Proces migracji witryny obejmuje wiele czynników, które mają znaczenie à propos widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Może wiązać się on m.in. z zmianą CMSu, wprowadzeniem aktualizacji hierarchii witryn, a nawet całkowitym ich przeprojektowaniem.
Poniżej przedstawiliśmy check listę zadań, jakie należy wykonać przy wigracji witryny – oczywiście w trosce o SEO!
Wpierw powinieneś skolekcjonować wszystkie istniejące w ramach witryny adresy URL. Pomoże Ci w tym narzędzie Screaming Frog; gdy zakończysz indeksowanie, dokonaj podziału listy na dwie kategorie adresów URL – indeksowalne oraz nieindeksowalne. Powinieneś przeanalizować indeksowalne adresy URL, następnie gdy lista wszystkich indeksowalnych adresów będzie skompilowana (adresy zwracające HTTP 200 OK success status response code), połącz ją z danymi Google Analytics, ew. GSC.
Dzięki temu, będzie mógł wyświetlić wskaźniki dotyczące kliknięć, średniej pozycji, współczynnika konwersji itd. Dadzą Ci one jasny sygnał, które strony są priorytetowymi i ich przeniesienie podczas migracji jest kluczowe.
Dokonaj inspekcji raportu zasięgu Google Search Console, przy jednoczesnym wyciągnięciu z niego informacji na temat zaindeksowanych adresów URL, nie będących w mapach witryn. Należy zwrócić uwagę na owe adresy, aby zostały poprawnie obsłużone w trakcie migracji.
Musisz określić ich cel – czemu służą te adresy URL, czy jest sens ich migracji i jak prezentują się te strony w nowej witrynie. Upewnij się, czy aby na pewno, są one nieindeksowalne. Na takie strony składają się te, które są adresami URL parametrów, filtrów, czy wewnętrznego wyszukiwania, są stronami kanonicznymi, lub są blokowane przez roboty.
Google zdarza się ignorować strony kanoniczne i roboty, dlatego w przypadku, gdy strony te do indeksu trafiły, należy zastosować przekierowanie, albo wprowadzić inną ich obsługę. Google Analytics jest w stanie określić za pomocą ilości odsłon, czy strony te są pomocne dla użytkowników, jeżeli są one faktycznie nieindeksowalne.
Rzuć okiem na strukturę permalinków, folderów, główną nawigację i strukturę adresów URL – będą się one składać, na świeżą hierarchię lokalizacji. Gdy dochodzi do gruntownej zmiany, np. zmiany domeny, ważnym jest aby mieć świadomość skali wprowadzanych zmian i na ten cel dokonać odpowiedniego ich zmapowania. Tyczy się to również delikatnych zmian pokroju edycji permalinków, ważne aby zawsze trzymać rękę na pulsie i mieć świadomość skutków swoich działań.
Na marginesie – jeżeli dochodzi do konsolidacji stron na stronie internetowej, musisz być szczególnie wyczulony, gdyż jest to częsty i poważny problem skutkujący utratą ruchu witryny.
Przyświeca Ci cel, utrzymania wydajności witryny, dlatego aby to monitorować skompletuj listę wskaźników takich jak: ruch, ranking słów kluczowych, lub wskaźnik szybkości witryny – stanowią one wskaźniki podstawowe, jednak nie są to wszystkie. Mając punkt odniesienie, możesz dokonać porównania aktualnego stanu (po migracji), z wcześniejszym (przed migracją) – dzięki temu otrzymasz bardzo dokładny obraz swoich działań i wykaz elementów, które należałoby poprawić.
Redirect 301 (przekierowanie 301) wymaga skonfigurowania w przypadku każdego indeksowalnego adresu URL, który ulega zmianie, albo jest zwyczajnie usuwany. W przypadku adresów, które są nieindeksowalne, teoretycznie nie będziemy musieli konfigurować z nich przekierowań, mimo wszystko warto dokonać ich inspekcji, dla świętego spokoju, ponieważ przekierowania dla tych stroną mogą okazać się potrzebne, w przypadku ich wewnętrznego połączenia w całej witrynie, backlinku, który związany jest z tym adresem, lub częstego odwiedzania takiej witryny przez użytkowników.
Choć w przypadku większości systemu zarządzania zawartością (CMS), wygenerowanie mapy jest procesem automatycznym, warto, abyś miał świadomość, które z adresów URL mają pojawić się w mapie. Pamiętaj również, o sprawdzeniu mapy .xml pod kątem zaadaptowania częstotliwości indeksowania.
Dokonujemy tego, gdy nasza mapa przekierowań jest już skonfigurowana. Zmieniła się struktura witryny, więc pojawiają się pytania – czy należy dodać nowe dyrektywy? Czy w bieżącym pliku, nadal muszą znajdować się dyrektywy? Rozwiać wątpliwości pomoże tester robot.txt, więc skorzystać będziesz musiał z Google Search Console.
Musisz mieć pewność, że opisy meta, schemat, tagi tytułów, roboty itp. zostały przeniesione do nowej witryny. Wykorzystaj wszystkie typy stron, aby przeprowadzić kontrolę – posty blogowe, strony z poziomu kategorii, czy też poświęcone szczegółom produktów i strona główna. Powtarzamy, tych elementów nie można przeoczyć!
Chociaż jest to już działka zespołu programistycznego, sprawdź, czy wszystkie ówcześnie elementy tekstowe – posty, opisy produktów, kategorie itp. zostaną przeniesione do nowej witryny. Należy być obeznanym ze wszystkim wprowadzanymi zmianami, począwszy od samych adresów URL, przez schemat i strukturę witryny, na najmniejszej zawartości skończywszy. Wszystko przekłada się na powodzenie Twojej strony internetowej, więc zadbaj o to, aby proces migracji został przeprowadzony poprawnie i w całości.
Dziś wspólnie przeszliśmy przez proces migracji, a raczej przypomnieliśmy Ci, o wszystkim co nie powinno umknąć Twojej uwadze. Proces bywa problematyczny, dlatego warto kontrolować co pozostało nam do zrobienia, w przypadku, gdy nad jedną z czynności będziemy zmuszeni poświęcić więcej czasu – wtedy zazwyczaj rodzi się rozkojarzenie. Proces przeprowadź w spokoju, nigdy w pośpiechu, gdyż jego poprawne wykonanie wiąże się z całkowita funkcjonalnością Twojego SEO.
Jeżeli zainteresował cię post, pozostań z nami na dłużej – być może chciałbyś rozpocząć działalność w przestrzeni medialnej, jednak nie wiesz od czego zacząć. W takiej sytuacji, jesteśmy otwarci na kontakt i chętni do pomocy na każdym etapie. Skontaktuj się z nami już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SEO, a pomoże Ci w tym nasza agencja SEO!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.