Wykorzystywanie technik SEO (Search Engine Optimization) wymaga bycia na bieżąco. Jest to długotrwały proces – nie jednorazowe zadanie. Jednak zanim przystąpisz do planowania, musisz wiedzieć, na co zwracać szczególną uwagę. Z tego powodu w tym artykule dowiesz się co nieco o Google. Możesz zapytać, dlaczego akurat ta wyszukiwarka, przecież są inne. Odpowiedź jest jednak bardzo prosta. 92% wyszukiwań z całej sieci internetowej trafia właśnie do niej, przetwarza ona ponad 100 tysięcy zapytań na sekundę, a indeks Google liczy ponad – uwaga – 50 miliardów witryn. Poza tym zastanów się, z jakiej wyszukiwarki najczęściej korzystasz?
Od początku swojego istnienia, czyli od 1998 roku, wyszukiwarka stworzona przez Larry’ego Page’a i Siergieja Brina – doktorantów Uniwersytetu Stanforda – obrała sobie za cel uporządkowanie światowych zasobów informacji i treści tak, aby były powszechnie dostępne, a przede wszystkim użyteczne.
Wyszukiwarka to tak naprawdę program, którego zadaniem jest odnajdywanie umieszczonych w sieci informacji pod kątem intencji wyszukiwania użytkowników. Za pomocą algorytmów, oraz robotów indeksujących, wykorzystując możliwości sztucznej inteligencji, automatycznie gromadzone są wszystkie dostępne dane odnoszące się do danego zapytania, prezentowane później w postaci listy rankingowej. W poszukiwaniu odpowiedzi Google przeszukuje wyłącznie zaindeksowane strony.
Google jest w trakcie ciągłego tworzenia bazy danych. To właśnie algorytmy i Googleboty decydują, czy dana witryna może znaleźć się w indeksie, czy też nie. W tym celu została stworzona lista ponad dwustu czynników rankingowych oraz wytycznych, które powinny zostać spełnione, aby cieszyć się uznaniem wyszukiwarki.
Skoro mowa o wytycznych, należy wspomnieć o SQ, czyli liście stworzonej dla zespołu oceniającego jakość wyników wyszukiwania. Jest to dokument zawierający ponad 170 stron i omawia kilka zasadniczych kwestii.
Wskazówki dotyczące oceny jakości:
Przewodnik SQ przykłada wiele uwagi do wytycznych E-A-T:
Eksperckość zależy od poziomu merytorycznego strony, a także naszej biegłości i specjalizacji w obranej dziedzinie. Mówiąc wprost, doceniana jest wiedza, która wymaga dodatkowych kwalifikacji. Z tego względu najważniejsze pod kątem SEO jest aktualizowanie treści, dodawanie źródeł bądź informacji o autorach, a także skuteczny link building.
Autorytet zaś traktowany jest na równi z reputacją. Im bardziej widoczny jesteś w sieci, tym lepsza staje się Twoja pozycja. Warto więc dbać o liczbę linków przychodzących, cytowania, recenzje, referencje, rekomendacje, komentarze – nie tylko od użytkowników, ale także od ekspertów z Twojej branży.
Wiarygodność wiąże się z kolei z zaufaniem, którym darzą Twoją witrynę internauci. Musisz więc brać odpowiedzialność za publikowane materiały i troszczyć się o bezpieczeństwo na stronie. Wykorzystaj w tym celu certyfikat bezpieczeństwa SSL, a także protokół dodatkowego szyfrowania wrażliwych danych HTTPS. Ważna jest w tym ujęciu również komunikacja z odbiorcami – pozwól im na pozostawianie komentarzy i ocen oraz zadbaj o łatwy dostęp do danych kontaktowych.
Elementy oceny E-A-T są szczególnie ważne dla stron, które publikują treści mające bezpośredni wpływ na życie, zdrowie i bezpieczeństwo użytkowników w świecie online oraz offline. Są to przede wszystkim witryny związane z medycyną, finansami, prawem, e-commerce oraz oficjalne strony instytucji państwowych. Google dopuszcza jednak wyjątki, odnośnie do oceny wiedzy specjalistycznej. Mowa o autorach, którzy posiadają odpowiednie doświadczenie w danym temacie i dzięki temu mogą być uznawani za ekspertów.
Z tym zapleczem czas dowiedzieć się, na jakie elementy SEO zwraca uwagę Google. Niestety na wstępie musimy Cię uprzedzić – nikt, poza wyszukiwarką, nie zna pełnej listy czynników rankingowych i ich specyfikacji. Jednak lata rozwoju technik optymalizacyjnych i pozycjonerskich pozwoliły specjalistom odkryć niektóre z nich, są to m.in.:
Jednym z najważniejszych czynników rankingowych, który budzi najwięcej zainteresowania, jest content. Wyszukiwarka Google dba przede wszystkim o wiarygodność informacji oraz wrażenia użytkowników, którzy ich poszukują. Z tego względu musisz zadbać o:
Za wszelką cenę wystrzegaj się duplikowania treści, upychania słów kluczowych, kopiowania materiałów z innych stron, błędów językowych, stylistycznych i merytorycznych. Każdy szczegół ma znaczenie, dlatego uzbrój się w cierpliwość.
Ostatnim elementem, o którym coś musisz wiedzieć, są wspomniane już algorytmy. Wykonują one ogromną ilość pracy, której nie jesteśmy w stanie dostrzec – od poprawy błędów ortograficznych po dopasowywanie wyników do intencji odbiorców. Są one coraz bardziej unowocześniane, a aby usprawnić ich pracę, stosuje się uczenie maszynowe. Algorytmy opierają się na słowach kluczowych, jednak to za mało. Najważniejsza jest treść. Oto kilka algorytmów, o których mogłeś słyszeć:
Masz już wiedzę teoretyczną na temat wyszukiwarki, możesz więc przystąpić do optymalizacji strony. Zacznij od elementów technicznych, związanych z samą strukturą witryny. Kolejnym etapem będzie zaplanowanie strategii promocyjno-marketingowej. Samo stworzenie strony to za mało, aby cieszyć się klikalnością oraz zainteresowaniem użytkowników. Pamiętaj, czego chce Google i zacznij działać.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.