Optymalizacja strony internetowej pod kątem urządzeń mobilnych

Optymalizacja strony internetowej pod kątem urządzeń mobilnych

Jonas Leupe/unsplash.com

Małe ekrany towarzyszą nam nieustannie, w pracy, w domu, w podróży. Smartfony i laptopy stały się najwygodniejszymi urządzeniami, których używa ponad 67% populacji na całym świecie. Czy wiesz, że z urządzeń mobilnych korzysta ponad 5 miliardów odbiorców? Liczba ta wciąż rośnie, co oznacza, że konieczne stało się przystosowanie stron do potrzeb użytkowników. Z jednej strony musimy nadążać za aktualizacjami algorytmów wyszukiwarek, z drugiej za trendami w technologiach cyfrowych, a z trzeciej wymaga to od nas nieustannej pracy pod kątem SEO. Czas więc dowiedzieć się więcej na temat mobilności.

Mobile first, desktop second – o co chodzi?

Zanim zsynchronizowaliśmy nasze życie z urządzeniami mobilnymi, w domach królowały urządzenia desktopowe (komputery stacjonarne). Technika projektowania stron na większych ekranach polega na wykorzystaniu jak najlepszej rozdzielczości HD. Kiedy zaczęto wdrażać nowe technologie, strony niejako przerzucano automatycznie na ekrany o mniejszej rozdzielczości. Niestety efekt nie był zadowalający. Z tego względu specjaliści opracowali projektowanie mobile first, które polega na zaplanowaniu strony najpierw dla mniejszego ekranu i stopniowym jej zwiększaniu do coraz większych narzędzi. Tak nastała era mobilegeddonu.

Google i indeksowanie

Wynikiem całej tej sytuacji była jedna z większych aktualizacji Google, czyli wprowadzenie Mobile-First Index jako czynnika rankingowego w kontekście oceniania strony internetowej. Zmiana ta wynikała z rosnącego udziału urządzeń mobilnych w sieci i ociężałych stron desktopowych. Od 2021 roku podczas procesu indeksowania Google najpierw zwraca uwagę na stronę mobilną. Jeśli więc nie jesteś na to przygotowany, możesz stracić w oczach wskaźników internetowych.

Im szybciej, tym lepiej. Czym jest Google Mobile Speed Score?

Dodatkowo Google wprowadził 10-punktową skalę szybkości otwierania strony, gdzie 1 to najniższa ocena, zaś 10 najwyższa. W przypadku stron internetowych otwieranych na urządzeniach mobilnych liczy się nie tylko właściwy czas ładowania strony docelowej, ale także wszelkie związki między stroną a współczynnikami konwersji. Podczas oceny wykorzystuje się również kartę wyników szybkości oraz kalkulator wpływów. Pierwsze narzędzie pozwala sprawdzić własną wydajność pod kątem konkurencji, drugie zaś tworzy symulację potencjalnej utraty przychodów spowodowanej wolnym ładowaniem strony.

Optymalizacja SEO dla urządzeń mobilnych

Jak dobrze wiesz, SEO (Search Engine Optimization) to działania mające na celu poprawienie widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Bycie w TOP 10 można uznać za znaczący sukces, ponieważ jedynie 25% użytkowników sieci zagląda na drugą stronę wyników. Myśląc jednak o urządzeniach mobilnych, musimy wziąć pod uwagę nieco inne elementy. Od czego więc zacząć?

Źródło: Jonas Leupe/unsplash.com

Krok 1: Wybór rodzaju strony

Strona mobilna czy responsywna? To nie jest tak proste pytanie, jak mogłoby się wydawać. Pierwszy rodzaj jest uproszczoną wersją strony desktopowej, która zawiera jedynie najważniejsze informacje. Jej zaletą jest wysoka prędkość ładowania, niezależność od strony desktopowej oraz łatwa obsługa. Niestety nie jest ona wolna od wad: posiadanie dwóch adresów URL może powodować problem zduplikowanej treści, ponadto musisz korzystać z dwóch CMS-ów oraz przekierowań. Dodatkowo proces optymalizacji przeprowadza się osobno dla obu wersji.

Z tego względu zdecydowana większość wybiera stronę responsywną (RWD), która automatycznie dopasowuje się do rozmiaru każdego wyświetlacza, wykorzystując ten sam kod i adres URL. Dzięki temu całość obsługi jest uproszczona i eliminuje ryzyko potencjalnych problemów oraz błędów. Działasz na jeden stronie zamiast na dwóch. Niestety boryka się ona z dłuższym czasem ładowania oraz wyższymi kosztami wprowadzenia. Jej zastosowanie wpływa jednak pozytywnie na pracę robotów wyszukiwarek.

Krok 2: Interfejs

Budując stronę internetową, musisz zadbać, aby była ona prosta w obsłudze. Całość musi cechować się nawigacyjnością oraz intuicyjnością. Dzięki temu użytkownicy będą mieć wyższy poziom UX, co również jest ważne pod kątem czynników rankingowych oraz algorytmów. Jeśli posiadasz dosyć rozbudowaną witrynę, warto zadbać o menu okruszkowe oraz kategorie. Dzięki nim będziesz mógł śledzić zachowania użytkowników i uporządkować treść.

Krok 3: Przyciski

Jeśli zależy Ci na stronie o wysokiej interaktywności, zastanów się nad umiejscowieniem konkretnych przycisków. Ułatw ich rozmieszczenie pod kciuk swojego użytkownika. Dodatkowo pamiętaj o odpowiedniej przestrzeni dookoła niego, aby użytkownik, chcąc kliknąć dany przycisk, nie natrafił na drugi interaktywny element.

Krok 4: Treść

W tym przypadku rodzaj urządzenia nie ma znaczenia, ponieważ tym, co stanowi trzon witryny oraz strategii optymalizacji SEO jest nasz content. To właśnie na nim najbardziej zależy użytkownikom, musisz więc zadbać o to, aby zaoferować coś, czego nie ma konkurencja. Zadbaj również o język, poprawność stylistyczną i merytoryczną, a także gramatykę. Google stawia na jakość pod każdym względem.

Krok 5: Prędkość

Aby zadbać o szybkość ładowania strony, zwłaszcza strony responsywnej, powinieneś zrezygnować z nieużywanych rozszerzeń, dodatków i wtyczek. Odinstaluj te, których nie używasz od dłuższego czasu. Dodatkowo możesz sięgnąć do technologii aplikacji progresywnych, szczególnie przydatnych dla sklepów internetowych. Najbardziej sprawdzonymi metodami są: kompresowanie plików bez utraty ich jakości, minifikacja kodu źródłowego oraz dodatkowa pamięć urządzenia.

Podsumowanie

Jeśli zależy Ci na rozpoznawalności i klikalności, musisz zadbać o to, aby Twoja strona była skorelowana z urządzeniami mobilnymi. Większość użytkowników, ze względu na wygodę, korzysta z małych ekranów. Jako właściciele stron musimy ten aspekt podtrzymać. Wiesz już, na co zwrócić szczególną uwagę, zadbaj więc o odpowiednią optymalizację. Pamiętaj, że jeśli nie czujesz się pewnie w tym temacie, zawsze możesz nawiązać współpracę z wyspecjalizowaną agencją SEO. Zaoszczędzisz czas oraz unikniesz ewentualnych błędów.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Mała zmiana, znacząca poprawa SEO! Zastosuj znacznik schematu do artykułu

    Mała zmiana, znacząca poprawa SEO! Zastosuj znacznik schematu do artykułu

    Dowiadujesz się, że SEO ulega poprawie, z chwilą, gdy zastosujesz schemat na stronie. Decydujesz się na jego dodatnie – a tutaj… Kod. Czy to powód aby się poddawać?
    Jak zablokować indeksowanie witryny?

    Jak zablokować indeksowanie witryny?

    Przedstawiamy zbiór metod pozwalających na zablokowanie indeksowania wybranej podstrony. Prezentowane metody to między innymi: tag noindex, zmiany w pliku robots.txt, x-robots-tag oraz wykluczenie indeksacji za pomocą GSC.
    Jak pozycje w wynikach wyszukiwania wpływają na ilość kliknięć?

    Jak pozycje w wynikach wyszukiwania wpływają na ilość kliknięć?

    Wszyscy wiedzą, że wysoka pozycja strony jest ważna, jednak dziś piszemy o tym, co DOKŁADNIE może zrobić dla Twojego biznesu, na jakie czynniki wpływa i w jaki sposób możesz ją osiągnąć.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.