Myriam Jessier/unsplash.com
Jednym z najbardziej przydatnych narzędzi, które usprawnią specjalistów od marketingu czy właścicieli stron internetowych, jest Google Search Console. Dowiedz się, jak usprawnić działania SEO i dokładnie kontrolować postępy, wykorzystanie fraz kluczowych oraz widoczność witryny. Konfiguracja Google Search Console nie musi być trudna!
Google Search Console, często określane skrótem „GSC”, to stworzone przez Google narzędzie służące do monitorowania interakcji między wyszukiwarką a pozycjonowaną stroną. Dzięki GSC można sprawdzić różne statystyki, które opisują praktycznie cały ruch pozyskiwany z działań SEO: należy do nich m.in. podział wizyt ze względu na wpisane hasła oraz współczynnik klikalności. Możemy zobaczyć także profil linkowy domeny, poziom indeksowania, a także historię kar nałożonych przez Google. Wśród możliwości, jakie otwiera konfiguracja Google Search Console, można wskazać również:
Wszystkie z tych funkcji pozwalają na sprawniejsze zarządzanie stroną, a w szczególności jej pozycjonowaniem. Aby móc liczyć na najlepsze efekty płynące ze wdrożenia strategii SEO, konfiguracja Google Search Console i regularne odwiedzanie tej platformy będą niezbędnymi zadaniami.
Informacje zawarte w platformie GSC są elementarnym aspektem dla poprawy widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Warto przy tym zwrócić uwagę, że konsola jest bardzo przejrzysta – po krótkim zapoznaniu się z najważniejszymi elementami obsługa powinna być intuicyjna właściwie dla każdego. Bez względu na to, czy stawiasz na prowadzenie działań z zakresu pozycjonowania na własną rękę, czy też wsparcie agencji SEO, kontrola wyników za pośrednictwem Google Search Console będzie bardzo efektywnym sposobem na ocenę powodzenia strategii. Na umiejętności obsługi tego narzędzia skorzystają również administratorzy witryn ze względu na możliwość sprawdzenia nie tylko danych związanych z pozycjonowaniem, lecz także ewentualnych problemów z serwerem czy działaniem strony. Platforma będzie przydatna także dla programistów, którzy chcą zweryfikować obecność błędów na witrynie czy zagrożenie wirusami lub spamem.
Źródło: Nathana Rebouças/unsplash.com
Główną grupą korzystającą z GSC są jednak specjaliści od SEO – dla osób zajmujących się takimi zadaniami konfiguracja Google Search Console powinna być podstawą prac optymalizacyjnych nad daną witryną. Zakres przydatnych informacji przekazywanych przez Google jest nieoceniony. Warto także zwrócić uwagę, że jest to narzędzie przygotowane przez firmę odpowiedzialną za najpopularniejszą wyszukiwarkę internetową – oznacza to, że wskazówki i dane będą zgodne z większością strategii pozycjonowania.
Google Search Console daje dostęp do wielu interesujących informacji o witrynie. Co więcej, platforma pozwala na nieco dokładniejszą kontrolę działania botów wyszukiwarki, co może przełożyć się na lepsze pozycjonowanie. Jedną z dostępnych funkcji jest opcja markera danych, która daje możliwość wskazania algorytmom wyszukiwarki, w jakim miejscu na stronie znajdują się konkretne informacje. Odpowiednia konfiguracja Google Search Console pozwala również na wgląd w dane strukturalne, które mają spory wpływ na to, jak wyszukiwarka widzi stronę – i w jaki sposób prezentuje wpisy o naszej witrynie użytkownikom.
Dzięki GSC można także sprawdzić, czy nie występują żadne problemy, które uniemożliwiają poprawne odczytanie witryny przez algorytmy wyszukiwarki. W ten sposób możemy szybko i sprawnie wyeliminować błędy na stronie, aby jeszcze skuteczniej optymalizować stronę. To narzędzie dostępne zupełnie za darmo dla każdej osoby, która ma konto Google.
Jak powinna przebiegać podstawowa konfiguracja Google Search Console? W pierwszej kolejności będziemy potrzebować konta Google – możemy wykorzystać już istniejące konto lub założyć osobne w celu odseparowania działań związanych z SEO. Następnie wystarczy wejść na stronę Google Search Console i zalogować się. Na głównej stronie platformy możemy znaleźć przycisk „Rozpocznij”, który przekieruje nas do menu służącego do dodania witryny do GSC. Zależnie od tego, czy wprowadzimy pełny adres (z przedrostkiem „www” i oznaczeniem protokołu „https” lub „http”), czy też samą nazwę domeny, zakres analizy będzie nieco inny. Różnią się także sposoby weryfikacji – przy dodaniu całej domeny musimy mieć dostęp do ustawień DNS, z kolei pierwsza opcja pozwala skorzystać z kilku różnych metod.
Istnieje kilka metod zweryfikowania własności witryny. Najprostsza z nich polega po prostu na przesłaniu pliku HTML – GSC umożliwia pobranie specjalnego dokumentu, który następnie należy umieścić w głównym katalogu serwera. Nieco bardziej złożonym procesem jest dodanie w sekcji nagłówkowej witryny specjalnego znacznika. Jeśli korzystamy z systemu zarządzania treścią (CMS), należy pamiętać, że nie wszystkie rozwiązania tego typu domyślnie pozwalają na takie działania – czasami będziemy musieli skorzystać z dodatkowych wtyczek. Weryfikacja DNS polega z kolei na dodaniu rekordu z identyfikatorem Google do konfiguracji domeny, co wymaga dostępu do panelu zarządzania. W tym przypadku czasami będziemy musieli nieco poczekać ze względu na czas odświeżania się rekordów DNS. Ostatnie dwie metody to potwierdzenie przez inne usługi Google – Analytics oraz menedżera tagów. Jeżeli nasza strona jest już połączona z jedną z tych platform, możemy potwierdzić jej autentyczność po prostu przez zalogowanie się. Wybranie i wykonanie jednej z powyższych metod weryfikacji w zasadzie ostatni etap procesu, jakim jest konfiguracja Google Search Console.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: lifestors.com, momentoholic.com
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.