Pozycjonowanie marki – od czego zacząć?

Pozycjonowanie marki – od czego zacząć?

Diva Plavalaguna/pexels.com

Silna marka kojarzy się z budową solidnych więzi z gronem adresatów, z inspirowaniem oraz wzbudzaniem pozytywnych emocji. Nie wykazuje bierności wobec preferencji odbiorców i stara się możliwie jak najlepiej odpowiadać na ich potrzeby.

Jak zatem zabrać się za pozycjonowanie marki w czasach wzmożonej walki o uwagę odbiorcy? Co zrobić, aby wyróżnić się na tle innych? Na czym właściwie polega pozycjonowanie? Postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości na łamach poniższego artykułu.

Zanim omówimy, pozycjonowanie marki co to w kontekście konkretnego brandu, warto zacząć od stwierdzenia, co się na to składa. Są to bowiem: symbole, elementy wizualne, określenia, nazwy, wartości, kontekst historyczny czy wszelkie kombinacje wyróżniające towar bądź usługę na rynku. To zdecydowanie coś więcej niż zaprezentowana oferta w sklepie.

Z psychologicznego punktu widzenia konsumenci często decydują się na nabycie produktu określonego producenta, pomimo że konkurenci proponują niższe ceny przy takiej samej funkcjonalności. W tym przypadku wybór marki podyktowany może być m.in. wspólnym zbiorem przekonań czy sposobem komunikacji z odbiorcą.

Wielu konsumentów identyfikuje się z daną marką, ponieważ za jej pośrednictwem jesteśmy w stanie uzewnętrzniać własne “ja”, w tym zachowania, a także przyjmować konkretne postawy. Można by stwierdzić, że za brandem kryje się nie tylko prezentacja przedsiębiorstwa, lecz również charakterystyka profilu konsumentów.

Sprawdź: Podobne wyszukiwania w Google – co to jest i co warto o nich wiedzieć?

Poznaj od kuchni pozycjonowanie marki

Pozycjonowanie marki skorelowane jest bezpośrednio z obietnicami, wartościami czy sposobem formułowania przekazu do grona potencjalnych klientów. To szereg działań mających za zadanie nadać produktom pod konkretnym brandem wyjątkowych cech. Co więcej, pozycjonując, poznajesz potrzeby i preferencje konsumentów, a także formułujesz ceny adekwatne do jakości świadczonych usług czy proponowanego asortymentu.

Jak się za to zabrać?

Aby mówić o efektywnym pozycjonowaniu, cały proces należy rozpocząć od przeprowadzenia skrupulatnej analizy rynkowej oraz zdefiniowania celów. Na samym początku zastanów się nad tym, co może zadecydować o nadaniu marce przymiotów oryginalności. Sprawdź, czym może poszczycić się konkurencja oraz zastanów się nad korzyściami, których dostarcza klientowi.

Jeżeli jesteś już po wstępnym rozeznaniu, pora na najciekawszą część realizowanego procesu, czyli opracowanie filarów marki.

Źródło: Yan Krukov/pexels.com

Filary marki

Czym są filary marki? To elementy wchodzące w skład procesu pozycjonowania, które pozwalają na umiejętne zdefiniowanie profilu odbiorców oraz przygotowanie sposobu komunikacji z audytorium. Ponadto mają swój udział w budowie wiarygodności brandu. O jakich filarach mowa?

Głos marki

Za anglojęzycznym określeniem “brand voice” kryje się określenie charakteru marki oraz sposobu komunikacji. Jest kilka wariantów kierowania przekazu do grona odbiorców. Wszystko zależy od specyfiki prowadzonej działalności oraz targetu. W niektórych przypadkach strzałem w dziesiątkę będzie posługiwanie się luźnym, humorystycznym językiem, a w innych sprawdzać będą się sformalizowane formy prowadzonych interakcji.

Wartości, czyli co “wyznaje” Twoja firma?

Wartości marki, “brand values”, to poniekąd fundament nawiązywania stabilnych więzi z konsumentem. Za ich sprawą kształtowane są relacje z odbiorcami oraz rozwijana kultura organizacyjna firmy. Klienci wykazują większe przywiązanie do marek, z których przekonaniami jednogłośnie się zgadzają. Przedsiębiorstwo nie może pod żadnym pozorem bagatelizować zdefiniowanych wcześniej przekonań, ponieważ dalsze działania organizacji będą ich konsekwencją.

Czego potrzebuje Twój konsument?

Pozycjonując markę, powinieneś przemyśleć, co stanowi insight konsumencki, czyli główną potrzebę klienta. W zasadzie należy go poprawnie sformułować, choć wymaga to nie lada wysiłku. Nieuniknione może okazać się przeprowadzenie badań, a właściwie wywiadów konsumenckich czy sporządzenie ankiet. Im więcej wiesz o docelowej grupie klientów, tym lepiej.

Co chcesz i możesz obiecać swojemu klientowi?

“Brand promise” to kolejny element uwzględniany w ramach pozycjonowania marki. Z czym wiąże się ten termin? Przede wszystkim z obietnicami skierowanymi do grona klientów oraz metodami ich realizacji.

Pamiętaj, aby obietnica marki dotyczyła prowadzonej działalności. Konsument, który będzie miał styczność z Twoim brandem, powinien mieć pewność uzyskania konkretnej wartości.

RtB (Reason to Believe) i USP (Unique Selling Proposition)

Czym byłaby marka bez odpowiedniej argumentacji w kwestii, dlaczego warto skorzystać z jej produktów bądź usług. W tym celu należy zastanowić się, jak przekonać konsumenta – kierując się racjonalnością wyboru (np. wielofunkcyjnością produktu bądź niezawodną obsługą), czy raczej postawić na emocjonalność wypowiedzi (“poprawi Twoje samopoczucie”/”sprawi, że poczujesz się bardziej męsko/kobieco”)?

Kiedy jest dobra pora na pozycjonowanie marki?

W zasadzie pozycjonowanie najlepiej rozpocząć w momencie wprowadzania na rynek nowatorskich produktów/usług bądź podczas modyfikacji oferty. Niezastąpione będzie wówczas wtedy, gdy zależy nam na zaistnieniu w świadomości klienta oraz zwiększeniu rozpoznawalności przedsiębiorstwa.

Nie docierasz do nowej grupy odbiorców? Powinieneś zatem zastanowić się nad pozycjonowaniem brandu. Kompleksową strategię uwzględnij również wtedy, gdy dopiero rozpoczynasz swoją działalność biznesową. Bez odpowiedniego planu trudno mówić o sukcesie w branży, dlatego bądź gotowy na każdą ewentualność!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Potęga słów kluczowych – poznaj podstawy SEO

    Potęga słów kluczowych – poznaj podstawy SEO

    Keywords bez tajemnic. Jak wielka jest potęga słów kluczowych dla SEO? Dowiedz się, na co zwracać uwagę i od czego zależy sukces odpowiednich słów.
    Co warto wiedzieć, tworząc wartościowy content? Dowiedz się, jak zoptymalizować swoje treści!

    Co warto wiedzieć, tworząc wartościowy content? Dowiedz się, jak zoptymalizować swoje treści!

    „Content is King”. O czym pamiętać, tworząc content na stronę? Jak podejść do optymalizacji treści, aby uzyskać większą widoczność w wyszukiwarce?
    Jak zablokować indeksowanie witryny?

    Jak zablokować indeksowanie witryny?

    Przedstawiamy zbiór metod pozwalających na zablokowanie indeksowania wybranej podstrony. Prezentowane metody to między innymi: tag noindex, zmiany w pliku robots.txt, x-robots-tag oraz wykluczenie indeksacji za pomocą GSC.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę