Pozycjonowanie Hiszpania

Bezpłatny audyt

    NEED real SEO?
    Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

    Hiszpański jest jednym z trzech najczęściej używanych języków na świecie – każdego dnia w Google wpisywane są miliony hasłem właśnie w tym języku. Nic więc dziwnego, że wielu przedsiębiorców, prowadzących biznes w internecie, chce kierować swoją ofertę do hiszpańskojęzycznych użytkowników sieci. To szerokie grono potencjalnych klientów. Wielu przedsiębiorców rozpoczyna swoje międzynarodowe działania od pozycjonowania w Hiszpanii.

    Optymalizacja strony internetowej pod kątem Google.es to znakomite rozwiązanie dla firm, które chcą skutecznie docierać ze swoją ofertą do tysięcy odbiorców w kraju Półwyspu Iberyjskiego. Proces ten jednak w kilku aspektach różni się od SEO na rodzimym rynku – sama znajomość języka nie wystarczy. Aby odnieść prawdziwy sukces, trzeba już na samym początku dopasować strategię działania do tego, jak powinno być realizowane zagraniczne pozycjonowanie stron.

    Hiszpania to kraj, który na początku 2020 r. liczył 42,40 mln internautów. To oznacza, że ok. 90% ludności tego państwa jest obecna w sieci. Liczba ta nieustannie się zwiększa – Hiszpanie coraz chętniej dokonują zakupów online i korzystają z różnego rodzaju cyfrowych usług. Wśród najczęstszych aktywności internautów z Półwyspu Iberyjskiego wymienia się:

    Warto podkreślić, że Hiszpania jest w czołówce państw pod względem wydatków na zakupy w sieci w przeliczeniu na jednego konsumenta, co ma niebagatelne znaczenie w kontekście pozycjonowania sklepów internetowych. Jeśli ktoś planuje sprzedaż w tym kraju, nie musi obawiać się, że napotka niechęć np. do dokonywania płatności online.

    Trzeba pamiętać, że kompleksowe pozycjonowanie stron na Hiszpanię powinno koncentrować się nie tylko na standardowych aspektach optymalizacji, ale także różnicach kulturowych, niuansach językowych, sile konkurencji oraz zabiegach marketingowych, stosowanych w poszczególnych branżach. Znajomość tych różnic pozwala uniknąć wielu błędów i skuteczniej realizować strategię SEO. Analiza konkurencji z kolei umożliwia oszacowanie czasu, energii, a także środków, które trzeba będzie przeznaczyć na pozycjonowanie. Hiszpania na szczęście jest krajem, w którym SEO nie rozwija się od tak dawna, jak np. w USA czy Wielkiej Brytanii, więc w wielu branżach łatwiej zdobyć wyższe pozycje w wyszukiwarce na określone słowa kluczowe.

    Pozycjonowanie w Google.es – co warto wiedzieć?

    Pozycjonowanie w Google.es – co warto wiedzieć?

    Pozycjonowanie stron w Hiszpanii będzie koncentrować się na uzyskaniu jak najwyższego miejsca w rankingu zagranicznej wyszukiwarki, więc należy zastanowić się, które z tych narzędzi jest na Półwyspie Iberyjskim najpopularniejsze. Sytuacja w tym przypadku niewiele różni się od naszego kraju. Google to zdecydowanie najchętniej wybierana wyszukiwarka przez mieszkańców Hiszpanii. Zajmuje aż 97% rynku. Na drugim miejscu jest Bing z 2% udziałem w rynku, a na trzecim miejscu – Yahoo z zaledwie 1%. Dlatego też planując działania, związane z pozycjonowaniem w Hiszpanii, warto skupić całą swoją uwagę właśnie na Google. Amerykańska wyszukiwarka w kraju kojarzonym z corridą, Gaudim i malarstwem Picassa ma domenę zakończoną na: .es.

    Rozwiń

    Warto również wspomnieć o tym, z jakich urządzeń korzystają najczęściej użytkownicy Google.es. W Hiszpanii komputery i telefony komórkowe są niemal równe pod względem popularności. Smartfony stanowią 49% rynku, a komputery 47%. Pozostałe 4% to inne urządzenia mobilne, takie jak tablety. Pokazuje to, że jeśli planujemy pozycjonowanie strony na Hiszpanię, musimy postarać się, aby witryna była prosta w obsłudze i dobrze wyświetlała się nie tylko na komputerach, ale także wszelkiego rodzaju urządzeniach mobilnych. Trend ten, z delikatną przewaga po stronie smartfonów, dominuje dziś na całym świecie.

    Skoro w Hiszpanii również korzysta się przede wszystkim z Google, łatwo dojść do wniosku, że pozycjonowanie stron .es będzie po prostu rozszerzeniem rodzimej strategii SEO na międzynarodową publiczność. Trzeba jednak pamiętać o kilku wspomnianych już wcześniej różnicach. Celem takiego działania jest zapewnienie zagranicznym użytkownikom bezproblemowej obsługi strony z domeną .es w swoim ojczystym języku.

    Istnieją dwa różne aspekty pozycjonowania międzynarodowego, które właściciele stron internetowych muszą wziąć pod uwagę przy tworzeniu kompleksowej strategii SEO. Jeden obejmuje kwestie techniczne, które nie będą zbyt mocno odbiegać od tych, znanych z polskiego rynku. Drugi natomiast dotyczy contentu i link buildingu – tutaj różnice pomiędzy naszym krajem, a pozycjonowaniem w Hiszpanii będą już znaczne.

    Pozycjonowanie Hiszpania – czy warto?

    Pozycjonowanie Hiszpania – czy warto?

    Powoli, ale systematycznie odbudowując się po latach zawirowań gospodarczych, Hiszpania wydaje się być skazana na częstsze pojawianie się na radarze zagranicznych marketerów. Przy tak dużej i rosnącej populacji internautów kraj ten jest, co zrozumiałe, atrakcyjnym rynkiem docelowym dla wielu przedsiębiorców, rozważających ekspansję swojego biznesu. Czy to jednak oznacza, że wszystkie międzynarodowe firmy, powinny inwestować w pozycjonowanie stron na Hiszpanię? Wdrożenie strategii SEO, dedykowanej zagranicznym rynkom, nie jest łatwym zadaniem. Wiąże się z dużym nakładem czasu, sporą ilością pracy i często wysokimi kosztami. Można jednak wymienić szereg przypadków, w którym walka o najwyższe pozycje w rankingu Google.es będzie bardzo opłacalna.

    Rozwiń

    Najczęściej na SEO zagraniczne decydują się podmioty, którym zależy na dynamicznym rozwoju, dywersyfikacji biznesu oraz walce z konkurencją. Warto jednak dokładnie przeanalizować sytuację swojej firmy w odniesieniu do iberyjskiego rynku, zanim zdecydujemy się na inwestycję w pozycjonowanie. Hiszpania to kraj, w którym w wielu branżach trudno będzie rywalizować z lokalnymi przedsiębiorcami.

    Najczęściej swoje strony internetowe optymalizują pod kątem Google.es podmioty, które prowadzą działalności międzynarodową i mają swoje filie na terenie Półwyspu Iberyjskiego, ale pozycjonowanie na Hiszpanię sprawdzi się również w takich sytuacjach jak np.:

    • konieczność dotarcia z usługami do osób z Polski, pracujących tymczasowo w tym kraju (np. oferta firm transportowych, agencji pracy czy tłumaczów i radców prawnych),
    • sprzedaż online i wysyłka produktów za granicę (duże lub bardzo wyspecjalizowane sklepy, które chcą wykorzystać fakt, że w Hiszpanii liczba osób kupujących w sieci stale rośnie),
    • świadczenie usług online oraz sprzedaż produktów cyfrowych, które można nabyć bez względu na lokalizację (np. firmy zajmujące się tworzeniem kursów online).

    Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie: czy warto inwestować w pozycjonowanie stron w Hiszpanii. Wiele zależy od celów firmy, jej zasobów, konkurencji na międzynarodowym rynku i specyfiki danej branży. Jeśli jednak chcemy rozpocząć działalność biznesową na terenie tego kraju, trudno będzie przebić się do szerokiego grona potencjalnych klientów bez odpowiedniej strategii SEO.

    Czym różni się SEO w Hiszpanii od SEO w Polsce?

    Czym różni się SEO w Hiszpanii od SEO w Polsce?

    Rozszerzenie działalności na międzynarodowy rynek o innej kulturze, nawykach i języku to wyzwanie, które z powodzeniem podejmuje wielu przedsiębiorców. Internet daje dziś nieograniczone możliwości. Ekspansja biznesu za granicę pozwala dotrzeć do bardzo szerokiego grona klientów, co z kolei przekłada się na zwiększenie konkurencyjności firmy na rodzimym rynku. Jak jednak promować swoją ofertę w innym kraju? Czy te same metody, które stosuje się w Polsce, sprawdzą się również w takim kraju jak Hiszpania? Pozycjonowanie strony internetowej bazuje na podobnych zabiegach bez względu na lokalizację, ale należy wskazać także kilka różnić w działaniach SEO, skoncentrowanych na określonym państwie.

    Rozwiń

    Podstawowa zasada się nie zmienia – pozycjonowanie ma na celu pomóc wyszukiwarce zaindeksować treść danej strony i dostarczać ją właściwym osobom. Dzięki zagranicznemu SEO można stworzyć swoją witrynę tak, aby była skierowana konkretnie do osób mieszkających w Hiszpanii lub dowolnym innym kraju. Warto jednak odpowiednio się do tego przygotować.

    Pozycjonowanie na Hiszpanię musi uwzględniać nie tylko wiele kwestii związanych z zachowaniem i przyzwyczajeniami użytkowników internetu, ale także aspekty wynikające z kultury, stylu życia, różnic językowych czy nawyków zakupowych. Dokładne poznanie swojej grupy docelowej jest kluczowe w procesie SEO, które koncentruje się na zagranicy. Równie ważne będzie dopasowanie oferty firmy do hiszpańskiego rynku, analiza przepisów prawnych obowiązujących w tym kraju oraz przygotowanie treści z uwzględnieniem wszelkich językowych niuansów.

    Nie można zapominać o wyborze wyszukiwarki, na której skupi się pozycjonowanie. Hiszpania to – tak jak już wcześniej wspominaliśmy – przede wszystkim Google.es. Same czynniki rankingowe, wpływające na pozycję danej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania, są zwykle bardzo podobne. Różnice będą skupiać się wokół:

    • tworzenia treści z obcojęzycznymi słowami kluczowymi,
    • ustawiania odpowiedniej lokalizacji geograficznej w Google Search Console,
    • określenia deklaracji językowej za pomocą tagów hreflang,
    • zagranicznego link buildingu.

    Pozycjonowanie Hiszpania – domena krajowa, subdomena czy katalog?

    Planowanie strategii SEO na inny kraj wymaga już na samym początku podjęcia jednej bardzo ważnej decyzji, związanej z domeną strony. Od tego wyboru w dużej mierze będzie zależeć efektywność pozycjonowania. Dostępne są trzy rozwiązania:

    • pozycjonowanie na krajową domenę najwyższego poziomu (ang. ccTLD), np.: nazwafirmy.es,
    • pozycjonowanie w subdomenie, np.: es.nazwafirmy.pl,
    • pozycjonowanie w podkatalogu, np.: nazwafirmy.pl/es.

    Wszystkie wymienione rozwiązania mają swoje wady oraz zalety, zwykle dotyczące kosztów, wygody i skuteczności działań SEO. Przyjrzyjmy się krótko każdemu z nich.

    Hiszpania a pozycjonowanie stron .es

    SEO na krajową domenę najwyższego poziomu to najlepsze rozwiązanie dla dużych firm ze sporą ilością różnego rodzaju zasobów. To maksymalnie efektywny sposób poinformowania Google’a i potencjalnych odbiorców, do jakiego kraju kierowana jest dana witryna. Użytkownik sieci, widząc domenę z końcówką .es, szybko zorientuje się, że na stronie znajdzie treści w języku hiszpańskim.

    Wybór tego rozwiązania oznacza, że należy zakupić nową domenę, a następnie zbudować od podstaw jej autorytet. Tutaj wielu przedsiębiorców napotyka pierwsze trudności – nazwa firmy, którą posługują się od wielu lat na rodzimym rynku może okazać się zajęta w takim kraju jak Hiszpania. Pozycjonowanie strony będzie wtedy wymagało znalezienia alternatywnego lub nieco zmodyfikowanego adresu. Do wad SEO na krajową domenę najwyższego poziomu trzeba więc zaliczyć ograniczenia związane z dostępnością wolnych nazw domen. Niektóre kraje mają również rygorystyczne ograniczenia, związane z adresami TLD, ale Hiszpanii ten problem nie dotyczy.

    Minusem będzie także konieczność optymalizacji witryny od absolutnych podstaw, co pociąga za sobą duże koszty i wymaga cierpliwości. Dlatego też zanim wybierzemy domenę ccTLD, zawsze najpierw należy dokładnie zbadać, czy warto inwestować na danym rynku. Pozycjonowanie w Hiszpanii utworzonego od nowa sklepu internetowego lub innej witryny warto rozpoczynać tylko wtedy, gdy po analizach stwierdzimy, że w tym kraju są wystarczające możliwości rozwoju dla naszej firmy

    Do największych zalet korzystania z domen zakończonych na .es zaliczamy jednoznaczne kierowanie geograficzne, bezpieczeństwo (nie trzeba obawiać się, że jakiekolwiek restrykcje, nałożone przez Google na jeden adres, zniweczą działania SEO na wszystkich domenach) oraz łatwiejsze budowanie wiarygodności firmy na określonym rynku. W większości przypadków pozycjonowanie w Hiszpanii na domenę ccTLD będzie dobrym wyborem. Nie sprawdzi się jedynie w sytuacjach, w których dysponujemy np. domeną .com z wysoką pozycją w wyszukiwarce, a nasz budżet marketingowy jest ograniczony. Wtedy wybór jednej z pozostałych opcji prawdopodobnie będzie lepszą decyzją.

    Subdomena lub podkatalog w pozycjonowaniu na Hiszpanię

    Jeśli odrzucimy wariant związany z pozycjonowaniem na krajową domenę najwyższego poziomu, pozostanie nam wybór między subdomeną a podkatalogiem, czyli adresem prezentowanym w sposób: es.nazwafirmy.pl lub nazwafirmy.pl/es.

    Przede wszystkim – jeśli pozycjonowanie strony jest realizowane w sposób właściwy, nie trzeba obawiać się, że Google uzna subdomenę za duplikat głównej witryny, ale już użytkownicy z Hiszpanii mogą nie rozpoznać, że dany adres kierowany jest właśnie do nich. Ryzykiem w tym przypadku będzie również ewentualna kara od wyszukiwarki. Restrykcję nałożone przez algorytm na główną domenę mogą objąć także subdomeny. Pozycjonowanie stron es.nazwafirmy.pl ma jednak swoje plusy. Do najważniejszych zalet zaliczamy nieco niższy koszt wszystkich działań SEO, możliwość stosowania kierowania geograficznego w Google Search Console oraz wykorzystania różnej lokalizacji serwerów.

    Co z podkatalogami? To najrzadziej polecane rozwiązanie, zachowujące wszystkie dotychczasowe efekty SEO dla danej domeny. W tym przypadku nie tworzy się odrębnego adresu, ale dodaje folder z zawartością przeznaczoną na rynek hiszpański do swojej aktualnej domeny. Może to spowodować wewnętrzną kanibalizację treści, jeśli różne międzynarodowe strony docelowe są zoptymalizowane pod kątem tych samych słów kluczowych.

    Pozycjonowanie stron na Hiszpanię za pomocą podkatalogów rodzi również kilka innych problemów, takich jak: trudności z określeniem przez użytkowników czy witryna jest kierowana do nich, duże prawdopodobieństwo nałożenia ewentualnych restrykcji Google na całą domenę i konieczność wykorzystywania jednej lokalizacji serwera. Algorytm wyszukiwarki ma również od czasu do czasu problemy ze złym interpretowaniem kierowania geograficznego dla poszczególnych katalogów. Do zalet tej metody możemy zaliczyć samą możliwość stosowania kierowania geograficznego w Google Search Console oraz niski koszt SEO.

    Wszystkie strategie pozycjonowania stron .es mają swoje plusy i minusy, dlatego ważne jest, aby dokładnie przeanalizować poszczególne rozwiązania. Istotny będzie budżet, który firma może zainwestować w zagraniczną ekspansję, dotychczasowa struktura strony i podejmowane działania SEO. Warto przyjrzeć się jakie strategie pozycjonowania działają u konkurentów, aby zobaczyć, które podejście będzie faworyzowane przez Google.

    Czym są tagi hreflang?

    Tagi hreflang będą kluczowe nie tylko w pozycjonowaniu stron na Hiszpanię, ale także każdy inny kraj. Dotyczą one przede wszystkim optymalizacji SEO witryn, które korzystają z subdomen lub podkatalogów. Tagi hreflang wskazują dla jakich języków i lokalizacji przeznaczone są dane strony, pomagając Google zrozumieć, która wersja witryny będzie najbardziej odpowiednia dla użytkowników. Na przykład, jeśli ktoś z Madrytu wpisał w Google hasło związane z witryną określonego produktu, tag hreflang sygnalizuje, że to hiszpańska wersja sklepu powinna pojawić się w wynikach wyszukiwania.

    Implementacja tagów hreflang w procesie pozycjonowania strony w Hiszpanii nie będzie skomplikowana. Oto przykład tagu, który poinstruuje Google, że pod podanym linkiem dostępna jest alternatywna wersja treści w języku hiszpańskim:

    < link rel=”alternate” href=”https://nazwafirmy.pl/es” hreflang=”es-es”/ >.

    Można go wdrożyć na jeden z trzech sposobów: korzystając z mapy XML, umieszczając tag w sekcji head kodu strony lub w nagłówku http.

    Korzyści z pozycjonowania na Hiszpanię

    Korzyści z pozycjonowania na Hiszpanię

    Pozycjonowanie zagraniczne to świetny sposób na rozwój biznesu. Dobrze zaplanowana i realizowana strategia SEO umożliwi dotarcie z produktami lub usługami firmy do wybranego kraju. Warto dokładniej przyjrzeć się korzyściom, które wynikają z pozycjonowania stron w Hiszpanii.

    1. Większa baza klientów i liczba konwersji

    Decydując się na zagraniczne SEO, w znacznym stopniu poprawia się widoczność witryny w wyszukiwarce, która jest najpopularniejsza w wybranym kraju. W przypadku opisywanego kraju Półwyspu Iberyjskiego jest to wspomniane już Google.es. Lepsza widoczność na określone frazy oznacza większy ruch na stronie oraz wzrost zainteresowania ofertą produktów lub usług firmy. Jeśli zostanie to optymalnie połączone z technikami sprzedażowymi, można zyskać duża liczbę konwersji.

    Rozwiń

    Zapewniana dzięki pozycjonowaniu w Hiszpanii większa baza klientów nie gromadzi jedynie osób mieszkających w tym kraju. SEO skoncentrowane na języku hiszpańskim może sprawiać, że treści danej firmy trafią również np. do odbiorców z innych hiszpańskojęzycznych państw Ameryki Łacińskiej. W ten sposób efektywnie buduje się globalne zasięgi.

    2. Przewaga nad konkurencją

    Profesjonalnie i z pomysłem realizowana strategia pozycjonowania stron .es może zapewnić firmie wyraźną przewagę nad konkurentami z branży. Jeśli konkurencyjne podmioty nie optymalizują swoich treści oraz stron pod kątem innych krajów lub języków, tracą wielu potencjalnych klientów. Środki, uzyskane dzięki sprzedaży swoich produktów za granicą, można wykorzystać na inwestycje w Polsce, skutecznie budując pozycję lidera w danej branży. Dziś, w dobie cyfryzacji i zacierania granic, zignorowanie pozycjonowania stron na Hiszpanię lub inne kraje może być błędem, który znacznie ograniczy perspektywy rozwoju danej firmy.

    3. Wizerunek globalnej marki

    Pozycjonowanie poza krajem, w którym mieści się siedziba danej firmy i docieranie do klientów z całego świata znakomicie oddziałuje na wizerunek. Dzięki takim zabiegom marka może pozycjonować się jako podmiot globalny. W ten sposób nie tylko skuteczniej przyciągnie nowych klientów, ale także szybciej przekona ich do swojej oferty. Konsumenci zdecydowanie bardziej ufają dużym firmom, zwłaszcza w kwestii zakupów online.

    4. Pozycjonowanie w Hiszpanii a odporność na kryzysy

    Firmy, które promują swoją ofertą poza granicami kraju, niezależnie od swojej wielkości, są nie tylko maksymalnie konkurencyjne, ale także zdecydowanie bardziej odporne na zmiany mikro- i makroekonomiczne w porównaniu z podmiotami, które działają wyłącznie na lokalnym rynku. Jeśli dana marka czerpie zyski z wielu źródeł, nie jest uzależniona od często dynamicznie zmieniającej się sytuacji gospodarczej w danym sektorze czy nawet całym państwie. Pozycjonowanie stron na Hiszpanię może być dla polskich firm w wielu branżach bardzo solidnym zabezpieczeniem. Zwłaszcza, że mieszkańcy Półwyspu Iberyjskiego bardzo chętnie wydają pieniądze na zakupy w internecie.

    Optymalizacja SEO strony w języku hiszpańskim

    Optymalizacja SEO strony w języku hiszpańskim

    Aby czerpać korzyści z pozycjonowania w Hiszpanii, należy zwrócić uwagę na kilka działań kluczowych dla zagranicznego SEO. Jednym z nich jest dostosowanie treści publikowanych na stronie do języka i kultury docelowego użytkownika. Witryna kierowana na obcojęzyczny kraj musi różnić się od strony w języku ojczystym, ale nie można zatrzymać się jedynie na prostym tłumaczeniu treści z polskiego na hiszpański. To często duży błąd – to, co w jednym języku jest zwykłym, popularnym wyrażeniem, w innym może być obraźliwe lub wulgarne. W tym kontekście ważne są także m.in.: związki frazeologiczne, powiedzenia czy metafory. W pozycjonowaniu stron .es język ma również duży wpływ na dobór słów kluczowych.

    Rozwiń

    Dostosowanie języka do pozycjonowania w Hiszpanii

    Pod względem zróżnicowania, regionalizmów, gwar i dialektów język hiszpański jest podobny do języka polskiego. Na Półwyspie Iberyjskim, podobnie jak w poszczególnych częściach naszego kraju, w zależności od regionu można napotkać zupełnie inne nazwy tych samych rzeczy. Wynika to z tego, że na terenie Hiszpanii używa się języka kastylijskiego, katalońskiego, galicyjskiego, oksytańskiego oraz baskijskiego. I dla przykładu – „butelka” po kastylijsku to „botella”, natomiast po katalońsku – „ampolla”.

    Pozycjonowanie strony z domeną .es musi uwzględniać wspomniane różnice. Dlatego najpierw dokładnie przeanalizujmy rynek i region, na którym będziemy koncentrować działania związane z SEO. Nigdy nie należy tłumaczyć tekstów słowo w słowo! Przyjrzyjmy się, w których częściach Hiszpanii obowiązują poszczególne języki.

    1. Kastylijski

    To oficjalny język Hiszpanii z ponad 45 milionami użytkowników rozsianych po całym obszarze tego państwa. Można go usłyszeć w całym kraju, ale szczególnie popularny jest w jego centralnej części.

    2. Kataloński

    Jest to oficjalny język północno-wschodniego regionu Katalonii i Andory. Około 4,6 miliona ludzi mówi po katalońsku. Najczęściej używa się go we wschodniej części kraju, w okolicach Barcelony oraz Walencji.

    3. Galicyjski

    Galicyjski to oficjalny język regionu Galicji, który leży w północno-zachodniej części Hiszpanii. Ma wiele wspólnego również z portugalskim. Jest językiem ojczystym dla ok. 2,6 miliona osób w autonomicznej wspólnocie Galicji.

    4. Baskijski

    Jest to oficjalny język Kraju Basków, czyli obszaru położonego na północnej granicy Hiszpanii. Jako jedyny w Hiszpanii nie ma żadnych powiązań z językami romańskimi. Szacuje się, że baskijski jest językiem ojczystym ok. 900 tys. osób.

    5. Oksytański

    Jest używany w regionie Val d’Aran w północno-wschodniej Hiszpanii i wywodzi się z dialektu gaskońskiego z Occitan. Posługuje się nim ok. 600 tys. osób.

    Przygotowując treści do pozycjonowania w Hiszpanii, warto skonsultować się z osobami, które znają językowa niuanse docelowej lokalizacji. W ten sposób można upewnić się, że teksty będą odpowiednie dla wszystkich potencjalnych klientów tam mieszkających.

    Trzeba pamiętać również, że język hiszpański z Półwyspu Iberyjskiego różni się wymową i gramatyką od tego, znanego z Ameryki Łacińskiej. Dlatego w tym przypadku ekspert np. meksykańskiego pochodzenia prawdopodobnie nie będzie dobrym konsultantem SEO. Teksty najlepiej przygotować od nowa, korzystając ze wsparcia native speakera, który włada językiem dominującym w danym regionie Hiszpanii. Pozycjonowanie będzie wtedy oparte o łatwo przyswajalne, naturalne i atrakcyjne treści dla potencjalnego klienta.

    Pozycjonowanie na domenie .es

    Pozycjonowanie na domenie .es

    Po analizie rynku, podjęciu decyzji o pozycjonowaniu w Hiszpanii na domenie krajowej, subdomenie lub katalogu oraz określeniu, w jakim języku będzie prowadzona komunikacja można rozpocząć kolejne działania związane z międzynarodowym SEO.

    Rozwiń

    Dobór słów kluczowych

    Podobnie jak każda inna treść na stronie z domeną .es, kluczowe frazy muszą być oryginalne. Pod żadnym pozorem nie należy ich tłumaczyć słowo w słowo. Może okazać się, że frazy, które są często wyszukiwane w Polsce, nie cieszą się dużym zainteresowaniem w takim kraju jak Hiszpania. Pozycjonowanie strony powinno bazować na badaniu słów kluczowych, które odpowiadają nawykom wyszukiwania potencjalnych klientów z danego kraju. Można wykorzystać do tego jedno z wielu popularnych narzędzi SEO.

    Wybór odpowiednich słów kluczowych pod żadnym pozorem nie powinien być pracą dla tłumacza, chyba że jednocześnie jest on również specjalistą w takiej dziedzinie jak pozycjonowanie. Hiszpańscy native speakerzy doskonale będą posługiwać się językiem z wybranego regionu, ale mogą nie do końca rozumieć charakter danej działalności. W poszukiwaniu fraz nie można kierować się wyłącznie przeczuciem. Warto natomiast przeprowadzić analizę konkurencji i zbadać internetowe nawyki użytkowników sieci, do których będzie kierowana określona oferta.

    W przypadku pozycjonowania strony na Hiszpanię zauważa się, że mieszkańcy tego kraju to osoby które wiedzą, czego potrzebują – w wyszukiwarkę często wpisują frazy obejmujące przynajmniej 3-4 słowa, oczekując dobrze dopasowanych, konkretnych wyników.

    Budowa sieci linków zewnętrznych i wewnętrznych

    Często pomijanym elementem pozycjonowania stron na Hiszpanię jest budowanie bazy linków. Podobnie, jak w przypadku tradycyjnego SEO, musimy stworzyć sieć wewnętrznych oraz zewnętrznych połączeń, które pokażą, że dana strona jest wiarygodna i ułatwią poruszanie się po niej robotom Google’a. To szczególnie istotne w przypadku optymalizacji strony w krajowej domenie .es.

    Linki wewnętrzne

    Tworzenie linków wewnętrznych jest stosunkowo łatwe – można je bez problemu kontrolować. Każdy napisany i opublikowany na stronie tekst powinien zawierać link do co najmniej jednego innego elementu treści, niezależnie od tego, czy chodzi o podobne produkty lub usługi, czy też informacje na określony temat w innym artykule na blogu. W przypadku pozycjonowania w Hiszpanii warto pamiętać o tym, by linkować tylko do stron, które są również przetłumaczone na język hiszpański. Ważne jest także dbanie o naturalne wplatanie hiperłączy w treść.

    Linki zewnętrzne

    Budowanie zagranicznej bazy linków zewnętrznych wymaga trochę więcej wysiłku oraz cierpliwości. W pierwszej kolejności warto określić najbardziej wartościowe strony internetowe, na których powinny być publikowane artykuły z odnośnikiem do pozycjonowanej na Hiszpanię witryny. W poszukiwaniach mogą pomóc otwarte katalogi stron internetowych, zawierające adresy firm podzielonych m.in. pod względem branży. Jednym z takich katalogów, gromadzącym podmioty z Hiszpanii jest linkadoo.es.

    Kilka dodatkowych wskazówek, ułatwiających zbieranie linków zewnętrznych:

    • Jeśli pozycjonujemy sklep internetowy, warto poszukać rankingów przedstawiających produkty, które mamy w ofercie i poprosić o uwzględnienie naszych towarów razem z linkiem w kolejnym zestawieniu.
    • Rozpoczynając pozycjonowanie w Hiszpanii, można zaproponować współpracę w zakresie SEO swoim partnerom biznesowym, aby wspólnie tworzyć i wymieniać się treściami.
    • Pomocna będzie identyfikacja kluczowych partnerów, mediów z branży i klientów o wystarczającym zasięgu na rynku docelowym. Warto zapytać ich o możliwość udostępnienia artykułu z linkiem do strony firmy np. w mediach społecznościowych.
    • Budowanie bazy linków powinno być nie tylko nieodłącznym elementem takich działań jak pozycjonowanie. Hiszpania to konkurencyjny rynek. SEO musi mieć kluczowe miejsce w całej międzynarodowej strategii marketingowej.

    Jednym z powszechnych błędów jest mylenie liczby linków z ich jakością. Podejście: im więcej, tym lepiej, nie zawsze będzie zapewniało pozytywne efekty. Na arenie międzynarodowej warto myśleć o wysiłkach w zakresie budowania linków – czy to wewnętrznych, czy zewnętrznych – jak o budowaniu relacji. Posiadanie wielu znajomych jest wspaniałe, ale to nie to samo, co jedna lub dwie przyjaźnie na całe życie.

    Pozycjonowanie stron .es a urządzenia mobilne

    Wspominaliśmy już o tym, że w Hiszpanii ponad połowa internautów korzysta z wyszukiwarki za pomocą smartfonu lub tabletu. Optymalizując stronę internetową pod kątem Google.es trzeba zadbać o to, by wszystkie jej elementy oraz treści wyświetlały się dobrze na każdym urządzeniu. Warto przetestować proces składania zamówienia na kilku modelach smartfonów, tablecie i komputerze. Podczas pozycjonowania strony na Hiszpanię można skorzystać także z praktycznego narzędzia od Google – Mobile Friendly Test, które pomaga wykryć problemy z działaniem witryny na urządzeniach mobilnych. Strona powinna szybko się wczytywać, mieć uporządkowaną, czytelną nawigację, a teksty uzupełnione grafikami i odpowiednimi nagłówkami.

    Monitorowanie i aktualizowanie pozycjonowanej strony w Hiszpanii

    Jak w każdej strategii marketingowej, monitorowanie i mierzenie wyników podczas pozycjonowania na Hiszpanię ma kluczowe znaczenie. W zagranicznym SEO trzeba pilnować nawet z pozoru mało istotnego ruchu. Każde wydarzenie czy zmiana na rynku może odbić się na efektywności prowadzonych działań. Warto regularnie aktualizować publikowane treści i badać słowa kluczowe używane w witrynie. Jeśli wyniki nie są zadowalające, można próbować zmieniać frazy, pamiętając o tym, by za każdym razem ponownie przesyłać pozycjonowaną witrynę do indeksowania w Google Search Console. Domena powinna również zostać podpięta do Google Analytics.

    Google Search Console jest niezbędnym narzędziem w takim procesie jak pozycjonowanie stron. Automatycznie informuje o problemach z indeksowaniem, implementacją tagu hreflang, szybkością strony, podstawowymi danymi internetowymi, działaniem witryny na urządzeniach mobilnych i innymi problemami, które mogą wpłynąć na widoczność w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

    Pozycjonowanie lokalne w Hiszpanii

    Pozycjonowanie lokalne w Hiszpanii

    Ze względu na zróżnicowanie pod względem języka, kultury i przyzwyczajeń, zajmując się pozycjonowaniem strony na Hiszpanię, warto zainteresować się także lokalnym SEO. To działania, które koncentrują się na promocji danego biznesu w ściśle określonym obszarze, zwykle o wiele mniejszym niż terytorium całego kraju. Strategia ta szczególnie opłaca się w przypadku, w którym oferta sklepu internetowego jest kierowana do określonej niszy lub działalność usługowa jest prowadzona w konkretnym mieście i raczej nie korzystają z niej klienci spoza niego. Mowa tutaj przede wszystkim o restauracjach czy salonach fryzjerskich i kosmetycznych.

    Rozwiń

    Jak prowadzić lokalne pozycjonowanie? Hiszpania to kraj, w którym najistotniejsze będzie dobranie odpowiednich słów kluczowych. Warto pamiętać, że nie należy ich tłumaczyć z języka polskiego na hiszpański. Będzie to dużym błędem, zwłaszcza w przypadku SEO lokalnego. Frazy powinny zostać wybrane na podstawie dokładnej analizy. Wspominaliśmy o tym, że Hiszpanie bardzo często doskonale wiedzą, co chcą znaleźć w sieci, dlatego wpisują w wyszukiwarkę 3-4 wyrazy. To tzw. frazy długiego ogona (long tail).

    Pozycjonowanie stron w tym przypadku skupia się na słowach kluczowych, które są mniej konkurencyjne. Często dokładnie określają one lokalizację danej działalności, zawierając w sobie np. nazwę miasta, dzielnicy czy regionu. W lokalnym SEO, które dotyczy biznesu stacjonarnego, ważna jest dopracowana strona internetowa z kilkoma niezbędnymi elementami. Przede wszystkim warto udostępnić na niej dane kontaktowe i dodać mapę, dokładnie wskazującą siedzibę danej firmy. W strategii link buildingu należy uwzględnić lokalne media oraz portale ogłoszeniowe.

    Trzeba podkreślić, że ten rodzaj SEO wymaga doskonałej znajomości obszaru i grupy docelowej, na której będą koncentrować się działania. Tylko w taki sposób można efektywnie dopasować strategię optymalizacji strony do tego, czego szukają mieszkańcy wybranych miast w takim kraju jak Hiszpania. Pozycjonowanie lokalne ma bardzo istotną zaletę – w dużym stopniu ogranicza konkurencję na rynku, na którym prowadzi działalność dana firma.

    Oceń tekst

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Bezpłatny audyt

      Powiedz nam jaki zakres usług Cię interesuje,
      a skontaktujemy się w odpowiednim dla Ciebie terminie