Branża odzieżowa to jeden z najdynamiczniej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki. Stały przyrost liczby firm specjalizujących się w tej dziedzinie znacznie podniósł konkurencyjność rynku odzieżowego w ostatnich latach. Realizacja skutecznej strategii marketingowej stała się więc niezbędnym elementem taktyki każdego współczesnego przedsiębiorstwa. Jak jednak wyróżnić się na tak przepełnionym rynku? Najlepszym sposobem okazuje się pozycjonowanie stron internetowych. Jak wygląda to w branży odzieżowej?
Trudno wskazać osobę, która nigdy nie dokonała zakupów online. Konsumenci wybierają to rozwiązanie z wielu powodów. W głównej mierze dlatego, że zakupy w sieci są niezwykle wygodne i szybkie, co dla bardzo zapracowanych Polaków jest niemałym ułatwieniem.
Na popularność tej formy wpływa także wprowadzony kilka lat temu zakaz handlu w niedzielę. Wiele osób odwiedzało bowiem sklepy i galerie handlowe głównie tego dnia. Było to jednym z nadrzędnych powodów, dla których wielu przedsiębiorców zdecydowało się na rozpoczęcie działalności e-commerce. Obecnie w Polsce działa ponad 50 tysięcy sklepów internetowych, a liczba ta rośnie z roku na rok.
Z badań wynika, że polscy klienci najchętniej kupują w Internecie właśnie odzież. Zalando, Answear, Zara, a nawet Allegro to przykłady najpopularniejszych sklepów online, gdzie znajdziesz wymarzone spodnie, koszulkę czy płaszcz.
Aktualnie trudno wyobrazić sobie rzeczywistość, w której takie sklepy, jak H&M, Zara, Reserved czy Mohito, działają wyłącznie stacjonarnie. Warunkuje to nie tylko rozwój firm odzieżowych w branży e-commerce, ale też stale rosnący popyt na tego typu produkty.
O ile dla konsumentów taka sytuacja jest niezwykle korzystna, o tyle dla właścicieli firm stała się nie lada wyzwaniem, któremu podołać można wyłącznie za sprawą skutecznych działań marketingowych. Nic więc dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorców stawia na pozycjonowanie branży odzieżowej. Co warto wiedzieć o tym procesie?
Pozycjonowanie branży odzieżowej to proces, którego nadrzędnym celem jest zwiększenie widoczności sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania Google. Opiera się on na wykorzystaniu różnorodnych technik optymalizacyjnych i narzędzi marketingowych, dzięki którym wzrasta funkcjonalność serwisu, a jego użytkownicy są bardziej skłonni do konwersji.
Pozycjonowanie obejmuje działania realizowane zarówno wewnątrz witryny, jak i poza jej obszarem. Proces można podzielić na następujące aspekty: on-page SEO, off-page SEO oraz optymalizację techniczną. Ważne, aby stosować techniki z tych obszarów jednocześnie, gdyż tylko wtedy pozyskasz klientów, zatrzymasz ich na stronie i zachęcisz do zakupu.
Marketing internetowy jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi służących do zwiększania sprzedaży i pozyskiwania nowych odbiorców. Pozycjonowanie wykorzystywane jest więc nie tylko w przypadku promocji sklepów internetowych, ale też firm trudniących się sprzedażą stacjonarną. Niezależnie od biznesu, jaki prowadzisz, pozycjonowanie może być więc kluczem do sukcesu Twojej marki.
Oczywiście, że nie. Niemniej jednak sklepy, które nisko pozycjonują się w wyszukiwarce Google, zwykle generują znacznie mniejsze przychody niż firmy z dobrą widocznością w wynikach wyszukiwania. Jeśli więc chcesz zwiększyć sprzedaż i zdobyć nowych klientów, pozycjonowanie branży odzieżowej jest bez wątpienia jednym z najlepszych sposobów.
Skuteczność tego procesu wynika w głównej mierze ze specyfiki marketingu internetowego. Zaletą promocji cyfrowej jest fakt, iż efektywność podejmowanych działań można na bieżąco śledzić, monitorując wybrane parametry w czasie rzeczywistym. Co więcej, kampanie reklamowe mogą być dowolnie modyfikowane, co pozwala szybko wyeliminować wszelkie błędy i wdrożyć skuteczniejsze rozwiązania.
Wiele korzyści pozycjonowania stron wynika też bezpośrednio z tytułu dobrej widoczności marki w wynikach wyszukiwania Google. Oto najważniejsze z nich:
Pozycjonowanie jest podstawą strategii marketingowych większości współczesnych przedsiębiorstw. Wielu właścicieli sklepów rezygnuje ponadto z tradycyjnych środków reklamy, stawiając wyłącznie na marketing cyfrowy. Trzeba jednak zaznaczyć, że pozycjonowanie branży odzieżowej będzie skuteczne tylko wtedy, gdy wdrożysz odpowiednie techniki oraz wykorzystasz sprawdzone narzędzia. Od czego więc zacząć, aby uniknąć problemów i zyskać zaufanie docelowych odbiorców?
Pozycjonowanie, tak jak każdy inny proces z zakresu marketingu internetowego, powinno być poprzedzone przeprowadzeniem szczegółowych badań rynku docelowego. Tylko wtedy zidentyfikujesz bowiem skuteczne praktyki, unikniesz błędów i skierujesz przekaz do osób, które są nim faktycznie zainteresowane. Oczywiście można stwierdzić, że zakupy odzieżowe dotyczą każdego z nas, więc personalizacja treści nie ma większego sensu. Nic bardziej mylnego. Inne narzędzia wykorzystasz bowiem w przypadku promocji ubrań dziecięcych, a inne w sytuacji, kiedy sprzedajesz suknie ślubne. Ważne jest bowiem oddziaływanie na emocje konsumenta, które są głównym determinantem jego decyzji.
Pierwszym krokiem, dzięki któremu pozycjonowanie branży odzieżowej przyniesie oczekiwane rezultaty, powinno być więc określenie grupy docelowej. W tym celu przyjrzyj się potencjalnym klientom swojej firmy, zwracając uwagę na takie aspekty, jak: ich potrzeby, oczekiwania, zainteresowania, problemy czy preferencje. Pamiętaj też o analizie cech demograficznych, na które składają się między innymi wiek i płeć.
Po zidentyfikowaniu potrzeb docelowych odbiorców przyjrzyj się działaniom konkurencji. Celem takiej analizy nie powinno być oczywiście kopiowanie strategii branżowych rywali, a jedynie identyfikacja zarówno skutecznych, jak i tych mniej rentownych metod. Dzięki temu będziesz mógł zainwestować w wyłącznie efektywne techniki, czym znacznie ograniczysz wydatki na marketing.
Pamiętaj, że pozycjonowanie branży odzieżowej w przypadku każdej firmy powinno wyglądać nieco inaczej. Nie ma uniwersalnego zestawu działań, który zapewni sukces wszystkim działającym w tym obszarze przedsiębiorstwom. Z czego to wynika? Na strukturę procesu pozycjonowania wpływają między innymi konkurencyjność rynku, charakterystyka sprzedawanych produktów, oczekiwania konsumentów oraz panujące w danym czasie trendy. Każda strategia powinna być więc dostosowana do indywidualnych potrzeb danej firmy. Niemniej jednak można wyszczególnić kilka metod, które powinny należeć do taktyki przyjętej przez wszystkie marki odzieżowe działające online. Oto najważniejsze z nich.
Udana promocja cyfrowa to przede wszystkim skuteczny content marketing. Aby zdobyć zaufanie docelowych odbiorców i zwiększyć ruch na stronie, skup się na tworzeniu wartościowych treści. Pamiętaj wówczas, że content to nie tylko opisy produktów, ale też treści promocyjne. Wykorzystaj więc popularne słowa kluczowe, a pozycjonowanie branży odzieżowej z pewnością przyniesie oczekiwane rezultaty. Możesz je zidentyfikować za pomocą takich narzędzi, jak Google Search Console, Keyword Tool, Senuto czy Ahrefs.
Senuto
Najlepiej w wyszukiwarce Google pozycjonują się strony internetowe, które są kompleksowo zoptymalizowane pod kątem użyteczności. Pamiętaj, że w obecnym systemie coraz ważniejszą rolę zaczynają odgrywać doświadczenia odbiorców, a nie algorytmy wyszukiwarek. Upewnij się więc, że takie aspekty, jak: metadane, nawigacja w witrynie, przekierowania, zdjęcia czy linki wewnętrzne, maksymalnie ułatwiają użytkownikom korzystanie z serwisu.
Linki zwrotne odgrywają kluczową rolę w pozycjonowaniu sklepów internetowych. Dzięki nim ruch w witrynie dynamicznie wzrasta, a marka osiąga lepszą widoczność w Google. Twoim priorytetem powinno być więc zbudowanie profilu wartościowych łączy z witryn o wysokim autorytecie w branży. Możesz je pozyskać za pomocą takich technik, jak:
Z badań wynika, że ponad 75% zakupów online dokonywanych jest z poziomu telefonów komórkowych. Ważne jest więc, aby dostosować strukturę sklepu do ich funkcjonalności. W tym celu stwórz responsywny projekt, zadbaj o czytelność treści oraz upewnij się, że przyciski CTA działają poprawnie.
Jak już wspomnieliśmy, pozycjonować można nie tylko sklepy internetowe, ale też strony firm stacjonarnych. Dzięki temu lokalne sklepy odzieżowe mogą stale pozyskiwać nowych klientów, generując przy tym satysfakcjonujący poziom sprzedaży.
W pozycjonowaniu lokalnym najważniejsze jest ukierunkowanie działań na dany obszar geograficzny, najczęściej na miasto. Wobec tego w Twoim planie powinny znaleźć się następujące techniki.
Dzięki lokalnym słowom kluczowym możesz przedstawić swoją ofertę osobom przebywającym w najbliższej okolicy. Nie ma wówczas znaczenia, czy są to mieszkańcy, czy turyści. Każdy, kto wpisze w wyszukiwarkę słowo kluczowe, na które się pozycjonujesz, powinien łatwo znaleźć Twoją firmę. W tym celu wykorzystaj takie frazy, jak „sklep odzieżowy miasto” czy „odzież miasto„. Możesz wówczas użyć narzędzia Google Trends, dzięki któremu łatwo zidentyfikujesz popularne terminy.
Wizytówka Google to jeden z najważniejszych elementów strategii obejmującej lokalne pozycjonowanie branży odzieżowej. Dzięki niej klienci będą w stanie łatwo nawiązać kontakt z Twoją firmą lub poznać opinie na jej temat.
Współcześni odbiorcy zwracają szczególną uwagę na wiarygodność świadczonych usług. Zoptymalizowana wizytówka Google z pewnością ją podkreśli. Upewnij się więc, że znajdują się w niej takie informacje, jak: adres, numer telefonu, godziny otwarcia, zdjęcia, opis oraz opinie klientów.
Jeśli prowadzisz sprzedaż stacjonarną, obecność w Mapach Google to istny must have! Dzięki temu użytkownicy, którzy chcą skorzystać z Twoich usług, bez problemu zlokalizują Twój sklep i szybko do niego dotrą. Pamiętaj też o dodaniu wskazówek dojazdu, dzięki czemu z pewnością zyskasz uznanie potencjalnych klientów.
Pozycjonowanie branży odzieżowej, jak i każdej innej, jest dość wymagające. Proces ten nie jest bowiem żadną nowością, a o widoczność w wyszukiwarce dba coraz więcej przedsiębiorców. Niezależnie od tego, czy prowadzisz mały, czy duży biznes, wypozycjonowanie się na popularne frazy kluczowe może okazać się trudniejsze, niż myślisz. W tej sytuacji warto więc skorzystać z pomocy ekspertów, aby pierwsze efekty SEO pojawiły się nieco szybciej.
Samodzielne pozycjonowanie jest oczywiście jak najbardziej wskazane. Pamiętaj jednak, że w ten sposób trudno będzie uzyskać efekty, jakie gwarantują specjaliści. Postaw więc na doświadczenie, wiedzę, umiejętności i kompleksowość działań. Agencja SEO przeprowadzi dokładne badania, opracuje szczegółowy plan działania oraz zapewni bieżącą analizę efektywności realizowanej strategii.
Odpowiadając zatem na pytanie postawione w nagłówku, współpraca z agencją SEO nie jest konieczna. Niemniej jednak dzięki wsparciu ekspertów możesz osiągnąć znacznie więcej, niż działając w pojedynkę. Jeśli więc zdecydowałeś się na pozycjonowanie branży odzieżowej, skonsultuj się ze specjalistami, a z pewnością osiągniesz sukces!
Pozycjonowanie branży odzieżowej to jeden z najlepszych sposobów na promowanie sklepów zajmujących się sprzedażą ubrań. Do najważniejszych zalet tego procesu zaliczamy: wzrost świadomości marki, lepsze wyniki sprzedażowe, większe zaufanie do świadczonych usług oraz stały napływ nowych klientów.
Każda strategia powinna opierać się na wynikach dokładnych badań rynku docelowego. Aby więc pozycjonowanie branży odzieżowej przyniosło oczekiwany efekt, zidentyfikuj potrzeby potencjalnych klientów oraz przeanalizuj działania konkurencji. Dzięki temu unikniesz błędów, a SEO przyniesie lepsze wyniki.
Pozycjonowanie lokalne w branży odzieżowej, mimo że nie jest mniej czasochłonne niż ogólnokrajowe SEO, wciąż wymaga niemałego zaangażowania. Na pierwsze rezultaty trzeba zwykle czekać od kilku do nawet kilkunastu miesięcy, a czas ten warunkują takie czynniki, jak: konkurencyjność rynku, bieżąca pozycja w Google, aktualny stan witryny czy trudność słów kluczowych.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.