Popraw analitykę na swojej stronie z Google Analytics 4

Popraw analitykę na swojej stronie z Google Analytics 4

Negative Space/pexels.com

Analityka internetowa pełni główną rolę w e-commerce. To na niej opieramy swoje założenia i powołujemy się na nią przy podejmowaniu ważnych decyzji. Dlatego odpowiednie skonfigurowanie oraz interpretacja wyników jest dla nas tak ważna. W tym artykule opowiem o tym, jak patrzeć na dane w Google Analytics 4 i na co zwrócić uwagę w kontekście różnic pomiędzy systemami. Również odpowiem na pytanie, czy Google Analytics 4 zastąpi powszechnie używane narzędzie Google Universal Analytics.

Czym jest Google Analytics 4?

Analytics GA4 jest nową usługą pozwalająca na badanie statystyk ze stron internetowych oraz aplikacji mobilnych, co jest niewątpliwą jej zaletą w porównaniu z porzednią wersją. Usługi Universal Analytics (GA3) przeznaczone są jedynie do badania witryn. W analityce e-commerce brakowało jednego miejsca, w którym będą łączyć się ścieżki zakupowe klientów. Miejsca, które da bardziej rzeczywisty obraz danych, przy jednoczesnym zjawisku, jakie nazywamy w marketingu Cross-device, Multi-channel. Naprzeciw tym potrzebom wyszła zupełnie nowa usługa GA4, która częściowo na pewno zastąpi GA3. Co więcej, GA4 wyróżnia się innym modelem zbierania danych oraz nową formą ich przedstawienia.

Co ważne, ta wersja aplikacji jest obecna na rynku już prawie od dwóch lat i wciąż jest udoskonalana.

Sprawdź: Co oznacza Not Provided w Google Analytics? Jak odzyskać dane słów kluczowych?

Różnice między Google Analytics 4 a Universal Analytics

Różnica 1: Google Analytics 4 zaczyna zbierać dane z aplikacji mobilnych, a GA3 przeznaczony jest tylko dla witryn internetowych

Podczas procesu zakupowego konsumenci sięgają po różne urządzenia, w tym telefony, komputery i tablety. Dodatkowo wykorzystują również różne źródła dotarcia. Użytkownicy często kilkukrotnie odwiedzają stronę, zanim dokonają zakupu. Podczas podejmowania decyzji, odwiedzają media społecznościowe, aplikacje mobilne oraz witryny e-commerce. Biorąc pod uwagę powyższe elementy, możemy powiedzieć, że dochodzi do nałożenia na siebie dwóch powszechnie znanych w marketingu zjawisk: Cross-device i Multi-channel.

Cross-device – migracja użytkowników pomiędzy urządzeniami (łączenie WEB i APP) podczas podejmowania działań marketingowych

Multi-channel – korzystanie z wielu źródeł informacji podczas kontaktu z marką.

Sytuacja ta mocno utrudnia specjalistom e-commerce ocenę i efektywność działań marketingowych. Ciężko jest wskazać, jak dużą rolę odgrywa wybrane źródło ruchu w konwersji wielokanałowej. Jeszcze większym wyzwaniem jest wskazanie konkretnego działania marketingowego, które odpowiada za efektywność sprzedaży. Zestawienie danych z aplikacji mobilnych z danymi z e-commerce jest z wielu względów problematyczne. Nie było dotychczas jednej aplikacji scalającej dane czy uspójnionego sposobu zbierania danych o użytkowniku. Dane dotyczące aplikacji mobilnych opierają się na tzw. eventach – zdarzeniach, natomiast dane z witryn opierały się w głównej mierze na sesji użytkownika. Naprzeciw w tym potrzebom wychodzi zupełnie nowa usługa GA4, której niewątpliwą zaletą jest zbieranie danych nie tylko z witryn internetowych, ale również z aplikacji mobilnych.

Różnica 2: Opieramy się na zdarzeniach nie na sesjach

W statystykach aplikacji mobilnych zazwyczaj opieraliśmy się na eventach – zdarzeniach, jakich użytkownicy dokonali. W analityce witryn webowych analizowaliśmy dane na podstawie sesji użytkowników. Głównie to stało na przeszkodzie, aby połączyć statystyki i lepiej monitorować konwersje oraz działania podejmowane w ramach marketingu. Google Analytics 4 przyniosło rozwiązanie na te ograniczenia, ponieważ zbiera dane o eventach zarówno z wersji aplikacji webowej, jak i mobilnej.

Podstawowe zdarzenia w GA4 zbierane są automatycznie, na podstawie interakcji użytkowników z witryną lub aplikacją.

Zdarzenia śledzone automatycznie obejmują:

  • event first_visit – pierwsza wizyta. Zdarzenie służące do wyświetlania danych „Nowi użytkownicy” w raportach GA4.
  • event page_view – wyświetlenie podstrony przez użytkownika
  • event screen_view – odpowiednik zdarzenia page_view na aplikacje
  • event session_start – użytkownik wejdzie w interakcję z witryną lub aplikacją
  • event user_engagement – zaangażowanie użytkownika, gdy aplikacja, bądź strona www są aktywne na pierwszym planie przez co najmniej 1 sekundę. Więcej https://support.google.com/analytics/answer/11109416#user-engagement

Pełną listę zdarzeń automatycznych możesz zobaczyć na stronie: https://support.google.com/analytics/answer/9234069

Ponadto GA4 daje możliwość włączenia pomiaru zaawansowanego poprzez implementację dodatkowych zdarzeń, jakie będą mierzone na stronie www oraz w aplikacji. Zdarzenia niestandardowe mogą nie być widoczne w raportach podstawowych, będą one wymagały utworzenia raportów zaawansowanych.

Wśród zdarzeń wchodzących w skład pomiaru zaawansowanego znajdziemy:

  • click kliknięcia wychodzące poza witrynę
  • scroll – pierwsze przejście w głąb strony do 90% w poziomie
  • video_start – rozpoczęcie wideo
  • video_progress – aktywuje się w momencie odtworzenia x% filmu
  • video_complete – odtwarzanie wideo do końca
  • file_download – pobranie pliku z rozszerzeniem pdf, xls, doc, txt, csv, ppt, zip, mov, MP3, MP4 itp.
  • view_search_results – wyszukiwanie wewnętrzne

Więcej o zdarzeniach zaawansowanych możesz zobaczyć na stronie:

https://support.google.com/analytics/answer/9216061?hl=pl&ref_topic=9756175

Różnica 3: Mniej raportów do starszej wersji, ale więcej możliwości analizowania danych w GA4

Możliwości raportowania ze względu na wykorzystanie zdarzeń standardowych są ograniczone. Oznacza to, że nowa usługa Google Analytics 4 oferuje mniej gotowych do użycia raportów niż poprzednia wersja. Tak samo, jak w przypadku UA przeglądanie raportów jest możliwe poprzez wybór zakładek w bocznym menu.

Różnica 4: Zwiększenie wiarygodności danych poprzez mniej próbkowania w GA4

Z Google Analytics 3 znamy próbkowanie raportów, jakie mogło czasem podważyć wiarygodność danych i pokazać niewłaściwe, dziwne wartości. W GA4 częściowo żegnamy się z tym problemem. Raporty standardowe nie są próbkowane, natomiast raporty niestandardowe obejmują 10 kk. eventów.

Różnica 5: Koniec widoków

Różnica, o której warto wspomnieć to struktura usługi. Standardowo jesteśmy przyzwyczajeni do takiej ścieżki Konto > Usługa > Widok. W GA4 nie zobaczymy już widoków, a struktura wygląda następująco: Konto > Usługa.

Co to zmienia, jeśli chodzi o obsługę narzędzia? Do tej pory na poziomie widoków mogliśmy eksperymentować z danymi, ustawiać widoki dla wybranych wersji językowych, odfiltrowywać dane na potrzeby własne. W Google Analytics 4 brakuje takiej opcji.

Sprawdź: Jak korzystać z Google Analytics w kontekście działań SEO?

Jak interpretować dane z GA4?

Przede wszystkim dane dostarczane przez nową usługę Google opierają się na zdarzeniach wokół użytkowników, nie na wizytach, o czym należy pamiętać. Dane te odnoszą się do nieco innych parametrów, a dodatkowo niektóre z nich mierzone są inaczej. W związku z tym dane pomiędzy jedną a drugą wersją Analyticsa mogą się różnić, o czym warto pamiętać przy ewentualnym zestawieniu ich ze sobą.

Czy Google Analytics 4 zastąpi w 100% GA3?

Podczas gdy nowa usługa GA4 wchodziła na rynek, zastanawialiśmy się, czy wyprze starą wersję usługi. Niemniej jednak już wiemy, że większość e-commerce, korzysta nadal ze starej wersji, porównując dane historyczne. Korzystanie ze starej wersji jest w zupełności wystarczające dla małych sklepów nieposiadających dodatkowych strumieni ruchu w postaci aplikacji mobilnych. Co istotne nowa wersja GA4 wciąż jest udoskonalana, a czasem jak w każdym oprogramowaniu pojawiają się w niej błędy. Najlepiej jest zainstalować w tym momencie obie wersje tego wspaniałego narzędzia.

Sprawdź: Jak poprawnie skonfigurować narzędzie Google Analytics?

PODSUMOWANIE

Google Analytics 4 znacząco różni się od jego poprzednika. Nie tylko strukturą usługi, ale również sposobem zbierania danych. W związku z tym danych tych nie powinno się ze sobą zestawiać i porównywać. Nowa usługa Google wciąż jest rozwijana, czasem potrafi nas zaskoczyć z dnia na dzień dodatkowymi nowościami, ale i drobnymi błędami. Jakie jest w tym momencie najlepsze rozwiązanie? Instalacja obu wersji Google Analytics poprzez dodanie 1 kodu śledzącego – pozwoli to na zbieranie dużo większej ilości danych z witryny.

W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu.

Zobacz również
Klara Anna Witkowska
Klara Anna Witkowska
SEO Specjalist
Kategoria: Analityka
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 6
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Analityka SEO: prosty przewodnik krok po kroku

    Analityka SEO: prosty przewodnik krok po kroku

    Trudno wyobrazić sobie efektywne SEO bez analityki. Na jakich danych bazują pozycjonerzy? Na to pytanie odpowiada nasza ekspertka SEO.
    Co zrobić ze źle wdrożonym certyfikatem SSL, gdy otrzymamy komunikat „To połączenie nie jest bezpieczne”?

    Co zrobić ze źle wdrożonym certyfikatem SSL, gdy otrzymamy komunikat „To połączenie nie jest bezpieczne”?

    Brak bezpieczeństwa na stronie to niedopuszczalna praktyka z perspektywy użytkownika. Ważny jest zatem certyfikat SSL jako gwarant zabezpieczania danych.
    Jak zdobyć certyfikat SSL?

    Jak zdobyć certyfikat SSL?

    Gwarancja bezpieczeństwa w sieci to kluczowy element w budowaniu stron internetowych. Jak zapewnić użytkownikom komfort korzystania z zasobów Internetu?
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę