ani za dużo, ani za mało.
Kluczowym elementem pozycjonowania bloga jest linkowanie wewnętrzne. Warto zadbać, by każdy opublikowany artykuł zawierał co najmniej jedno odniesienie do innej podstrony na naszej witrynie. Nie należy także bać się linkowania do innych stron – choć z pozoru takie działanie może prowadzić do zmniejszenia ruchu na naszym blogu, może być użyte w celu budowania zaufania do strony. Dobrym pomysłem będzie także regularne przeglądanie starszych wpisów, aby zaktualizować je o bardziej aktualne linki.
Ściana tekstu nie jest najlepiej odbierana przez czytelników – przy optymalizacji bloga konieczne jest zadbanie o odpowiednią prezentację i przejrzystość treści. Nagłówki, pogrubienia, wypunktowania i inne wizualne elementy sprawiają, że wpisy czyta się przyjemniej, a ważne informacje są łatwiejsze do znalezienia. Podobnie jest z grafikami i zdjęciami – to dobry sposób, by zarówno poprawić wrażenia użytkowników, jak i poprawić ocenę strony. Liczą się tutaj również kwestie takie jak atrybuty alt czy kompresja zdjęć, by nie miały one dużego wpływu na czas ładowania witryny.
Pliki graficzne o sporych rozmiarach mogą sprawić, że wczytanie podstrony bloga będzie zajmować bardzo dużo czasu. Badania pokazują, że użytkownicy mogą stracić cierpliwość już po trzech sekundach. W takich warunkach strona będzie znacznie gorzej odbierana przez czytelników, a wielu z nich przejdzie na inną stronę w poszukiwaniu interesujących informacji. Utrata potencjalnych odbiorców jest z pewnością bardzo niekorzystna – właśnie dlatego kompresja plików graficznych jest tak ważna.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: picturyhouse.com, tiiidy.com
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.