Pozycjonowanie w innych wyszukiwarkach internetowych niż Google. Najpopularniejsze wyszukiwarki w Polsce

Pozycjonowanie w innych wyszukiwarkach internetowych niż Google. Najpopularniejsze wyszukiwarki w Polsce

Parth Shah/pexels.com

W Polsce zdecydowanym liderem wśród wyszukiwarek stron jest Google i to pod ten algorytm optymalizowane są witryny. Czy kierując ofertę do polskojęzycznych klientów, warto inwestować w pozycjonowanie w innych systemach, takich jak Bing, Yahoo! czy Yandex? Sprawdźmy najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w Polsce.

Polski rynek wyszukiwania

Według danych gs.statcounter.com w lipcu 2022 roku Google miało ponad 91% udziału w światowym rynku. W Polsce udział tej wyszukiwarki był jeszcze większy – wynosił blisko 95,5% i na zbliżonym poziomie utrzymuje się od lat. Jeśli chodzi o kolejne miejsca pod względem tego udziału, to najwyższe wyniki osiągnęły:

  • Bing – 3,26%
  • Yahoo! – 0,69%
  • DuckDuckGo – 0,28%
  • Yandex – 0,18%
  • Ecosia – 0,03%

Wyniki najnowszego badania Mediapanel przeprowadzonego przez PBI (Polskie Badania Internetu) pokazują, że w czerwcu 2022 roku liczba internautów w Polsce wyniosła 29,7 mln. Średnio po sieci surfowało dziennie ponad 25 mln osób. To oznacza, że liczba korzystających w Polsce z wyszukiwarki Google wynosiła blisko 28,5 mln. Nic zatem dziwnego, że inwestujący w pozycjonowanie w wyszukiwarkach decydują się na budowanie widoczności w tym systemie. Czy to jednak oznacza, że pozostałe należy pomijać? 3,26% udziału wyszukiwarki Bing oznacza, że korzysta z niej blisko milion mieszkańców Polski. W przypadku Yahoo! jest to około 200 tys. Polaków, a Yandex – 50 tys. To zatem systemy, które warto brać pod uwagę w działaniach. To najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w naszym kraju zaraz po Google i nie należy ich ignorować. Pamiętajmy, że są kraje, w których powodzeniem cieszą się inne systemy. Na przykład w Czechach blisko 15% udziału ma Seznam, a w Rosji Yandex jest wybierany przez ponad 47% internautów, czyli niewiele mniej niż korzysta tam z Google. Nie wiadomo, jak będzie się to zmieniać w przyszłości.

Źródło: Skitterphoto/pexels.com

Czy pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych wymaga podjęcia innych działań w przypadku każdego systemu, w którym chcemy budować widoczność strony? Nie do końca. Wiele kroków się pokrywa, dlatego, optymalizując witrynę pod algorytm Google, dostosowujemy ją również pod inne wyszukiwarki. Sprawdźmy dokładniej, na czym należy się skupić, pozycjonując stronę w Bingu i Yandexie.

Sprawdź: Typologia SEO – teoria optymalizacji i pozycjonowania

Pozycjonowanie w Bingu

Bing od kilku lat buduje w Polsce i na świecie swoją popularność. Kilka lat temu udział tej wyszukiwarki był ponad 2 razy mniejszy. Warto podjąć działania zamierzające do zwiększania w niej widoczności – bardzo prawdopodobne, że z czasem jej popularność będzie rosła. Jakie czynniki mają znaczenie w przypadku tej wyszukiwarki? Otóż warto zwrócić uwagę na:

  • profil linkowy – tak samo jak w Google, również w tym przypadku odnośniki prowadzące do strony są jednym z czynników rankingowych. Natomiast tutaj ich wpływ nie jest aż tak duży. To znaczy, że niektóre czynniki można stawiać na równi z linkami prowadzącymi do witryny;
  • linkowanie wewnętrzne – to kolejny czynnik, który ma znaczenie. Warto dodawać odnośniki z tekstem kotwicy dopasowanym odpowiednio do linkowanego materiału;
  • tag keywords – w Google znaczenie ma zawartość znacznika title. Warto również dodawać opis, czyli description, ale ze względu na CTR w Google, a nie wpływ na pozycję. Natomiast w dokumentacji wyszukiwarki Bing znajdziemy informację, że może ona uwzględnić tag keywords. Z tego powodu nie warto pomijać tego elementu;
  • sygnały z serwisów społecznościowych – nie są one czynnikiem rankingowym w Google, ale pośrednio mogą mieć wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Natomiast Bing nie zamyka się na wpływ tych sygnałów. Długoterminowo mogą one mieć wpływ na widoczność organiczną;
  • grafika i materiały wideo – według wielu Bing radzi sobie z ich rozpoznawaniem i analizowaniem zdecydowanie lepiej niż Google. Ważne jest jednak, aby pliki te były zoptymalizowane oraz nie wpływały negatywnie na ładowanie strony;
  • słowo kluczowe w nazwie domeny – może to pozytywnie wpłynąć na widoczność witryny;
  • autorytet domeny – nowym stronom trudniej jest szybko osiągnąć oczekiwaną widoczność. Czynnik czasu ma znaczenie.

Przy okazji warto wspomnieć, że Bing dostarcza właścicielom stron wiele przydatnych narzędzi w ramach Bing Webmaster Tools. Jednym z nich jest szybkie indeksowanie zasobów witryny – można ręcznie zgłosić na raz wiele podstron, które powinny szybko pojawić się w indeksie wyszukiwarki. Bing Webmaster Tools przyda się nie tylko pozycjonującym w Bingu, ale również prowadzącym kampanię w Google. Dzięki temu można m.in. analizować linki prowadzące do konkurencji czy też przeprowadzić analizę słów kluczowych.

Pozycjonowanie w Yandex

Google i Bing to najpopularniejsze wyszukiwarki, a co ma znaczenie, jeśli chodzi o pozycjonowanie w Yandex? Część czynników, które mają wpływ na pozycję, jest taka sama, jak w przypadku algorytmu Google, ale nie wszystkie. Oto te, które mają znaczenie:

  • prosta struktura strony – to element ważny zarówno dla użytkownika, jak i dla algorytmu. Bardzo istotne jest ustalenie odpowiednich nazw poszczególnych kategorii w menu. Ponadto należy zwrócić uwagę na inne elementy nawigacji w witrynie, takie jak menu okruszkowe czy stopka. Istotne jest także linkowanie wewnętrzne pomiędzy poszczególnymi materiałami na stronie – przyspiesza to ich indeksowanie;
  • content – to element, który ma znaczenie we wszystkich popularnych wyszukiwarkach. Ważne jest optymalizowanie poszczególnych treści pod słowa kluczowe i jak najlepsze dopasowywanie contentu do oczekiwań użytkowników. Nie należy upychać słów kluczowych na siłę;
  • lokalizacja urządzenia – istotne jest, skąd użytkownik wysyła zapytanie do wyszukiwarki, tzn. gdzie się znajduje. Na tej podstawie Yandex wyświetla listę wyników. W przypadku wielu produktów w poszczególnych regionalnych wyniki są zupełnie inne;
  • wiek domeny – ma tak samo duże znaczenie jak w przypadku Google i Bing. Strony, które mają już zbudowaną pewną reputację w wynikach wyszukiwania, łatwiej się pozycjonuje. W przypadku dopiero zarejestrowanych adresów należy uzbroić się w cierpliwość;
  • profil linkowy – Yandex podchodzi do tej kwestii zupełnie inaczej niż Google. W zasadzie to odnośniki zostały jakby wycięte z algorytmu. Nie oznacza to, że nie trzeba ich zdobywać. Mogą wpłynąć na widoczność witryny, ale tylko wtedy, gdy będzie się to przekładać na przekierowania. Yandex surowo karze za korzystanie z linków ze stron uznanych za spamerskie. Mogą one spowodować, że widoczność witryny zostanie ograniczona na kilka miesięcy;
  • meta tagi – mają tak samo duże znaczenie jak w Google, ale Yandex ma bardziej rygorystyczne wymagania. Niedopatrzenie pod tym względem może negatywnie wpłynąć na widoczność. Tytuł powinien mieć około 60 zzs, a opis około 160 zzs. Yandex może jednak pominąć zdefiniowane tagi i wyświetlić takie, który według algorytmu są lepiej dopasowane do zapytania;
  • czynniki komercyjne – wprowadzenie ich do algorytmu rozpoczęło się w 2011 roku. Przedstawiciele wyszukiwarki przygotowali dokumentację dotyczącą tego, co powinno znaleźć się na stronie. Oczywiście witryny wdrożyły to w swoich serwisach. Brak tych informacji może negatywnie wpłynąć na widoczność strony w Yandex. W witrynie powinny się znaleźć szczegółowe dane kontaktowe, odnośniki do profili w social media, polityka zwrotów, możliwość kontaktu ze wsparciem klienta, ceny, szczegółowy opis produktów i informacje o zasadach dostawy.
Sprawdź: Myślisz, że nie potrzebujesz SEO? To błąd!

Pozycjonowanie w innych wyszukiwarkach niż Google – podsumowanie

Udział w rynku wyszukiwarki Bing jest na tyle duży, że warto optymalizować witryny pod ten system. Popularność Yandex jest mniejsza, ale wyszukiwarka ta również może przynosić ruch stronie, tak więc nie ma się nad czym zastanawiać. Oczywiście najpierw trzeba ustalić, czy zainteresowani naszą ofertą w ogóle korzystają z tych wyszukiwarek. Czy są tam wysyłane zapytania, które opisują nasz biznes?

Chciałbyś zacząć pozycjonować swoją stronę? Zapraszamy do kontaktu! Nasi specjaliści z agencji SEO Grupa iCEA chętnie odpowiedzą na każde pytanie! Pozycjonowanie Twojej strony pomoże Ci rozwinąć skrzydła.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 13
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Pożeracze słów. Czym jest zjawisko kanibalizacji i jak sobie z nim radzić w praktyce SEO?

    Pożeracze słów. Czym jest zjawisko kanibalizacji i jak sobie z nim radzić w praktyce SEO?

    Słowa kluczowe są podstawą praktyki pozycjonowania SEO. Czym jest zjawisko kanibalizacji fraz kluczowych, jak je wykrywać i mu zapobiegać? Podpowiadamy.
    SEO dla początkujących: słowa kluczowe jako podstawa optymalizacji strony internetowej

    SEO dla początkujących: słowa kluczowe jako podstawa optymalizacji strony internetowej

    Specyfika słów kluczowych w kontekście optymalizacji i pozycjonowania SEO. Jakie są ich rodzaje oraz jak dopasować je do intencji internautów?
    Czym jest czas przebywania na stronie i dlaczego jest istotny dla SEO?

    Czym jest czas przebywania na stronie i dlaczego jest istotny dla SEO?

    Czym jest czas przebywania użytkownika na stronie? Jakie ma to znaczenie w kontekście SEO? Odpowiedź na te pytania znajdziesz w naszym artykule!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę