Sprzedaż online to ogromny i wciąż rosnący w siłę sektor handlu. Choć dla wielu biznesów okres pandemii był okresem spadków, dla firm z branży e-commerce okazał się prawdziwą trampoliną do rozwoju.
Nie ma w tym niczego dziwnego! W czasie, kiedy każde wyjście z domu wiązało się z ryzykiem zachorowania, coraz więcej konsumentów decydowało się na zakupy w sieci. Dotyczyło to nie tylko odzieży czy kosmetyków, ale także tych codziennych potrzeb: online zamawialiśmy również m.in. produkty spożywcze i posiłki.
Zmiany przyzwyczajeń klientów uświadomiły wielu firmom, że brak sklepu online to poważny błąd. Jeśli nadal nie podjąłeś odpowiednich kroków, by sprzedawać swoje produkty w sieci, lub planujesz zmiany w zakresie swojej sprzedaży – koniecznie czytaj dalej.
Z tego wpisu dowiesz się m.in.:
Wróćmy na chwilę do absolutnych podstaw. Czym dokładnie jest e-commerce? To udostępnienie klientom produktów bądź usług w formie online, np. na własnej stronie internetowej lub w e-sklepie. Dla części firm e-commerce stanowi tylko uatrakcyjnienie standardowej oferty, jednak dla wielu jest podstawą funkcjonowania i źródłem głównego zysku.
Poza tym, że sprzedaż internetowa to po prostu przyszłościowa branża, z której jeszcze wiele można „wycisnąć”, e-commerce to także:
Rynek e-commerce zdominowany jest przez sklepy internetowe, dzięki którym zakupy w sieci są dużo łatwiejsze. Decyzja, przed jaką stoją poczatkujący przedsiębiorcy, to przede wszystkim wybór odpowiedniej platformy sprzedażowej.
To rozwiązanie najlepsze dla tych, którzy mają już pewne rozeznanie w branży i posiadają dużo zasobów czasowych. Z jednej strony budowa własnego sklepu od zera to duże możliwości personalizacji całej witryny i odpowiedniego dopasowania funkcjonalności, z drugiej jednak – to pożeracz czasu i konieczność gaszenia wszystkich potencjalnych „pożarów” samodzielnie.
Ta opcja niesie za sobą nieco więcej ograniczeń (w końcu decydujemy się na gotowy produkt), jednak i tu część elementów można modyfikować pod kątem swojej branży, grupy docelowej czy wreszcie własnych preferencji. Taka platforma daje możliwość szybkiego i łatwego startu w świecie e-commerce, który potrafi być kapryśny.
Gotowych rozwiązań dla e-commerce jest naprawdę mnóstwo. Nie da się jednak wskazać jedynego słusznego wyboru: to, co sprawdzi się w przypadku jednej firmy, może zupełnie nie zdać egzaminu w przypadku innej. To, czym z pewnością powinieneś się kierować, zanim zdecydujesz się na którąś z nich, to:
Dostępne na rynku gotowe rozwiązania dla e-commerce, choć podobne pod względem funkcjonowania, różnią się modelem płatności. Poniżej omówimy krótko najpopularniejsze z nich.
Co do zasady darmowe, choć np. koszty hostingu będą leżeć już po Twojej stronie.
Oferują dużą elastyczność w zakresie modyfikacji kodu źródłowego strony, co otwiera pole dla sporej personalizacji w kwestii designu czy nawigacji w witrynie, jednak we wprowadzeniu zmian raczej będziesz potrzebować specjalisty, dlatego uwzględnij to w swoim kosztorysie.
To platformy objęte abonamentem, czyli stałą (zwykle miesięczną) opłatą. Mają mniejsze możliwości personalizacji niż platformy open-source, jednak korzystanie z nich jest dużo prostsze i wygodniejsze. To częsty wybór zwłaszcza niewielkich sklepów o małym asortymencie, choć nie jest to reguła.
Opierają się na wykupie licencji, która umożliwia korzystanie z oprogramowania. Pamiętaj jednak, że w tym przypadku również możesz potrzebować wsparcia ekspertów, co wygeneruje dodatkowy koszt. Platformy na licencji są zwykle mocno rozbudowane, dlatego poleca się je tym firmom, które planują rozwój i dotarcie do nowych grup docelowych.
Jedną z bardziej popularnych obecnie gotowych platform jest Shoper, który umożliwia sprawne otwarcie własnego sklepu internetowego. Oczywiście, nie jest to rozwiązanie idealne, dlatego sprawdziliśmy i podsumowaliśmy dla Ciebie jego największe wady oraz zalety.
Zacznijmy od plusów. Jeśli chodzi o Shoper zalety dotyczą przede wszystkim funkcjonalności i udogodnień platformy.
To szczególnie ważny punkt dla tych, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z e-commerce. Intuicyjne menu i łatwe wprowadzanie zmian to na pewno duża zaleta Shoper.pl.
O tym, jak ważni są użytkownicy urządzeń mobilnych, nie trzeba chyba już mówić nikomu. Coraz więcej internautów przegląda Internet (i robi zakupy!) z pomocą smartfonów czy tabletów. Responsywność oferowana przez Shoper gwarantuje nie tylko estetyczny wygląd sklepu na każdym rodzaju urządzeń, ale też wpływa pozytywnie na pozycjonowanie Shoper.
Dużą zaletą dla początkujących lub nieprzekonanych jest możliwość darmowego testowania narzędzia przez 14 dni. To może dać Ci czas na sprawdzenie, czy Shoper jest dla Ciebie, i jak odnajdujesz się w jego funkcjach.
O ile w przypadku samodzielnego budowania e-sklepu musisz liczyć przede wszystkim na siebie, o tyle większość gotowych platform (w tym właśnie Shoper) oferuje bezpłatną pomoc supportu.
Kwestia pieniędzy to szczególnie wrażliwy temat. Jeśli klient nie znajdzie w Twoim sklepie opcji płatności, która jest dla niego najwygodniejsza, może dokończyć swoje zakupy u konkurencji. Właśnie dlatego dużą zaletą Shopera jest błyskawiczna integracja sklepu z najpopularniejszymi systemami płatności (m.in. szybkie przelewy, płatność kartą, BLIK czy Google Pay) i związana z tym łatwość obsługi ewentualnych zwrotów.
Wysyłka produktów to podstawa dobrze funkcjonującego biznesu e-commerce. Ogromną zaletą Shoper.pl jest zintegrowanie platformy z najpopularniejszymi firmami kurierskimi, pocztą i paczkomatami, dzięki czemu cały proces przebiega jeszcze szybciej.
Platforma umożliwia połączenie sklepu stworzonego na Shoper z kontem na Allegro. W ten sposób masz całe „centrum dowodzenia” w jednym miejscu i nie rezygnujesz z żadnego z kanałów sprzedaży.
Jakie wady Shopera mogą przeszkadzać niektórym przedsiębiorcom?
Dla niezdecydowanych gotowe szablony mogą okazać się wybawieniem, jednak – jeśli masz mocno sprecyzowaną wizję, jak powinien wyglądać Twój sklep – możesz się rozczarować. Choć wybór szablonów jest naprawdę spory, wciąż są to „gotowce”, które dla wielu mogą być sporą wadą Shopera.
To punkt, który mocno łączy się z poprzednim. Decydując się na gotowe rozwiązania (zarówno w kwestii designu, jak i funkcjonalności), nie masz stuprocentowego wpływu na doświadczenia użytkownika. Dużą wadą Shoper.pl będzie w tym przypadku także fakt, że inne sklepy mogą bazować na podobnym szablonie graficznym lub rozwiązaniach funkcjonalnych, co nie pozwoli Ci się wyróżnić.
Nie jest to oczywiście wada Shopera, a raczej wszystkich gotowych sklepów online. Jeśli Twoi klienci zwrócą uwagę np. na brak jakiejś funkcjonalności, której Shoper nie oferuje, nie będziesz w stanie w pełni odpowiedzieć na ich potrzeby – ograniczy Cię w tym struktura sklepu.
Znasz już wady i zalety Shoper.pl, jednak to przecież nie jedyne tego typu rozwiązanie na rynku! Do bardziej popularnych platform zaliczyć można jeszcze Magento (dostępne warianty bezpłatne i płatne), PrestaShop (bezpłatne narzędzie z częścią płatnych wtyczek) oraz Woocommerce (darmowa wtyczka do WordPressa).
Pamiętaj jednak, że jeśli w jakimkolwiek aspekcie będziesz oczekiwał od darmowych rozwiązań „czegoś więcej”, i tak prawdopodobnie zmuszony będziesz skorzystać z płatnych opcji dodatkowych.
Jesteś właścicielem sklepu internetowego lub właśnie startujesz w branży e-commerce? Sprawdź, czy gotowa platforma sprzedażowa to odpowiednie rozwiązanie dla Twojego biznesu.
Platforma e-commerce Shoper – sprawdź, jakie są jej wady oraz zalety i czy to rozwiązanie dobre dla Ciebie.
Zdjęcie główne: Karolina Grabowska/pexels.com
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.