Optymalizacja treści pod kątem wyszukiwania głosowego

Optymalizacja treści pod kątem wyszukiwania głosowego

Matilda Wormwood/pexels.com

W ostatnich latach wyszukiwanie głosowe stało się jedną z najpopularniejszych metod odkrywania informacji. Z racji tego, ważne jest upewnienie się, że Twoja optymalizacja SEO uwzględnia wyszukiwanie głosowe. Wykrywająca głos sztuczna inteligencja Siri, Alexy i Google wykroczyła poza same urządzenia mobilne, a Microsoft zintegrował Cortanę z systemem Windows 10 na komputery PC, telefony i Xbox. Wyszukiwać mową można zatem z każdego urządzenia z dostępem do internetu!

Skąd ten nagły wzrost w użyciu wyszukiwania głosowego? Głównym powodem jest zdecydowanie wygoda użytkownika. Odbiorcom łatwiej jest mówić, niż pisać. Zajmuje to też znacznie mniej czasu, gdyż zapytania głosowe są o wiele szybsze, a przeciętna osoba jest w stanie mówić około 150 słów na minutę, podczas gdy pisze w tempie 40 słów na minutę. Dzięki możliwości wypowiadania ponad trzykrotnie większej liczby słów, użytkownicy mogą łatwiej, szybciej i wygodniej wyszukiwać interesujące ich informacje.

Warto zatem wiedzieć, jak dobrze zoptymalizować treści pod kątem wyszukiwania głosowego.

Wyszukiwania w formie pytań

Podczas wpisywania haseł do wyszukiwarki najprawdopodobniej będziesz używać języka komputerowego, który koncentruje się na dokładnym wyniku. Podczas poszukiwania miejsca, w którym chcesz zjeść obiad, z pewnością użyjesz formy “najlepsza restauracja Olsztyn”. Ten typ poszukiwania odpowiedzi jest największym obiektem zainteresowań SEO i choć przynosi wiele korzyści, nie działa podczas wyszukiwania głosowego.

Optymalizacja treści pod kątem wyszukiwania posługującego się językiem komputerowym jest wciąż ważna, natomiast wyszukiwanie głosowe ma zupełnie inne potrzeby, które należy uwzględnić podczas działań SEO. Wróćmy do obiadu. Jeśli chciałbyś znaleźć te same informacje posługując się wyłącznie mową, pewnie użyłbyś sformułowania “która restauracja w Olsztynie jest najlepsza?”. Zwróć uwagę, że poszukiwana fraza ma formę pytania.

Wyszukiwanie głosowe przybiera zazwyczaj postać pytania zaczynającego się od “kto”, “co”, “gdzie”, “kiedy”, “dlaczego”, “czy”, “jak”. Na podstawie tych słów można jasno określić, na czym zależy użytkownikowi. Pytania “co” i “kto” sugerują przeprowadzanie swego rodzaju badań, natomiast zwroty “gdzie”, “kiedy” obrazują, że odbiorca chce coś kupić. Pamiętaj też, że nie jest to uniwersalna zasada. Wszystko zależy od sytuacji i preferencji użytkownika. Warto jednak pamiętać, że wyszukiwana fraza rozpoczynająca się od “w jakiej cenie” częściej oznacza chęć zakupów, niż pytanie w formie “co to jest”.

Wyżej wymienione pytania stanowią naturalny sposób konwersacji z maszyną, służący uzyskaniu odpowiedzi. Wyszukiwanie głosowe dotyczy częściej użytkowania mobilnego i opiera się o wcześniejsze frazy wpisywane w wyszukiwarce. Skutkuje to tym, że wykorzystując wyszukiwanie za pomocą mowy możesz łatwo znaleźć wyniki odnoszące się do okolicy Twojej lokalizacji.

SEO wyszukiwania głosowego

Należy pamiętać, że w przypadku wyszukiwania głosowego zmieniają się również słowa kluczowe. Zamiast skupiać się na słowach long tail, należy umieścić w treści sformułowania powszechnie używane w naturalnej mowie użytkowników. Dobrym sposobem na rozpoczęcie tych działań jest zanotowanie tego, o co pytają klienci, ale też w jaki sposób to robią. Korzystając z tych danych można dobrze zaprojektować zawartość stron lub FAQ, aby dobrze pozycjonować się w wyszukiwarce. W przypadku nowszych witryn lepsze są treści ze szczegółowymi opisami. FAQ natomiast dobrze sprawdzi się dla stron internetowych, które są już w rankingu Google i lepiej radzą sobie ze zdjęciami opisanymi pytaniem zadawanym przez użytkowników.

Spróbuj też dodać słowa kluczowe dotyczące lokalnych punktów orientacyjnych. Olsztyńscy turyści mogą zapytać Siri lub Google „jaka jest najlepsza restauracja w pobliżu Wysokiej Bramy?”. Jeśli Twój lokal znajduje właśnie tam się znajduje, posiadanie dobrze dopasowanych do lokalizacji słów kluczowych może pomóc użytkownikowi do Ciebie dotrzeć.

Wykorzystanie Google Moja Firma

Kolejnym ważnym krokiem jest stworzenie wizytówki w Google Moja Firma. W kwestii wyszukiwania głosowego jest to szczególnie ważne, gdyż te zapytania dotyczą zazwyczaj lokalnych wyników. Aktualny adres lub godziny otwarcia mogą być zatem kluczem do zyskania nowych klientów! Im bardziej dostępne i łatwiejsze do wyszukania są Twoje informacje, tym szybciej roboty Google je odnajdą, a Twoja firma pojawi się na liście wyników wyszukiwań.


Źródło:Buro Millennial/pexels.com

Korzystanie z możliwości tworzenia informacji firmowych w Google Moja Firma jest bardzo ważne, natomiast nie przyniesie żadnych korzyści jeśli Twoje dane nie będą stale aktualizowane. Posiadanie starego numeru telefonu, godzin pracy czy nieaktualnego adresu może poważnie zaszkodzić Twojej reputacji. Jest to gorsze nawet od całkowitego braku informacji, gdyż lepiej nie wiedzieć nic, niż mieć błędne dane i czekać pod restauracją w godzinach jej zamknięcia.

Polecane fragmenty

Nową funkcją, na którą warto zwrócić uwagę, są “polecane fragmenty”. To nic innego, jak sekcje, które pojawiają się nawet nad reklamami i dostarczają użytkownikom odpowiednich odpowiedzi na ich pytania. Dodatkową opcją jest też czytanie tekstu przez Asystenta Google. Nie ma idealnego sposobu na pojawienie się w polu polecanych fragmentów, ale dzięki wielu badaniom stworzono listę wskazówek, które mogą okazać się w tym pomocne.

  • Musisz stworzyć konkretną odpowiedź na konkretne pytanie użytkownika. Częściej wyszukiwane pytania będą lepsze w pojawieniu się odpowiedzi w polecanych fragmentach, zwłaszcza, jeśli Twoja treść ma formę listy lub instrukcji.
  • Twoja odpowiedź musi być prosta, jednoznaczna i wyczerpywać dany temat.
  • Niemal wszystkie treści w polecanych fragmentach pochodzą z pierwszych 10 stron na liście wyników wyszukiwania, więc odpowiednia optymalizacja ich zawartości powinna być Twoim priorytetem.
  • Upewnij się, że Twoja witryna jest bezpieczna. Google preferuje strony HTTPS, więc te zabezpieczone certyfikatem SSL zajmują wyższą pozycję na liście wyników wyszukiwania.
  • Ważne jest też to, aby Twoje treści zawierały pytania, którymi naprawdę posługują się ludzie. Zamiast “instrukcja składania samolotu z papieru” użyj “jak złożyć samolot z papieru?”

Nie są to jedyne sposoby na to, aby Twoje treści były odpowiedzią na pytania użytkowników, gdyż każdy z nich cechuje się odmiennymi preferencjami. Dla osób korzystających z telefonów responsywność stron i łatwość ich obsługi na mniejszym ekranie będzie równie ważna, jak znalezienie produktu, którego aktualnie potrzebują.

Wyszukiwania głosowe będą stale zwiększać swój udział we wszystkich internetowych wyszukiwaniach. Pytanie brzmi: czy Twoja witryna będzie w stanie temu podołać?

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 2
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Zasieciowani – tworzenie linków zwrotnych

    Zasieciowani – tworzenie linków zwrotnych

    Zaznacz swoje miejsce w przestrzeni wirtualnej. Sprawdź, czym są linki zwrotne i jak budują sieć komunikacji w internecie. Link building a strategie SEO.
    11 najczęstszych błędów SEO przy ekspansji zagranicznej

    11 najczęstszych błędów SEO przy ekspansji zagranicznej

    Otwarcie się na nowy rynek to odważna decyzja, ale też ogromna szansa. Przygotowaliśmy garść cennych porad, które pomogą Ci uniknąć podstawowych błędów na nieznanym lądzie.
    Czy uczenie maszynowe wpływa na SEO?

    Czy uczenie maszynowe wpływa na SEO?

    Zastanawiasz się na czym polega uczenie maszynowe i jak pomaga ono Twojej stronie WWW w znalezieniu się na najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania? Sprawdź nasz artykuł i dowiedz się więcej.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.