DARMOWY AUDYT SEO

Optymalizacja SEO. Jak poprawić prędkość swojej witryny internetowej?

Optymalizacja SEO. Jak poprawić prędkość swojej witryny internetowej?

Fox / pexels.com

Kiedyś czy dziś, nie ma znaczenia, nigdy nie lubimy czekać. Pokazują to dane Google, według których ponad 53% użytkowników rezygnuje ze strony, jeśli czas jej otwarcia sięga trzech sekund. Mamy więc niewiele czasu na zbudowanie solidnego pierwszego wrażenia. Prędkość jest jednym z 200 czynników rankingowych, jeśli więc zależy Ci na widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania, musisz o nią zadbać.

Dodatkowo w 2018 roku Google wprowadził narzędzia skupiające się na szybkości mobilnej wersji strony. Później w życie wszedł Mobile-First Index, który sprawił, że adresy mobilne uzyskały pierwszeństwo podczas procesu indeksowania. Świadomi administratorzy stron starają się więc nadążyć za kolejnymi zmianami. Jakimi metodami poprawić prędkość ładowania witryny?

Zacznijmy od początku: szybkość ładowania strony

Z uwagi na ogromną popularność wyszukiwarki Google w Polsce i na świecie, to właśnie pod jej kątem opowiemy Ci, jak pracować nad optymalizacją. Jest to czas liczony od momentu kliknięcia w link, aż do załadowania się wszystkich elementów na stronie.

Google Mobile Speed Score

Skala prędkości, jaką wykorzystuje Google, składa się z 10-punktów, gdzie 1 jest najniższą oceną, zaś 10 najwyższą. W przypadku stron internetowych otwieranych na urządzeniach mobilnych znaczenie ma nie tylko właściwy czas ładowania strony docelowej, ale także wszelkie związki między stroną a współczynnikami konwersji. Sprawdzając wynik Google Mobile Speed Score, warto sięgnąć również do karty wyników szybkości i kalkulatora wpływów.

  • Karta wyników szybkości – analizuje prędkość tysięcy witryn w różnych krajach i pozwala na porównanie swojej wydajności z konkurencją.
  • Kalkulator wpływów – umożliwia stworzenie symulacji utraty potencjalnych przychodów spowodowanej zbyt wolnym ładowaniem strony.

Narzędzia służące do pomiaru prędkości

Dwa najpopularniejsze narzędzia do mierzenia prędkości ładowania to Google PageSpeed Insights oraz GTMetrix. Pierwsze z nich cechuje wyjątkowo intuicyjna i prosta obsługa. Pozwala na zbadanie podstawowych wskaźników internetowych – Core Web Vitals, które można monitorować również w Google Search Console. PageSpeed tworzy dla nas raport oraz udostępnia wskazówki, co i jak należy poprawić. GTMetrix z kolei jest bardziej zaawansowanym programem, który przeprowadza analizę na kilku poziomach. Pozwala na ocenę każdego pojedynczego elementu na stronie, dzięki czemu jest bardziej szczegółowy.

Core Web Vitals – dlaczego są ważne?

Od połowy 2021 roku Google wprowadziło nowy czynnik rankingowy w postaci podstawowych wskaźników internetowych. Dotyczy on oceny doświadczeń użytkowników odnośnie do korzystania ze stron internetowych, zarówno na urządzeniach desktopowych, jak i mobilnych. Mowa o trzech wskaźnikach: LCP (Largest Contentful Paint), FID (First Input Delay) oraz CLS (Cumulative Layout Shift).

LCP, czyli największe wyrenderowanie treści

Wskaźnik ten mierzy wydajność strony pod kątem ładowania największego elementu w jej strukturze. Najlepszy wynik powinien wynosić do 2,5 sekund, tak naprawdę każdy powyżej wymaga naprawy.

FID, czyli opóźnienie przy pierwszym działaniu

W tym miejscu mierzy się opóźnienie interakcji ze stroną. Wynik pobiera się z dowolnego elementu, który został kliknięty jako pierwszy. Dobry czas mieści się w granicy 100 milisekund.

CLS, czyli stabilność wizualna strony

Tutaj z kolei mierzy się wielkość przesunięć w układzie strony podczas jej ładowania. Jest to nic innego jak sytuacja, w której klikamy w wybrany element, ale spowolniony czas ładowania sprawia, że lądujemy w zupełnie innym miejscu. Wynik powinien w tym przypadku wynosić 0,1.

Do pozostałych wskaźników możemy zaliczyć: TTFB (Time to First Byte), FCP (First Contentful Paint), TTI (Time to Interactive) oraz TBT (Total Blocking Time).

Źródło: Andrea Piacquadio / pexels.com

Sprawdź: Wskaźniki LCP, FID, CLS – zadbaj o wydajność strony z Google

Optymalizacja prędkości – wskazówki

Kompresja treści i obrazów

Jedną z metod jest zmniejszenie liczby przesyłanych danych, co pozwoli na zaoszczędzenie miejsca na serwerze. W tym celu możesz edytować plik .htaccess bądź skorzystać z wtyczek w przypadku korzystania z CMS.

Wiele mówi się o wysokiej jakości obrazów – owszem, są one szczególnie ważne w kontekście UX. Jeśli jednak strona składa się z ciężkich elementów, warto skompresować wielkość multimediów bez utraty jakości.

Minifikacja CSS

W tym przypadku zaglądamy do kodu źródłowego strony. Należy usunąć niepotrzebne znaki, takie jak spacje, entery oraz znaki specjalne. Dzięki temu przeglądarka szybciej będzie analizować dane.

Leniwe ładowanie

Jest to metoda pozwalająca na stopniowe ładowanie elementów na stronie. Nie są one wyświetlane od razu, lecz w miarę użytkowania.

Hosting

Ostatecznym rozwiązaniem jest zmiana dostawcy hostingu. Spowolnienie ładowania może być związane z przeciążeniem oraz współdzieleniem serwera z innymi stronami.

O czym dodatkowo warto powiedzieć w kontekście urządzeń mobilnych?

Małe ekrany nie mogą zostać zbagatelizowane. Korzysta z nich – uwaga – ponad 5 miliardów użytkowników na świecie. Należy więc zapewnić im wysoki poziom user experience. W tym celu:

  • zrezygnuj z nieużywanych rozszerzeń (duża liczba wtyczek i dodatków spowalnia czas ładowania),
  • skorzystaj z AMP, czyli Accelerated Mobile Pages (jest to inicjatywa Google wspomagająca upraszczanie stron mobilnych),
  • wykorzystaj możliwości PWA, czyli Progressive Web App (jest to technologia dla witryn e-commerce),
  • pamiętaj o skompresowaniu plików (dzięki temu nie utracisz ich jakości, a będą lżejsze),
  • włącz dodatkową pamięć urządzenia (dzięki kopii zapasowej odwiedzana strona będzie ładować się szybciej).

Mniejszy ekran okazuje się wielkim wyzwaniem. Smartfony jednak coraz częściej zastępują laptopy, więc ich wydajność jest jednym z kluczowych elementów optymalizacji SEO.

Słowo na koniec

Jak widzisz, zagadnienie prędkości to poważna sprawa, zarówno pod kątem urządzeń mobilnych, jak i desktopowych. Wiesz już, na co zwracać uwagę oraz jakimi metodami i narzędziami wesprzeć optymalizację, aby zaoszczędzić czas. Zadbaj więc o czas, ponieważ kto pierwszy, ten lepszy!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 10
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    SEO pod lupą – co powinieneś wiedzieć o optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek?
    SEO pod lupą – co powinieneś wiedzieć o optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek?
    Czym jest optymalizacja treści? Jakie efekty można osiągnąć dzięki SEO? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdziesz w naszym artykule. Czytaj dalej!
    Sposoby weryfikacji witryny w Google Search Console
    Sposoby weryfikacji witryny w Google Search Console
    Aby móc śledzić ruch i widoczność dotyczące strony w internecie za pośrednictwem Google Search Console niezbędna jest weryfikacja potwierdzająca prawa do danej witryny. Z tego artykułu dowiesz się, jakie korzyści zapewnia oraz jak ją przeprowadzić.
    Reklamowanie bloga za pomocą PPC
    Reklamowanie bloga za pomocą PPC
    Skuteczna kampania reklamowa online to doskonały sposób na budowanie widoczności w sieci. Czy wiesz jednak, jakie formy promocji działają najlepiej?

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę