Google Ads umożliwia dotarcie z reklamą do ogromnej ilości odbiorców, w tym do użytkowników wyszukiwarki Google. Zanim jednak Twoje kreacje będą tam prezentowane, najpierw musisz odpowiednio skonfigurować kampanię, aby rzeczywiście reklamy wyświetlały się osobom poszukującym tego, co oferujesz. Ważnym elementem jest wybór odpowiedniego dopasowania słów kluczowych. Jakie są dostępne i dlaczego jest to tak istotne?
Aby użytkownikowi wyszukiwarki Google wyświetliła się dana reklama, musi on wyszukać słowo kluczowe, które zostało zdefiniowane w kampanii. Ustaliłeś, wysłanie jakich zapytań ma powodować, że chcesz, aby pojawiła się Twoja reklama. To jednak nie wszystko – musisz również ustawić odpowiednio wysoką stawkę za kliknięcie, aby pokonać pod tym względem konkurencję, chociaż nie tylko to ma znaczenie.
Dodając słowa kluczowe, możesz również wybrać typ dopasowania. Określasz więc, w jakim stopniu dane słowo kluczowe musi odpowiadać wyszukiwanym przez użytkownika hasłom. Dzięki korzystaniu z tego rozwiązania minimalizujesz ryzyko wyświetlenia się internaucie reklamy, która nie odpowiada temu, czego szuka.
Załóżmy, że oferujesz drogie telefony. Nie chcesz, aby reklama wyświetlała się odbiorcom, którzy szukają tanich smartfonów, gdyż taki internauta prawdopodobnie kliknie reklamę, a następnie zamknie stronę, bo nie znalazł tego, czego szukał. Poprzez typy dopasowań Google Ads jesteś w stanie zminimalizować ryzyko wyświetleń reklamy na zapytania, za pomocą których i tak nie dotrzesz do docelowych odbiorców.
Kiedy tworzysz kampanię Google Ads, pod polem dodawania słów kluczowych znajdziesz informację o typach dopasowań. Zwróć na to uwagę, bo to bardzo ważna kwestia dla skuteczności Twoich działań. Domyślnie, jeśli po prostu dodasz słowo kluczowe bez żadnych dodatkowych znaków, to będzie to dopasowanie przybliżone, a są jeszcze dwa inne rodzaje.
Ten rodzaj dopasowania umożliwia Ci dotarcie do największego grona odbiorców. Skorzystanie z niego polega na dodaniu danego słowa kluczowego bez dodatkowych znaków. Ma ono wady i zalety. Do największych minusów tego rodzaju dopasowania należy duże ryzyko, że reklama wyświetli się na frazy niezwiązane z Twoją ofertą. Załóżmy, że prowadzisz skup samochodów w Częstochowie. Reklama pokaże się jednak na zapytanie „skup katalizatorów Częstochowa”. Trudno oczekiwać, że taki internauta stanie się Twoim klientem – szuka przecież innej oferty.
W przypadku przybliżonego dopasowania reklama może wyświetlić się na frazy odmienione, synonimy, nie musi występować całe zapytanie, może być wzbogacone o dodatkowe słowa. Ryzyko, że reklama będzie się wyświetlać nieodpowiednim odbiorcom, jest duże. Korzystając z tego dopasowania, powinieneś obowiązkowo systematycznie przeglądać, jakie słowa kluczowe spowodowały przekierowania na stronę. Następnie wykluczaj te frazy, które nie są związane z Twoją ofertą. W przeciwnym wypadku będziesz nieoptymalnie wykorzystywać budżet.
Załóżmy, że dodałeś do swojej kampanii takie słowo kluczowe, jak „dieta niskowęglowodanowa”. W przypadku dopasowania przybliżonego reklamy mogą wyświetlić się na takie zapytania, jak:
Jak zatem widzisz, są to zapytania powiązane ze słowem kluczowym dodanym w kampanii, ale niekoniecznie chcesz, aby na nie wszystkie wyświetlała się Twoja reklama. Kwestia, co oferujesz odbiorcom. Jeśli nie zajmujesz się sprzedażą książek o takiej tematyce, to nie ma sensu, aby reklamy wyświetlały się na zapytania związane z tym produktem. Z tego względu tak ważne jest analizowanie zapytań, które spowodowały wyszukiwanie i rozwijanie listy wykluczających słów kluczowych, aby optymalizować skuteczność działań.
W Google Ads dopasowanie do wyrażenia umożliwia docieranie do mniejszej liczby internautów. Jeśli chcesz, aby dane słowo było uwzględnione jako dopasowane do wyrażenia, dodaj je w cudzysłowie. Wówczas reklamy będą wyświetlać się na zapytania o takim samym lub podobnym znaczeniu do wybranego słowa kluczowego.
Jeśli frazą dodaną w dopasowaniu do wyrażenia jest obuwie tenisowe, to reklamy mogą wyświetlać się na następujące zapytania:
Natomiast reklama nie wyświetli się na takie zapytania, jak:
W tym przypadku jest mniejsze ryzyko, że reklama będzie wyświetlać się internautom, którzy nie szukają tego, co oferujesz. Dopasowanie do wyrażenia w Google Ads umożliwia natomiast dotarcie do większego grona internautów niż dopasowanie ścisłe.
Trzeci typ dopasowania daje Ci możliwość optymalnej kontroli tego, na jakie zapytania wyświetlają się Twoje reklamy. W tym przypadku frazę dodaje się w kwadratowych nawiasach. Kiedyś skorzystanie z tego rodzaju dopasowania powodowało, że Twoja reklama wyświetlała się wyłącznie na takie zapytanie, jakie znajdowało się w tych nawiasach. Obecnie działa to inaczej – reklama może pokazać się również w przypadku słów kluczowych mających takie samo znaczenie. Załóżmy, że fraza dodana w dopasowaniu ścisłym to „usługi koszenia trawnika”. W takim przypadku reklama wyświetli się internaucie, jeśli wyszuka on takie frazy, jak:
Zapytanie może zawierać błędy ortograficzne, literówki, skróty, słowa w liczbie pojedynczej i mnogiej. Największą zaletą tej formy dopasowania jest minimalne ryzyko wyświetlenia reklamy na zapytania niezwiązane z Twoją ofertą. Nie musisz poświęcać wiele czasu na analizowanie fraz, które przyniosły kliknięcia. To bardzo dobry wybór w przypadku kampanii, w których masz do dyspozycji niewielki budżet. Z drugiej strony w takim przypadku możesz mieć problem z ustaleniem wszystkich zapytań, które skutecznie konwertują, tym bardziej że w przypadku zapytań z długiego ogona takich fraz mogą być tysiące.
Korzystanie z możliwości dopasowań słów kluczowych jest wręcz niezbędne, aby optymalnie wykorzystywać budżet reklamowy. Rodzaje dopasowań Google Ads warto testować chociażby po to, aby odnaleźć konwertujące zapytania. Jeśli dodajesz słowa w dopasowaniu przybliżonym, koniecznie systematycznie monitoruj, jakie frazy powodują przekierowania. Pamiętaj o dodawaniu wykluczających słów kluczowych, aby w przyszłości fraz niezwiązanych z Twoją działalnością było jak najmniej. Wybór odpowiedniego dopasowania Google Ads jest kluczowy – testuj te rozwiązania, aby docelowo zoptymalizować kampanię.
Jeśli chciałbyś otrzymać więcej informacji w danym temacie, wystarczy skontaktować się z grupa-icea.pl poprzez formularz kontaktowy lub czat.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.