Karolina Grabowska/pexels.com
Posiadasz stronę internetową bądź dopiero planujesz ją założyć? Ten jeden krok to we współczesnym, dynamicznie rozwijającym się świecie wirtualnym za mało. Jeśli zależy Ci na zdobyciu jak najwyższej pozycji rankingowej – a skoro to czytasz, z pewnością tak jest – musisz sięgnąć do optymalizacji i pozycjonowania SEO. Współcześnie jest to właściwie podstawa, która pomaga usprawnić funkcjonowanie strony oraz poprawić jej wizerunek na tle konkurencji. Działania reklamowe SEM są krótkotrwałe, warto więc postawić na coś o dłuższej dacie przydatności.
Wiele osób posługuje się tymi skrótami zamiennie, uznając je za synonimy. Oznaczają one jednak dwie inne techniki działania w sieci. SEO, czyli Search Engine Optimization, to czynności polegające na poprawieniu widoczności strony w organicznych – darmowych – wynikach wyszukiwania. SEM, Search Engine Marketing, z kolei skupia się na płatnych wynikach, czyli reklamach PPC, landing pages czy artykułach sponsorowanych. Chociaż wykorzystuje obszar SEO, to jest to pojęcie znacznie szersze.
Działania optymalizacyjne dzielą się na dwa obszary: SEO on-site, czyli w obrębie technicznej struktury strony oraz SEO off-site, a więc działania poza nią, czyli promocja i marketing w postaci link buildingu, mediów społecznościowych czy też blogosfery.
Jednak zanim zaczniemy działać w całej sieci, musimy mieć się czym pochwalić. Dlatego dziś dowiesz się, o które elementy musisz zadbać, aby zbudować solidne podstawy i móc przejść do kolejnego etapu.
Audyt to niezależna, ekspercka ocena stanu strony internetowej pod kątem czynników rankingowych oraz pracy algorytmów wyszukiwarek. Nie rozwiązuje problemów związanych ze stroną, ale nazywa je i tworzy listę zadań koniecznych do wdrożenia. Dlatego, zanim zaczniesz pełnowymiarową pracę, dowiedz się, jakie są atuty Twojej strony, a co wymaga poprawy.
Źródło: Tima Miroshnichenko/pexels.com
Teraz czas na research. Masz swój cel i wiesz, w jakiej dziedzinie będziesz się poruszać. Jednak w sieci funkcjonują ponad dwa miliardy stron… Musisz więc dowiedzieć się, jak w sieci prezentuje się Twoja konkurencja. Zobacz, czego brakuje i wypełnij niszę swoimi pomysłami.
Kiedy odhaczymy dwa wyżej opisane kroki, czas na konkrety. Musisz odpowiedzieć sobie na niezwykle ważne pytanie: „Dla kogo będę tworzyć treści?”. Postaraj się stworzyć modelowego odbiorcę, określając na początek płeć, wiek, wykształcenie, zawód, miejsce zamieszkania, zainteresowania i problemy potencjalnych użytkowników. Dzięki temu będziesz mieć szansę na poznanie ich intencji. Pamiętaj, że liczą się mikromomenty, czyli słowa kluczowe wpisywane do wyszukiwarki pod wpływem impulsów.
Teraz w końcu zaczynamy optymalizację, której efektem będzie pozycjonowanie. Wszystko, z czego zbudowana jest Twoja strona, podlega ocenie robotów wyszukiwarek. Liczą się wrażenia użytkowników (UX), zadbaj więc o:
Przyjazny – słowo klucz. Twój adres URL musi być prosty do zapamiętania i zapisania przez większość użytkowników. Unikaj więc spacji, wielkich liter, cyfr, znaków diakrytycznych i znaków specjalnych. Keep it simple.
Bardzo ważny jest wybór pomiędzy HTTP a HTTPS. Jeśli Twoja strona będzie wykorzystywać wrażliwe dane użytkowników, musisz zadbać o certyfikat bezpieczeństwa, aby pokazać odbiorcom, że o nich dbasz. Jest to szczególnie ważne dla stron związanych z finansami.
Mapa jest elementem przyspieszającym proces indeksowania przez roboty wyszukiwarek. Jest to pełna lista podstron dedykowanych danej witrynie wraz z ich aktualizacjami oraz modyfikacjami.
Aby ułatwić sobie zarządzanie stronami, stwórz plik robots.txt, który będzie kierować ruchem robotów indeksujących. Wykorzystaj znaczniki linkowania, które pomogą Ci określać wartość stron i podstron.
Tag tytułowy i opis meta to dwa elementy, które wyświetlają się w organicznych wynikach wyszukiwania. Zachęcają do wejścia na stronę. Tag title powinien zawierać maksymalnie 60 znaków, w innym wypadku nie zostanie wyświetlony w całości, zaś opis meta daje nam większe pole do popisu, bo aż 150–160 znaków. Wykorzystaj w ich obrębie słowa kluczowe dla wzmocnienia pozycjonowania.
Frazy kluczowe są podstawą pozycjonowania, która jest pomostem pomiędzy naszą stroną, robotami wyszukiwarek a intencjami użytkowników wpisywanymi do przeglądarki. Im lepsze dopasowanie, tym wyższa pozycja i lepsza widoczność. Stwórz bank słów, do którego będziesz wracać, tworząc swoje treści.
Często niedoceniany element SEO, który wzmacnia i poprawia nawigację po strukturze strony. Za pomocą linków możesz kierować ruchem oraz wpływać na wydłużenie czasu sesji. Stwórz intuicyjne menu, aby móc śledzić kierunek zwiedzania strony przez użytkowników.
Obrazy i wideo to dwa elementy, które zawsze przyciągają uwagę odbiorców, zwłaszcza jeśli tworzysz autorskie materiały. Zadbaj o jakość każdego z tych elementów, jednak uważaj na ich wielkość, ponieważ mogą spowalniać ładowanie strony. Pamiętaj więc o możliwości skompresowania plików.
Dostosowanie do urządzeń mobilnych to absolutna podstawa. Zadbaj o responsywność swojej strony, ponieważ ponad 5 miliardów użytkowników korzysta z mniejszych ekranów. Nadeszła moda na mobile first, desktop second. Google bierze to pod uwagę, zwłaszcza w procesie indeksowania (Mobile-First Index).
Trzy sekundy. Tylko tyle masz, zanim użytkownik z nudów zrezygnuje z czekania na załadowanie się strony i wybierze inną. Zadbaj więc o wskaźniki – Core Web Vitals – dostępne w panelu Google Search Console. FID, LCP, CLS to trzy elementy, które muszą cieszyć się najwyższym wynikiem, jeśli chcesz stać się liderem.
Pojazd, aby mógł sprawnie jeździć, musi posiadać wszystkie sprawne części. Podobnie jest ze stroną internetową. Musisz zadbać o każdy element, aby móc cieszyć się wysoką, długotrwałą oceną robotów wyszukiwarek. Zadbaj więc o każdy z opisanych kroków samodzielnie lub przy pomocy specjalistycznej agencji SEO.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.