DARMOWY AUDYT SEO

Poważna zmiana, nie jakaś kosmetyka – migracja witryny a SEO

6 min czytania
Poważna zmiana, nie jakaś kosmetyka – migracja witryny a SEO
Kategoria Pozycjonowanie

Proces migracji witryny obejmuje wiele czynników, które mają znaczenie à propos widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Może wiązać się on m.in. z zmianą CMSu, wprowadzeniem aktualizacji hierarchii witryn, a nawet całkowitym ich przeprojektowaniem.

Spis treści:

Proces migracji witryny z korzyścią dla SEO – lista zadań

Poniżej przedstawiliśmy check listę zadań, jakie należy wykonać przy wigracji witryny – oczywiście w trosce o SEO!

Indeksowanie witryny oraz jej mapy

Wpierw powinieneś skolekcjonować wszystkie istniejące w ramach witryny adresy URL. Pomoże Ci w tym narzędzie Screaming Frog; gdy zakończysz indeksowanie, dokonaj podziału listy na dwie kategorie adresów URL – indeksowalne oraz nieindeksowalne. Powinieneś przeanalizować indeksowalne adresy URL, następnie gdy lista wszystkich indeksowalnych adresów będzie skompilowana (adresy zwracające HTTP 200 OK success status response code), połącz ją z danymi Google Analytics, ew. GSC.

Dzięki temu, będzie mógł wyświetlić wskaźniki dotyczące kliknięć, średniej pozycji, współczynnika konwersji itd. Dadzą Ci one jasny sygnał, które strony są priorytetowymi i ich przeniesienie podczas migracji jest kluczowe.

Dokonaj inspekcji raportu zasięgu Google Search Console, przy jednoczesnym wyciągnięciu z niego informacji na temat zaindeksowanych adresów URL, nie będących w mapach witryn. Należy zwrócić uwagę na owe adresy, aby zostały poprawnie obsłużone w trakcie migracji.

 

Kontrola nieindeksowanych adresów URL

Musisz określić ich cel – czemu służą te adresy URL, czy jest sens ich migracji i jak prezentują się te strony w nowej witrynie. Upewnij się, czy aby na pewno, są one nieindeksowalne. Na takie strony składają się te, które są adresami URL parametrów, filtrów, czy wewnętrznego wyszukiwania, są stronami kanonicznymi, lub są blokowane przez roboty.

Google zdarza się ignorować strony kanoniczne i roboty, dlatego w przypadku, gdy strony te do indeksu trafiły, należy zastosować przekierowanie, albo wprowadzić inną ich obsługę. Google Analytics jest w stanie określić za pomocą ilości odsłon, czy strony te są pomocne dla użytkowników, jeżeli są one faktycznie nieindeksowalne.

Sprecyzowanie architektury informacji dla nowej witryny

Rzuć okiem na strukturę permalinków, folderów, główną nawigację i strukturę adresów URL – będą się one składać, na świeżą hierarchię lokalizacji. Gdy dochodzi do gruntownej zmiany, np. zmiany domeny, ważnym jest aby mieć świadomość skali wprowadzanych zmian i na ten cel dokonać odpowiedniego ich zmapowania. Tyczy się to również delikatnych zmian pokroju edycji permalinków, ważne aby zawsze trzymać rękę na pulsie i mieć świadomość skutków swoich działań.

Na marginesie – jeżeli dochodzi do konsolidacji stron na stronie internetowej, musisz być szczególnie wyczulony, gdyż jest to częsty i poważny problem skutkujący utratą ruchu witryny.

Pomiar bazowych wskaźników

Przyświeca Ci cel, utrzymania wydajności witryny, dlatego aby to monitorować skompletuj listę wskaźników takich jak: ruch, ranking słów kluczowych, lub wskaźnik szybkości witryny – stanowią one wskaźniki podstawowe, jednak nie są to wszystkie. Mając punkt odniesienie, możesz dokonać porównania aktualnego stanu (po migracji), z wcześniejszym (przed migracją) – dzięki temu otrzymasz bardzo dokładny obraz swoich działań i wykaz elementów, które należałoby poprawić.

Konfiguracja mapy przekierowań

Redirect 301 (przekierowanie 301) wymaga skonfigurowania w przypadku każdego indeksowalnego adresu URL, który ulega zmianie, albo jest zwyczajnie usuwany. W przypadku adresów, które są nieindeksowalne, teoretycznie nie będziemy musieli konfigurować z nich przekierowań, mimo wszystko warto dokonać ich inspekcji, dla świętego spokoju, ponieważ przekierowania dla tych stroną mogą okazać się potrzebne, w przypadku ich wewnętrznego połączenia w całej witrynie, backlinku, który związany jest z tym adresem, lub częstego odwiedzania takiej witryny przez użytkowników.

Tworzenie nowej mapy witryny .xml

Choć w przypadku większości systemu zarządzania zawartością (CMS), wygenerowanie mapy jest procesem automatycznym, warto, abyś miał świadomość, które z adresów URL mają pojawić się w mapie. Pamiętaj również, o sprawdzeniu mapy .xml pod kątem zaadaptowania częstotliwości indeksowania.

Kontrola plików Robots.txt

Dokonujemy tego, gdy nasza mapa przekierowań jest już skonfigurowana. Zmieniła się struktura witryny, więc pojawiają się pytania – czy należy dodać nowe dyrektywy? Czy w bieżącym pliku, nadal muszą znajdować się dyrektywy? Rozwiać wątpliwości pomoże tester robot.txt, więc skorzystać będziesz musiał z Google Search Console.

Dokładna kontrola metadanych oraz kanonicznych

Musisz mieć pewność, że opisy meta, schemat, tagi tytułów, roboty itp. zostały przeniesione do nowej witryny. Wykorzystaj wszystkie typy stron, aby przeprowadzić kontrolę – posty blogowe, strony z poziomu kategorii, czy też poświęcone szczegółom produktów i strona główna. Powtarzamy, tych elementów nie można przeoczyć!

Kontrola contentu

Chociaż jest to już działka zespołu programistycznego, sprawdź, czy wszystkie ówcześnie elementy tekstowe – posty, opisy produktów, kategorie itp. zostaną przeniesione do nowej witryny. Należy być obeznanym ze wszystkim wprowadzanymi zmianami, począwszy od samych adresów URL, przez schemat i strukturę witryny, na najmniejszej zawartości skończywszy. Wszystko przekłada się na powodzenie Twojej strony internetowej, więc zadbaj o to, aby proces migracji został przeprowadzony poprawnie i w całości.

Sprawdź: Najczęściej popełniane błędy SEO przez właścicieli stron WWW

Podsumowanie

Dziś wspólnie przeszliśmy przez proces migracji, a raczej przypomnieliśmy Ci, o wszystkim co nie powinno umknąć Twojej uwadze. Proces bywa problematyczny, dlatego warto kontrolować co pozostało nam do zrobienia, w przypadku, gdy nad jedną z czynności będziemy zmuszeni poświęcić więcej czasu – wtedy zazwyczaj rodzi się rozkojarzenie. Proces przeprowadź w spokoju, nigdy w pośpiechu, gdyż jego poprawne wykonanie wiąże się z całkowita funkcjonalnością Twojego SEO.

Jeżeli zainteresował cię post, pozostań z nami na dłużej – być może chciałbyś rozpocząć działalność w przestrzeni medialnej, jednak nie wiesz od czego zacząć. W takiej sytuacji, jesteśmy otwarci na kontakt i chętni do pomocy na każdym etapie. Skontaktuj się z nami już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SEO, a pomoże Ci w tym nasza agencja SEO!

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 9

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Jak linkowanie zewnętrzne wpływa na stronę internetową?
Jak linkowanie zewnętrzne wpływa na stronę internetową?
Linkowanie zewnętrzne jest ważnym czynnikiem rankingowym wyszukiwarek, dlatego należy wiedzieć, jak poprawnie stosować linki w treściach na stronie.
Jak zoptymalizować mapę witryny XML?
Jak zoptymalizować mapę witryny XML?
Czym jest mapa XML? Dlaczego każdy powinien ją mieć? Jak ją zoptymalizować? Odpowiedzi znajdziesz w naszym najnowszym artykule!
Obrazy jako istotny element strategii sprzedażowej
Obrazy jako istotny element strategii sprzedażowej
Chcesz przyciągnąć klientów i zwiększyć sprzedaż? Wysokiej jakości obrazy sprawdzą się w tym celu idealnie! Sprawdź, na co zwrócić uwagę przy ich wybieraniu.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę