Optymalizacja meta tagów: tag title i meta description

Optymalizacja meta tagów: tag title i meta description

Buro Millennial / pexels.com

Strona internetowa jest jak ogród, który trzeba podlewać i nieustannie pielęgnować. Każda roślina wymaga jednak innego traktowania – podobnie jest z elementami budującymi witrynę. Mowa o meta tagach, czyli pomoście pomiędzy nami, wyszukiwarką a użytkownikami sieci. Dziś dowiesz się, czym są meta tagi oraz jak je poprawnie zoptymalizować.

Czym są meta tagi?

Jest to określenie na znaczniki znajdujące się wewnątrz kodu źródłowego strony, w formacie HTML, w sekcji <head>. Ich zadaniem jest opisanie strony internetowej. Są one odczytywane przede wszystkim przez roboty wyszukiwarek w trakcie oceniania jakości strony i tworzenia rankingu w organicznych wynikach wyszukiwania. Niektóre z nich są jednak dostępne bezpośrednio dla użytkowników i służą przekazaniu informacji, o czym jest strona, z której mają zamiar skorzystać.

Meta tagi a pozycjonowanie SEO

Wiesz już, że są one komunikatem dla robotów wyszukiwarek. Dodatkowo stanowią pomoc podczas procesu indeksowania, aby strona mogła zostać dodana do bazy Google bądź innej wyszukiwarki. W kontekście SEO warto wykorzystać w ich tworzeniu słowa i frazy kluczowe oraz zawołania call to action (CTA).

Chociaż nie jest to obowiązkowe, w przypadku witryn e-commerce zaleca się zastosowanie nazwy domeny w meta tagach, zwłaszcza strona jest wyszukiwany poprzez własną nazwę. W tym przypadku najlepiej sprawdzi się tag tytułowy, a w opisie meta warto zawrzeć brand purpose.

Rodzaje meta tagów

Informacje zawarte w meta tagach są na wagę złota, jednak każdy tag spełnia nieco inną funkcję. Za najważniejsze uznaje się:

  • tag title,
  • meta description,
  • meta robots.

Pamiętaj!

Istnieje znacznie więcej tagów, wystarczy więc wymienić w tym miejscu: Tag Google Search Console, Tag Unvailable_after, Meta refresh, Tag Original-source oraz Tag Open Graph. Jest jeszcze jeden tag, który nie jest już brany pod uwagę przez Google w kontekście pozycjonowania. Mowa o meta keywords. Warto go jednak znać, ponieważ może być ważny dla innych wyszukiwarek.

Tag title

Tag tytułowy jest kluczowy dla ustalenia pozycji witryny na liście rankingowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Jest jednym z 200 czynników rankingowych Google. Pokazuje się on w postaci klikalnego linku (hiperłącza) i oznaczony jest na liście wyników kolorem niebieskim. Znajduje się w kodzie pomiędzy znacznikami <title></title>.

Źródło: Pixabay / pexels.com

Wskazówki

  1. Jest on formą tytułu strony, tak więc to pierwszy element, z którym styczność mają internauci. Musi być zatem czytelny i oryginalny, aby wyróżnić się na tle konkurencji.
  2. Powinien mieć 60–70 znaków, ponieważ, jeśli będzie ich więcej, nie wyświetli się w całości. Jest to jednak liczba względna, ponieważ roboty wyszukiwarek zwracają bardziej uwagę na ilość miejsca, którą zajmują znaki. Można więc powiedzieć, że im szerszy, tym powinien być krótszy.
  3. Unikaj używania wielkich liter. W praktyce utrudniają one czytanie, co wpływa negatywnie na odbiór strony przez użytkowników. Podobnie jest z przecinkami – algorytmy mają z nimi kłopot. Może więc lepiej wykorzystać myślniki lub kreski?
  4. Używaj fraz zamiast pojedynczych słów. Tytuły opisowe zawierają więcej potrzebnych informacji. Dodatkowo unikaj tagów domyślnych, w ich przypadku istnieje ryzyko zduplikowania z tytułem strony.
  5. Pamiętaj, że tag tytułowy musi odpowiadać treści strony. Nie możesz wprowadzać w błąd potencjalnych użytkowników. Jest to oceniane przez roboty wyszukiwarek. Warto także zastosować tag tytułowy do podstron witryny.

Czym różni się tag tytułowy od nagłówka H1?

Zdarza się, że te dwa elementy traktowane są synonimicznie, jest to jednak błąd. Chociaż obie wartości określają stronę tytułową, to wyświetlają się na inne sposoby. Podstawowa różnica polega na tym, że tag tytułowy nie jest wyświetlany na stronie internetowej – pojawia się jedynie w zakładkach wyszukiwarki, wynikach i strona zewnętrznych. H1 zaś to największy i najważniejszy nagłówek na stronie. Jego podstawowym zadaniem jest informowanie o zawartości strony użytkownika. Pamiętaj, że oba te elementy powinny się nieco od siebie różnić. Pozwala to na poszerzenie bazy słów kluczowych, dzięki czemu mamy większe możliwości pojawienia się w wynikach wyszukiwania.

Dlaczego Google zmienia nieraz tag tytułowy?

Google wykorzystuje potencjał sztucznej inteligencji, aby poprawiać poziom wrażeń użytkowników. Są to systemy szybko samouczące się, w związku z tym potrafią analizować zachowania internautów i wyciągać na ich podstawie wnioski. Z tego powodu algorytmy potrafią wybrać tytuł lepiej pasujący do intencji użytkowników.

Inną możliwością jest błędne zaimplementowanie tagu tytułowego bądź zwyczajnie jego brak. Możemy również przesadzić z liczbą słów kluczowych. Google więc bierze nieraz sprawy w swoje ręce. Najważniejszy dla wyszukiwarki jest kontekst, dlatego w ostatnich latach odnotowano ponad 60% zmian tagów tytułowych.

Meta description

W wyszukiwarce Google jest to opis wyświetlany zaraz pod tagiem tytułowym i oznaczony szarym kolorem. Niektórzy specjaliści SEO nie uznają go za czynnik rankingowy, jednak nie ulega wątpliwości, że ma wpływ na współczynnik klikalności, a tym samym pozycję rankingową.

Opis jest miejscem, gdzie możemy się popisać i zachęcić użytkownika do skorzystania z naszej strony. Powinien on posiadać optymalnie między 150 a 160 znaków, w innym przypadku zostanie obcięty i straci czytelność. W kontekście SEO zaleca się wykorzystać w jego strukturze słowa kluczowe. Nie można ich jednak upychać, całość powinna być naturalna. Musisz więc znaleźć balans pomiędzy wymaganiami wyszukiwarek, potrzebami odbiorców a marketingowym charakterem swojej działalności.

Meta robots

Ostatnim znacznikiem, który odgrywa rolę w planowaniu strategii SEO, są meta robots, które sprawują kontrolę nad procesem indeksowania strony przez roboty wyszukiwarek. W sekcji <head> wygląda w ten sposób: <meta name=”robots” content=”wartość”>. W miejscu wartość wpisywany jest znacznik dotyczący charakteru linku. Można wybrać spośród:

  • all/index – informacja dla robotów, że mogą indeksować wszystkie linki,
  • follow – robot podąża za danym linkiem,
  • noindex – strona nie zostanie zaindeksowana,
  • nofollow – robot nie będzie podążać za linkiem,
  • index, nofollow – strona może zostać zaindeksowana, ale robot nie będzie za nią podążał,
  • noindex, follow – strona nie zostanie zaindeksowana, ale robot będzie ją śledzić.

Podsumowanie

Jak widzisz, jest wiele elementów, o które należy zadbać, aby zyskać widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania. Naucz się pielęgnować swój ogród i ciesz się jego wzrostem. Chociaż tagów jest znacznie więcej, na początku zadbaj o trzy fundamentalne. Wiesz już, co robić, więc do dzieła!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 3.7/5 - Liczba ocen: 3
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Przepis na udaną relację z klientem SEO

    Przepis na udaną relację z klientem SEO

    W tym artykule znajdziesz najważniejsze informacje dotyczące budowania kontaktu z klientami SEO. Sprawdźmy zatem, co wyróżnia agencje wśród konkurencji.
    Kompendium wiedzy o przekierowaniach na WordPressie

    Kompendium wiedzy o przekierowaniach na WordPressie

    Przekierowania na WordPressie wpływają na wrażenia użytkownika, a także na ocenę strony przez wyszukiwarkę Google. Sprawdź, co powinieneś o nich wiedzieć!
    Kamera, akcja! Optymalizacja wideo w strategiach lokalnego SEO

    Kamera, akcja! Optymalizacja wideo w strategiach lokalnego SEO

    Content to również materiały wideo. Dlaczego warto skorzystać z video marketingu oraz o czym pamiętać, optymalizując filmy pod kątem SERP?
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.