Podstawy optymalizacji SEO. Słowa kluczowe: rodzaje, badanie, wskazówki wykorzystania

Podstawy optymalizacji SEO. Słowa kluczowe: rodzaje, badanie, wskazówki wykorzystania

Anna Shvets/pexels.com

W rzeczywistym świecie porozumiewamy się za pomocą słów, korzystamy z ich szerokiego zasobu, aby jak najlepiej nawiązać relację z rozmówcą. Ten sam system funkcjonowania przekłada się na korzystanie z wyszukiwarek internetowych. Wpisujemy dane słowa w celu odnalezienia tego, co jest nam aktualnie niezbędne.

W jak najlepszym dopasowaniu do naszych potrzeb pomagają algorytmy, które podlegają ciągłym udoskonaleniom, abyśmy mieli jak najbardziej satysfakcjonujące wyniki. Jak w takim razie mają radzić sobie właściciele stron internetowych ze swojej perspektywy? Dowiedz się, czym są słowa kluczowe, jakie mają znaczenie dla SEO Twojej witryny oraz jak je znaleźć, aby stać się widzialnym w sieci.

Czym są słowa kluczowe?

Mowa tutaj o wszystkich hasłach wpisywanych do wyszukiwarki przez użytkowników w celu odnalezienia pewnych informacji. Wyszukiwarki indeksują użyte słowa, przeszukując tysiące stron internetowych, na których pojawiają się wybrane frazy bądź te z nimi powiązane. Znalezienie odpowiednich słów kluczowych nie jest jednak prostym zadaniem – zależy od wielu czynników, takich jak intencje odbiorców czy wysoka konkurencja.

Rodzaje

  • ogólne słowa kluczowe – frazy składające się z jednego bądź maksymalnie dwóch wyrazów, wykorzystywane w momencie jeszcze niesprecyzowanych intencji wyszukiwania, np.: laptop, telefon, buty,
  • słowa brandowe – hasła najczęściej wykorzystywane na stronach e-commerce, wskazujące na nazwę firmy bądź jej domenę,
  • long-tail – frazy składające się z więcej niż dwóch wyrazów, znacznie bardziej sprecyzowane niż słowa ogólne pod kątem jasnych intencji odbiorców. Często przekształcają się w słowa kluczowe w formie zapytań.

Badanie

Znalezienie słów kluczowych wymaga przeprowadzania badania, które pozwala ocenić, jakie słowa wpisywane są przez użytkowników do sieci. Pierwszym krokiem jest stworzenie listy słów, które przychodzą Ci do głowy w pierwszej kolejności, kiedy myślisz o swojej stronie bądź firmie. Następnie postaraj się je podzielić tematycznie i szukaj powiązanych haseł. Wykorzystaj w tym celu wsparcie takich narzędzi, jak Google Search Console, Google Keyword Planer, Ahrefs, SEMruch czy KWfinder.

Źródło: Michael Burrows/pexels.com

W tym momencie nie możesz również zapomnieć o kilku algorytmach Google, od których będzie zależeć powodzenie Twoich działań. Mowa tutaj przede wszystkim o algorytmie Panda, który walczy ze stronami o niskiej jakości oraz upychaniem słów kluczowych, a także algorytmie Koliber, który pomaga zrozumieć zapytania użytkowników i dobiera wyniki stron pod kątem ich intencji. W przypadku technik lokalnego SEO ważny jest również algorytm Gołąb, który wiąże słowa kluczowe z geolokalizacją.

Analiza słów kluczowych - jak je dobierać?

Kolejnym etapem badania jest analiza tego, jak myśli odbiorca. Sukces doboru słów kluczowych zależy od wybranej grupy docelowej. Postaraj się więc ustalić takie czynniki, jak: płeć, wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, problemy, potrzeby czy zainteresowania, aby dobrać odpowiedni zestaw. Następnie porównaj pod tym kątem działanie konkurencji, zbadaj trendy w swojej dziedzinie i pamiętaj, aby przygotować długoterminowy content plan.

Optymalizacja SEO - gdzie umieszczać słowa kluczowe?

Meta tagi

Przede wszystkim tag tytułowy oraz opis meta. Są to dwa miejsca przeszukiwane przez roboty wyszukiwarek w pierwszej kolejności. Dodatkowo informują użytkownika o charakterze strony. Tag tytułowy powinien zawierać do 60 znaków, zaś opis zamknąć się w 150-160 znakach. Warto umieścić w ich strukturze słowa kluczowe, jednak należy uważać, aby nie przesadzić.

Nagłówki

W tym miejscu z jednej strony dzielimy tekst na mniejsze fragmenty, dzięki czemu staje się on bardziej przejrzysty, z drugiej zaś – za pomocą nagłówków od H1, do H6 – wpływamy na pozycjonowanie. Roboty szybciej przeszukują za ich pomocą zawartość strony, a my mamy kolejne miejsce do umieszczenia fraz.

Treść

Najbardziej naturalne miejsce, w którym umieszczamy słowa kluczowe. Mamy tutaj znacznie większe pole do popisu z uwagi na elastyczną długość publikacji. Podobnie jednak jak w przypadku meta tagów należy wystrzegać się upychania haseł. Możemy wówczas szybko spaść w rankingu, a zgodnie z algorytmem nasza treść może zostać uznana za spam.

Adres URL

Przyjazny adres URL to jeden z czynników rankingowych podlegający optymalizacji. Wystrzegaj się spacji, znaków diakrytycznych, wielkich liter oraz cyfr. Jeśli zależy Ci na umieszczeniu w tym miejscu słów kluczowych, wykorzystaj możliwość sluga (ślimaka), gdzie możesz umieszczać słowa oddzielone separatorami.

Tekst zakotwiczony

Anchor text to hiperłącze umieszczane w tekście, niezależnie do tego czy budujemy strategię linków wewnętrznych, czy zewnętrznych. Także w tym miejscu możemy, a nawet powinniśmy skorzystać ze słów kluczowych, jednak muszą być one naturalnie wplecione w treść.

Multimedia

Mowa tutaj głównie o atrybucie ALT, który opisuje zawartość materiałów wizualnych, wpływając na pozycjonowanie w przypadku Grafiki Google. Umieszczając tutaj sprofilowane słowa kluczowe, wysyłamy dodatkowy sygnał robotom wyszukiwarek podczas procesu indeksowania.

Podsumowanie

Nie ma pozycjonowania bez mocy słów kluczowych. Za pomocą tych kilku wskazówek będziesz wiedzieć, od czego zacząć swoją pracę. Działaj zgodnie z wytycznymi oraz zasadami wyszukiwarek, korzystając z dostępnych darmowych narzędzi, które pomogą Ci zaoszczędzić czas i wyeliminują potencjalne błędy. Najważniejsze jest, aby poznać swojego odbiorcę. Musisz umieć komunikować się z nim poprzez ekran komputera bądź telefonu, co nie jest prostym zadaniem. Powodzenia!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czym jest czas przebywania na stronie i dlaczego jest istotny dla SEO?

    Czym jest czas przebywania na stronie i dlaczego jest istotny dla SEO?

    Czym jest czas przebywania użytkownika na stronie? Jakie ma to znaczenie w kontekście SEO? Odpowiedź na te pytania znajdziesz w naszym artykule!
    Co to jest adres IP?

    Co to jest adres IP?

    Każdy z nas przynajmniej raz w życiu spotkał się z terminem adres IP. Czy jednak wiemy, czym dokładnie on jest? Odpowiedzi szukajcie w naszym artykule.
    Linkowanie wewnętrzne – wszystko, co musisz o nim wiedzieć

    Linkowanie wewnętrzne – wszystko, co musisz o nim wiedzieć

    Jaka jest wartość linkowania wewnętrznego? Co można dzięki tej strategii osiągnąć? Odpowiedzi na te pytania poznasz w naszym artykule. Czytaj dalej!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.