Podstawy SEO: rel=canonical – czym jest i jak go stosować?

Podstawy SEO: rel=canonical – czym jest i jak go stosować?

Pixabay / pexels.com

Podczas pozycjonowania nie można zapomnieć o jednym ważnym elemencie – kanonizacji, czyli określeniu głównego adresu URL do indeksowania przez wyszukiwarki. Jest to narzędzie szczególnie przydatne w dobie ciągłego duplikowania treści. Jak sprawić, by nasza strona nie zgubiła się w ich natłoku?

Tag kanoniczny

Rel=canonical stanowi informację o tym, że określony adres URL jest główną wersją strony i to właśnie ona pojawia się w SERP. Można go odnaleźć w nagłówku wraz z metadanymi kodu HTML. Jest to sugestia dla Google, która strona powinna być indeksowana i ujęta we wskaźnikach rankingowych. Unikamy dzięki temu konkurencji w przypadku stron stosujących podobne słowa kluczowe.

Po co go stosować?

Jeśli stworzy się zbyt wiele podobnych witryn Google nie będzie w stanie ustalić ich ważności w wyszukiwaniu. Wówczas są one wyrzucane z wyników wyszukiwarki, ponieważ nie można ustalić, która treść jest oryginalna. Dla algorytmu są to zupełnie inne strony, dlatego będą one indeksowane osobno. Brak wskazania rel=canonical sprawi, że algorytm sam zadecyduje, która strona jest oryginałem.

Wskazówka: Każdy użytkownik świata wirtualnego może tworzyć linki do Twojej strony głównej. Tag kanoniczny pozwoli Ci zachować większe bezpieczeństwo.

Jak sprawdzić czy strona posiada rel=canonical?

Są na to trzy sposoby. Najprostszy z nich to zastosowanie skrótu CTRL+SHIFT+I, aby przejrzeć kod strony. Drugim jest zastosowanie rozszerzenia dla naszej przeglądarki. A jeśli jesteś właścicielem strony, możesz wykorzystać narzędzie do sprawdzania adresu URL w Google Search Console.

Kanoniczny adres URL

Link kanoniczny to strona najbardziej reprezentatywna spośród tych o podobnej tematyce. Można go odnaleźć wewnątrz znacznika kanonicznego. Określa, która strona ma się wyświetlać w wynikach wyszukiwania.

Wskazówka: nie umieszczaj niekanonicznych adresów URL w mapie witryny, ponieważ Google traktuje je jako kanoniczne wersje Twoich stron!

Treść syndykowana

Web syndication pozwala na gromadzenie przez użytkownika treści z różnych źródeł (serwerów). Ich rolą jest przeszukiwanie i dobieranie wybranych treści. Za pomocą kanonicznego adresu URL wysyłamy informację, że nasza witryna jest na tyle oryginalna, iż może powrócić do wyszukiwania. Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest umieszczenie w treści tagu kanonicznego. Dzięki temu wyszukiwarka będzie lepiej filtrować strony pod kątem zapytań użytkowników.

Dlaczego strony się duplikują?

Z jednej strony mowa o problemach technicznych, które są przyczyną istnienia podobnych stron. Niektóre witryny automatycznie dodają tagi i zezwalają na dostęp do strony. Często wielu właścicieli stron nawet nie zdaje sobie z tego sprawy.

Z drugiej zaś celowo tworzy się podobne strony. Niektóre firmy o szerokim zasięgu globalnym tworzą tego typu witryny ze względu na potrzeby odbiorców z różnych stron świata. Wówczas są one skonfigurowane w ten sposób, aby działały na podstawie lokalizacji użytkownika. Ich zadaniem jest wyszukiwanie oraz identyfikowanie stron o powielonych treściach.

Źródło: Pixabay / pexels.com

Kanonizacja w kontekście SEO

Za pomocą tagu kanonicznego i kanonicznego adresu URL wyszukiwarka internetowa dostaje informację o tym, jaka wersja strony ma być wyświetlana w SERP. Nie ma wówczas konieczności wyświetlania źródłowego adresu, może być to zamiast niego np. adres URL konkretnej strony produktu.

Tag ten jest szczególnie przydatny dla stron sklepów internetowych, gdzie można odnaleźć wiele wariantów tego samego modelu produktu.

W tym kontekście często stosuje się również przekierowanie 301. Jest to sposób na przeniesienie ruchu internetowego ze starej do nowszej wersji adresu URL. Oznacza to, że serwer automatycznie przekieruje użytkownika w odpowiednie miejsce, bez wyświetlania błędu 404, który negatywnie wpływa na wizerunek strony. Należy jednak pamiętać, że przekierowania 301 można używać tylko w przypadku zduplikowanej strony.

Od teorii do praktyki – kilka wskazówek

Mając już niezbędną wiedzę na temat tagów kanonicznych i adresów URL, możemy zacząć wdrażać pewne rozwiązania w przypadku naszej strony internetowej. W znaczny sposób usprawni to funkcjonowanie strony, a także pomoże nią zarządzać.

Krok 1. Umieść rel=canonical w nagłówku strony, czyli w sekcji head.

Krok 2. Stosuj jeden tag na stronę, inne będą ignorowane przez algorytmy wyszukiwarek

Krok 3. Usuń nieaktualne strony, utrudniają one indeksowanie treści.

Krok 4. Unikaj „łańcuszków”, utrudniają one algorytmowi poprawne odczytanie tagów.

Krok 5. Dostosuj tag kanoniczny do urządzenia mobilnego.

Podsumowanie

Jak widzisz, rel=canonical nie jest trudny. Pamiętaj, aby umieścić go w odpowiednim miejscu na stronie, przy oryginalnej wersji adresu URL. Wyszukiwarki SERP docenią Twoje starania i ułatwią dostęp do Twojej strony. Jego ustawienie nie jest obowiązujące, jednak strony posiadające tag kanoniczny są traktowane priorytetowo. W przypadku SEO to część strategii technicznej, która stanowi wsparcie dla pozostałych działań.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 2
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czym są Core Web Vitals i w jaki sposób wpływają na pozycjonowanie strony internetowej?

    Czym są Core Web Vitals i w jaki sposób wpływają na pozycjonowanie strony internetowej?

    Oczekujesz wysokich pozycji w Google? Powinieneś być na bieżąco z aktualizacjami, które wprowadzane są do algorytmu tej wyszukiwarki. Sprawdź, czym są Core Web Vitals i czy mają wpływ na widoczność witryny w SERP-ach.
    Czy XML sitemaps wpływa na Twój sklep internetowy pod kątem SEO?

    Czy XML sitemaps wpływa na Twój sklep internetowy pod kątem SEO?

    Zastanawiasz się jak zwiększyć swoją widoczność w wynikach wyszukiwania? Przedstawiamy Ci XML sitemaps, dzięki czemu osiągniesz sukces w swojej branży E-Commerce!
    Najczęstsze błędy pozycjonowania i SEO

    Najczęstsze błędy pozycjonowania i SEO

    Czy wiesz, że niekiedy to drobiazgi decydują o sukcesie lub porażce działań SEO? Poznaj cztery błędy, które musisz wyeliminować, jeśli chcesz, aby Twoja strona pozycjonowała się wysoko!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.