Domenico Loia/pexels.com
Wdrażając działania SEO, można postawić na różne rodzaje słów kluczowych – między innymi tzw. frazy długiego ogona. To istotny aspekt optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek. Czym są frazy long tail i dlaczego warto je wdrożyć w treściach na witrynie?
Każdego dnia wyszukiwarki takie jak Google otrzymują miliardy zapytań od użytkowników – spora część z nich to pojedyncze słowa lub krótkie zwroty, z kolei niektóre składają się nawet z pełnych zdań. Pierwszą grupę określa się czasami jako frazy „fat head”: hasła zawierające 1–2 wyrazy stanowią większość haseł wpisywanych w wyszukiwarkę. Są one jednocześnie najczęściej wykorzystywane przez strony internetowe, co prowadzi do sporej konkurencji o ruch generowany przez takie frazy – osiągnięcie sukcesu w SEO będzie bardzo ciężkie przy strategii opartej tylko na krótkich hasłach. Jeśli jednak uda nam się skutecznie wdrożyć takie podejście, możemy liczyć na bardzo duży ruch z niewielkiej liczby fraz.
Nieco dłuższe zapytania, obejmujące zazwyczaj trzy słowa, określa się jako „chunky middle” (krępy środek). Odpowiadają one za najmniejszą część ruchu (około 12% w porównaniu z 18% generowanym przez najkrótsze frazy), jednak wciąż powinny być elementem strategii pozycjonowania. Szczególną uwagę warto jednak zwrócić na frazy „long tail”, czyli tzw. długi ogon – pod tym pojęciem kryją się wszystkie hasła złożone z więcej niż trzech słów. Mimo że pojedyncza fraza tego typu zapewnia stosunkowo niewielką liczbę wyświetleń, takich zapytań jest bardzo dużo – nawet 70% łącznego ruchu w wyszukiwarkach. Dlatego właśnie warto pozycjonować witrynę właśnie z frazami longtailowymi, które wymagają nieco innego podejścia.
Używanie tego typu fraz może wymagać lekkiego przemodelowania swojej strategii SEO. Długi ogon to najczęściej bardzo precyzyjne zapytania, które dotyczą konkretnych cech wyszukiwanych produktów czy usług. Użytkownicy mogą wyszukać na przykład hasło „komputer gamingowy” – to bardzo ogólne zapytanie, co sprawia, że konkurencyjność w wynikach będzie dosyć wysoka. Jeśli jednak chodzi o hasła takie jak „komputer gamingowy z SSD i kartą RTX do 5 000 zł”, mamy do czynienia z typową frazą długiego ogona: bardzo sprecyzowaną, złożoną z długiego wyrażenia. Konkurencyjność w wynikach wyszukiwania będzie tu już znacznie mniejsza i właśnie na tym polega pozycjonowanie na długi ogon – przez konkretne frazy trafiamy do klientów, którzy chcą znaleźć dokładnie to, co mamy im do zaoferowania.
Źródło: Mimi Thian/unsplash.com
Według statystyk aż 15% zapytań kierowanych codziennie do Google pojawia się w tej wyszukiwarce po raz pierwszy. Pozycjonowanie na długi ogon stara się wykorzystać ten fakt. Kluczem jest, aby dobrać frazy long tail, przy których istnieje największe prawdopodobieństwo, że potencjalny klient wpisze je w okienku wyszukiwania. Jest to trudne, ale opłacalne zadanie – ze względu na mniejszą konkurencję o wyniki łatwiej będzie nam trafić do odbiorcy o konkretnych oczekiwaniach. To szczególnie przydatne dla niewielkich firm, jednak na tym fakcie skorzystają również większe biznesu. Jeśli przykładowo prowadzimy niewielki internetowy sklep meblowy, raczej nie ma co się łudzić, że klient trafi na naszą stronę po wpisaniu frazy „tani fotel”. Jeśli jednak będziemy celować w internautów szukających haseł takich jak „tani zielony fotel do salonu z podnóżkiem”, znalezienie naszego sklepu, który posiada taki model w ofercie i jest pozycjonowany na podaną frazę, staje się o wiele bardziej prawdopodobne.
Kolejny aspekt to rodzaj klienta, jakiego pozyskamy, jeśli zainwestujemy więcej środków w pozycjonowanie na długi ogon. Użytkownicy szukający fraz takich jak „tani fotel” zapewne dopiero rozglądają się po rynku w poszukiwaniu odpowiedniego modelu – być może planują zakup w dalszej przyszłości albo w ogóle nie są jeszcze zdecydowani w tej kwestii. Druga grupa ma z kolei w głowie konkretny produkt, który może być kupiony nawet od razu – jeśli oczywiście odbiorcy będą w stanie go sprawnie wyszukać. Stawianie w strategii SEO na frazy długiego ogona być może nie wygeneruje dużego ruchu na samym początku, jednak możemy liczyć na realną wartość ze zwiększonej liczby wizyt: przy każdej z nich szansa na skorzystanie z oferty jest o wiele większa niż w przypadku odwiedzin po kliknięciu wyników dla krótkich haseł.
Niezależnie od tego, w jakiej branży działamy, zawsze warto wykorzystać tak zwany długi ogon. SEO oparte na tego typu frazach jest uniwersalnym sposobem zwiększenia ruchu na stronie w długoterminowej perspektywie. Ograniczeniem może być tutaj jedynie oferta i znajomość potencjalnych fraz, które doprowadzą klientów na witrynę. Aby lepiej rozplanować słowa kluczowe, można między innymi skorzystać ze specjalistycznych narzędzi lub nawiązać współpracę z profesjonalną agencją SEO. Warto także na bieżąco sprawdzać potrzeby klientów m.in. poprzez fora czy grupy tematyczne w mediach społecznościowych, by dowiedzieć się, jakie sprzęty będą spełniać wymagania odbiorców.
Na koniec warto jeszcze wymienić trzy główne rodzaje, jakimi można określić frazy long tail. Ich znajomość z pewnością okaże się przydatna przy planowaniu strategii SEO. Długi ogon może wystąpić w następujących rodzajach słów kluczowych:
Warto równoważyć występowanie różnych typów fraz w zależności od naszych możliwości oraz oferty, a także rodzaju treści. Teksty blogowe warto opatrywać frazami zarówno produktowymi, jak i informacyjnymi; w opisach produktów i kategorii powinny znaleźć się głównie hasła dotyczące konkretnych towarów. Jeżeli poszukujemy klientów lokalnie, warto skupić się na frazach podkreślających położenie naszej firmy.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: camashe.com, frilif.com
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.