Pozycjonowanie Ukraina

Bezp艂atny audyt

    NEED real SEO?
    Zostaw kontakt i zam贸w bezp艂atn膮 konsultacj臋 SEO z naszym doradc膮.

    Ukraina to pa艅stwo ca艂kowicie le偶膮ce w Europie, na jej wschodniej granicy. Pod wzgl臋dem powierzchni zajmuje drugie miejsce na kontynencie, jedynie za europejsk膮 cz臋艣ci膮 Rosji. Natomiast pod wzgl臋dem ludno艣ci znajduje si臋 dopiero na sz贸stym miejscu. Mimo niskiej penetracji Internetu na poziomie 59% w kraju istnieje i rozwija si臋 pozycjonowanie. Ukraina to kraj, kt贸rego mieszka艅cy lubi膮 zakupy przez Internet. Stosunkowo niska liczba u偶ytkownik贸w Internetu, to dla jednych czynnik dyskwalifikuj膮cy ekspansj臋 na rynek naszych wschodnich s膮siad贸w, a dla innych wr臋cz przeciwnie 鈥 okazja do wskoczenia do wagonika e-commerce, kt贸ry w najbli偶szym czasie b臋dzie si臋 jedynie rozp臋dza艂.

    Z powod贸w geopolitycznych, mi臋dzy innymi wojna na wschodzie kraju, gospodarka kraju zosta艂a mocno nadszarpni臋ta. Produkt Krajowy Brutto nie przekracza 3 000 $ na osob臋 (w Polsce ponad 15 000 $ na osob臋) oraz jeden z najgorszych wska藕nik贸w jako艣ci 偶ycia w Europie. Pozycjonowanie stron na Ukrain臋 musi wi臋c rozwa偶a膰 te czynniki podczas swoich dzia艂a艅 i dopasowywa膰 dzia艂ania do potrzeb ludzi. Przemiany polityczne doprowadzi艂y tak偶e do drastycznego spadku udzia艂贸w w ukrai艅skim rynku wyszukiwarek internetowych giganta Runetu (rosyjskoj臋zyczny Internet), czyli wyszukiwarki Yandex. Przed rozpocz臋ciem blokowania Yandex mia艂 ponad 20% udzia艂u w rynku oraz wa偶ne miejsce je艣li chodzi o pozycjonowanie. Ukraina z powod贸w politycznych ograniczy艂a mo偶liwo艣膰 udzia艂u tej wyszukiwarki w rynku, co doprowadzi艂o do spadku w okolice 3% rynku wyszukiwarek internetowych. Yandex nadal ma swoich zwolennik贸w, gdy偶 jest inn膮 wyszukiwark膮, ni偶 znaj膮 osoby korzystaj膮ce z Google czy Bing!. Dodatkowo algorytmy Yandex zwracaj膮 uwag臋 na troch臋 inne aspekty, ni偶 przyk艂adowo gigant z Mountain View. Dzia艂ania zwi膮zane z pozycjonowaniem na Ukrain臋 warto rozwa偶y膰 tak偶e z powodu niewielkiej odleg艂o艣ci mi臋dzy oboma krajami, co mo偶e u艂atwi膰 wiele spraw logistycznych. Ten tekst przeznaczony jest zar贸wno dla os贸b, kt贸re planuj膮 ekspansj臋 na rynek ukrai艅ski, jak i dla tych, kt贸rzy ju偶 na tym rynku s膮, jednak chc膮 skalowa膰 sw贸j biznes, a z jakiego艣 powodu nie wdro偶y艂y do tej pory dzia艂a艅 pozycjonowania stron i chc膮 to teraz zrobi膰.

    Czym r贸偶ni si臋 SEO na Ukrainie od SEO w Polsce?

    Czym r贸偶ni si臋 SEO na Ukrainie od SEO w Polsce?

    Optymalizacja stron internetowych zmierza w kierunku ujednolicenia dzia艂a艅, r贸wnie偶 pozycjonowania. Ukraina jest jednak rynkiem bardziej specyficznym, ni偶 kraje zachodniej Europy czy Stany Zjednoczone. Przede wszystkim trzeba wdro偶y膰 strategi臋 dwutorow膮, co oznacza znacznie wi臋cej pracy dla pozycjonera.

    Rozwi艅

    Ni偶sza penetracja Internetu

    59% mieszka艅c贸w Ukrainy ma dost臋p do Internetu, co daje liczb臋 oko艂o 22 milion贸w u偶ytkownik贸w. W Polsce penetracja Internetu to wi臋cej ni偶 90% wi臋c w przeliczeniu na liczb臋 ludno艣ci daje ponad 34 miliony. Pozycjonowanie stron na Ukrain臋 musi dopasowa膰 dzia艂ania do rozk艂adu penetracji Internetu w kraju. W przypadku Polski nacisk na strukturalny aspekt dost臋pu do Internetu mo偶e by膰 mniejszy.

    Warto jednak przeanalizowa膰 t臋 struktur臋 na Ukrainie i dopasowa膰 do niej dzia艂ania, 偶eby nie traci膰 bardzo cennego czasu na kroki, kt贸re nie przynios膮 偶adnego rezultatu. Zadania optymalizacji musz膮 by膰 szeroko zakrojone, ale tak偶e przemy艣lane. Pozycjonowanie na Ukrain臋 jest trudniejsze ni偶 w innych krajach, wi臋c warto roz艂o偶y膰 si艂y na ca艂y dystans tego maratonu i nie robi膰 dodatkowych okr膮偶e艅.

    Dwie wyszukiwarki

    Najwi臋ksza r贸偶nica w aspekcie optymalizacji stron internetowych. W Polsce Google bezsprzecznie mo偶e zosta膰 uznany za hegemona na rynku wyszukiwarek internetowych. Na Ukrainie gigant z Mountain View tak偶e ma kolosalny udzia艂 w rynku, jednak jest jeszcze drugi gracz 鈥 Yandex, kt贸ry nie mo偶e zosta膰 pomini臋ty podczas pozycjonowania.

    Ze wzgl臋d贸w politycznych udzia艂 wyszukiwarki Yandex w rynku ukrai艅skim systematycznie spada. W pierwszym kwartale 2017 roku by艂o to 28%, by w to偶samym okresie w 2021 roku osi膮gn膮膰 wynik zaledwie 4%. Nie jest to wynik osza艂amiaj膮cy, jednak przek艂ada si臋 na oko艂o 10 000 000 zapyta艅 miesi臋cznie i daje mo偶liwo艣膰 dotarcia do prawie 1 000 000 u偶ytkownik贸w Internetu na Ukrainie. Pozycjonowanie na Ukrain臋 powinno rozwa偶y膰 dzia艂ania zwi膮zane z wyszukiwark膮 Yandex, gdy偶 dociera ona rosyjskoj臋zycznej cz臋艣ci kraju. Posiada algorytmy wyszukiwania r贸偶ni膮ce si臋 od Google oraz posiada mo偶liwo艣膰 pisania zapyta艅 cyrylic膮. Analiza grupy docelowej, a tak偶e konkurencji, powinna przynie艣膰 odpowied藕 na pytanie, czy powinni艣my pozycjonowa膰 nasz膮 stron臋 w wyszukiwarce Yandex.

    Specyficzny rynek

    Specyfika rynku jest 艣ci艣le zwi膮zana ze specyfik膮 geopolityczn膮, co r贸wnie偶 przek艂ada si臋 na pozycjonowanie. Ukraina jest pa艅stwem bardzo rozleg艂ym, drugim pod wzgl臋dem powierzchni w Europie. U偶horod, w obwodzie zakarpackim, od Mi艂owe, w obwodzie 艂uga艅skim, dzieli 1300 km w linii prostej! Dla por贸wnania odleg艂o艣膰, w linii prostej, mi臋dzy Gda艅skiem a Krakowem, to 485 km. W po艂膮czeniu z nisk膮 g臋sto艣ci膮 zaludnienia, sytuacja staje si臋 jeszcze trudniejsza w kontek艣cie dzia艂a艅 pozycjonowania stron na Ukrain臋. Wiele os贸b, mieszkaj膮cych na dalekim wschodzie kraju, pos艂uguje si臋 na co dzie艅 j臋zykiem rosyjskim. Bardzo cz臋sto w tych rejonach dzieci ucz膮 si臋 j臋zyka rosyjskiego w szko艂ach. Z tego powodu analiza dzia艂a艅 webmasterskich powinna obejmowa膰 j臋zyk, jakim pos艂uguje si臋 grupa docelowa. Nie s膮 to wyj膮tki uzale偶nione od regionu, jak chocia偶by w przypadku Francji czy Polski, tylko dwa odr臋bne j臋zyki. Z tego powodu pozycjonowanie na Ukrain臋 bardzo cz臋sto musi przebiega膰 dwutorowo, a najlepiej znale藕膰 z艂oty 艣rodek, kt贸ry pozwoli na upieczenie dw贸ch pieczeni na jednym ruszcie.

    Wi臋cej pracy

    Specyfika rynku, obecno艣膰 dw贸ch r贸偶nych wyszukiwarek i ni偶sza penetracja Internetu sprawia, 偶e webmaster musi w艂o偶y膰 znacznie wi臋cej pracy w uzyskanie wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Przez nisk膮 penetracj臋 Internetu na Ukrainie o wiele wi臋ksz膮 rol臋 w przypadku pozycjonowania odgrywa analiza grupy docelowej. Je艣li target jest mniejszy, to dopasowanie produktu do preferencji klienta, b臋dzie g艂贸wnym krokiem do sukcesu. Trzeba pami臋ta膰, 偶e na rynkach o wysokim wska藕niku penetracji Internetu, nawet brak idealnej grupy docelowej mo偶e wp艂yn膮膰 na wysoki zysk lub mo偶na kszta艂towa膰 grup臋 docelow膮 w trakcie dzia艂a艅 pozycjonerskich. Je艣li zdecydujemy si臋 na optymalizacj臋 stron zar贸wno pod Google, jak i pod Yandex, to pozycjonowanie stron na Ukrain臋 b臋dzie bardzo czasoch艂onne, jednak z du偶膮 szans膮 na powi臋kszenie grona swoich odbiorc贸w, co bezpo艣rednio prze艂o偶y si臋 na zysk przedsi臋biorstwa. Tak samo sprawa wygl膮da z konieczno艣ci膮 u偶ycia dw贸ch j臋zyk贸w. Trzeba po艣wi臋ci膰 na to wi臋cej czasu, w wersji pesymistycznej nawet dwa razy wi臋cej, ni偶 w przypadku gdy pozycjonujemy stron臋 w jednym j臋zyku.

    Pozycjonowanie w Google.ua

    Pozycjonowanie w Google.ua

    Pozycjonowanie to nie tylko Google. Jak ju偶 wcze艣niej zosta艂o wspomniane, mimo spadaj膮cych udzia艂贸w w rynku, Yandex nadal mo偶e by膰 przydatny w dzia艂aniach pozycjonerskich na Ukrainie. Warto przeanalizowa膰 kilka kluczowych element贸w, kt贸re mog膮 pom贸c w osi膮gni臋ciu wysokich pozycji zar贸wno w Google, jak i w Yandex. Od webmastera zale偶y, czy dzia艂ania b臋d膮 prowadzone wsp贸艂bie偶nie, czy niewsp贸艂bie偶nie.

    W przypadku Google pozycjonowanie na Ukrain臋 nie odbiega zbytnio od innych kraj贸w. Firma z Mountain View ma okre艣lone, globalne standardy, kt贸re trzeba respektowa膰. Dodatkowo ka偶dy kraj ma kilka swoich unikalnych element贸w, kt贸re tak偶e wp艂ywaj膮 na ko艅cow膮 pozycj臋 strony w wyszukiwarce. Udzia艂 Google w rynku wyszukiwarek internetowych na Ukrainie to ponad 95% w 2021 roku.

    Rozwi艅

    J臋zyk ukrai艅ski

    Urz臋dowym j臋zykiem na Ukrainie jest j臋zyk ukrai艅ski. Dlatego by uzyska膰 jak najlepszy wynik w wyszukiwarce Google, pozycjonuj膮c stron臋 na Ukrain臋, powinno si臋 zadba膰 o stworzenie strony w j臋zyku ukrai艅skim. Warto rozwa偶y膰 us艂ugi native speakera, kt贸ry wspomo偶e nasze dzia艂ania. Jest to osoba, kt贸ra biegle pos艂uguje si臋 danym j臋zykiem lub jest to j臋zyk ojczysty tej osoby. J臋zyk, kt贸ry obowi膮zuje na stronie, musi by膰 jak najbardziej zgodny z j臋zykiem, kt贸rym pos艂uguj膮 si臋 mieszka艅cy kraju, w kt贸rym odbywa si臋 pozycjonowanie. Ukraina na swoim terytorium posiada 3 dialekty: p贸艂nocny, po艂udniowo 鈥 wschodni oraz po艂udniowo 鈥 zachodni, dodatkowo wsp贸艂czesny alfabet ukrai艅ski jest odmian膮 cyrylicy. Tre艣ci umieszczane na stronie nie mog膮 by膰 tworzone przez oprogramowanie do t艂umacze艅 czy robota, gdy偶 jest bardzo du偶e prawdopodobie艅stwo, 偶e nie b臋d膮 naturalne dla odbiorcy. Brak naturalnych tre艣ci jest jednym z kluczowych czynnik贸w, kt贸re mog膮 zniweczy膰 projekt pozycjonowania.

    Indeksowanie i nawigacja

    Proces indeksowania strony internetowej, przeprowadzany przez boty wyszukiwarki, pozwala na bardzo szybkie dopasowanie jej tre艣ci, do p贸藕niejszych wyszukiwa艅 u偶ytkownik贸w. Jest to tak偶e jeden z fundamentalnych element贸w pozycjonowania. Dobre zaindeksowanie strony przez bota, wp艂ywa na jej pozycj臋 w SERP (Search Engine Result Page). W tym momencie algorytmowi mo偶e pom贸c pozycjonowanie. Ukraina, jak i reszta 艣wiata u偶ytkuj膮ca wyszukiwark臋 Google, powinna dostosowywa膰 nawigacj臋 po stronie internetowej, zar贸wno dla u偶ytkownik贸w, jak i dla bot贸w. Roboty wyszukiwarki, dzi臋ki dobrze skonstruowanej nawigacji, b臋d膮 w stanie szybciej i efektywniej przeprowadzi膰 indeksowanie strony. Natomiast u偶ytkownik, b臋dzie lepiej m贸g艂 si臋 po niej porusza膰, co b臋dzie mu uprzyjemnia艂o czas sp臋dzony na naszej stronie internetowej. Pozycjonowanie na Ukrain臋 w przypadku nawigacji mo偶e wykona膰 zadanie 2w1 鈥 zar贸wno dla bot贸w, jak i dla u偶ytkownik贸w, dobra nawigacja b臋dzie du偶ym plusem w kontek艣cie naszej witryny.

    Budowa strony

    Strona internetowa, to w dzisiejszych czasach wizyt贸wka firmy czy osoby. Mo偶na spotka膰 w sieci bardzo rozbudowane witryny, ale tak偶e bardzo podstawowe, kt贸re spe艂niaj膮 swoj膮 funkcj臋. W kontek艣cie pozycjonowania strony na Ukrain臋 trzeba przede wszystkim zoptymalizowa膰 stron臋 pod k膮tem u偶ytkownika. Warto zastosowa膰 w tym przypadku techniki zar贸wno UX (User Experience), jak i UI (User Interface) Design. Nasza strona internetowa, niewa偶ne czy jest to sklep internetowy, czy strona us艂ugowa, musi zach臋ca膰 u偶ytkownika do wej艣cia i pozostania na niej. Warstwa wizualna, czyli grafiki czy menu, to jedna stron medalu. Pozycjoner musi tak偶e przeanalizowa膰 i dostosowa膰 do wymaga艅 u偶ytkownik贸w efektywno艣膰 strony internetowej. Witryna nie mo偶e si臋 bardzo d艂ugo 艂adowa膰, a grafiki nie mog膮 renderowa膰 si臋 przez 5 minut. To wszystko spowoduje, 偶e u偶ytkownik, nie b臋dzie chcia艂 zosta膰 na naszej stronie, w og贸le nie dotrze do oferowanych przez nas us艂ug czy produkt贸w, a jak najszybciej ucieknie ze strony.

    Unikalne tre艣ci

    Kanibalizacja tre艣ci, to bardzo wa偶ne zagadnienie je艣li chodzi o pozycjonowanie. Ukraina nie ma w tym przypadku odst臋pstw od normy. Je艣li algorytmy Google odnajd膮 na naszej stronie splagiatowan膮 tre艣膰, to stracimy uzyskan膮 pozycj臋 w wyszukiwarce, a w konsekwencji zauwa偶ymy spadki ruchu na naszej stronie. Odwr贸cenie efektu kanibalizacji tre艣ci na naszej stronie jest szalenie trudne, a w niekt贸rych przypadkach niemo偶liwe. Je艣li nie chcemy doprowadzi膰 do takiej sytuacji, sprawdzajmy tre艣ci w dedykowanym programie lub oddajmy t臋 cz臋艣膰 pozycjonowania stron w r臋ce profesjonalist贸w, kt贸rzy dostarcz膮 wysokojako艣ciowe oraz unikalne teksty, zgodne z wymaganiami optymalizacji. Trzeba tak偶e pami臋ta膰, 偶e unikalno艣膰 tre艣ci na naszej stronie nie mo偶e sprawi膰, 偶e zapomnimy o naturalno艣ci. Tekst musi by膰 napisany tak, 偶eby u偶ytkownik z ch臋ci膮 i 艂atwo艣ci膮 go przeczyta艂. Wyj膮tek mog膮 stanowi膰 mocno specjalistyczne strony bran偶owe czy naukowe, kt贸rych j臋zyk mo偶e by膰 trudniejszy do zrozumienia dla zwyk艂ych u偶ytkownik贸w.

    Pozycjonowanie na domenie .ua

    Pozycjonowanie na domenie .ua

    Pozycjonowanie na Ukrain臋 powinno odbywa膰 si臋 na domenie najwy偶szego poziomu, co w przypadku Ukrainy oznacza ko艅c贸wk臋 .ua. Jest oczywi艣cie mo偶liwe u偶ywanie domeny .com czy .org, ale mo偶e nie przynie艣膰 oczekiwanych skutk贸w. W ka偶dym kraju sytuacja jest bardzo zbli偶ona 鈥 domena krajowa wzbudza najwi臋ksze zaufanie w艣r贸d u偶ytkownik贸w. Wyj膮tkiem mog膮 by膰 strony globalnych korporacji czy 艣wiatowych marek, kt贸re posiadaj膮 ju偶 uznan膮 renom臋.

    Rozwi艅

    Za艂o偶enia biznesowe

    Pozycjonowanie stron na Ukrain臋 warto rozpocz膮膰 od ustalenia za艂o偶e艅 biznesowych. Ka偶da strona, w mniejszy lub wi臋kszym stopniu, jest tworzona w celu zarabiania. Strona us艂ugowa ma zach臋ci膰 internaut贸w do skorzystania z naszej us艂ugi, a sklep internetowy do zakupu produkt贸w. Przede wszystkim w za艂o偶eniach biznesowych warto okre艣li膰, dlaczego nasz projekt jest potrzebny i komu przyniesie korzy艣ci. Jest to spory krok do ustalenia grupy docelowej dla naszego biznesu. Pozycjonowanie w za艂o偶eniach biznesowych musi uwzgl臋dni膰 struktur臋 spo艂ecze艅stwa oraz dost臋p do Internetu w poszczeg贸lnych cz臋艣ciach kraju. Warto tak偶e 艣ledzi膰 aktualne trendy w bran偶y e-commerce. Ka偶dy szczeg贸艂, podczas ustalania za艂o偶e艅 biznesowych, mo偶e w ostatecznym rozrachunku okaza膰 si臋 bardzo wa偶ny dla strategii dzia艂a艅 pozycjonerskich. Taktyka w przypadku pozycjonowania na Ukrain臋 powinna by膰 d艂ugofalowa, a tak偶e odpowiada膰 na mo偶liwie jak najwi臋cej scenariuszy, kt贸re mog膮 wyst膮pi膰 w trakcie naszych dzia艂a艅. Warto by膰 na to przygotowanym.

    Ocena konkurent贸w

    Konkurencja wyst臋puje w ka偶dym biznesie, zar贸wno stacjonarnym, jak i internetowym. W r贸偶nych bran偶ach jej nat臋偶enie mo偶e si臋 r贸偶ni膰. Analiza konkurencji jest potrzebna do ustalenia dalszych krok贸w. Taka analiza pozwoli nam na odnalezienie naszych s艂abych oraz mocnych stron na tle innych firm. Pozycjonowanie powinno osi膮ga膰 proporcjonaln膮 skuteczno艣膰 do jako艣ci analizy konkurencji. Warto nadmieni膰, 偶e tak samo jak w przypadku kanibalizacji tre艣ci, kopiowanie rozwi膮za艅, nawet najlepszych, od konkurent贸w nie jest idealnym pomys艂em. O ile roboty wyszukiwarki nie maj膮 zdolno艣ci do por贸wnywania kod贸w 藕r贸d艂owych stron w kontek艣cie plagiatu, to odczucia u偶ytkownika mog膮 szybko spowodowa膰 u niego my艣l o podrabianiu innej witryny. Pozycjonowanie stron na Ukrain臋 nie powinno dopuszcza膰 do takich sytuacji. Dobrze przeprowadzona analiza konkurencji powinna rzutowa膰 na bardzo efektywn膮 strategi臋 dzia艂ania, a w konsekwencji do zrealizowania za艂o偶onych cel贸w.

    Keywords

    Je艣li ustalili艣my za艂o偶enia biznesowe oraz dokonali艣my analizy konkurencji, to mo偶emy przej艣膰 do zagadnie艅 zwi膮zanych z frazami kluczowymi. Keywords, zar贸wno w wersji short tail, jak i long tail, to swego rodzaju drogowskazy do naszej strony internetowej. Pozycjonowanie powinno wykorzysta膰 wszystkie dost臋pne narz臋dzia, aby jak najlepiej dopasowa膰 tre艣ci na stronie do wyszukiwa艅 u偶ytkownik贸w. Z biegiem czasu coraz wi臋ksze znaczenie w dzia艂aniach pozycjonerskich zyskuj膮 frazy long tail. Jest to sytuacja, kt贸ra powinna wydawa膰 si臋 do艣膰 oczywista, gdy偶 wpisuj膮c fraz臋 z d艂ugiego ogona, mo偶emy uzyska膰 o wiele wi臋cej informacji. Boty wyszukiwarki tak偶e lepiej radz膮 sobie z tre艣ciami na stronach, ni偶 jeszcze kilka lat temu. Tak wi臋c podczas pozycjonowania skupmy si臋 na frazach long tail. Okre艣lmy jakie zapytania najcz臋艣ciej w Google wpisuj膮 ludzie, do kt贸rych chcemy dotrze膰 z nasz膮 ofert膮 i odpowiedzmy na nie u偶ywaj膮 odpowiednich keywords na naszej stronie.

    Dzia艂ania optymalizacyjne

    呕eby poprzednie dzia艂ania nie posz艂y na marne, to trzeba dopasowa膰 kod 藕r贸d艂owy strony do wymaga艅 u偶ytkownik贸w. W tym przypadku nie musimy trafia膰 bezpo艣rednio do bot贸w, bo korzystaj膮 one raczej z innego 藕r贸d艂a danych sprawdzaj膮cych, czy strona dzia艂a poprawnie. Pozycjonowanie musi zach臋ci膰 u偶ytkownika do wej艣cia i pozostania na stronie. G艂贸wnym elementem tego zadania jest tre艣膰 na stronie. Jednak je艣li ju偶 mamy odpowiedni kontent i u偶ytkownik wybra艂 nasz膮 stron臋, jako t臋, kt贸ra odpowiada na jego zapytanie wpisane w wyszukiwark臋, to nie mo偶emy zniech臋ci膰 go poprzez z艂膮 optymalizacj臋. Przede wszystkim trzeba wyeliminowa膰 b艂臋dy, gdzie elementy menu nachodz膮 na siebie lub s膮 nieaktywne. Warto zwr贸ci膰 r贸wnie偶 uwag臋 na banery i komunikaty, kt贸re wyskakuj膮 na stronie. Pozycjonowanie nie powinno pozwoli膰 na zbyt d艂ugie wczytywanie si臋 strony czy te偶 kompletne niedostosowanie witryny do urz膮dze艅 mobilnych. Procent ludzi, kt贸rzy na co dzie艅 u偶ywaj膮 smartfona do przegl膮dania Internetu, jest tak du偶y, 偶e pomini臋cie tej grupy by艂oby strza艂em w stop臋.

    Optymalizacja SEO strony na Ukrain臋

    Optymalizacja SEO strony na Ukrain臋

    Z艂o偶ono艣膰 zagadnie艅 dotycz膮cych optymalizacji strony jest naprawd臋 du偶a. Jednak mechanizm SEO mo偶na por贸wna膰 do dzia艂ania du偶ej maszyny. Pozycjonowanie na Ukrain臋 musi dba膰 o ka偶dy element tej maszyny, gdy偶 jeden zepsuty tryb mo偶e uszkodzi膰 inne cz臋艣ci i zniweczy膰 ca艂y plan. Dodatkowo tak jak maszyna musi by膰 dobrze naoliwiona, tak dzia艂ania pozycjonowania musz膮 by膰 stale wdra偶ane i nadzorowane.

    Rozwi艅

    Wysokiej jako艣ci tre艣膰

    Tre艣膰, jak膮 umieszczamy na stronie, to tak naprawd臋 g艂贸wna o艣 dzia艂a艅 zwi膮zanych z SEO. Tre艣膰 jest drogowskazem zar贸wno dla u偶ytkownik贸w, jak i dla bot贸w wyszukiwarki. Pozycjonowanie w kontek艣cie dzia艂a艅 w kodzie 藕r贸d艂owym czy sferze UX nie przyniesie praktycznie 偶adnych rezultat贸w, je艣li na stronie nie b臋dzie tre艣ci. Nale偶y jednocze艣nie odrzuci膰 dawne praktyki, kt贸re pozwala艂y na wstawianie ogromnej liczby s艂贸w kluczowych bia艂膮 czcionk膮 na bia艂ym tle czy u偶ywaniu g艂贸wnego s艂owa kluczowego w ka偶dym zdaniu. Takie tre艣ci nigdy nie by艂y user-friendly, a teraz dodatkowo zostaj膮 negatywnie oceniane przez boty. Pozycjonowanie musi wi臋c skupi膰 swoje dzia艂ania na naturalnym dotarciu do u偶ytkownika. Stworzy膰 tre艣ci, kt贸re b臋d膮 odpowiada艂y wyszukiwaniom. Dodatkowo w najnowszych algorytmach frazy long tail pozwalaj膮 na bardzo dobre dopasowanie tre艣ci do u偶ytkownika, a tak偶e znalezienie szybkiej i precyzyjnej odpowiedzi na jego pytania.

    Link building

    Budowanie profilu link贸w to jedno z najci臋偶szych zada艅 pozycjonowania stron na Ukrain臋. Jednak wszyscy eksperci s膮 zgodni, 偶e wiarygodny i bardzo dobry jako艣ciowo profil link贸w, to du偶y krok w kierunku wysokich miejsc w wynikach wyszukiwa艅. Zdobywanie link贸w zewn臋trznych (tzw. external links) mo偶e odbywa膰 si臋 na wiele sposob贸w. Najprostszym sposobem jest link building na forach internetowych, szczeg贸lnie bran偶owych lub w w膮tkach odpowiednich tematycznie do naszej strony. Dzia艂ania pozycjonowania mog膮 w kwestii linkowania na forach by膰 wykonywane przez wiele os贸b i nie jest do tego wymagany kontrakt z agencj膮. Jednak nie jest i nie mo偶e to by膰 jedyne 藕r贸d艂o pozyskiwania link贸w. Dywersyfikacja tych 藕r贸de艂 jest po偶膮dana oraz cenna. Inne metody pozyskiwania link贸w to wpisy go艣cinne, artyku艂y sponsorowane czy dedykowane strony tzw. zaplecz贸wki. Dotarcie do tych 藕r贸de艂 w trakcie dzia艂a艅 pozycjonowania na Ukrain臋 mo偶e by膰 mocno utrudnione, je艣li nie posiadamy odpowiednich kontakt贸w. W takiej sytuacji warto spojrze膰 na ofert臋 agencji, kt贸re maj膮 do艣wiadczenie w dzia艂aniach pozycjonerskich na danym rynku.

    UX friendly

    Odbi贸r naszej strony przez u偶ytkownika jest tak wa偶ny, 偶e pomini臋cie tego aspektu, to SEOb贸jstwo. Warto w kontek艣cie dzia艂a艅 User Experience skorzysta膰 z danych naukowych. Pozycjonowanie powinno wdra偶a膰 te zalecenia na stron臋. Trzeba pami臋ta膰, 偶e pierwsze wra偶enie robi si臋 tylko raz, wi臋c sprawd藕my dok艂adnie, co zwyk艂y u偶ytkownik widzi, gdy wchodzi na nasz膮 stron臋. Czy jest to nasz najwi臋kszy bestseller, czy wyprzeda偶 kolekcji sprzed dw贸ch lat. Sprawd藕my tak偶e kolorystyk臋 witryny, dopasujmy j膮 do trend贸w oraz bran偶y 鈥 raczej nie spotyka si臋 stron z sukniami 艣lubnymi z dominuj膮c膮 czerni膮 czy witryn zak艂ad贸w pogrzebowych 艣wiec膮cych na bia艂o. Pozycjonowanie warto w tym aspekcie skonsultowa膰 z ekspertami od UX, kt贸rzy swoj膮 wiedz膮 i do艣wiadczeniem pozwol膮 wybra膰 odpowiedni膮 艣cie偶k臋 dzia艂a艅.

    Efektywna strona

    Je艣li ju偶 wprowadzili艣my zmiany, o kt贸rych by艂a mowa we wcze艣niejszych cz臋艣ciach, to trzeba sprawdzi膰, czy nie ucierpia艂a na nich wydajno艣膰 sieci. Warto zrobi膰 to na r贸偶nych wyszukiwarkach, szczeg贸lnie tych najpopularniejszych jak Google Chrome, Microsoft Edge, Opera, Mozilla Firefox czy Safari. Pozycjonowanie musi d膮偶y膰 do r贸wnie efektywnego dzia艂ania strony na ka偶dej przegl膮darce, a tak偶e na urz膮dzeniach mobilnych. Po wprowadzeniu zmian i nowych funkcji w witrynie mo偶e ona straci膰 swoj膮 dotychczasow膮 wydajno艣膰, co jest bardzo niepo偶膮danym zjawiskiem je艣li chodzi o pozycjonowanie. Ukraina oferuje dodatkowo du偶y wyb贸r lokalnych hosting贸w, co tak偶e powinni艣my dobrze przeanalizowa膰. Hosting mo偶e mie膰 wp艂yw na dzia艂anie strony, wi臋c jego wyb贸r powinni艣my dobrze przemy艣le膰 i dopasowa膰 do naszych wymaga艅.

    Pozycjonowanie na Ukrain臋 鈥 czy warto?

    Pozycjonowanie na Ukrain臋 鈥 czy warto?

    Odpowied藕 na pytanie, czy warto pozycjonowa膰 strony na Ukrain臋 mo偶e na pierwszy rzut oka by膰 niejednoznaczna. Jednak bardzo wiele zale偶y od tego, jak podchodzimy do fakt贸w, kt贸re okre艣laj膮 specyfik臋 danego rynku. Dla jednych niski wsp贸艂czynnik penetracji Internetu na Ukrainie b臋dzie czynnikiem przekre艣laj膮cym wej艣cie rynek ukrai艅ski, a inni zobacz膮 w tym swoj膮 szans臋.

    Rozwi艅

    Potencja艂 rynku

    To zagadnienie wi膮偶e si臋 mocno z penetracj膮 Internetu na Ukrainie. Czy warto rozpocz膮膰 pozycjonowanie? Ukraina to wed艂ug szacunk贸w 59% penetracji Internetu. Wynika z tego, 偶e oko艂o 21 000 000 mieszka艅c贸w Ukrainy, to potencjalni u偶ytkownicy, kt贸rzy wejd膮 na rynek us艂ug internetowych. Prawdopodobnie nale偶y zada膰 pytanie nie 鈥濩zy wejd膮 na rynek?鈥, tylko 鈥濳iedy wejd膮 na rynek?鈥. Dla jednych przedsi臋biorc贸w b臋dzie to bezcelowa inwestycja, a inni dojd膮 do wniosku, 偶e lepiej by膰 ju偶 obecnym na rynku i posiada膰, mniejsz膮 lub wi臋ksz膮, renom臋, a gdy potencja艂 rynku zostanie zwi臋kszony od razu zbiera膰 owoce swojej pracy. Pozycjonowanie na Ukrain臋 mo偶e pom贸c w szybkim przedostaniu si臋 do 艣wiadomo艣ci odbiorc贸w, je艣li zostanie dobrze przeprowadzone. Na pytanie, czy warto, ka偶dy powinien odpowiedzie膰 sobie sam, jednak potencja艂 rynku jest jednym z najwi臋kszy w Europie.

    Dynamika rozwoju

    Potencja艂 rynku oraz dynamik臋 rozwoju w zasadzie powinni艣my analizowa膰 wsp贸艂bie偶nie. Wynika to z faktu, 偶e ka偶dy z tych czynnik贸w osobno mo偶e nie da膰 nam pe艂nego obrazu sytuacji do dzia艂ania pozycjonowania. Ukraina posiada bardzo du偶膮 dynamik臋 rozwoju w ka偶dej kwestii zwi膮zanej z Internetem. Te dane, w po艂膮czeniu z du偶ym potencja艂em rynku, powinny 艣wiadczy膰 o tym, 偶e rynek sukcesywnie powinien si臋 zape艂nia膰 nowymi u偶ytkownikami.

    Rozw贸j e-commerce

    Bran偶a e-commerce, tak jak w ca艂ej Europie i na 艣wiecie, tak samo na Ukrainie, prze偶ywa ca艂y czas sukcesywny rozw贸j. Je艣li zastanawiamy si臋 nad wej艣ciem na rynek ukrai艅ski lub rozwojem na nim, to musimy wykorzysta膰 pozycjonowanie. Ukraina, dzi臋ki mo偶liwo艣ciom do rozwoju, mo偶e da膰 nam dost臋p do klient贸w, kt贸rzy bardzo ch臋tnie kupi膮 i poznaj膮 produkty, kt贸re nie s膮 dost臋pne stacjonarnie. Jest to jednocze艣nie jednak z najwi臋kszy zalet zakup贸w online, poza mo偶liwo艣ci膮 kupowania prosto z fotela w salonie.

    Trwa艂e efekty

    Trwa艂o艣膰 dzia艂a艅 pozycjonerskich, w odr贸偶nieniu przyk艂adowo od reklam dedykowanych, jest znacznie d艂u偶sza. Tak naprawd臋, to osi膮gni臋ta pozycja w wyszukiwarce trwa do momentu, a偶 kto艣 inny nas nie przebije dzia艂aniami pozycjonowania na Ukrain臋. W przypadku kampanii reklamowych jednakowo internetowych, telewizyjnych czy prasowych, ich efekty mo偶emy ocenia膰 jedynie do momentu p艂acenia za czas reklamowy. Jest to du偶a r贸偶nica oraz lepsza sytuacja dla firmy. Je艣li zdecydujemy si臋 na zaprzestanie z korzystania z us艂ug pozycjonerskich, to je艣li by艂y one dobrze przeprowadzone, ruch organiczny na naszej stronie oraz pozycja w SERP b臋d膮 trwa艂y. Pozycjonowanie na Ukrain臋 pozwala r贸wnie偶 na dotarcie do potencjalnych klient贸w po zako艅czeniu dzia艂a艅. Jest to mo偶liwe, gdy偶 dobre wypozycjonowanie strony na dan膮 fraz臋 czy pytanie nie zniknie po zako艅czeniu umowy, tylko u偶ytkownik nadal trafi na nasz膮 stron臋. Taki efekt mo偶e si臋 utrzymywa膰 nawet przez kilka 鈥 kilkana艣cie lat.

    Korzy艣ci z pozycjonowania na Ukrain臋

    Korzy艣ci z pozycjonowania na Ukrain臋

    Ka偶de dzia艂anie marketingowe, na kt贸re wydajemy firmowe pieni膮dze, powinno przynie艣膰 wymierne skutki. Tak samo jest w przypadku pozycjonowania na Ukrain臋. Warto zwr贸ci膰 uwag臋 na potencjalne korzy艣ci z dzia艂a艅 pozycjonerskich jeszcze przed ich wyborem.

    Rozwi艅

    Wi臋kszy ruch organiczny

    Ruch organiczny, czyli ka偶de klikni臋cie link kieruj膮cy do naszej strony, kt贸ry nie jest oznaczony jako reklama. Jest bardzo po偶膮dane przez ka偶d膮 stron臋, gdy偶 ukazuje skutki pracy u podstaw, jak膮 jest pozycjonowanie. Ukraina w tym wzgl臋dzie nie odbiega od reszty Europy czy 艣wiata. Rzetelne dzia艂ania pozycjonerskie mog膮 umiejscowi膰 stron臋 wysoko w wynikach wyszukiwania na bardzo d艂ugi czas. Tak sytuacja sprawi, 偶e po zaprzestaniu finansowania us艂ug pozycjonowania, nadal klienci b臋d膮 wybierali nasz膮 stron臋 i j膮 odwiedzali. Warto jednak pami臋ta膰, 偶e zaprzestanie dzia艂a艅 pozycjonerskich od razu po ujrzeniu naszej strony w TOP3, to mo偶e by膰 zgubna decyzja. Pozycjonowanie na Ukrain臋 to dzia艂anie kompleksowe oraz d艂ugoterminowe, wi臋c przed decyzj膮 o zako艅czeniu umowy pozycjonerskiej nale偶y sprawdzi膰 ilo艣膰 fraz, na kt贸re jeste艣my pozycjonowani wysoko w wyszukiwarce. Mo偶e by膰 tak, 偶e jedna z fraz, to tak naprawd臋 nisza w tej bran偶y i 艂atwiej wtedy osi膮gn膮膰 lepsze wynik, gdy konkurencja nie startuje.

    Wzmocnienie rozpoznawalno艣ci

    Dzia艂anie marketingowe, kt贸re sprawi, 偶e nasza firma b臋dzie rozpoznawalna, zawsze b臋dzie mia艂o korzy艣ci dla przedsi臋biorstwa. Je艣li m贸wimy o dobrze przeprowadzonym pozycjonowaniu, wykonanym przez do艣wiadczon膮 agencj臋, to wzmocnienie rozpoznawalno艣ci podczas dzia艂a艅 pozycjonowania na Ukrain臋 b臋dzie osi膮gni臋te. W jaki spos贸b to dzia艂a? Dobre pozycjonowanie wp艂ywa na wysoko艣膰 w wynikach wyszukiwania, wysoka pozycja w SERP wp艂ywa na cz臋stsze wej艣cia u偶ytkownik贸w na nasz膮 stron臋, a im cz臋艣ciej i wi臋cej ludzi b臋dzie odwiedza艂o nasz膮 stron臋, tym bardziej j膮 zapami臋taj膮. Szczeg贸lnie je艣li oferujemy dobry produkt czy us艂ug臋. Dalej zadzia艂a ju偶 marketing szeptany, kt贸ry r贸wnie偶 pozwoli na wzmocnienie rozpoznawalno艣ci. Pozycjonowanie na Ukrain臋 mo偶e wywo艂a膰 wr臋cz lawinowe zwi臋kszenie wej艣膰 na nasz膮 stron臋, a wtedy na wzrost rozpoznawalno艣ci wystarczy ju偶 tylko czeka膰.

    Sprecyzowany target

    W przypadku efektywnej analizy grupy docelowej naszego produktu czy us艂ug zawsze mamy wi臋ksze na odniesienie sukcesu. W przypadku pozycjonowania na Ukrain臋 grup臋 docelow膮 mo偶na dobra膰 bardzo dobrze. Warto tak偶e przeanalizowa膰 zachowania konsument贸w 鈥 od rodzaju wpisywania zapyta艅 w okienko wyszukiwarki do zachowa艅 ju偶 bezpo艣rednio na stronie. Ka偶dy z tych element贸w jest wa偶ny. S膮 to cegie艂ki, kt贸re buduj膮 schody do uzyskania jak najlepszej drogi do potencjalnego klienta. Dbajmy o ka偶d膮 cegie艂k臋 i nie traktujmy pojedynczego elementu jako czego艣 zb臋dnego. Pozycjonowanie na Ukrain臋 przynosi najwi臋ksze korzy艣ci, gdy jest przeprowadzane sumiennie i skrupulatnie.

    Wi臋ksze zyski

    Na koniec najbardziej wymierny skutek dzia艂a艅 marketingowych 鈥 wi臋ksze zyski. 艁膮cz膮 si臋 bezpo艣rednio poprzednimi elementami, ale s膮 najmniej abstrakcyjn膮, a cz臋sto r贸wnie偶 najwa偶niejsz膮 dla przedsi臋biorc贸w, rzecz膮. Dobre pozycjonowanie wp艂ywa na ilo艣膰 ruchu organicznego oraz wzmocnienie rozpoznawalno艣ci, a to w po艂膮czeniu z targetem, kt贸ry potrzebuje naszego produktu czy us艂ug sprawia, 偶e nasze zyski rosn膮. Pozycjonowanie na Ukrain臋, jak ju偶 wcze艣niej wspomniano, jest dzia艂aniem marketingowym, a ka偶de dzia艂anie marketingowe powinno przynie艣膰 wi臋cej pieni臋dzy firmie.

    Pozycjonowanie lokalne na Ukrain臋

    Pozycjonowanie lokalne na Ukrain臋

    Praktycznie ka偶dy kolejny algorytm wyszukiwarki Google przynosi zwi臋kszenie roli lokalizacji podczas ustalania kolejno艣ci wy艣wietlanych wynik贸w. Na pewno warto zadba膰 o pozycjonowanie lokalne w przypadku, gdy oferujemy us艂ugi, kt贸re wykonujemy na danym obszarze 鈥 sprz膮tanie czy noclegi. Je艣li chcemy pozycjonowa膰 nasz biznes lokalnie, to warto pami臋ta膰 o kilku wa偶nych aspektach.

    Rozwi艅

    Bardzo wa偶na jest lokalizacja

    Pozycjonowanie stron na Ukrain臋 powinno w pierwszej kolejno艣ci dopasowa膰 wizyt贸wk臋 i lokalizacj臋 strony do stanu faktycznego. Je艣li 艣wiadczymy us艂ugi w Kijowie, to nie mo偶emy mie膰 napisane na stronie, 偶e dzia艂amy we Lwowie. W przypadku us艂ug lokalnych nie trzeba ju偶 dodawa膰 na ka偶dym kroku nazwy miejscowo艣ci czy obwodu, gdy偶 coraz cz臋艣ciej podczas wyszukiwa艅 u偶ywana jest geolokalizacja i roboty na jej podstawie dopasowuj膮 wyszukiwania do zapytania klienta. W ramach dzia艂a艅 pozycjonowania zadbajmy wi臋c o odpowiednie oznaczenie lokalizacji naszego biznesu. Pozwoli to tak偶e budowa膰 sp贸jny wizerunek firmy i osadzi膰 j膮 w danej spo艂eczno艣ci lokalnej, co tak偶e mo偶e mie膰 niebagatelne znaczenie w perspektywie d艂ugoterminowej.

    Dob贸r tre艣ci

    Tre艣膰 musi by膰 dopasowana do u偶ytkownika. W przypadku pozycjonowania lokalnego chodzi przede wszystkim o r贸偶nic臋 w dialektach czy pisowni niekt贸rych wyraz贸w. Je艣li pozycjonowanie na Ukrain臋 ma odnie艣膰 skutek na poziomie lokalnym, rozwa偶my skorzystanie z us艂ug profesjonalnego copywritera, kt贸ry orientuje si臋 w lokalnej spo艂eczno艣ci. Jest ma艂a szansa, 偶e bot wyszukiwarki zauwa偶y r贸偶nic臋 i dopasuje dialekt do danego regionu 鈥 w praktyce jest to niemo偶liwe, ale tak jak wcze艣niej wspomnia艂em, dzi臋ki geolokalizacji i pozycjonowaniu lokalnym nasza strona trafi do odpowiednich os贸b, a wtedy tre艣膰 musi by膰 dla nich naturalna i zach臋ca膰 do przeczytania czy skorzystania z us艂ug.

    Social media

    Pozycjoner musi wzi膮膰 pod uwag臋 zainteresowanie social mediami w tym kraju. R贸wnie偶 na poziomie lokalnym, sporo os贸b szuka informacji o produktach czy us艂ugach w social mediach. Pami臋tajmy o tym podczas naszych dzia艂a艅 i stw贸rzmy konto na Facebooku czy Instagramie. Opr贸cz promowania produkt贸w czy us艂ug jest to bardzo dobry kana艂 komunikacyjny dla firm. Mo偶emy tam pokaza膰 nasz膮 obecno艣膰 i wp艂yw na lokaln膮 spo艂eczno艣膰. Pozycjonowanie stron w przypadku lokalnym musi troch臋 wyj艣膰 poza schemat zwyk艂ej optymalizacji kodu i odpowiednich s艂贸w kluczowych. W tym przypadku dochodzi kontakt z 鈥炁紋wym klientem鈥, a nie tylko za pomoc膮 telefonu czy komputera.

    Lokalny link building

    O znaczeniu link buildingu by艂o ju偶 napisane wcze艣niej. Jest on tak samo wa偶ny, jak trudny. W kontek艣cie lokalnym warto skupi膰 si臋 na pozyskiwaniu link贸w z lokalnych 藕r贸de艂. Lokalne portale internetowe czy fora dla mieszka艅c贸w to bardzo dobre miejsce do uzyskania link贸w do naszej strony. Podczas pozycjonowania nale偶y mie膰 艣wiadomo艣膰, 偶e link z og贸lnokrajowego portalu da o wiele mniejszy ruch, ni偶 ten z lokalnego. Warto nadmieni膰, 偶e szczeg贸lnie w mniejszych miejscowo艣ciach, tych portali nie jest du偶o, zwykle 1 czy 2. Ciesz膮 si臋 tak偶e wysok膮 wiarygodno艣ci膮, co zwi臋ksza jako艣膰 pozyskanych link贸w.

    Oce艅 tekst

    Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Bezp艂atny audyt

      Powiedz nam jaki zakres us艂ug Ci臋 interesuje,
      a skontaktujemy si臋 w odpowiednim dla Ciebie terminie

        Je偶eli chcia艂by艣 do艂膮czy膰 do naszego zesp贸艂u, ale masz w膮tpliwo艣ci - skontaktuj si臋 z nami.
        Wype艂nij formularz kontaktowy: