Zależy Ci na poprawie popularności w sieci? Czujesz, że tworzysz ciekawy content, jednak nie przekłada się on na ruch na stronie? Czas na odpowiednią optymalizację. Dziś poznasz kilka sprawdzonych metod, które wpływają na klikalność witryny.
SEO, Search Engine Optimization, obejmuje czynności, które poprawiają widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania i pozwalają na zdobycie jak najwyższej pozycji rankingowej. Według badań jedynie 25% internautów zagląda na drugą stronę wyników, z tego względu witryny znajdujące się w pierwszej dziesiątce cieszą się największym ruchem na stronie.
Można w tym miejscu zadać pytanie, dlaczego to właśnie organiczne wyniki są tak ważne? Odpowiedź jest bardzo prosta. Współcześni użytkownicy są niezwykle wyczuleni na reklamy, z tego powodu 80% z nich ignoruje płatne wyniki w SERP, przechodząc od razu do wyników organicznych.
Ruch to liczba użytkowników, którzy w określonym czasie odwiedzają daną witrynę. Jest to wskaźnik pozwalający sprawdzić efektywność oraz popularność na tle konkurencji. Wszelkie informacje na jego temat są dostępne w panelu administratora w Google Search Console i Google Analytics.
W przypadku GSC możemy sprawdzić ruch w czasie rzeczywistym, dane na temat użytkowników w zakładce „Odbiorcy”, źródło ruchu w sekcji „Pozyskiwanie” oraz ocenić zachowania na stronie z pomocą raportu „Zachowania i konwersje”. Jeśli zależy nam na danych z GA, najlepiej jest skorzystać z raportu „Skuteczność”. Tam znajdziemy informacje na temat liczby kliknięć w danych link, urządzeń, z jakich korzystają internauci, fraz generujących największy ruch oraz kraju, z jakiego pochodzi ruch. Te dwa narzędzia są szczególnie ważne dla specjalistów SEO, ponieważ jako jedyne prezentują ruch rzeczywisty. Dane pozyskane innymi metodami są szacunkowe, co nie znaczy, że nie warto do nich zaglądać.
Poruszanie się w świecie online wymaga od właścicieli stron śledzenia witryn konkurencyjnych, aby móc sprawdzić swoją pozycję. W tym przypadku możemy skorzystać z narzędzi takich jak Senuto, Semstorm oraz Ahrefs. W przypadku Senuto najbardziej będzie nas interesować analiza widoczności, która informuje o frazach, sezonowości witryny oraz szacunkowej liczbie użytkowników w skali miesiąca. Semstorm skupia się przede wszystkim na słowa kluczowych i ich ujęciu w kontekście organicznych wyników wyszukiwania. Ahrefs z kolei służy przede wszystkim do analizy profilu linkowego. Znajdziemy tam dane na temat podstron generujących największy ruch, urządzeń mobilnych czy prognoz dla strony.
Mając już trochę wiedzy na temat danych i analizy, możemy przystąpić do optymalizacji. Na co zwrócić więc szczególną uwagę?
Z pewnością słyszałeś to już tysiąc razy, ale tak – słowa kluczowe to fundament optymalizacji i pozycjonowania. Im lepsze dopasowanie treści pod kątem intencji użytkowników, tym wyższa pozycja w SERP. A co za tym idzie, od razu jesteś bardziej klikalny i dostępny. Zadbaj więc o stworzenie szerokiej bazy fraz kluczowych w zależności od potrzeb wybranej grupy docelowej. Staraj się myśleć jak swój odbiorca.
Co jako pierwsze widzą internauci, patrząc na listę wyników wyszukiwania? Tytuł. To on jest pierwszym bezpośrednim kontaktem z użytkownikiem, pozwalającym zachęcić go do wejścia na stronę. Zadbaj więc o to, aby był zrozumiały, ciekawy i prosty. W miarę możliwości wykorzystaj w jego obrębie słowa kluczowe dla lepszego pozycjonowania. Następnym elementem, na który należy zwrócić uwagę, są nagłówki. Użytkownicy, zanim zaczną zabierać się do czytania, będą przeglądać oraz scrollować stronę.
Długoterminową strategią jest pozycjonowanie za pomocą wartościowych treści. W końcu są one tym, czego szukają internauci. Jeśli będziesz tworzyć ciekawe materiały, ruch na stronie będzie rosnąć samoistnie. Pamiętaj jednak, kto jest Twoim odbiorcą, dostosuj swoje treści i język do jego profilu. Nie dogodzisz wszystkim, dlatego warto zawęzić swoje działania do zainteresowań, potrzeb oraz problemów odbiorców. Nie zapomnij również, że jednym z elementów treści są multimedia. Obrazy i wideo potrafią skutecznie przykuć uwagę i zatrzymać użytkownika na dłużej, a tym samym zwiększyć czas trwania sesji, poprawić konwersję, zmniejszyć współczynnik odrzuceń.
Mówiąc o contencie, warto wykorzystać potencjał tak zwanych „wiecznie zielonych treści”, czyli materiałów, których nie dotyka problem dezaktualizacji. Nieważne, w jakim momencie użytkownik z nich skorzysta – w chwili publikacji czy za rok. Są to wszelkiego rodzaju poradniki, instrukcje, storytelling, przepisy kulinarne, case study oraz definicje słownikowe. Pozwalają one utrzymywać ruch w obrębie wszystkich podstron.
Blogowanie wciąż pozostaje ważnym elementem optymalizacji. Tworząc wpisy gościnne, masz szansę pozyskać nowych odbiorców oraz stworzyć społeczność wzajemnej komunikacji. Dodatkowo jest to jedna z metod pozyskiwania wartościowych linków przychodzących, dzięki którym możesz nakierowywać ruch na stronie w interesujące Cię miejsca.
Poza blogami warto skorzystać również z platform społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, Twitter czy TikTok. Posiadają one miliony użytkowników, którzy każdego dnia przeglądają posty, wpisy i relacje. Konto w social mediach pozwala na pozyskiwanie backlinków, umożliwia bieżącą komunikację z odbiorcami i zbudowanie ich zaufania w sieci. Jest to dodatkowy komunikator, który zachęca do skorzystania z oficjalnej witryny.
Inteligentni asystenci stają się coraz bardziej popularni, coraz więcej osób korzysta z Google Home, Alexy czy Siri. Pozwala to bowiem zaoszczędzić czas, a także wpływa na rozwój bardziej naturalnego języka w sieci. Jest to przydatne w kontekście współpracy z Algorytmem Koliber, który analizuje złożony system inteligentnego wyszukiwania i dopasowywania treści do intencji użytkowników. Przypomnij sobie, ile razy miałeś zajęte ręce, a potrzebowałeś nagle coś sprawdzić?
Oczywiście możliwości jest znacznie więcej, ważne jest jednak, abyś wybrał to, co jest odpowiednie dla Twojej strony. Każda witryna jest inna, dlatego zastanów się, które z metod sprawdzą się w Twoim przypadku. Ważne jest jednak podążanie za potrzebami użytkowników. Znając ich zainteresowania, masz szansę tworzyć regularny content. Postaw na SXO i ciesz się rosnącym ruchem.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.