Pozycjonowanie sklepów internetowych

Bezpłatny audyt

    NEED real SEO?
    Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

    Pozycjonowanie sklepów internetowych to coś, bez czego żaden biznes e-commerce nie mógłby liczyć na dużą widoczność w sieci. Wysoka pozycja w wynikach organicznych przynosi wiele korzyści – od większej konwersji, przez lepszy wizerunek marki, do zwiększenia sprzedaży. To zaledwie kilka przykładów tego, co może zdziałać dobrze przeprowadzone pozycjonowanie. Nie można jednoznacznie określić, jakie dokładnie efekty przyniosą działania specjalisty od SEO, ale jedno jest pewne: zaniedbanie SEO i innych aspektów dotyczących zwiększania widoczności w sieci to świadome odbieranie sobie szansy na docieranie do większej liczby odbiorców.

    Tak naprawdę wszystko opiera się na uzyskaniu przewagi nad konkurencją. Im wyżej na liście wyników organicznych znajduje się Twój sklep internetowy, tym więcej konkurencyjnych firm pozostawiasz w tyle. Jeśli nie zadbasz o widoczność w sieci, nie będziesz mógł liczyć na pozyskiwanie dużej liczby klientów i większe wyniki sprzedażowe, bo internauci nie będą mieli pojęcia o istnieniu Twojego biznesu. Sprawdź, jak wygląda pozycjonowanie, dlaczego jest trudniejsze od pozycjonowania stron i jakie korzyści za sobą niesie.

    Czym jest pozycjonowanie sklepu internetowego?

    Czym jest pozycjonowanie sklepu internetowego?

    Temat pozycjonowania został opisany już w latach 60. ubiegłego wieku, w książce Jacka Trouta i Ala Riesa. Wtedy jednak pojęcie to nie odnosiło się jeszcze do stron internetowych, tylko opisywało ideę w marketingu, której celem było kształtowanie oferty i wizerunku marki tak, aby wyróżnić się wśród konkurencji i pokazać z lepszej strony. Pomimo tego, że wtedy nie chodziło jeszcze o zwiększenie widoczności w sieci, to tak naprawdę idea Trouta i Riesa ma wiele wspólnego z dzisiejszą definicją tego pojęcia, które odnosi się teraz do pozycjonowania sklepu internetowego w Google. Głównym celem takiego działania jest zdobycie przewagi nad konkurencją i pokazanie się potencjalnym klientom – czyli mówiąc „branżowo” skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych opiera się na zwiększeniu ich widoczności w wynikach wyszukiwania.

    Rozwiń

    Pozycjonowanie sklepu internetowego to szereg działań, to pewnego rodzaju strategia marketingu internetowego, która pomaga w pozyskiwaniu nowych klientów, zwiększaniu sprzedaży i rozwijaniu biznesu – ale też budowanie tak zwanego brandu naszego sklepu internetowego. Dzięki zoptymalizowaniu strony pod kątem wyszukiwarek, nasyceniu treści odpowiednimi słowami kluczowymi i wieloma innymi czynnościami, sklep staje się widoczny dla użytkowników internetu, którzy prawdopodobnie są zainteresowani danymi produktami. Wszystko to dzięki słowom kluczowym, które wpisują w wyszukiwarce w poszukiwaniu interesujących ich wyników. Z tego względu analiza i dobór słów kluczowych jest najważniejszym elementem w procesie pozycjonowania sklepu internetowego.

    Oczywiście o innych elementach również nie można zapominać. Najlepsze efekty osiąga się, działając kompleksowo. Należy skupić się na wszystkich czynnikach rankingowych wyszukiwarki Google – a właściwie na wszystkich, które są znane. Jest ich obecnie ok. 200, jednak część z nich to ściśle strzeżona tajemnica. Z tego względu tak ważne jest skupienie się na wszystkich czynnikach, które są znane. Jednak nie można zapominać, że pozycjonowanie sklepów to nie wyłącznie SEO, czyli dopasowanie witryny do wymagań wyszukiwarki. Działania SEO to tylko część całego procesu, na który składa się również dbałość o wrażenia odwiedzających, a także wiele czynności wykonywanych poza stroną sklepu.

    Niektóre z nich będą się różniły w zależności od platformy sprzedażowej, z jakiej korzysta właściciel sklepu internetowego. Ze względu na dużą popularność rynku e-commerce, powstaje wiele systemów zarządzania treścią (CMS), które umożliwiają utworzenie sklepu i prowadzenie sprzedaży online. Niektóre z nich to oprogramowania typu Open Source, czyli takie, które pozwalają na modyfikacje kodu źródłowego. Inne natomiast działają jako SaaS, czyli oprogramowanie, które udostępniane jest jako usługa. Większość z nich nie udostępnia kodu, a dostęp do niego mają jedynie twórcy oprogramowania. W takiej sytuacji pozycjonowanie sklepu internetowego może być nieco trudniejsze, ponieważ częścią procesu są działania związane właśnie z modyfikacją kodu.

    Oprócz tego różnice w platformach można zauważyć również w funkcjach, które wspierają podstawowe działania SEO. Niektóre oprogramowania oferują ich więcej – wtedy pozycjonowanie sklepów jest łatwiejsze, a inne mniej. Znacznie mają również dodatki oraz wtyczki. W przypadku platform SaaS dodatkowe moduły mogą tworzyć jedynie twórcy oprogramowania. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku oprogramowania Open Source. Ze względu na otwarty kod źródłowy, wtyczki i dodatki mogą być tworzone przez niezależnych programistów.

    Z tego względu mają większy potencjał do tego, aby szybko zyskać dużą widoczność w sieci. Trzeba jednak pamiętać, że nie jest to żadna reguła a optymalizację sklepu internetowego można przeprowadzić na różnych CMS-ach.Wiele różnych czynników wpływa na efekty pozycjonowania sklepów internetowych i nie ma jednej idealnej metody pozycjonowania. Kilku specjalistów może robić to zupełnie inaczej, ale mimo to osiągnąć podobny efekt.

    Co daje i jak pozycjonować sklep internetowy?

    Co daje i jak pozycjonować sklep internetowy?

    Rynek e-commerce z roku na rok coraz bardziej się rozwija. Sklepy internetowe powstają nie tylko jako nowe biznesy początkujących przedsiębiorców, ale również jako kolejny kanał sprzedaży w przypadku przedsiębiorstw, które prowadziły już działalność stacjonarnie. Każdego roku pojawiają się tysiące nowych e-sklepów co utrudnia podniesienie widoczność sklepu. Klientów na zakupy online też nie brakuje. Jednak tak duża popularność na rynku e-commerce nie jest zaletą dla przedsiębiorców. Muszą się oni liczyć z ogromną konkurencją, której stale przybywa. Z tego względu działania marketingowe są obecnie niezwykle istotne. Pozycjonowanie sklepu również można nazwać strategią marketingową. Oznacza to, że bez inwestowania w działania agencji SEO nie można myśleć o wyróżnieniu się na tle innych i pokazaniu się potencjalnym klientom.

    Rozwiń

    Największe szanse na pozyskanie klientów mają sklepy, które znajdują się na pierwszych dziesięciu miejscach w organicznych wynikach wyszukiwania, czyli na pierwszej stronie. Aby się tam dostać, potrzebny jest dobrze przemyślany i zaprojektowany proces pozycjonowania sklepu. Jest to trudne do osiągnięcia, ale na pewno opłacalne. Niestety, większość użytkowników internetu nie korzysta z drugiej, trzeciej czy czwartej strony wyników wyszukiwania. To oznacza, że sklepy, które znajdą się nawet na drugiej stronie, mają znacznie mniejsze szanse na sukces i przegrywają z tymi, które wyświetlają się w TOP10.

    A żeby się tam dostać, konieczne jest pozycjonowanie sklepów. Odpowiednio przeprowadzone działania przede wszystkim pozwolą witrynie zyskać lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania, ale to nie wszystko. Pierwsze miejsce w rankingu wyszukiwarki to najbardziej oczywisty i pożądany przez właścicieli sklepów efekt, jednak działania pozycjonera przynoszą znacznie więcej korzyści – takich, które wynikają bezpośrednio z wysokiej pozycji, ale też takich, które nie mają z nią wiele wspólnego.

    Korzyścią należącą do drugiej ze wspomnianych grup jest przede wszystkim wyższy współczynnik konwersji, czyli wskaźnik wyrażany w procentach. Jest to bardzo ważne pojęcie dotyczące pozycjonowania sklepów internetowych, które powinien znać każdy przedsiębiorca działający na rynku e-commerce. Określa on liczbę użytkowników, którzy po odwiedzeniu sklepu dokonali w nim jakiejś konkretnej akcji. Pamiętaj, że odwiedzenie sklepu tak naprawdę nie jest jeszcze sukcesem dla jego właściciela. Nawet jeśli sklep będzie generował tysiące odsłon w miesiącu, ale nikt z odwiedzających nie dokona zakupu, to tak naprawdę można uznać działania za nieskuteczne a cena pozycjonowania sklepu wówczas z łatwością może być większa niż zyski z sklepu online.

    W ramach pozycjonowania sklepu pozycjoner przystosowuje witrynę internetową do tego, aby zachęcała ona do podjęcia akcji. Akcją może być oczywiście dokonanie zakupu w sklepie internetowym, ale też pobranie e-booka, zapisanie się do newslettera czy wypełnienie ankiety. Korzyści z dokonania przez użytkownika zakupu są oczywiste. Natomiast inne wspomniane akcje pomagają generować leady sprzedażowe, czyli pozyskiwać kontakty do osób, które w przyszłości mogą stać się klientami naszego e sklepu

    Skuteczne pozycjonowanie sklepu przynosi jeszcze inną korzyść – ale związaną już bezpośrednio z wysoką pozycją witryny w wynikach wyszukiwania – to budowanie świadomości wśród konsumentów i wzmocnienie pozycji marki na rynku. Witryny, które wyświetlają się na pierwszych kilku pozycjach, odbierane są jako bardziej profesjonalne i warte uwagi. Nawet jeśli odbiorca za pierwszym razem nie odwiedzi takiego sklepu, to będzie miał pojęcie o jego istnieniu i być może nawet nazwa sklepu zapadnie mu w pamięci. Istnieje też szansa na to, że kolejnym razem jednak zdecyduje się na odwiedzenie witryny, którą proponuje mu Google jako jedną z pierwszych.

    Oczywistą korzyścią, do której dąży każdy przedsiębiorca i do której sprowadzają się wszystkie inne korzyści wynikające z pozycjonowania sklepów, jest pozyskiwanie większej liczby klientów i poprawienie wyników sprzedażowych.

    Pierwsze kroki w sklepie internetowym - czyli o pozycjonowaniu

    Pierwsze kroki w sklepie internetowym - czyli o pozycjonowaniu

    Pozycjonowanie sklepu będzie wyglądało inaczej w zależności od platformy sprzedażowej. Są jednak pewne elementy, które są stałą częścią każdego procesu i powinny być wykonywane zawsze, niezależnie od oprogramowania. Przede wszystkim jako właściciel sklepu musisz wybrać odpowiednią osobę, której zlecisz pozycjonowanie. Niektórzy przedsiębiorcy decydują się robić to samodzielnie, jednak nie jest to dobre rozwiązanie. Co prawda niektóre czynności optymalizacji można wykonać samemu dzięki wbudowanym funkcjom platform, ale to nie wystarczy, aby walczyć z rynkowymi liderami o pierwsze miejsca na liście. Pozycjonowanie sklepów to proces złożony, a niektóre jego etapy wymagają specjalistycznej wiedzy oraz profesjonalnych narzędzi. Z tego względu lepiej od początku nawiązać współpracę ze specjalistą lub nawet całą agencją.

    Rozwiń

    Jeśli zdecydujesz się powierzyć to zadanie pozycjonerowi lub agencji SEO, Twoje obowiązki będą ograniczały się do ustalenia budżetu oraz określenia celów, jakie chcesz osiągnąć dzięki pozycjonowaniu sklepów internetowych. Natomiast jeśli jednak zechcesz przejść przez ten proces samodzielnie, powinieneś zacząć od analizy konkurencji oraz ogólnej sytuacji na rynku. Trzeba dowiedzieć się jakie strategie stosują sklepy znajdujące się na dobrych pozycjach w w wyszukiwarce Google. Dotyczy to doboru fraz kluczowych, długości i jakości treści, szybkości działania sklepu, struktury strony, a także wielu innych rozwiązań. Warto też poświecić nieco uwagi na sprawdzenie błędów, jakie popełniają sklepy z niskich pozycji, aby wiedzieć, czego unikać podczas pozycjonowania sklepów. Za pomocą specjalnych narzędzi i programów można też sprawdzić ruch, jaki generują poszczególne podstrony konkurencji. Dzięki temu dowiesz się, które frazy kluczowe są najbardziej skuteczne.

    Po szczegółowym zbadaniu i przeanalizowaniu rozwiązań, jakie stosuje konkurencja, przychodzi czas na zbadanie własnej witryny. Trzeba sprawdzić, jakie błędy występują na stronie, czyli to, co nie pozwala jej wspiąć się na wysokie pozycje w wyszukiwarce Google. Do tego służy audyt SEO, który bada dopasowanie sklepu do wymagań wyszukiwarki. Raport, który zostaje sporządzony po przeprowadzeniu szeregu sprawdzających czynności, powinien dokładnie opisywać to, co trzeba zmienić na stronie, a także to, co jest skuteczne i nie potrzebuje zmiany. Następnie konieczne jest przeprowadzenie audytu UX, który sprawdza sklep pod kątem wrażeń odbiorców. Cały proces wygląda podobnie do przeprowadzania audytu SEO. W tym przypadku również sporządzany jest raport, który opisuje jakie błędy występują na stronie i jakie obszary wymagają zmiany. Zarówno audyt UX, jak i audyt SEO to niezbędne elementy procesu jakim jest pozycjonowanie sklepu internetowego. Są one podstawą do dalszych działań, ponieważ kolejnym krokiem jest naprawienie wszystkich błędów, które wykażą oba raporty. Naprawienie błędów jest pierwszym krokiem, który pozwala dostosować witrynę do wymagań wyszukiwarki i użytkowników internetu.

    Nie wykonasz tego jednak bez odpowiednich narzędzi. Sprawdzenie: błędów, dopasowania strony do czynników rankingowych oraz ruchu, jaki generuje, wymaga użycia specjalistycznych narzędzi i programów SEO. Oczywiście nie musisz zawodowo zajmować się pozycjonowaniem sklepów internetowych, aby móc wykupić dostęp do potrzebnych narzędzi, jednak aby z nich korzystać, a następnie poprawnie interpretować wyniki, potrzebna jest wiedza z zakresu SEO.

    Słowa kluczowe, czyli podstawa pozycjonowania sklepów

    Słowa kluczowe, czyli podstawa pozycjonowania sklepów

    Kolejny krok to analiza i dobór słów kluczowych. Oczywiście muszą być one związane z branżą, w jakiej działasz, jednak wybór powinien być dobrze przemyślany. Nie mogą być to przypadkowe słowa. Najważniejsze jest sprawdzenie potrzeb potencjalnych klientów. A jak to zrobić? Najlepiej zbadać, w jaki sposób szukają danych produktów w sieci oraz jakie pytania kierują do wyszukiwarki. W tym przypadku znowu potrzebne będą specjalne narzędzia, które wykażą, jakie frazy związane z daną branżą są najczęściej wyszukiwane przez internautów. Właśnie na tych frazach będzie opierał się cały proces pozycjonowania sklepów. Trzeba jednak pamiętać, że im bardziej popularne frazy, tym trudniej będzie na nie pozycjonować sklep, ponieważ inne firmy z pewnością też będą z nich korzystać, a to oznacza ogromną konkurencję. Z tego względu doświadczeni pozycjonerzy nie kierują się jedynie częstotliwością wyszukiwań, ale również konkurencyjnością.

    Rozwiń

    Najskuteczniejsze będzie znalezienie takich słów, dzięki którym wiele użytkowników dotrze do danego sklepu, ale które jednocześnie nie będą miały zbyt dużej konkurencji. W pozycjonowaniu sklepów internetowych bardzo często wykorzystuje się tzw. frazy long tail, czyli z długiego ogona. Składają się one z kilku wyrazów, przez co są bardziej precyzyjne. To oznacza, że na pewno mają mniejszą częstotliwość wyszukiwań, jednak jeśli ktoś dotrze do danego sklepu dzięki takim frazom, to istnieje bardzo duża szansa, że dokona zakupu. Frazy long tail pozwalają docierać do klientów przekonanych do zakupu. Przykładowo fraza buty do biegania jest frazą bardzo ogólną i może prowadzić praktycznie do każdego sklepu z obuwiem sportowym. Jednak fraza buty do biegania damskie asics rozmiar 37 to fraza z długiego ogona. Takiej frazy najprawdopodobniej w wyszukiwarce będzie szukać kobieta, która szuka butów do biegania w konkretnym rozmiarze i od konkretnej marki. Można zatem stwierdzić, że nie zamierza ona porównywać kilku różnych marek, albo w ogóle zastanawiać się nad zakupem i szukać pomocy wśród innych internautów, tylko jest już na ostatnim etapie lejka sprzedażowego, czyli inaczej – jest gotowa do zakupu konkretnej pary butów. Fraz z długiego ogona można używać w opisach produktów lub w artykułach blogowych, które również są ważną częścią pozycjonowania sklepów internetowych.

    Oprócz opisów produktów i kategorii oraz artykułów blogowych, słowa kluczowe należy umieszczać też w innych miejscach w sklepie internetowym. Powinny się one znaleźć m.in. w adresach URL. Takie rozwiązanie nie tylko pozwala użytkownikom w łatwy sposób dowiedzieć się, co znajduje się na konkretnej podstronie, ale również wspiera cały proces pozycjonowania sklepów. Inne miejsca, w których należy umieścić słowa kluczowe to meta tytuły i meta opisy. Na pozycjonowanie mają wpływ jedynie frazy zawarte w meta tytułach, jednak warto umieszczać je również w opisach, ze względu na odbiorców. Meta opis to coś, co wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Dzięki niemu użytkownik może dowiedzieć się, co znajduje się na stronie bez wchodzenia na nią. Warto tworzyć opisy, które będą zachęcały do odwiedzenia strony. Bardzo ważne jest również to, aby nie umieszczać w opisie informacji, które nie są zgodne z tym, co znajduje się na stronie. Takie działanie jest niekorzystne dla pozycjonowania sklepów, a do tego nie jest dobrze postrzegane przez internautów.

    Oprócz tego frazy kluczowe powinny znaleźć się również w nagłówkach (przede wszystkim w H1), opisach zdjęć i grafik, treści na stronie głównej, a także w linkach wewnętrznych.

    Pozycjonowanie sklepów – optymalizacja strony

    Pozycjonowanie sklepów – optymalizacja strony

    Optymalizacja sklepu internetowego to jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania sklepów. Polega ona głównie na dostosowaniu kodu strony, grafik i treści pod kątem wyszukiwarek oraz potrzeb użytkownika. Są to zatem działania wykonywane wyłącznie w obrębie strony, czyli tzw. on-site. Naprawienie błędów, jakie wykażą audyty SEO oraz UX jest pierwszym krokiem optymalizacji sklepu. Ważne są takie aspekty jak: uproszczenie kodu źródłowego, przyjazne adresy URL, przekierowania 301, mapa strony, plik robots.txt, meta tagi, nagłówki (H1, H2, H3). Wszystkie wymienione tutaj kwestie to tak naprawdę podstawy optymalizacji technicznej, zwanej również po prostu optymalizacją sklepu internetowego i pozycjonowania sklepów internetowych. Oprócz tego trzeba wykonać wiele innych czynności- często bardzo zaawansowanych tak by nasza optymalizacja stron przyniosła wymierny efekt w postaci wzrostu widoczności.

    Rozwiń

    Kolejnym krokiem jest stworzenie oryginalnej i wartościowej treści, a następnie nasycenie jej, a także innych elementów sklepu dobranymi wcześniej słowami kluczowymi. Więcej o tym dowiesz się w kolejnej sekcji tekstu.

    Do działań on-site należy również linkowanie wewnętrzne, czyli umieszczanie linków do podstron znajdujących się w obrębie witryny. W przypadku sklepów internetowych pozycjoner ma sporo możliwości, zwłaszcza jeśli w sklepie znajdują się tysiące produktów. W takim przypadku odnośniki można umieszczać w opisach produktów, opisach kategorii, artykułach blogowych i wszystkich innych treściach na stronie. Linki mogą prowadzić do innych przykładowych produktów czy opisów kategorii. Bardzo wiele możliwości daje prowadzenie bloga. W artykułach można wspominać o konkretnych produktach i linkować do nich. A jaka jest rola linkowania w pozycjonowaniu sklepów? Takie działanie ma kilka korzyści. Przede wszystkim ułatwia poruszanie się po stronie – zarówno botom wyszukiwarki, jak i użytkownikom. Oprócz tego zwiększa ruch w obrębie sklepu i sprawia, że odwiedzający zatrzymują się na stronie dłużej. Jeśli w opisie produktu będzie znajdował się link do innych podobnych produktów, to część użytkowników z ciekawości zajrzy na proponowane podstrony i może nawet dokona zakupu.

    Do działań związanych z pozycjonowaniem , a właściwie optymalizacją sklepu internetowego, należy również usprawnienie działania sklepu. Jeśli ma on zachęcać odbiorców do wykonywania konkretnych akcji, musi być atrakcyjny i użyteczny. Ważne jest przede wszystkim szybkie działanie. Jeśli potencjalny klient będzie musiał czekać kilka sekund na załadowanie zawartości podstrony, to istnieje bardzo mała szansa na to, że stanie się klientem. Bardziej prawdopodobne jest to, że zrezygnuje ze sklepu i przejdzie do konkurencji. Szybkość działania sklepu to podstawa do tego, aby był on atrakcyjny dla internautów. Niestety przyspieszenie działania takiej witryny nie należy do łatwych zadań, zwłaszcza jeśli w sklepie znajdują się tysiące różnych produktów. Zazwyczaj każdy z nich ma swoją podstronę, a witrynę z tysiącem podstron trudno jest zoptymalizować pod tym kątem.

    Oprócz tego istotna jest również mobilna wersja sklepu, czyli taka, która z łatwością wyświetla się na smartfonach czy tabletach. W obecnych czasach trudno znaleźć osobę, która nie korzysta z urządzeń mobilnych. Niektórzy tylko w taki sposób surfują po internecie. Z tego względu brak wersji mobilnej strony jest dużym błędem, który może popsuć wizerunek firmy. Zadbanie o to, aby zawartość sklepu bez problemu wyświetlała się na każdym urządzeniu, jest zatem ważną częścią pozycjonowania sklepów. Wpływa to przede wszystkim na wrażenia użytkowników, ale również jest konieczne, aby boty wyszukiwarki uznały sklep za wartościowy i godny polecenia.

    Pozycjonowanie sklepów – tworzenie unikatowej treści

    Pozycjonowanie sklepów – tworzenie unikatowej treści

    Tworzenie treści na stronę sklepu internetowego jest jednym z elementów optymalizacji, jednak warto szczególnie mu się przyjrzeć. Obecnie uważa się, że content to jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. Wartościowe treści nie tylko mają swój udział w pozycjonowaniu sklepów internetowych, ale również pomagają kreować profesjonalny wizerunek marki. Dlatego content to coś, czego w branży e-commerce nie może zabraknąć. A czym jest content w sklepie internetowym? Są to przede wszystkim opisy kategorii i produktów, ale nie tylko. Treść na stronie sklepu może występować w postaci: tekstu na stronie głównej, opisu marki, sekcji najczęściej zadawanych pytań, poradników, bloga firmowego, opinii internautów, a także słowniczka z ważnymi pojęciami. Wszystko to ma wpływ na pozycjonowanie sklepów, ale i na UX, czyli wrażenia odbiorców.

    Rozwiń

    Opisy produktów i kategorii wbrew pozorom są dużym wyzwaniem dla właścicieli sklepów czy innych osób zajmującym się tworzeniem contentu. Muszą być unikalne, zawierać wartość merytoryczną, a także zachęcać do zakupu. Największym błędem w e-commerce jest kopiowanie treści od producentów. Nie dość, że takie opisy są nieatrakcyjne dla odbiorców, to do tego są źle odbierane przez boty wyszukiwarki, które traktują je jako duplikaty. Każdy produkt powinien mieć swój oryginalny opis, nawet jeśli różni się od innego produktu tylko kolorem. W opisie powinny znaleźć się ważne z punktu widzenia potencjalnego klienta informacje. Oczywiście opisy produktów i kategorii muszą zawierać słowa kluczowe, jednak nie może być ich zbyt dużo. Upychanie słów kluczowych nie pomaga w pozycjonowaniu sklepów internetowych, a wręcz może zaszkodzić.

    Tekst na stronie głównej to pewnego rodzaju wizytówka sklepu, która może wpłynąć na dalsze decyzje odbiorcy. Dlatego oprócz umieszczania w nim słów kluczowych trzeba zadbać o to, aby zachęcał użytkowników do skorzystania z oferty sklepu. Powinien być atrakcyjny, dobrze sformatowany i ciekawy. To samo dotyczy opisu marki, sekcji najczęściej zadawanych pytań oraz poradników.

    Kluczową rolę w pozycjonowaniu sklepów internetowych odgrywa blog firmowy. Firmy, które regularnie publikują artykuły, generują średnio 67% więcej zapytań ofertowych (źródło: Demand Metric). Blog wpływa bezpośrednio na pozycję sklepu w wynikach wyszukiwania, ponieważ boty wyszukiwarki lubią strony, które bez przerwy są odświeżane i rozbudowywane. Oprócz tego jest to doskonały sposób na kreowanie wizerunku eksperta w branży. Artykuły, które profesjonalnym, ale też zrozumiałym językiem wyjaśniają potencjalnym klientom interesujące ich kwestie, generują ruch na stronie sklepu, a także przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży. Konsumenci chętniej kupują od firm, którym ufają. Oczywiście treści te również muszą być unikalne, wartościowe i dobrze sformatowane. Należy unikać długich bloków tekstów, błędów oraz nierzetelnych informacji. Tekst powinien być podzielony na sekcje opisane odpowiednimi nagłówkami, przy czym należy pamiętać, że na każdej podstronie może znajdować się tylko jeden nagłówek H1.

    Na pozycjonowanie sklepów mają wpływ również komentarze i opinie internautów, jednak jest to content innego rodzaju, ponieważ nie piszą go twórcy strony, tylko kupujący. Komentarze wpływają na decyzje potencjalnych klientów, a także wspierają pozycjonowanie, ponieważ jest to wartościowy, a zarazem unikalny content. Warto umożliwić klientom komentowanie i dodawanie opinii nie tylko o zakupionych produktach, ale również o sposobie dostawy, czasie realizacji zamówienia czy o kontakcie ze sprzedającym.

    Pozycjonowanie sklepów – budowanie sieci linków

    Pozycjonowanie sklepów – budowanie sieci linków

    Pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga wdrażania działań poza obrębem strony. Jest to tzw. pozycjonowanie off-site, bez którego uzyskanie wysokiej pozycji byłoby niemożliwe. Podstawowym działaniem SEO off-site jest budowanie sieci linków lub inaczej pozyskiwanie linków zewnętrznych. Im więcej odnośników prowadzi do sklepu internetowego, tym bardziej wartościowy jest on dla botów Google, dzięki czemu będzie wyświetlany na wysokiej pozycji w wynikach organicznych. Algorytmy Google traktują linki zewnętrze jako polecenia. Jeśli inne witryny „mówią” o sklepie, to znaczy, że jest on wartościowy i można go polecać internautom.

    Rozwiń

    Pozyskiwanie linków dla pozycjonowania sklepów internetowych nazywane jest linkbuildingiem. Jest to jeden z najbardziej wartościowych czynników rankingowych, jednak utworzenie solidnego profilu linkowego jest czasochłonne, a do tego może być kosztowne. Nie każdy też potrafi zrobić to dobrze, dlatego lepiej powierzyć to zadanie specjalistom od SEO. Linki mogą prowadzić zarówno do strony głównej, jak i do podstron w sklepie. Co jest ważne w linkowaniu zewnętrznym? Przede wszystkim jakość linków. Od kiedy Google wprowadził algorytm Pingwin, zwraca uwagę przede wszystkim na to, z jakich stron pochodzą odnośniki prowadzące do pozycjonowanej witryny. Dawniej najważniejsza była ich ilość, jednak przez to wiele osób tworzyło niskiej jakości zaplecza, a do tego przyczyniało się to do powstawania spamu w sieci. Oczywiście nie oznacza to, że do skutecznego pozycjonowania wystarczy kilka linków. Ilość też ma znaczenie, jednak nawet jeśli odnośników będzie dużo, ale będą pochodziły z bezwartościowych dla Google stron, nie będą miały znaczenia dla pozycjonowania.

    Najbardziej wartościowe strony w kontekście pozycjonowania sklepów internetowych, to takie, które pochodzą ze stron podobnym tematycznie. Jest to znak dla botów Google, że dana domena stanowi autorytet w branży, ponieważ wiele stron do niej kieruje. Ważne jest to, aby pozyskiwane linki oznaczone były atrybutem „dofollow”, który jest znakiem dla botów wyszukiwarki, że mają podążać za danym linkiem. Oprócz tego trzeba zwrócić uwagę na anchory, czyli treści, pod którymi ukryty jest link. Mogą to być słowa kluczowe, wyrażenia typu „kliknij tutaj” lub słowa brandowe, czyli nazwa sklepu lub firmy. Liczba poszczególnych anchorów musi być podobna. Umieszczanie odnośników tylko pod jednym rodzajem mogłoby skończyć się nałożeniem kary przez Google.

    Aby linkbuilding był skuteczny i rzeczywiście miał wpływ na pozycjonowanie sklepów, strategia musi być dobrze zaplanowana. Przede wszystkim nie można linkować stale z jednego kanału. Źródła linków powinny być różnorodne. Ważne jest również to, aby liczba odnośników rosła stopniowo, a nie zwiększyła się gwałtownie z dnia na dzień. Gwałtowny przypływ linków będzie wyglądał nienaturalnie i może zostać uznany za działanie niezgodne z polityką wyszukiwarki.

    Na jakich serwisach warto umieszczać linki, aby skutecznie wspierały pozycjonowanie sklepów internetowych? Przede wszystkim na wspomnianych wcześniej serwisach podobnych tematycznie, ale też na portalach ogłoszeniowych (jako artykuły sponsorowane – takie działania znamy jako content marketing), w social mediach, w katalogach firm, na blogach firm działających w tej samej branży (jako wpisy gościnne) oraz na forach branżowych. Oprócz tego linki można też umieszczać na własnym blogu, jeśli nie należy on do strony sklepu, w przeciwnym razie będzie to linkowanie wewnętrzne, a nie zewnętrzne. Oczywiście content, który będzie zawierał odnośniki do sklepu, musi być wartościowy i unikalny.

    Pozycjonowanie sklepów – wybór platformy sprzedażowej

    Pozycjonowanie sklepów – wybór platformy sprzedażowej

    Wybór platformy sprzedażowej ma ogromny wpływ na to, jak będzie wyglądał proces pozycjonowania sklepów internetowych. Niektóre platformy są przystosowane pod kątem działań SEO, dlatego podstawowe działania związane z optymalizacją są łatwiejsze. Dzięki niektórym funkcjom nawet osoba niedoświadczona może wykonać podstawowe czynności. Przedsiębiorcy działający na rynku e-commerce mają obecnie spory wybór. Platform sprzedażowych jest naprawdę sporo. Do najpopularniejszych należą: WooCommerce, PrestaShop, Magento, Shoper oraz SkyShop.

    Rozwiń

    WoCommerce to wtyczka do najpopularniejszego na świecie systemu zarządzania, czyli do WordPressa. Jest oprogramowaniem darmowym, jednak oferuje wiele gotowych rozwiązań i funkcji ułatwiających prowadzenie sklepu. Już w podstawowym pakiecie WooCommerce znaleźć można kilka funkcji, które ułatwiają pozycjonowanie sklepów. Wszystkie braki można dodatkowo uzupełnić odpowiednią wtyczką. Najpopularniejsze dodatki ułatwiające optymalizację i pozycjonowanie to YOAST oraz All in One SEO Pack. Do bardziej skomplikowanych zadań, takich jak np. przyspieszenie działania sklepu również konieczne będzie zainstalowanie dodatkowych modułów.

    PrestaShop to również darmowe i otwarte oprogramowanie. Podstawowe szablony umożliwiają sprawne prowadzenie niewielkiego sklepu, jednak w przypadku firm, które chcą oferować klientom wiele produktów, koniecznie będzie dokupienie dodatkowych modułów. Funkcje w podstawowej wersji, które ułatwiają pozycjonować sklep internetowy to m.in.: automatyczne tworzenie przyjaznych adresów URL, dodawanie treści SEO oraz generowanie i modyfikowanie pliku robots.txt. Jednak znów, są to tylko podstawowe działania optymalizacji. Do wprowadzania poważniejszych zmian konieczna będzie pomoc specjalisty w dziedzinie SEO.

    Magento to oprogramowanie, które występuje zarówno w wersji Open Source, jak i Commerce, czyli płatnej. Platforma w startowej wersji oferuje funkcje, które wspierają podstawową optymalizację, jednak wszystkie dodatkowe funkcjonalności są płatne. Oznacza to, że pozycjonowanie sklepów w tym przypadku może być bardzo kosztowne i czasochłonne. Do tego wszystko utrudnia mało intuicyjny panel zarządzania, który sprawia, że osoba niedoświadczona będzie miała problem z zarządzaniem sklepem czy nawet podstawowymi czynnościami optymalizacji.

    Shoper to oprogramowanie typu SaaS. Jest obecnie jednym z najpopularniejszych rozwiązań tego typu. Platforma jest prosta w obsłudze, jednak pozycjonowanie sklepów internetowych utworzonych w tym oprogramowaniu wydaje się wręcz niemożliwe dla osób, które nie zajmują się tym na co dzień. Wprowadzanie wielu działań wymaga modyfikacji kodu w szablonie za pomocą biblioteki skryptów Smarty.

    SkyShop również jest gotowym rozwiązaniem w modelu SaaS. Sklepy utworzone na tej platformie od początku są dobrze przystosowane do wymagań wyszukiwarki. Pozycjonowanie sklepów internetowych w tym przypadku jest dość proste i trwa zazwyczaj stosunkowo krótko. Platforma automatycznie generuje przyjazne adresy URL czy mapę strony. Wiele działań związanych z pozycjonowaniem może wykonać osoba, która nie ma doświadczenia w programowaniu.

    Ile trwa pozycjonowanie sklepów internetowych? Czy można zakończyć działania po osiągnięciu celu?

    Ile trwa pozycjonowanie sklepów internetowych? Czy można zakończyć działania po osiągnięciu celu?

    Pozycjonowanie sklepów internetowych może trwać od kilku do nawet kilkunastu miesięcy. Skąd tak duża rozbieżność? Powodem tego jest ogrom czynników, które wpływają na czas pojawienia się pierwszych efektów, a także na czas trwania samego procesu. Pierwszym czynnikiem jest wybór platformy e-commerce. Jak zostało wspomniane wcześniej, niektóre z nich od początku są przystosowane do działań SEO i pozwalają na osiągnięcie szybkich efektów, a inne wymagają dokupienia dodatkowych modułów i poważnych modyfikacji szablonów co wpływa w sposób znaczący na to ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego.

    Rozwiń

    Oprócz tego efekty z pewnością pojawią się szybciej, jeśli działasz w mniej popularnej branży. W takim przypadku konkurencja jest mniejsza, więc pozycjonowanie sklepów jest łatwiejsze. Im większa popularność, tym trudniej będzie się wyróżnić wśród innych firm i wygrać walkę o pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania. Innym czynnikiem wpływającym na to ile będzie trwało pozycjonowanie i co za tym idzie ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego, jest aktualna sytuacja domeny i jej widoczność. Im więcej błędów wymagających technicznej optymalizacji zawiera witryna, tym dłużej będą trwały działania pozycjonera, ponieważ będzie on musiał poświęcić więcej czasu na ich naprawę. Ważne jest równie to, czy witryna internetowa w przeszłości otrzymała karę od wyszukiwarki. Jeśli został na nią nałożony filtr algorytmiczny, to niestety na efekty trzeba będzie czekać dłużej, ponieważ wyszukiwarka będzie musiała na nowo zaufać takiej witrynie. Kolejny czynnik to aktualizacje algorytmu Google, które odbywają się kilka razy w roku. Pozycjonowanie sklepów opiera się na dopasowywaniu witryny do wymagań wyszukiwarki, jednak wraz z aktualizacją algorytmów Google mogą się one zmienić. Efektem tego może być gwałtowna zmiana pozycji, nawet jeśli dotychczasowe działania przynosiły efekty.

    Warto również pamiętać, że im większy sklep, tym dłużej będzie trwało pozycjonowanie. Samo przeprowadzenie audytów SEO i UX w sklepie z dużą liczbą produktów, może potrwać nawet 2 tygodnie. A to dopiero początek całej drogi, jaką musi przejść właściciel sklepu wraz z pozycjonerem. W tym przypadku konieczne będzie uzbrojenie się w dużą cierpliwość. Nawet jeśli efekty nie pojawią się po kilku miesiącach, nie oznacza to, że pozycjonowanie sklepów nie działa. W niektórych przypadkach trzeba po prostu poczekać dłużej.

    A czy po osiągnięciu zamierzonego celu można zakończyć współpracę z pozycjonerem lub agencją i zaprzestać jakichkolwiek działań? Absolutnie nie. Nagłe przerwanie pozycjonowania sklepów internetowych może się skończyć spadkiem pozycji witryny. Pozycjonowanie to proces, który trzeba wykonywać stale. Niektóre czynności muszą być wykonywane regularnie. Przykładem jest budowanie sieci linków, czyli jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Nowe linki muszą pojawiać się regularnie. Tylko dzięki temu strategia będzie skuteczna.

    Kolejnym przykładem jest tworzenie treści na stronę sklepu, zwłaszcza artykułów blogowych. To również będzie miał sens tylko wtedy, gdy będzie wykonywane regularnie. Oczywiście nie chodzi o to, aby każdego dnia serwować czytelnikom nowy artykuł. Kilka tekstów w miesiącu powinno wystarczyć, jednak muszą być one dodawane systematycznie. Regularne odświeżanie i rozbudowywanie witryny wpływa pozytywnie na cały proces pozycjonowania sklepów internetowych.

    Pozycjonowanie sklepów internetowych – co jeszcze warto wiedzieć?

    Pozycjonowanie sklepów internetowych – co jeszcze warto wiedzieć?

    Decydując się na samodzielne pozycjonowanie sklepów internetowych, trzeba pamiętać przede wszystkim o tym, że jest to specyficzne zadanie i znacznie różni się od pozycjonowania zwykłych stron. Często konieczne są zupełnie odmienne techniki i strategie. Powodem tego jest struktura, a także przeznaczenie strony. Zwykła strona WWW zazwyczaj służy jako wizytówka. Znajdują się na niej podstawowe dane na temat firmy oraz oferty. Natomiast sklep internetowy często składa się z tysięcy różnych podstron. Każda z nich musi być odpowiednio zoptymalizowana. Jak już wiesz, dla pozycjonowania sklepów ważne są m.in. przyjazne adresy URL czy meta tagi. Jeśli witryna ma tysiąc podstron, to do tysiąca podstron trzeba będzie utworzyć meta tagi i prawidłowe adresy URL. Niektóre platformy robią to automatycznie, jednak istnieje wiele innych czynności, które trzeba wykonać ręcznie na każdej podstronie.

    Rozwiń

    Inną różnicą pomiędzy zwykłą stroną a sklepem internetowym są wykonywane czynności na obu tych witrynach. Zadaniem strony jest dostarczanie odbiorcom pewnych informacji lub umożliwienie kontaktu. Sklep internetowy służy do prowadzenia sprzedaży, dlatego charakteryzuje się dużo bardziej skomplikowaną strukturą. W jego przypadku trudniej będzie zadbać o szybkość wyświetlania się zawartości czy responsywność, co ma ogromne znaczenie w pozycjonowaniu sklepów internetowych. Oprócz tego, aby zadbać o wrażenia użytkowników, trzeba zapewnić im bezpieczeństwo, zaoferować sprawdzone systemy płatności i wygodne sposoby dostawy. Konieczne będą zatem integracje z serwisami zewnętrznymi.

    W trakcie pozycjonowania sklepów trzeba również zadbać o estetyczne i profesjonalne zdjęcia produktów. Pamiętaj, że odbiorca zwraca uwagę na każdy szczegół. Jeśli nie umieścisz zdjęć produktów, może to wpłynąć negatywnie na decyzje zakupowe odwiedzających. Oczywiście wybór i umieszczenie w sklepie zdjęć to nie wszystko. Ważna jest również ich optymalizacja. Jeśli nie będzie dobrze wykonana, może się to odbić na szybkości działania sklepu czy nawet na jego pozycji w wynikach wyszukiwania. Zdjęcia powinny mieć odpowiedni rozmiar, wagę, format, rozdzielczość, a także opis zawierający słowa kluczowe. Karygodnym błędem jest nazwa obrazu zawierająca przypadkowy ciąg znaków. Z pewnością nie wpływa to dobrze na pozycjonowanie sklepów internetowych, jednak to nie wszystko. W przypadku błędu wczytywania obrazu, zamiast niego czytelnik widzi właśnie jego nazwę. Przypadkowe znaki, które nie opisują tego, co znajduje się na obrazie, nie będą atrakcyjne dla odbiorcy.

    O czym jeszcze warto pamiętać, pozycjonując sklepy internetowe? Często popełnianym błędem jest przesadne nasycenie treści słowami kluczowymi. Taki stan rzeczy ma nawet swoją nazwę, czyli Keyword stuffing. Podczas pozycjonowania absolutnie nie obowiązuje zasada „im więcej, tym lepiej”. Nienaturalne umieszczanie w tekstach słów kluczowych jest wręcz zakazane przez wyszukiwarkę Google i znajduję się na liście technik Black Hat SEO. Nie można zapominać o tym, że Google stale ulepsza swoje algorytmy i stara się promować tylko te witryny, które są wiarygodne i wartościowe. Z tego względu surowo weryfikuje każdą stronę i nie pozwala na działania niezgodne z regulaminem. Wiele osób decyduje się na pozycjonowanie sklepów za pomocą technik czarnego SEO dlatego, że niektóre z nich dają szybkie efekty. Niestety może i efekty pojawiają się szybko, jednak nie trwają długo, ponieważ gdy tylko Google zorientuje się, że ktoś stosuje zakazane techniki, nakłada na witrynę filtr algorytmiczny. Efektem tego może być obniżenie pozycji sklepu o kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt pozycji.

    Czy pozycjonowanie sklepów internetowych jest dla każdego?

    Czy pozycjonowanie sklepów internetowych jest dla każdego?

    Pozycjonowanie sklepów internetowych może przynieść efekty w postaci większej liczby klientów, a co za tym idzie – większych zysków. Korzyści ze współpracy z pozycjonerem jest multum, jednak czy na pewno jest to rozwiązanie idealne dla każdego? Niestety nie. Teoretycznie każdy biznes, który opiera się o działania internetowe, powinien dbać o zwiększanie widoczności w sieci, bo tylko w ten sposób jest w stanie dotrzeć do klientów. Jednak istnieją pewne wyjątki, kiedy pozycjonowanie sklepów internetowych to nie najlepsza droga.

    Rozwiń

    W taką usługę z pewnością nie powinny inwestować firmy, które potrzebują natychmiastowych efektów. Powodem tego mogą być duże zobowiązania finansowe, które trzeba jak najszybciej zapłacić. W takiej sytuacji pozycjonowanie sklepów może bardziej zaszkodzić niż pomóc. Efekty z pewnością nie przyjdą tak szybko, aby możliwe było natychmiastowe zwiększenie zysków, a do tego sama usługa jest kosztowna. Na efekty pozycjonowania trzeba czekać co najmniej kilka miesięcy. Jednak mowa tutaj o efektach w postaci większej widoczności – nie ma gwarancji, że przełoży się to na większe zyski, zwłaszcza w krótkim czasie. Dla firm, które potrzebują szybkich efektów, lepszym rozwiązaniem będzie Google Ads. Płatne kampanie reklamowe dają niemal błyskawiczne efekty.

    Oprócz tego pozycjonowanie sklepu internetowego nie będzie dobrym rozwiązaniem dla firm, które nie są przygotowane na stałe, comiesięczne wydatki. Proces pozycjonowania będzie trwał wiele miesięcy, a co więcej niektóre czynności trzeba powtarzać nieustannie – jak np. content marketing. Jeśli firma nie jest przygotowana na stałe koszty lub – co gorsza – nie dysponuje odpowiednim budżetem, oczywiście nie jest to dobre rozwiązanie. W tym przypadku również pozycjonowanie sklepów mogłoby wyrządzić więcej szkód niż korzyści.

    Dla kogo zatem taki sposób zwiększania widoczności w sieci i pozyskiwania klientów będzie idealny? Przede wszystkim dla sklepów internetowych, którym zależy na stałym rozwoju i które dysponują odpowiednim budżetem. Jeśli regularne opłacanie działań pozycjonera nie nadwyręży budżetu firmy i nie doprowadzi do poważnych strat finansowych, to z pewnością warto zdecydować się na usługę pozycjonowania sklepów. Odpowiednio wdrożone działania przyniosą efekt w postaci wzrostu liczby klientów i pozytywnie wpłyną na rozwój firmy. W takich okolicznościach koszty inwestycji bardzo szybko się zwracają, dlatego zdecydowanie jest to opłacalne. Warunkiem jest współpraca z doświadczonym specjalistą w dziedzinie SEO oraz duża cierpliwość.

    Pozycjonowanie sklepu internetowego to coś, bez czego nie można liczyć na dużą widoczność w sieci, jednak nie każdy może sobie pozwolić na taką usługę. Przed podjęciem decyzji warto dokładnie przemyśleć sytuacje firmy, określić budżet, a także sprecyzować cele. Jednak jedno jest pewne: jeśli sytuacja przedsiębiorstwa na to pozwala, to zawsze warto skorzystać z usług pozycjonera i zwiększyć szanse na pozyskanie nowych klientów. Szczególnie teraz, w dobie ogromnej konkurencji na rynku e-commerce.

    Oceń tekst
    Średnia ocen 4.3/5 - Liczba ocen: 6

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Bezpłatny audyt

      Powiedz nam jaki zakres usług Cię interesuje,
      a skontaktujemy się w odpowiednim dla Ciebie terminie