Szybkość ładowania od zawsze była bardzo ważnym czynnikiem rankingowym. Czas otwierania witryny ma bowiem istotny wpływ na wrażenia użytkownika, co przekłada się bezpośrednio na wysokość współczynnika konwersji. Każdy z nas z pewnością spotkał się kiedyś z niezwykle powolną stroną, na której załadowanie nie chciało się nawet czekać. W wyniku tego problemu wskaźnik odrzuceń znacząco rośnie, co w konsekwencji powoduje spadek pozycji w rankingu SERP.
Przed podjęciem jakichkolwiek działań w ramach optymalizacji czasu ładowania, warto najpierw zrozumieć, co Google i inne wyszukiwarki biorą pod uwagę podczas wyznaczania wyniku raportu Page Speed Insights. Mimo że szybkość otwierania jest łatwo zauważalnym aspektem, istnieje również wiele innych czynników, które mają istotny wpływ na wizerunek witryny w oczach botów indeksujących.
Przyjrzyjmy się zatem najważniejszym wskaźnikom Page Speed Insights.
LCP jest kluczowym wskaźnikiem w raporcie Page Speed Insights, w wyniku czego odgrywa ważną rolę podczas budowania rankingu wyszukiwarki.
LCP mierzy czas renderowania największego obrazu lub bloku tekstu w obszarze wyświetlania określonym w konkretnej przeglądarce. Wskaźnik ten odnosi się zatem do czasu pomiędzy rozpoczęciem ładowania witryny a wyświetleniem największego elementu jej zawartości.
First Paint odnosi się do dokładnej sekundy, w której każdy element treści jest renderowany w określonej przeglądarce. Zazwyczaj pierwszym czynnikiem wyświetlanym na stronie jest fragment nagłówka czy banera u góry strony, a nawet kolor jej tła. Prezentowanie tych obszarów w pierwszej kolejności sprawia wrażenie szybko ładującej się strony, gdyż wygląda znacznie lepiej niż obracające się kółko czy białe tło.
First Contentful Paint znacznie dokładniej kontroluje jednak szybkość danej strony, gdyż mierzy czas niezbędny do wyświetlenia w przeglądarce pierwszego fragmentu treści, niezależnie od tego, czy jest to tekst, czy też pliki multimedialne.
Krótko mówiąc, FCP określa moment, w którym widoczne stają się treści, z których użytkownik może faktycznie skorzystać.
Time to Interactive to kolejny miernik Page Speed, który istotny jest nie tylko z punktu widzenia wyszukiwarek, ale też użytkowników. Wskaźnik ten określa bowiem czas potrzebny, aby strona internetowa stała się w pełni interaktywna i zdatna do użytku.
Termin „interaktywność” może mieć różnorodne znaczenie, jeśli chodzi o SEO i Page Speed. Google definiuje jednak jego wartość za pomocą trzech kluczowych kryteriów:
Ogólnie rzecz ujmując, Time to Interactive to punkt, w którym Twoi użytkownicy mogą bez problemu przeglądać i angażować się w zawartość witryny bez żadnych opóźnień.
Indeks prędkości jest stosunkowo łatwy do zrozumienia, nawet dla początkujących twórców internetowych. Google definiuje ten wskaźnik jako ilość czasu, w którym treść na Twojej stronie internetowej zostaje całkowicie wyświetlona.
Podczas obliczania indeksu szybkości witryny wyszukiwarka porównuje jego wynik z archiwalnymi danymi HTTP.
Ten miernik raportu Page Speed Insights wyznacza czas, przez który strona internetowa nie jest w stanie odpowiedzieć na żadne działania podjęte przez użytkownika. Mowa tu na przykład o kliknięciach myszą, przyciskach klawiatury lub stuknięciach ekranu.
Całkowity czas blokowania jest obliczany na podstawie sumy wszystkich dłuższych momentów między punktami FCP i TTI. Każda akcja trwająca powyżej 50 ms jest uważana za długie zadanie, a całkowity czas blokowania jest obliczany, zaczynając od tego właśnie punktu. Oznacza to, że jeśli ładowanie trwa 80 ms, TBT wyniesie 30 ms.
CLS odgrywa bardzo ważną rolę w jednej z najnowszych aktualizacji algorytmu Google. Przesunięcie układu następuje za każdym razem, gdy widoczny w witrynie element zmienia swoje położenie lub niespodziewanie przenosi się z jednego obszaru do drugiego.
Z pewnością trafiłeś kiedyś na stronę, która przesuwała swoją zawartość dokładnie przed tym, kiedy zamierzałeś kliknąć w wybrany element. Jest to niezwykle frustrujący efekt, który skutkuje znacznie większym współczynnikiem odrzuceń w porównaniu do witryny nieposiadającej tego problemu.
CLS to, mówiąc najprościej, suma wszystkich nieoczekiwanych i nagłych zmian układu zawartości strony internetowej, które pojawiają się podczas sesji użytkownika.
Jeśli nigdy nie testowałeś szybkości swojej witryny, najwyższy czas, aby pomyśleć o dokładnej analizie tego aspektu. Wykorzystaj więc wyżej wymienione wskazówki i szczegółowo zbadaj podane wskaźniki, a z pewnością wykryjesz kilka istotnych błędów wymagających drobnej optymalizacji. Identyfikacja i szybkie naprawienie ewentualnych usterek związanych z prędkością witryny to najlepszy sposób na zwiększenie zadowolenia użytkowników i osiągnięcie wyższej pozycji na liście wyników wyszukiwania. Nie czekaj więc i zastosuj te porady w swojej strategii SEO już dziś!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.