Parth Shah/pexels.com
W Polsce zdecydowanym liderem wśród wyszukiwarek stron jest Google i to pod ten algorytm optymalizowane są witryny. Czy kierując ofertę do polskojęzycznych klientów, warto inwestować w pozycjonowanie w innych systemach, takich jak Bing, Yahoo! czy Yandex? Sprawdźmy najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w Polsce.
Według danych gs.statcounter.com w lipcu 2022 roku Google miało ponad 91% udziału w światowym rynku. W Polsce udział tej wyszukiwarki był jeszcze większy – wynosił blisko 95,5% i na zbliżonym poziomie utrzymuje się od lat. Jeśli chodzi o kolejne miejsca pod względem tego udziału, to najwyższe wyniki osiągnęły:
Wyniki najnowszego badania Mediapanel przeprowadzonego przez PBI (Polskie Badania Internetu) pokazują, że w czerwcu 2022 roku liczba internautów w Polsce wyniosła 29,7 mln. Średnio po sieci surfowało dziennie ponad 25 mln osób. To oznacza, że liczba korzystających w Polsce z wyszukiwarki Google wynosiła blisko 28,5 mln. Nic zatem dziwnego, że inwestujący w pozycjonowanie w wyszukiwarkach decydują się na budowanie widoczności w tym systemie. Czy to jednak oznacza, że pozostałe należy pomijać? 3,26% udziału wyszukiwarki Bing oznacza, że korzysta z niej blisko milion mieszkańców Polski. W przypadku Yahoo! jest to około 200 tys. Polaków, a Yandex – 50 tys. To zatem systemy, które warto brać pod uwagę w działaniach. To najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe w naszym kraju zaraz po Google i nie należy ich ignorować. Pamiętajmy, że są kraje, w których powodzeniem cieszą się inne systemy. Na przykład w Czechach blisko 15% udziału ma Seznam, a w Rosji Yandex jest wybierany przez ponad 47% internautów, czyli niewiele mniej niż korzysta tam z Google. Nie wiadomo, jak będzie się to zmieniać w przyszłości.
Czy pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych wymaga podjęcia innych działań w przypadku każdego systemu, w którym chcemy budować widoczność strony? Nie do końca. Wiele kroków się pokrywa, dlatego, optymalizując witrynę pod algorytm Google, dostosowujemy ją również pod inne wyszukiwarki. Sprawdźmy dokładniej, na czym należy się skupić, pozycjonując stronę w Bingu i Yandexie.
Bing od kilku lat buduje w Polsce i na świecie swoją popularność. Kilka lat temu udział tej wyszukiwarki był ponad 2 razy mniejszy. Warto podjąć działania zamierzające do zwiększania w niej widoczności – bardzo prawdopodobne, że z czasem jej popularność będzie rosła. Jakie czynniki mają znaczenie w przypadku tej wyszukiwarki? Otóż warto zwrócić uwagę na:
Przy okazji warto wspomnieć, że Bing dostarcza właścicielom stron wiele przydatnych narzędzi w ramach Bing Webmaster Tools. Jednym z nich jest szybkie indeksowanie zasobów witryny – można ręcznie zgłosić na raz wiele podstron, które powinny szybko pojawić się w indeksie wyszukiwarki. Bing Webmaster Tools przyda się nie tylko pozycjonującym w Bingu, ale również prowadzącym kampanię w Google. Dzięki temu można m.in. analizować linki prowadzące do konkurencji czy też przeprowadzić analizę słów kluczowych.
Google i Bing to najpopularniejsze wyszukiwarki, a co ma znaczenie, jeśli chodzi o pozycjonowanie w Yandex? Część czynników, które mają wpływ na pozycję, jest taka sama, jak w przypadku algorytmu Google, ale nie wszystkie. Oto te, które mają znaczenie:
Udział w rynku wyszukiwarki Bing jest na tyle duży, że warto optymalizować witryny pod ten system. Popularność Yandex jest mniejsza, ale wyszukiwarka ta również może przynosić ruch stronie, tak więc nie ma się nad czym zastanawiać. Oczywiście najpierw trzeba ustalić, czy zainteresowani naszą ofertą w ogóle korzystają z tych wyszukiwarek. Czy są tam wysyłane zapytania, które opisują nasz biznes?
Chciałbyś zacząć pozycjonować swoją stronę? Zapraszamy do kontaktu! Nasi specjaliści z agencji SEO Grupa iCEA chętnie odpowiedzą na każde pytanie! Pozycjonowanie Twojej strony pomoże Ci rozwinąć skrzydła.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.