Pożeracze słów. Czym jest zjawisko kanibalizacji i jak sobie z nim radzić w praktyce SEO?

Pożeracze słów. Czym jest zjawisko kanibalizacji i jak sobie z nim radzić w praktyce SEO?

Tima Miroshnichenko/pexels.com

Optymalizacja strony internetowej to przede wszystkim walka z konkurencją. Dokładamy wszelkich starań, aby wyróżnić się na jej tle, a tym samym zyskać wyższą pozycję na liście rankingowej organicznych wyników wyszukiwania. Co jeśli okaże się, że jesteśmy konkurencją sami dla siebie? Dowiedz się, czym jest kanibalizacja słów kluczowych oraz jak jej przeciwdziałać.

Słowa kluczowe – jakie są ich rodzaje i dlaczego są tak ważne?

Każdy właściciel strony, który planuje optymalizację swojej witryny, z pewnością słyszał o słowach kluczowych. Są to hasła i frazy wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki w celu odnalezienia pożądanej strony, która odpowie na jego potrzeby i intencje. Są one czynnikiem rankingowym, który zasadniczo wpływa na widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

Można wyróżnić ich kilka rodzajów:

  • słowa ogólne – frazy składające się z jednego bądź dwóch wyrazów, które odnoszą się do niesprecyzowanych intencji. Ich pozycjonowanie jest szczególnie trudne z uwagi na popularność wyrażeń,
  • hasła typu long-tail – najważniejszy rodzaj haseł, które składają się z większej ilości słów, a odnoszą do konkretnych potrzeb i poszukiwań użytkowników,
  • słowa brandowe – słowa związane z konkretną stroną bądź marką,
  • frazy lokalne – słowa związane z lokalną działalnością,
  • hasła w formie pytań – dłuższe frazy związane z konkretnym problemem, z którym borykają się odbiorcy.

Problem konkurencji

Każdy z wyżej opisanych typów cechuje się innym stopniem konkurencyjności, w zależności od dziedziny i branży, którą reprezentuje dana strona. Aby sprawdzić, jak duża jest skala wpisywania fraz, warto sięgnąć do panelu Google Search Console, gdzie dostępny jest raport o średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań danego słowa. Dodatkowo w przypadku branży e-commerce należy pamiętać o sezonowości haseł wynikających z pory roku, świąt, wydarzeń czy aktualnych promocji.

To konkurencja wpływa na naszą widoczność w SERP. Z tego powodu zaleca się wykonanie audytu oraz analizy środowiskowej, aby stworzyć optymalny plan działania.

Kanibalizacja

Niekiedy zdarza się, że stanowimy konkurencję sami dla siebie. Mowa wówczas o zjawisku kanibalizacji, kiedy to więcej niż jedna z podstron (adresów URL) jest sprofilowana pod to samo słowo kluczowe, a dodatkowo posiada zbliżone tematycznie treści.

Skutki kanibalizacji

W takiej sytuacji algorytmy nie radzą sobie z odpowiednią oceną stron i losowo je pozycjonują. Przekłada się to na „skakanie” w pozycji rankingowej, a tym samym na zmniejszenie ruchu w witrynie oraz współczynnika klikalności. W kontekście sklepów internetowych ma to również wpływ na konwersję i decyzje zakupowe klientów.

Pozytywna kanibalizacja – czy istnieje?

Kanibalizacja jest w gruncie rzeczy zjawiskiem negatywnym, jednak może mieć też pozytywny wydźwięk. Może się zdarzyć, że wyszukiwarka zaprezentuje kilka Twoich adresów na jedno zapytanie, jest to jednak bardzo ryzykowna taktyka z uwagi na częste aktualizacje algorytmów.

Jak wykrywać kanibalizację słów kluczowych?

Metoda 1: Wyszukiwarka

Najłatwiejszą metodą jest sprawdzenie słów za pomocą samej wyszukiwarki. Jest to ręczna i żmudna metoda, która pokaże Ci, jak popularne są dane hasła w danym momencie.

Metoda 2: Google Search Console

Lepiej pomóc sobie za pomocą narzędzi Google. W panelu GSC w zakładce „Skuteczność” masz dostęp do raportów słów, ich wyświetleń oraz kliknięć przez użytkowników. Jeśli lista pokaże Ci więcej niż jeden adres URL, może to oznaczać problem kanibalizacji.

Metoda 3: Senuto

Program ten pozwala na wykrywanie adresów URL, które mają zduplikowaną treść. Dostępna jest wówczas lista słów dla każdego adresu, ich dzienna historia oraz aktualna pozycja.

Metoda 4: Ahrefs

Źródło: RODNAE Productions/pexels.com

Nieco bardziej rozbudowanym narzędziem jest Ahrefs, które pozwala dodatkowo na eksportowanie plików, sortowanie słów kluczowych oraz ich edycję w jednym panelu. Ustalisz w ten sposób zbiór haseł dedykowanych jednej domenie.

Metoda 5: Screaming Frog

W tym przypadku w łatwy sposób odkryjesz zdublowane frazy i synonimy w publikowanych wpisach.

Praktyczne porady przeciwdziałania zjawisku kanibalizacji

Wskazówka 1: Łączenie adresów URL

Jeśli w toku swojej analizy znajdziesz podstrony zawierające te same bądź synonimiczne słowa kluczowe, możesz połączyć je w jeden adres URL. Jest to zalecane rozwiązanie w przypadku witryn e-commerce, które mają podobne strony produktowe.

Wskazówka 2: Zmiana słów kluczowych

Jeżeli jesteś w stanie, najlepszym rozwiązaniem jest zmiana słów kluczowych na inne, aby uniknąć ich dublowania. Wyróżnij swoje treści i poświęć trochę czasu na ich skorygowanie.

Wskazówka 3: Tag kanoniczny

Jeśli nie chcesz łączyć adresów, możesz wskazać jeden, najbardziej reprezentatywny. Pomoże Ci w tym ustalenie tagu kanonicznego. Będzie to sygnał dla wyszukiwarki, że właśnie ta witryna jest najważniejsza i powinna pojawiać się w SERP.

Wskazówka 4: Przekierowanie 301

Inną opcją jest zastosowanie przekierowania. Unikniesz dzięki niemu sytuacji, w których użytkownik natrafia na starą wersję strony lub błąd 404.

Wskazówka 5: Tag noindex

W przypadku braku zmian na stronie możesz wykorzystać atrybut noidex, aby wyszukiwarka nie indeksowała danej witryny. Unikniemy tym samym duplikacji stron w kontekście oceny algorytmu PageRank.

Wskazówka 6: Usuwanie podstron

Ostatecznie, jeśli nie widzisz dobrego rozwiązania, które by Cię zadowoliło, możesz usunąć stronę/ podstronę. Warto jednak spróbować wyżej opisanych wskazówek, aby utrzymać pozycję w wyszukiwarce.

Podsumowanie

Wiesz już, jak radzić sobie z problem zduplikowanej treści oraz konkurencyjnością słów kluczowych. Sprawdź teraz za pomocą dostępnych narzędzi, czy Twoja witryna funkcjonuje w poprawny sposób. Zadbaj o fundamenty technicznego SEO, a tym samym miej wpływ na swoją promocję w sieci!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Bądź na bieżąco z najnowszymi metodami SEO!

    Bądź na bieżąco z najnowszymi metodami SEO!

    Strategie SEO ulegają szybkim zmianom, dlatego trzeba je stale analizować i wprowadzać świeże spojrzenie na tę dziedzinę.
    “Content is King”. Jak zacząć pisać bloga?

    “Content is King”. Jak zacząć pisać bloga?

    Blogowanie - od czego zacząć? Jakie są podstawy dobrze zoptymalizowanej treści? Jak zostać wpływowym członkiem blogosfery? Czytaj dalej.
    Jak korzystać z parametrów UTM?

    Jak korzystać z parametrów UTM?

    Parametry UTM są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej, dlatego zebraliśmy wszystkie informacje na ich temat w jednym miejscu.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.