Komunikacja to podstawowa funkcja języka pisanego oraz mówionego. W tym celu sięgamy do szerokiego wachlarza słów, które zapewnią nam jak najlepszą relację z odbiorcą. Ta sama zasada ma miejsce w przestrzeni wirtualnej. Tworząc strony internetowe oraz ich treść, niezależnie od tego, czy jest to prywatna witryna, sklep internetowy czy strona firmowa, słowa pomagają użytkownikom trafić w określone miejsce. Jak w takim razie wykorzystać potęgę słów, aby znaleźć się na najwyższym miejscu w rankingu wyszukiwarek? Z pomocą przychodzą słowa kluczowe (keywords).
Keywords (keyphrases) to wszystkie wpisywane do wyszukiwarek przez użytkowników wyrazy, które pomagają znaleźć określone informacje. Służą one również do pozycjonowania oraz optymalizowania stron internetowych w celu osiągnięcia synergii pomiędzy witrynami a użytkownikami sieci.
Właściciele stron umieszczają słowa kluczowe w:
Widzisz więc, że ich zastosowanie jest szerokie, a wręcz niezbędne, jeśli zależy Ci na zaznaczeniu swojego miejsca w sieci. Od czego jednak zacząć planowanie strategii słów kluczowych? Jak dobierać słowa? Dziś poznasz odpowiedzi na te oraz inne pytania.
Są to frazy składające się z jednego bądź dwóch wyrazów, wykorzystywane najczęściej w kontekście poszukiwań branży e-Commerce, kiedy użytkownicy nie mają jeszcze ściśle sprecyzowanych preferencji. Ich zastosowanie jest wyjątkowo trudne z uwagi na wysoką konkurencję oraz wolumen wyszukiwań. Pomagają one w określeniu preferencji.
Źródło: John Jackson/pexels.com
W tym przypadku mowa o słowach, które związane są z konkretną stroną, jednak odbiorcy nie pamiętają jej adresu URL. Jak nazwa wskazuje, są one powiązane z nazwą firmy oraz jej domeną.
Ten rodzaj słów kluczowych to znacznie większa liczba wyrazów niż w przypadku fraz ogólnych. Użytkownicy mają już sprecyzowane preferencje i wiedzą, czego szukają. Pozycjonowanie słów typu long-tail jest łatwiejsze z uwagi na ograniczoną konkurencję. Dodatkowo przyczyniają się one do zwiększenia konwersji. Mogą to być również hasła w formie pytań.
Keyword research to proces polegający na poszukiwaniu, ocenie oraz doborze słów kluczowych. Przede wszystkim, jako właściciel danej strony, musisz ustalić, kto będzie Twoją docelową grupą odbiorców. W tym przypadku musisz wziąć pod uwagę takie czynniki jak:
Po ustaleniu tych podstawowych informacji możesz zacząć swoją analizę. Porównaj więc frazy kluczowe z konkurencją, określ kontekst użytych słów, zbadaj trendy w branży bądź jej sezonowość, na końcu możesz zacząć przygotowywać swój content plan. Pamiętaj jednak, że jest to proces, który należy powtarzać – nie wystarczy działanie jednorazowe.
Tutaj musisz określić, czego będą poszukiwać na Twojej stronie odbiorcy. Mowa o intencji informacyjnej (związanej z zapytaniami i problemami), transakcyjnej (gdzie zależy nam na zakupie wymarzonego produktu lub usługi) bądź nawigacyjnej (związanej z konkretną podstroną).
Pierwszym zadaniem jest wypisanie wszystkich słów, które mogą wiązać się z Twoją stroną. Nie ograniczaj się, mogą ich być setki – im więcej, tym lepiej, nie zamykaj swojego pola. W momencie zmiany strategii bądź jej aktualizacji będziesz mógł sięgnąć do banku i nie tracić czasu na targetowanie nowych fraz.
Słowa kluczowe są najsilniej wykorzystywane w branży e-Commerce. Pozwalają one dobrać frazy do potrzeb użytkowników. Określ słowa opisujące Twoją markę i wykorzystaj je w reklamie oraz linkowaniu zewnętrznym – przede wszystkim w social mediach, tworząc spójny przekaz na różnych platformach. Omijaj słowa ogólne, postaraj się jak najbardziej sprecyzować swoją bazę.
Z pomocą przyspieszą Ci dostępne narzędzia, dzięki nim zaoszczędzisz czas, finanse oraz ustalisz długoterminowy plan działania.
Dziś poznałeś jedną z podstaw pozycjonowania. Komunikacja z odbiorcą to Twoje nadrzędne zadanie. W sferze internetowej słowa kluczowe stanowią początek dalszych działań. Stworzona baza słów jest wykorzystywana na każdym etapie planowania strategii optymalizacji. To właśnie one pozwalają na kontakt z odbiorcami, a także stanowią wyznacznik dla robotów indeksujących strony.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.