Współczynnik konwersji to od dawna najlepszy sposób na mierzenie wydajności witryny i skuteczności prowadzonych działań optymalizacyjnych.
Niezależnie od tego, czy klienci kupują produkt, wynajmują usługę, pobierają pewne pliki, czy wypełniają ankietę – ostatecznym celem jest doprowadzenie konsumenta do punktu końcowego całego procesu. Nie ma jednak idealnego sposobu na uzyskanie tego efektu. Optymalizacja współczynnika konwersji działa bowiem na zasadzie prób i błędów.
Złotą zasadą jest jednak dbałość o doświadczenia użytkownika podczas każdego etapu jego podróży.
Najlepszym sposobem na zidentyfikowanie rozwiązań zapewniających satysfakcjonujące wyniki sprzedażowe jest przeprowadzenie dokładnych testów A/B. Na początku wdrażania tej techniki może wydawać się ona trochę trudna i wymagająca. Istnieje jednak wiele przydatnych narzędzi SEO, dzięki którym proces ten okaże się o wiele łatwiejszy. Możesz bowiem skorzystać z programów, takich jak Google Optimize, Optimizely i VWO. Z badań wynika, że wykonanie testów A/B, wyciągnięcie odpowiednich wniosków i oparcie na nich strategii optymalizacyjnej może zwiększyć współczynnik konwersji nawet czterokrotnie! Przyjrzyjmy się zatem charakterystyce tej metody.
Testy A/B to technika porównywania dwóch wersji tej samej strony internetowej. Jeden wariant przedstawiany jest użytkownikom, podczas gdy drugi stanowi próbę kontrolną. Celem testów A/B jest identyfikacja czynników, które najskuteczniej zachęcają konsumentów do dokonania konwersji.
Wykorzystanie tej metody pozwala uzyskać proste odpowiedzi oparte na danych ilościowych. Dzięki temu będziesz w stanie ustalić elementy, które spełniają swoją rolę i te, które nie przynoszą pożądanych efektów. Testy A/B umożliwiają bowiem podejmowanie świadomych decyzji w oparciu o fakty, co czyni je niezwykle ważnym narzędziem marketingowym.
Nie ulega wątpliwości, że testy A/B powinny znaleźć się w każdej strategii optymalizacyjnej.
Warto też zaznaczyć, że ich wdrożenie nie powinno stanowić żadnego problemu, nawet dla początkujących twórców. Jak już wspomniano, dzięki kilku skutecznym narzędziom, łatwo jest tworzyć różne warianty strony, przedstawiać je użytkownikom i zbierać niezbędne dane. Wiele programów oferuje ponadto przydatne samouczki, przy użyciu których wdrożenie tej metody okazuje się jeszcze łatwiejsze.
Niezależnie od tego, jaką formę testowania A/B wybierzesz, jedyne, co musisz zrobić, to zalogować się i zacząć działać! Na wstępie warto jednak dokładnie określić, co chcesz zbadać, jaką konwersję planujesz uzyskać i w jaki sposób chcesz mierzyć swoje wyniki.
Pamiętaj, że powinieneś spodziewać się osiągnięcia wyniku opartego na swoich badaniach. Dzięki zebranym informacjom będziesz w stanie zaprojektować skuteczny sklep internetowy, którego zawartość jest atrakcyjna z punktu widzenia konsumentów.
Aby jednak dodatkowo ułatwić Ci zrozumienie tego tematu, przedstawmy testy A/B na konkretnym przykładzie:
Załóżmy, że Twoim celem jest zwiększenie konwersji w sklepie internetowym. Dokładnym efektem, jaki chcesz uzyskać, jest większa sprzedaż określonego modelu butów. Ustalasz osiągalny punkt na poziomie 10% wzrostu liczby zakupów tego produktu. Aby to osiągnąć, postanawiasz stworzyć dwie różne strony docelowe poświęcone tej ofercie, z których każda zawiera inne zdjęcie obuwia.
W tym przypadku zmienną jest obraz produktu, celem – większa sprzedaż butów, a miara efektywności kampanii to wzrost konwersji o 10%, co oznacza, że strona docelowa A musiałaby wygenerować o 10% wyższą sprzedaż niż strona docelowa B, aby wersja A została uznana za bardziej efektywną.
Testy A/B posiadają jednak jedno istotne zastrzeżenie. Jeśli Twoja witryna nie generuje zbyt dużego ruchu, analiza dwóch różnych wersji strony internetowej nie przyniesie przydatnych wyników.
Aby więc zebrane dane mogły posłużyć Ci jako materiał do stworzenia skutecznego sklepu internetowego, badana zbiorowość musi być wystarczająco liczna. Jeśli bowiem ruch w witrynie okaże się zbyt mały, uzyskane wyniki nie będą dokładne, a wprowadzenie jakichkolwiek zmian nie przyniesie zamierzonych rezultatów.
Jeśli jednak Twoja witryna generuje dość duży ruch, przeprowadzenie testów A/B będzie doskonałym rozwiązaniem. Oto elementy, na które warto zwrócić wówczas uwagę:
Twoim pierwszym krokiem powinno być zebranie danych, dzięki którym ustalisz sposób i obszar podjęcia działań optymalizacyjnych. Przydatne okazać się wówczas może wykorzystanie kilku skutecznych narzędzi analitycznych.
Przed podjęciem jakichkolwiek działań musisz zdefiniować cel, który zamierzasz osiągnąć. Kolejnym krokiem jest wybór zmiennych, które chcesz przetestować. Zadaniem testów A/B jest bowiem znalezienie kombinacji, która najskuteczniej zachęca użytkowników do dokonania zakupów w sklepie internetowym. Zmiana obrazów, wezwań do działania, treści, przycisków lub nagłówków to tylko kilka wartych przetestowania czynników.
Po wyznaczeniu celu i ustaleniu zmiennej możesz rozpocząć testowanie poszczególnych wersji.
Warto zaznaczyć, że przeprowadzenie testów zajmie trochę czasu. Program, z którego korzystasz, losowo przypisze próbę kontrolną każdemu użytkownikowi, dzięki czemu uzyskasz dokładne i miarodajne wyniki.
Ostatnim krokiem, który należy podjąć w ramach testów A/B, jest dokładna analiza uzyskanych wyników. Pamiętaj, żeby pozyskane dane traktować jako doświadczenie, a nie faktyczną instrukcję tworzenia strony internetowej. Na efekty badań wpływa bowiem wiele czynników, takich jak pora roku czy popularne w danym czasie wydarzenia. Niemniej jednak testy A/B to jeden z najlepszych sposobów na tworzenie atrakcyjnej z punktu widzenia użytkowników witryny e-commerce, dlatego warto wdrożyć je do swojej strategii optymalizacyjnej.
Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.