Optymalizacja witryny internetowej pod kątem Google. Jak wyszukiwarka ocenia naszą jakość?

Optymalizacja witryny internetowej pod kątem Google. Jak wyszukiwarka ocenia naszą jakość?

Helena Lopes/pexels.com

Wykorzystywanie technik SEO (Search Engine Optimization) wymaga bycia na bieżąco. Jest to długotrwały proces – nie jednorazowe zadanie. Jednak zanim przystąpisz do planowania, musisz wiedzieć, na co zwracać szczególną uwagę. Z tego powodu w tym artykule dowiesz się co nieco o Google. Możesz zapytać, dlaczego akurat ta wyszukiwarka, przecież są inne. Odpowiedź jest jednak bardzo prosta. 92% wyszukiwań z całej sieci internetowej trafia właśnie do niej, przetwarza ona ponad 100 tysięcy zapytań na sekundę, a indeks Google liczy ponad – uwaga – 50 miliardów witryn. Poza tym zastanów się, z jakiej wyszukiwarki najczęściej korzystasz?

Jak działa wyszukiwarka Google?

Od początku swojego istnienia, czyli od 1998 roku, wyszukiwarka stworzona przez Larry’ego Page’a i Siergieja Brina – doktorantów Uniwersytetu Stanforda – obrała sobie za cel uporządkowanie światowych zasobów informacji i treści tak, aby były powszechnie dostępne, a przede wszystkim użyteczne.

Wyszukiwarka to tak naprawdę program, którego zadaniem jest odnajdywanie umieszczonych w sieci informacji pod kątem intencji wyszukiwania użytkowników. Za pomocą algorytmów, oraz robotów indeksujących, wykorzystując możliwości sztucznej inteligencji, automatycznie gromadzone są wszystkie dostępne dane odnoszące się do danego zapytania, prezentowane później w postaci listy rankingowej. W poszukiwaniu odpowiedzi Google przeszukuje wyłącznie zaindeksowane strony.

Czym jest indeks?

Google jest w trakcie ciągłego tworzenia bazy danych. To właśnie algorytmy i Googleboty decydują, czy dana witryna może znaleźć się w indeksie, czy też nie. W tym celu została stworzona lista ponad dwustu czynników rankingowych oraz wytycznych, które powinny zostać spełnione, aby cieszyć się uznaniem wyszukiwarki.

Wytyczne Google – Search Quality Evaluator Guidelines

Skoro mowa o wytycznych, należy wspomnieć o SQ, czyli liście stworzonej dla zespołu oceniającego jakość wyników wyszukiwania. Jest to dokument zawierający ponad 170 stron i omawia kilka zasadniczych kwestii.

Wskazówki dotyczące oceny jakości:

  • cel strony,
  • wytyczne E-A-T,
  • treść,
  • informacje na niej zawarte,
  • reputacja,
  • zrozumienie potrzeb użytkowników mobilnych (responsywność),
  • wytyczne dotyczące oceny potrzeb.

E-A-T, czyli w czym gustuje Google?

Przewodnik SQ przykłada wiele uwagi do wytycznych E-A-T:

  • expertise (eksperckość),
  • authoritativeness (autorytet),
  • trustworthiness (wiarygodność).

Eksperckość zależy od poziomu merytorycznego strony, a także naszej biegłości i specjalizacji w obranej dziedzinie. Mówiąc wprost, doceniana jest wiedza, która wymaga dodatkowych kwalifikacji. Z tego względu najważniejsze pod kątem SEO jest aktualizowanie treści, dodawanie źródeł bądź informacji o autorach, a także skuteczny link building.

Autorytet zaś traktowany jest na równi z reputacją. Im bardziej widoczny jesteś w sieci, tym lepsza staje się Twoja pozycja. Warto więc dbać o liczbę linków przychodzących, cytowania, recenzje, referencje, rekomendacje, komentarze – nie tylko od użytkowników, ale także od ekspertów z Twojej branży.

Wiarygodność wiąże się z kolei z zaufaniem, którym darzą Twoją witrynę internauci. Musisz więc brać odpowiedzialność za publikowane materiały i troszczyć się o bezpieczeństwo na stronie. Wykorzystaj w tym celu certyfikat bezpieczeństwa SSL, a także protokół dodatkowego szyfrowania wrażliwych danych HTTPS. Ważna jest w tym ujęciu również komunikacja z odbiorcami – pozwól im na pozostawianie komentarzy i ocen oraz zadbaj o łatwy dostęp do danych kontaktowych.

Strony typu Your Money, Your Life (YMYL)

Elementy oceny E-A-T są szczególnie ważne dla stron, które publikują treści mające bezpośredni wpływ na życie, zdrowie i bezpieczeństwo użytkowników w świecie online oraz offline. Są to przede wszystkim witryny związane z medycyną, finansami, prawem, e-commerce oraz oficjalne strony instytucji państwowych. Google dopuszcza jednak wyjątki, odnośnie do oceny wiedzy specjalistycznej. Mowa o autorach, którzy posiadają odpowiednie doświadczenie w danym temacie i dzięki temu mogą być uznawani za ekspertów.

Czynniki rankingowe wpływające na ocenę strony internetowej

Z tym zapleczem czas dowiedzieć się, na jakie elementy SEO zwraca uwagę Google. Niestety na wstępie musimy Cię uprzedzić – nikt, poza wyszukiwarką, nie zna pełnej listy czynników rankingowych i ich specyfikacji. Jednak lata rozwoju technik optymalizacyjnych i pozycjonerskich pozwoliły specjalistom odkryć niektóre z nich, są to m.in.:

  • słowa kluczowe,
  • tytuły i nagłówki,
  • meta tagi,
  • atrybuty ALT dla grafik,
  • oryginalność treści,
  • linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne,
  • prędkość ładowania strony,
  • responsywność,
  • https,
  • plik robots.txt,
  • mapa witryny,
  • wiek i historia domeny.

Treść – „Content is King” (Bill Gates)

Jednym z najważniejszych czynników rankingowych, który budzi najwięcej zainteresowania, jest content. Wyszukiwarka Google dba przede wszystkim o wiarygodność informacji oraz wrażenia użytkowników, którzy ich poszukują. Z tego względu musisz zadbać o:

  • unikalność,
  • autorskość,
  • dopasowanie pod kątem intencji wyszukiwania,
  • obecność słów kluczowych (naturalnie zastosowanych),
  • długość tekstu,
  • aktualność tematu,
  • umiejscowienie linków (oraz anchor textu) w jej obrębie.

Za wszelką cenę wystrzegaj się duplikowania treści, upychania słów kluczowych, kopiowania materiałów z innych stron, błędów językowych, stylistycznych i merytorycznych. Każdy szczegół ma znaczenie, dlatego uzbrój się w cierpliwość.

Algorytmy – co warto o nich wiedzieć?

Ostatnim elementem, o którym coś musisz wiedzieć, są wspomniane już algorytmy. Wykonują one ogromną ilość pracy, której nie jesteśmy w stanie dostrzec – od poprawy błędów ortograficznych po dopasowywanie wyników do intencji odbiorców. Są one coraz bardziej unowocześniane, a aby usprawnić ich pracę, stosuje się uczenie maszynowe. Algorytmy opierają się na słowach kluczowych, jednak to za mało. Najważniejsza jest treść. Oto kilka algorytmów, o których mogłeś słyszeć:

  • PageRank,
  • Panda,
  • Pingwin,
  • Koliber,
  • Gołąb,
  • Opos,
  • Pirat.
Sprawdź: 18 błędów optymalizacyjnych – jak ich uniknąć?

Wnioski na zakończenie

Masz już wiedzę teoretyczną na temat wyszukiwarki, możesz więc przystąpić do optymalizacji strony. Zacznij od elementów technicznych, związanych z samą strukturą witryny. Kolejnym etapem będzie zaplanowanie strategii promocyjno-marketingowej. Samo stworzenie strony to za mało, aby cieszyć się klikalnością oraz zainteresowaniem użytkowników. Pamiętaj, czego chce Google i zacznij działać.

Źródło: Helena Lopes/pexels.com

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czym jest techniczne SEO i jak wpływa na pozycjonowanie stron internetowych?

    Czym jest techniczne SEO i jak wpływa na pozycjonowanie stron internetowych?

    Czy wiesz, jakie techniki stosowane są w ramach technicznego SEO i co można dzięki nim osiągnąć? Odpowiedź znajdziesz w naszym artykule!
    Jak pozycjonować produkt?

    Jak pozycjonować produkt?

    Na naszym blogu sporo miejsca poświęcamy pozycjonowaniu stron internetowych. Tymczasem określenie pozycjonowanie w niektórych sytuacjach może być rozumiane nieco inaczej. […]
    Czy warto korzystać z narzędzia Google Moja Firma?

    Czy warto korzystać z narzędzia Google Moja Firma?

    Zawsze zastanawiałeś się, jak działają wizytówki Google i jak je tworzyć? Teraz możesz dowiedzieć się wszystkiego na ich temat!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.