Stosunkowo niska liczba użytkowników Internetu w Ukrainie to dla jednych czynnik dyskwalifikujący ekspansję na rynek naszych wschodnich sąsiadów, a dla innych wręcz przeciwnie – okazja do wskoczenia do wagonika e-commerce, który w najbliższym czasie będzie się jedynie rozpędzał.
Z powodów geopolitycznych, między innymi wojny, gospodarka kraju została mocno nadszarpnięta. Produkt Krajowy Brutto nie przekracza 3 000 $ na osobę (w Polsce ponad 15 000 $ na osobę). Pozycjonowanie strony na Ukrainę musi więc rozważać te czynniki podczas swoich działań i dopasowywać je do potrzeb ludzi.
Niewielka odległość od Polski może ułatwić wiele spraw logistycznych, prowadząc w Ukrainie pozycjonowanie stron.
Optymalizacja stron internetowych zmierza w kierunku ujednolicenia działań, również usługi pozycjonowania w Ukrainie.
59% mieszkańców Ukrainy ma dostęp do Internetu, co daje liczbę około 22 milionów użytkowników. W Polsce to więcej niż 90%. Pozycjonowanie stron na Ukrainę musi dopasować działania do rozkładu penetracji Internetu w kraju.
W Ukrainie gigant z Mountain View ma kolosalny udział w rynku, jednak jest jeszcze drugi gracz – Yandex, który nie może zostać pominięty podczas pozycjonowania stron.
Ze względów politycznych udział wyszukiwarki Yandex w rynku ukraińskim systematycznie spada.
Pozycjonowanie na Ukrainie powinno jednak rozważyć działania związane z wyszukiwarką Yandex, gdyż dociera ona do rosyjskojęzycznej części kraju. Posiada algorytmy wyszukiwania różniące się od Google oraz możliwość pisania zapytań cyrylicą.
Wiele osób, mieszkających na dalekim wschodzie kraju, posługuje się na co dzień językiem rosyjskim. Z tego powodu analiza działań webmasterskich powinna obejmować język, jakim posługuje się grupa docelowa. Pozycjonowanie stron internetowych na Ukrainę bardzo często musi przebiegać dwutorowo.
Jeśli zdecydujemy się na optymalizację stron zarówno pod Google, jak i pod Yandex, to pozycjonowanie stron na Ukrainie będzie bardzo czasochłonne, jednak z dużą szansą na powiększenie grona swoich odbiorców, co bezpośrednio przełoży się na zysk przedsiębiorstwa.
Warto przeanalizować kilka elementów, które mogą pomóc w osiągnięciu wysokich pozycji zarówno w Google, jak i w Yandex. Od webmastera zależy, czy działania będą prowadzone współbieżnie, czy niewspółbieżnie.
Urzędowym językiem w Ukrainie jest język ukraiński. Dlatego, by uzyskać jak najlepszy wynik w wyszukiwarce Google, powinno się zadbać o stworzenie strony w języku ukraińskim. Content nie może być tworzony przez oprogramowanie do tłumaczeń czy robota. Brak naturalnych treści jest jednym z kluczowych czynników, które mogą zniweczyć projekt pozycjonowania.
Proces indeksowania strony internetowej, przeprowadzany przez boty wyszukiwarki, pozwala na bardzo szybkie dopasowanie jej treści do późniejszych wyszukiwań użytkowników. Wpływa na jej pozycję w SERP (Search Engine Result Page) oraz na wrażenia odbiorców.
W kontekście pozycjonowania strony na Ukrainę trzeba zoptymalizować stronę pod kątem użytkownika. Warto zastosować techniki zarówno UX (User Experience), jak i UI (User Interface) Design. Witryna nie może się zbyt długo ładować, a grafiki nie mogą renderować się przez 5 minut. To wszystko spowoduje, że użytkownik nie będzie chciał zostać na naszej stronie.
Jeśli algorytmy Google odnajdą na naszej stronie splagiatowaną treść, to stracimy uzyskaną pozycję w wyszukiwarce, a w konsekwencji zauważymy na niej spadek ruchu.
Pozycjonowanie strony na Ukrainę powinno odbywać się na domenie najwyższego poziomu, co w przypadku Ukrainy oznacza końcówkę .ua. Jest oczywiście możliwe używanie domeny .com czy .org, ale może nie przynieść oczekiwanych skutków.
Pozycjonowanie stron na Ukrainę warto rozpocząć od ustalenia założeń biznesowych oraz grupy docelowej. Warto także śledzić aktualne trendy w branży e-commerce. Taktyka w przypadku pozycjonowania na Ukrainę powinna być długofalowa, a także odpowiadać na jak najwięcej scenariuszy, które mogą wystąpić w trakcie działań.
Research pozwoli na odnalezienie słabych oraz mocnych stron na tle innych firm. Dobrze przeprowadzona analiza konkurencji powinna rzutować na bardzo efektywną strategię działania, a w konsekwencji prowadzić do zrealizowania założonych celów.
Keywords, zarówno w wersji short tail, jak i long tail, to swego rodzaju drogowskazy do naszej strony internetowej. Wpisując frazę z długiego ogona, możemy uzyskać o wiele więcej informacji. Warto więc określić, jakie zapytania ludzie najczęściej wpisują w Google, do których chcemy dotrzeć z naszą ofertą. Odpowiedzmy na nie, używając odpowiednich keywords na naszej stronie.
Pozycjonowanie musi zachęcić użytkownika do wejścia i pozostania na stronie. Jeśli mamy odpowiedni content i użytkownik wybrał naszą stronę jako tę, która odpowiada na jego zapytanie wpisane w wyszukiwarkę, to nie możemy zniechęcić go poprzez złą optymalizację. Trzeba wyeliminować błędy, gdzie elementy menu nachodzą na siebie lub są nieaktywne. Warto zwrócić też uwagę na banery i komunikaty wyskakujące na stronie, zbyt długie wczytywanie się strony czy niedostosowanie witryny do urządzeń mobilnych.
Treść jest drogowskazem zarówno dla użytkowników, jak i dla botów wyszukiwarki. Pozycjonowanie musi skupić swoje działania na naturalnym dotarciu do użytkownika poprzez treści odpowiadające jego wyszukiwaniom.
Wiarygodny i bardzo dobry jakościowo profil linków to duży krok w kierunku wysokich miejsc w wynikach wyszukiwań. Zdobywanie linków zewnętrznych (tzw. external links) może odbywać się na wiele sposobów, np. na forach internetowych. Inne metody pozyskiwania linków to wpisy gościnne, artykuły sponsorowane czy dedykowane strony tzw. zapleczówki.
Odbiór naszej strony przez użytkownika jest tak ważny, że pominięcie tego aspektu, to SEObójstwo. Trzeba pamiętać, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz, więc sprawdźmy dokładnie, co zwykły użytkownik widzi, wchodząc na naszą stronę. Pozycjonowanie warto w tym aspekcie skonsultować z ekspertami od UX, którzy swoją wiedzą i doświadczeniem pozwolą wybrać odpowiednią ścieżkę działań.
Pozycjonowanie musi dążyć do efektywnego działania strony na każdej przeglądarce oraz na urządzeniach mobilnych. Po wprowadzeniu zmian i nowych funkcji w witrynie może ona stracić swoją dotychczasową wydajność.
Hosting może mieć wpływ na działanie strony, więc jego wybór powinniśmy dobrze przemyśleć i dopasować do naszych wymagań.
Wiele zależy od tego, jak podchodzimy do faktów określających specyfikę danego rynku. Dla jednych niski współczynnik penetracji Internetu na Ukrainie będzie czynnikiem przekreślającym wejście rynek ukraiński, a inni zobaczą w tym swoją szansę.
Pozycjonowanie na Ukrainę może pomóc w szybkim przedostaniu się do świadomości odbiorców, jeśli zostanie dobrze przeprowadzone. Na pytanie, czy warto, każdy powinien odpowiedzieć sobie sam, jednak potencjał rynku jest jednym z największych w Europie.
Ukraina posiada bardzo dużą dynamikę rozwoju w każdej kwestii związanej z Internetem. Te dane, w połączeniu z dużym potencjałem rynku, powinny świadczyć o tym, że rynek sukcesywnie powinien się zapełniać nowymi użytkownikami.
Branża e-commerce, tak jak w całej Europie i na świecie, tak samo na Ukrainie przeżywa cały czas sukcesywny rozwój. Jeśli zastanawiamy się nad wejściem na rynek ukraiński lub rozwojem na nim, to musimy wykorzystać pozycjonowanie strony internetowej.
Osiągnięta pozycja w wyszukiwarce trwa do momentu, aż ktoś inny nas nie przebije działaniami pozycjonowania na Ukrainę. Jeśli zdecydujemy się na zaprzestanie usług pozycjonerskich, to, jeśli były one dobrze przeprowadzone, ruch organiczny na naszej stronie oraz pozycja w SERP będą trwały. Pozycjonowanie na Ukrainę pozwala na dotarcie do potencjalnych klientów po zakończeniu działań. Taki efekt może się utrzymywać nawet przez kilka – kilkanaście lat.
Ruch organiczny to każde kliknięcie linku kierującego do naszej strony, który nie jest oznaczony jako reklama. Pozycjonowanie Ukraina to działanie kompleksowe oraz długoterminowe, więc przed decyzją o zakończeniu umowy pozycjonerskiej należy sprawdzić ilość fraz, na które jesteśmy pozycjonowani wysoko w wyszukiwarce.
Jeśli mówimy o dobrze przeprowadzonym pozycjonowaniu, wykonanym przez doświadczoną agencję SEO, to wzmocnienie rozpoznawalności podczas działań pozycjonowania na Ukrainę będzie osiągnięte. Dobre pozycjonowanie wpływa na wysokość w wynikach wyszukiwania, a wysoka pozycja w SERP na częstsze wejścia użytkowników na naszą stronę. Im częściej i więcej ludzi będzie odwiedzało naszą stronę, tym bardziej ją zapamiętają.
Warto przeanalizować zachowania konsumentów – od rodzaju wpisywania zapytań w okienko wyszukiwarki, do zachowań już bezpośrednio na stronie. Pozycjonowanie na Ukrainę przynosi największe korzyści, gdy jest przeprowadzane sumiennie i skrupulatnie.
Dobre pozycjonowanie wpływa na ilość ruchu organicznego oraz wzmocnienie rozpoznawalności, a to w połączeniu z targetem, który potrzebuje naszego produktu czy usług, sprawia, że nasze zyski rosną.
Warto zadbać o pozycjonowanie lokalne w przypadku, gdy oferujemy usługi na danym obszarze.
Pozycjonowanie stron na Ukrainę to w pierwszej kolejności dopasowanie wizytówki i lokalizacji strony do stanu faktycznego. W ramach pozycjonowania zadbajmy o odpowiednie oznaczenie lokalizacji naszego biznesu. Pozwoli to także budować spójny wizerunek firmy i osadzić ją w danej społeczności lokalnej.
W przypadku pozycjonowania lokalnego chodzi głównie o różnicę w dialektach czy pisowni niektórych wyrazów.
Jeśli pozycjonowanie na Ukrainę ma odnieść skutek na poziomie lokalnym, treść musi być naturalna, zachęcać użytkownika do przeczytania czy skorzystania z usług.
Oprócz promowania produktów czy usług social media to bardzo dobry kanał komunikacyjny dla firm. Możemy tam pokazać naszą obecność i wpływ na lokalną społeczność.
Warto pamiętać o lokalnym link buildingu i skupić się na pozyskiwaniu linków z lokalnych źródeł (portale, fora internetowe). Podczas pozycjonowania należy mieć świadomość, że link z ogólnokrajowego portalu da o wiele mniejszy ruch niż ten z lokalnego.
Pozycjonowanie stron internetowych w Ukrainie to dość czasochłonny i wymagający proces, którego koszty zależne są od wielu czynników. Na jego cenę wpływają takie aspekty, jak konkurencyjność branży czy aktualna pozycja strony w Google. Aby uzyskać dokładny kosztorys, warto skonsultować się z wybraną agencją SEO.
Międzynarodowe SEO jest nieco bardziej wymagającym procesem, stąd też pozycjonowanie w Ukrainie trwać będzie nieco dłużej. Niemniej jednak na pierwsze efekty czekać trzeba od kilku do kilkunastu miesięcy, a czas ten uwarunkowany jest czynnikami, takimi jak konkurencyjność branży czy trudność wykorzystywanych słów kluczowych.
Pozycjonowanie w Ukrainie niesie za sobą wiele istotnych dla rozwoju marki korzyści. Do najważniejszych efektów tego procesu zaliczyć można lepszą widoczność w wyszukiwarce, napływ nowych klientów oraz satysfakcjonujące wyniki sprzedażowe poza granicami kraju.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.