Pozycjonowanie kancelarii prawnej i adwokata

Pozycjonowanie kancelarii prawnej i adwokata

Karolina Grabowska/pexels.com

W bardzo konkurencyjnych obecnie czasach niełatwo jest pozyskiwać nowych klientów. Dynamicznie rosnące oczekiwania nabywców dodatkowo utrudniają generowanie sprzedaży i rozwijanie biznesu. Nic więc dziwnego, że współcześni przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na wykorzystanie skutecznych form promocji internetowej. W tym artykule omówimy dość złożony temat, jakim jest pozycjonowanie kancelarii prawnej i adwokata. Na co zwrócić uwagę, aby proces ten przebiegł sprawnie i bezproblemowo? Sprawdźmy!

Na czym polega pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie stron internetowych to proces budowania widoczności marki w wyszukiwarce. Im wyższa pozycja witryny na liście wyników wyszukiwania, tym większe zainteresowanie ofertą firmy i wzmożone zaufanie do jej usług. Przedsiębiorcy dokładają więc wszelkich starań, optymalizując swoje strony internetowe oraz promując produkty w sieci.

Pozycjonowanie opiera się na wykorzystaniu różnorodnych technik optymalizacyjnych i marketingowych, których zadaniem jest wzbudzenie zaufania zarówno wyszukiwarek, jak i jednostek z grupy docelowej. Realizując ten proces, trzeba więc stosować się do wielu istotnych zasad, dzięki którym strategia SEO może okazać się faktycznie skuteczna.

Warto zaznaczyć, że proces pozycjonowania będzie się różnić w zależności od charakterystyki branży, jej konkurencyjności czy oczekiwań potencjalnych klientów. Szczególnie uważnym należy być jednak podczas promowania zawodów zaufania publicznego, które zobowiązane są wieloma różnymi ograniczeniami. Jak zatem powinno wyglądać pozycjonowanie kancelarii prawnej i adwokata?

Sprawdź: Czym się różni pozycjonowanie od Google Ads?

Pozycjonowanie kancelarii prawnej i adwokata – ograniczenia

Decydując się na pozycjonowanie kancelarii prawnej i adwokata, należy pamiętać o kilku istotnych ograniczeniach, jakie obowiązują ten zawód. Zgodnie z postanowieniami przyjętymi w Ustawie z dnia 26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze, a także Zbiorem Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu, który został uchwalony przez Naczelną Radę Adwokacką w 1998 roku, kancelarie prawne obowiązuje całkowity zakaz reklamy. Oznacza to, że w ramach marketingu internetowego, adwokaci nie mogą inwestować w płatne reklamy Google Ads swoich usług oraz wszelkiego rodzaju inne formy promocji. SEO jest jednak nieco inną koncepcją, której owy zakaz nie obejmuje.

Pozycjonowanie kancelarii prawnej i adwokata ma na celu zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania, co nie stanowi powszechnie rozumianej reklamy. Wdrażając działania SEO, trzeba jednak pamiętać, że prawo nakłada pewne ograniczenia dotyczące prowadzenia witryn internetowych adwokatów.

Źródło: Sora Shimazaki/pexels.com

Zawartość strony internetowej

Ogólna prezencja strony internetowej adwokata będzie się nieco różnić od witryny osoby pracującej w innym zawodzie. Niemniej jednak, projektując układ poszczególnych elementów serwisu, warto zwrócić uwagę na kilka ważnych elementów, które pozwolą wyróżnić się na tle innych kancelarii prawniczych.

Każda strona internetowa prawnika powinna jasno określać usługi prawne świadczone przez danego specjalistę. Warto więc umieścić w witrynie opis poszczególnych czynności wykonywanych na rzecz klientów.

Kolejnym ważnym aspektem jest przedstawienie na stronie najważniejszych informacji kontaktowych. Oto elementy, które powinny się tam znaleźć:

  • imię i nazwisko prawnika i/lub nazwa kancelarii prawniczej;
  • numer telefonu;
  • fax;
  • adres e-mail;
  • adres lokalu stacjonarnego;
  • godziny otwarcia kancelarii.

Aby maksymalnie ułatwić potencjalnym klientom kontakt z kancelarią, warto ponadto uwzględnić na stronie mapę dojazdu do głównego lokalu. Dzięki temu szanse na pozyskanie nowych odbiorców znacznie wzrosną.

Na stronie kancelarii można także umieścić kilka najważniejszych słów o sylwetce prawnika, uwzględniając wówczas jego wykształcenie czy tytuły. Warto ponadto rozważyć umieszczenie w witrynie zdjęć zarówno budynku, jak i jego pracowników. Tak dokładnie przedstawieni adwokaci budzą bowiem zaufanie konsumentów, którzy są bardziej skłonni skorzystać z usług firmy, która nie jest w pełni anonimowa w sieci.

Podobnie jak w każdej innej branży, środowisko prawnicze wyróżnia się dość dużą konkurencyjnością. Aby więc wyróżnić się na tle innych kancelarii, warto umieścić w witrynie opinie zadowolonych klientów. Aspekt ten potwierdza wiarygodność kancelarii oraz podkreśla skuteczność jej usług, co ma bezpośredni wpływ na liczbę klientów i popularność marki w branży. Decydując się na to rozwiązanie, trzeba jednak pamiętać o stale obowiązujących ograniczeniach dotyczących etyki zawodów prawniczych. W myśl ustawy należy więc unikać sformułowań oceniających, takich jak “najlepszy prawnik” czy “najlepsze usługi adwokackie”.

Wygląd strony internetowej

Kolorystyka strony internetowej powinna być stonowana, łagodna i harmonijna. Trzeba bowiem pamiętać, że adwokat to bardzo odpowiedzialny zawód, a wszelkie kojarzone z nim aspekty powinny być poważne i schludne. Warto więc zadbać o to, aby pierwsze wrażenie potencjalnego klienta było pozytywne.

Kolejnym ważnym elementem witryny kancelarii prawnej jest struktura zawartości. W ramach jej optymalizacji należy zwrócić uwagę na czynniki, takie jak intuicyjność nawigacji, jakość zdjęć i innych plików multimedialnych czy czytelny podział treści. Im bardziej użyteczna i funkcjonalna strona, tym większe szanse na to, że odbiorca zdecyduje się na skorzystanie z usług danego adwokata.

Warto pamiętać, że szczególne znaczenie w budowaniu wizerunku marki mają elementy graficzne. Oprócz tekstu na stronie powinny znaleźć się: logo kancelarii, zdjęcia lokalizacji czy grafiki przedstawiające oferowane usługi. Nic bowiem nie przykuwa uwagi konsumenta równie skutecznie, jak wysokiej jakości obrazy.

Jak pozycjonować stronę kancelarii prawną i adwokata?

Mimo że działalność w sieci osób wykonujących zawody zaufania publicznego nieco różni się od promowania innych branż, istnieje kilka typowych dla digital marketingu procesów, które właściwie wykorzystane mogą okazać się kluczem do sukcesu każdej kancelarii.

Optymalizacja treści

Pozycjonowanie kancelarii prawnej i adwokata to przede wszystkim tworzenie strategicznego contentu. Właściwe opracowane treści przyciągają bowiem uwagę odbiorców i generują ich zaufanie, dzięki czemu szanse na to, że skorzystają z usług prawniczych są znacznie wyższe. Publikując treści na stronie, trzeba jednak pamiętać o stale obowiązujących zasadach etyki zawodu adwokata. Content powinien być więc pozbawiony zwrotów języka korzyści, gdyż wiąże się to z bezpośrednią reklamą. W tekstach nie mogą znaleźć się fragmenty mające na celu podkreślenie wartości danego prawnika ani sformułowania zachęcające do skorzystania z usług kancelarii. Nie oznacza to jednak, że pozycjonując kancelarię prawną, nie można stosować żadnych zasad optymalizacji pod kątem wyszukiwarek.

Podczas tworzenia treści na stronę adwokata, warto postawić na teksty informacyjne i treści ukazujące daną kancelarię jako eksperta w branży. Zamiast sformułowania “adwokat jest najlepszy w dziedzinie prawa karnego”, można użyć określenia “adwokat specjalizuje się w dziedzinie prawa karnego”, które podkreśli umiejętności danego prawnika, nie naruszając przy tym zasad etyki zawodowej.

W przypadku kancelarii prawnych, priorytetem osób projektujących strony internetowe powinno być budowanie zaufania grupy docelowych odbiorców. Im bardziej wiarygodne wydawać się będą świadczone usługi prawnicze, tym większe szanse na pozyskanie nowych klientów. Content w witrynie obejmować powinien więc wyłącznie sprawdzone informacje, które w jasny sposób przedstawiają świadczone usługi oraz kompetencje danego adwokata.

Przeprowadzając pozycjonowanie kancelarii prawnej i adwokata, nie można zapominać o strategii słów kluczowych. Dzięki wykorzystaniu popularnych w branży fraz, strona internetowa nie tylko zajmie wysoką pozycję na liście wyników wyszukiwania, ale też przyciągnie wielu zainteresowanych usługami prawniczymi konsumentów. Warto więc przeprowadzić dokładne badania i zidentyfikować frazy, których najczęściej poszukuje grupa docelowa. Pomóc w tym mogą proste w obsłudze narzędzia, takie jak Ahrefs, Google Search Console czy Keyword Tool, które nie tylko wskażą najpopularniejsze terminy, ale też przedstawią ich konkurencyjność i trudność wdrożenia, dzięki czemu oszacowanie nasilenia kampanii będzie o wiele łatwiejsze.

Link building

Jednym z najważniejszych czynników rankingowych, które w znacznym stopniu wpływają na pozycjonowanie kancelarii prawnej i adwokata, jest sieć linków zwrotnych. Link building odgrywa kluczową rolę w rozszerzaniu świadomości marki i budowaniu jej obecności w sieci, dlatego warto szczególnie zaangażować się we wdrożenie tej techniki. Gdzie jednak prawnicy powinni umieszczać linki do swoich stron internetowych? Oto kilka sprzyjających temu miejsc:

  • tematyczne fora internetowe;
  • serwisy opierające się na udzielaniu porad;
  • komentarze prawne w mediach społecznościowych i innych serwisach w sieci;
  • interpretacja przepisów w witrynach informacyjnych;
  • publikowanie postów gościnnych na stronach o wysokim autorytecie.

Warto jednak zaznaczyć, że najlepszym sposobem na pozyskiwanie linków zwrotnych jest tworzenie wartościowych treści, których ekspercki przekaz zachęci innych twórców do linkowania. Wdrażając strategię link buildingu, trzeba jednak pamiętać o zachowaniu wiarygodności świadczonych usług, dlatego wszelkie witryny linkujące powinny zostać poddane dokładnej weryfikacji.

Sprawdź: Jakie są różnice pomiędzy pozycjonowaniem on – site a off – site?

Dlaczego warto pozycjonować stronę kancelarii prawnej?

Umiejętnie zastosowane techniki optymalizacyjne w ramach SEO mogą okazać się kluczem do sukcesu marki z każdej branży, również prawniczej. Oto kilka najistotniejszych korzyści, jakie gwarantuje pozycjonowanie stron internetowych:

  • wyższa pozycja witryny na liście wyników wyszukiwania świadcząca o godnych zaufania usługach marki;
  • większy ruch w witrynie, który ma korzystny wpływ na konwersję;
  • wzrost liczby klientów wynikający z większej świadomości marki w sieci;
  • większe zaufanie do marki, co przekłada się na faktyczne wyniki sprzedażowe;
  • stosunkowo niskie koszty wdrożenia strategii w porównaniu z możliwymi do uzyskania efektami.

Jedną z najważniejszych zalet pozycjonowania stron jest jednak możliwość wyróżniania się na tle stale rosnącej konkurencji. Jako że swoje usługi prawnicze oferuje już tysiące kancelarii w całym kraju, warto zastosować kilka sprawdzonych technik SEO, dzięki którym dotarcie do nowych potencjalnych klientów nie będzie żadnym problemem, a adwokat i jego oferta zyska rozgłos w całym środowisku prawniczym.

Mimo że pozycjonowanie kancelarii prawnej i adwokata to dość czasochłonne i wymagające zadanie, zdecydowanie warto się w nie zaangażować. Uzyskane wówczas efekty stanowić bowiem mogą najlepszy sposób na rozwój biznesu oraz pozyskiwanie nowych klientów, przy jednoczesnym zachowaniu etyki zawodu adwokata.

Biorąc pod uwagę złożoność tego procesu, pojawia się jednak pytanie: czy pozycjonowanie kancelarii jest trudne?

Czy pozycjonowanie kancelarii prawnej i adwokata jest trudne?

Wielu radców prawnych zastanawia się, czy techniki SEO można wdrożyć samodzielnie. O ile część z działań optymalizacyjnych nie wymaga obszernej wiedzy i umiejętności, wiele zabiegów pozycjonujących trudno jest zastosować bez pomocy wykwalifikowanych ekspertów. Zespół profesjonalnych pozycjonerów nie tylko przeprowadzi bowiem dokładne badania, wybierze skuteczne metody SEO i opracuje szczegółowy plan działania, ale też trafnie zinterpretuje uzyskiwane wyniki. Dzięki temu pozyskanie nowych klientów i zwiększenie świadomości marki nie będzie żadnym problemem, a ryzyko wystąpienia ewentualnych błędów ograniczone zostanie do absolutnego minimum. Warto więc skonsultować się z wybraną agencją SEO, ustalając przy tym wszelkie szczegóły dotyczące pozycjonowania strony kancelarii. Jako że zawód prawnika zobligowany jest wieloma ograniczeniami, powierzenie promocji usług prawniczych w ręce doświadczonych specjalistów może się w tym przypadku okazać kluczem do sukcesu każdej kancelarii.

FAQ dotyczące pozycjonowania kancelarii prawnej i adwokata

Czy kancelaria prawna może pozycjonować się lokalnie?

Decydując się na promowanie zawodów zaufania publicznego, trzeba przestrzegać kilku ważnych zasad. Niemniej jednak kancelarie prawne i adwokaci mogą pozycjonować się lokalnie, wykorzystując przy tym niemal pełny wachlarz technik optymalizacyjnych, takich jak SEO on-site czy link building.

Jakie są zalety pozycjonowania kancelarii prawnej i adwokata?

Do najważniejszych zalet pozycjonowania kancelarii prawnej i adwokata możemy zaliczyć między innymi wzrost zainteresowania marką i jej usługami, większą świadomość marki, stale rosnące zaufanie do kancelarii i świadczonych przez nią usług oraz nieustanny rozwój firmy.

Od czego zacząć pozycjonowanie kancelarii prawnej i adwokata?

Pozycjonowanie kancelarii prawnej i adwokata należy rozpocząć od opracowania szczegółowej strategii. W wielu przypadkach uwzględnienie wszystkich technik SEO okazać się jednak może sporym wyzwaniem. Warto wówczas zgłosić się do profesjonalnej agencji SEO, która przygotuje skuteczny plan działania.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 12
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Wszystko, co musisz wiedzieć o narzędziu Moz

    Wszystko, co musisz wiedzieć o narzędziu Moz

    Chcąc uzyskać najlepsze wyniki, warto korzystać z różnych narzędzi. Moz Page Rank wpłynie na poprawę pozycjonowania Twojej strony. Czytaj dalej - to ważne!
    Na czym polega błąd 410 oraz 404 na stronie?

    Na czym polega błąd 410 oraz 404 na stronie?

    Błędy HTTP na stronie mogą być zmorą każdego właściciela witryny internetowej. Należy poznać je wszystkie, aby móc sobie z nimi poradzić.
    Strony niedostępnych produktów – jak sobie z nimi poradzić?

    Strony niedostępnych produktów – jak sobie z nimi poradzić?

    Z pewnością miałeś już do czynienia z niedostępnymi produktami. Czy wiesz jednak, co zrobić, aby nie stracić przez to swoich klientów? Wszystkiego dowiesz się w naszym artykule.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę