Podstawy SEO. Strategia budowania linków – o czym pamiętać?

Podstawy SEO. Strategia budowania linków – o czym pamiętać?

Ono Kosuki/pexels.com

Strategia linków jest podstawowym elementem działań optymalizacji i pozycjonowania. Niestety podążanie za zasadami zgodnymi z White Hat SEO wymaga wiele pracy, jednak przynosi długotrwałe efekty. Czym jest więc link building on-site oraz off-site? Co warto wiedzieć o charakterystyce linków?

Jednym z najważniejszych działań strategii promocji i optymalizacji strony jest budowanie linków zewnętrznych. Mówiąc wprost, chodzi o pozyskiwanie wartościowych linków przychodzących do strony. Im więcej zaufanych odwołań, tym wyższa pozycja w rankingu oraz autorytatywność witryny. Za ich pomocą pozostawiasz trwały ślad w sieci.

Od czego zależy ocena linku?

  • Trust Flow witryny
  • Popularności
  • Dopasowania tematycznego
  • Zlokalizowania linku
  • Domeny
  • Adresu URL
  • Jakości podstron

Rodzaje atrybutów linków

Każdy link posiada swoją charakterystykę, którą określa atrybut. Są to informacje przeznaczone wyłącznie dla robotów wyszukiwarek, które wpływają na pozycję rankingową. Wyróżniamy więc zasadniczo cztery najważniejsze atrybuty:

  • Dofollow – najbardziej wartościowy link. Atrybut ten wysyła jasny komunikat robotom wyszukiwarek, że dana strona jest wartościowa i należy ją odwiedzić. Właśnie ten rodzaj posiada najwięcej mocy SEO.
  • Nofollow – atrybut ten jest sugestią dla wyszukiwarek, aby w swojej ocenie nie uwzględniały oznaczonego linku. W kontekście link buildingu pozwala zachować balans i naturalność link buildingu, a także generuje ruch na stronie.
  • Link sponsorowany – jest stosowany wyłącznie w kontekście treści, które zostały pozyskane płatnymi metodami.
  • Ling ugc – są to linki generowane przez użytkowników bez naszej pomocy. Umieszczane na forach, w komentarzach, w mediach społecznościowych i na blogach.

Algorytm Pingwin

Został wprowadzony w 2012 roku przez Google, a następnie przeszedł kilka aktualizacji. W kontekście strategii link buildingu jest ważny z powodu walki z nieuczciwymi praktykami SEO. Wynajduje on linki będące elementem spamu bądź pochodzące ze stron o wątpliwej jakości dla użytkowników.

Sprawdź: Atrybuty linków – co musisz o nich wiedzieć?

Inaczej moc SEO czy też link equality to określenia na wartość, którą przekazuje jedna strona drugiej witrynie w przypadku linkowania. Moc jest dzielona pomiędzy wszystkie linki na danej stronie. Co to oznacza? Jeśli mamy cztery strony, to każda z nich otrzymuje po 25% wartości, łącznie dając 100% mocy link juice. Wszystko jednak zależy od umieszczenia hiperłącza, ilości i jakości linków, dopasowania tematycznego, atrybutu czy statusu protokołu strony. Im więcej mocy otrzymujesz, tym lepiej dla Twojej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Buduje się Twój autorytet oraz wizerunek.

Źródło: Daria Shevtsova/pexels.com

Złoty środek

Wydawać by się mogło, że nasza strategia powinna skupiać się wyłącznie na linkach posiadających atrybut dofollow. Niestety nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, iż ich przesycenie w oczach wyszukiwarek wygląda nienaturalnie. W skrajnych przypadkach może nawet skutkować nałożeniem kary. Warto więc korzystać ze wszystkich rodzajów linków, aby uzyskać pełny link building. Najważniejsze, aby każda strona powołująca się na Twoją witrynę cechowała się wysoką jakością treści.

Konkludując, można powiedzieć, że liczy się naturalny link – taki, który został dodany nieodpłatnie, bezinteresownie. Najlepiej pozyskiwać je za pomocą wysokiej jakości treści, poprzez wpisy gościnne, media społecznościowe oraz fora internetowe.

Jak poradzić sobie z uszkodzonymi linkami?

Zdarza się, że hiperłącze do danej strony internetowej nie działa poprawnie, a w zamian otrzymujemy komunikat o błędzie. Mowa tutaj o słynnych błędach 400, 401, 402, 404 i 410. Link prowadzący donikąd nie sprzyja optymalizacji Twojej strony, wręcz przeciwnie – obniża jej wartość w oczach wyszukiwarki. Jakie są najczęstsze przyczyny uszkodzonych linków?

  • Błędnie wpisany adres URL
  • Niezaktualizowana struktura adresu
  • Przeniesienie linku bądź jego usunięcie
  • Błędnie zainstalowane wtyczki
  • Problem z serwerem

Z każdej sytuacji jednak jest wyjście. Istnieje wiele darmowych oraz płatnych narzędzi pomagających zidentyfikować i naprawić błędny link. Wystarczy sięgnąć do Google Analytics, Google Search Console, Screaming Frog, Broken Link Checker czy Ahrefs. Aby uniknąć błędów, sprawdzaj raporty dostępne w panelu administratora Google, a w razie potrzeby stosuj przekierowanie 301. Użytkownik trafi wówczas w określone miejsce.

Sprawdź: Jak prawidłowo budować linki?

Wielu właścicieli stron skupia się wyłącznie na działaniach poza nią, chociaż jest ona równie istotna. Linkowanie wewnętrzne polega na tworzeniu odnośników w obrębie serwisu, który umożliwia użytkownikom i robotom dotarcie do kolejnych podstron. Celem tej strategii jest ułatwienie nawigacji po stronie (łącza znajdują się przeważnie w pasku menu lub stopce), pozwala sugerować odbiorcom podobne treści, rozszerzając ich pole zainteresowania, a także ma wpływ na postać mapy witryny, która przyspiesza i usprawnia proces indeksowania strony.

Zachowaj kompromis – podsumowanie

Widzisz więc, że temat ten jest silnie badany przez specjalistów, zwłaszcza w kontekście kolejnych aktualizacji wyszukiwarki Google. Pomijając techniczne aspekty SEO, strategia budowania i pozyskiwania linków w największym stopniu wpływa na widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Internauci codziennie wymieniają się ciekawymi linkami, zadbaj więc o siebie – rozpocznij optymalizację linków od teraz.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 11
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak prawidłowo napisać tag tytułowy na stronie internetowej?

    Jak prawidłowo napisać tag tytułowy na stronie internetowej?

    Tytuł musi obejmować całą zawartość witryny, który zachęci użytkownika do jej odwiedzenia. Przedstawiamy najlepsze praktyki tworzenia tagów tytułowych.
    Podstawy marketingu cyfrowego – w jaki sposób dotrzeć do potencjalnego klienta?

    Podstawy marketingu cyfrowego – w jaki sposób dotrzeć do potencjalnego klienta?

    Działania marketingu internetowego są niezbędne, jeśli przedsiębiorca chce uzyskać zamierzone cele biznesowe. Sprawdźmy, w jaki sposób zdobyć klientów.
    Jak zoptymalizować witrynę pod kątem technicznego SEO?

    Jak zoptymalizować witrynę pod kątem technicznego SEO?

    Istnieje wiele technicznych elementów witryny, które wpływają na sukces biznesu online. Podpowiemy Ci, na które powinieneś zwrócić szczególną uwagę!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę