Helena Lopes/pexels.com
Wykorzystywanie technik SEO (Search Engine Optimization) wymaga bycia na bieżąco. Jest to długotrwały proces – nie jednorazowe zadanie. Jednak zanim przystąpisz do planowania, musisz wiedzieć, na co zwracać szczególną uwagę. Z tego powodu w tym artykule dowiesz się co nieco o Google. Możesz zapytać, dlaczego akurat ta wyszukiwarka, przecież są inne. Odpowiedź jest jednak bardzo prosta. 92% wyszukiwań z całej sieci internetowej trafia właśnie do niej, przetwarza ona ponad 100 tysięcy zapytań na sekundę, a indeks Google liczy ponad – uwaga – 50 miliardów witryn. Poza tym zastanów się, z jakiej wyszukiwarki najczęściej korzystasz?
Od początku swojego istnienia, czyli od 1998 roku, wyszukiwarka stworzona przez Larry’ego Page’a i Siergieja Brina – doktorantów Uniwersytetu Stanforda – obrała sobie za cel uporządkowanie światowych zasobów informacji i treści tak, aby były powszechnie dostępne, a przede wszystkim użyteczne.
Wyszukiwarka to tak naprawdę program, którego zadaniem jest odnajdywanie umieszczonych w sieci informacji pod kątem intencji wyszukiwania użytkowników. Za pomocą algorytmów, oraz robotów indeksujących, wykorzystując możliwości sztucznej inteligencji, automatycznie gromadzone są wszystkie dostępne dane odnoszące się do danego zapytania, prezentowane później w postaci listy rankingowej. W poszukiwaniu odpowiedzi Google przeszukuje wyłącznie zaindeksowane strony.
Google jest w trakcie ciągłego tworzenia bazy danych. To właśnie algorytmy i Googleboty decydują, czy dana witryna może znaleźć się w indeksie, czy też nie. W tym celu została stworzona lista ponad dwustu czynników rankingowych oraz wytycznych, które powinny zostać spełnione, aby cieszyć się uznaniem wyszukiwarki.
Skoro mowa o wytycznych, należy wspomnieć o SQ, czyli liście stworzonej dla zespołu oceniającego jakość wyników wyszukiwania. Jest to dokument zawierający ponad 170 stron i omawia kilka zasadniczych kwestii.
Wskazówki dotyczące oceny jakości:
Przewodnik SQ przykłada wiele uwagi do wytycznych E-A-T:
Eksperckość zależy od poziomu merytorycznego strony, a także naszej biegłości i specjalizacji w obranej dziedzinie. Mówiąc wprost, doceniana jest wiedza, która wymaga dodatkowych kwalifikacji. Z tego względu najważniejsze pod kątem SEO jest aktualizowanie treści, dodawanie źródeł bądź informacji o autorach, a także skuteczny link building.
Autorytet zaś traktowany jest na równi z reputacją. Im bardziej widoczny jesteś w sieci, tym lepsza staje się Twoja pozycja. Warto więc dbać o liczbę linków przychodzących, cytowania, recenzje, referencje, rekomendacje, komentarze – nie tylko od użytkowników, ale także od ekspertów z Twojej branży.
Wiarygodność wiąże się z kolei z zaufaniem, którym darzą Twoją witrynę internauci. Musisz więc brać odpowiedzialność za publikowane materiały i troszczyć się o bezpieczeństwo na stronie. Wykorzystaj w tym celu certyfikat bezpieczeństwa SSL, a także protokół dodatkowego szyfrowania wrażliwych danych HTTPS. Ważna jest w tym ujęciu również komunikacja z odbiorcami – pozwól im na pozostawianie komentarzy i ocen oraz zadbaj o łatwy dostęp do danych kontaktowych.
Elementy oceny E-A-T są szczególnie ważne dla stron, które publikują treści mające bezpośredni wpływ na życie, zdrowie i bezpieczeństwo użytkowników w świecie online oraz offline. Są to przede wszystkim witryny związane z medycyną, finansami, prawem, e-commerce oraz oficjalne strony instytucji państwowych. Google dopuszcza jednak wyjątki, odnośnie do oceny wiedzy specjalistycznej. Mowa o autorach, którzy posiadają odpowiednie doświadczenie w danym temacie i dzięki temu mogą być uznawani za ekspertów.
Z tym zapleczem czas dowiedzieć się, na jakie elementy SEO zwraca uwagę Google. Niestety na wstępie musimy Cię uprzedzić – nikt, poza wyszukiwarką, nie zna pełnej listy czynników rankingowych i ich specyfikacji. Jednak lata rozwoju technik optymalizacyjnych i pozycjonerskich pozwoliły specjalistom odkryć niektóre z nich, są to m.in.:
Jednym z najważniejszych czynników rankingowych, który budzi najwięcej zainteresowania, jest content. Wyszukiwarka Google dba przede wszystkim o wiarygodność informacji oraz wrażenia użytkowników, którzy ich poszukują. Z tego względu musisz zadbać o:
Za wszelką cenę wystrzegaj się duplikowania treści, upychania słów kluczowych, kopiowania materiałów z innych stron, błędów językowych, stylistycznych i merytorycznych. Każdy szczegół ma znaczenie, dlatego uzbrój się w cierpliwość.
Ostatnim elementem, o którym coś musisz wiedzieć, są wspomniane już algorytmy. Wykonują one ogromną ilość pracy, której nie jesteśmy w stanie dostrzec – od poprawy błędów ortograficznych po dopasowywanie wyników do intencji odbiorców. Są one coraz bardziej unowocześniane, a aby usprawnić ich pracę, stosuje się uczenie maszynowe. Algorytmy opierają się na słowach kluczowych, jednak to za mało. Najważniejsza jest treść. Oto kilka algorytmów, o których mogłeś słyszeć:
Masz już wiedzę teoretyczną na temat wyszukiwarki, możesz więc przystąpić do optymalizacji strony. Zacznij od elementów technicznych, związanych z samą strukturą witryny. Kolejnym etapem będzie zaplanowanie strategii promocyjno-marketingowej. Samo stworzenie strony to za mało, aby cieszyć się klikalnością oraz zainteresowaniem użytkowników. Pamiętaj, czego chce Google i zacznij działać.
Źródło: Helena Lopes/pexels.com
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.