Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma – co należy wiedzieć?

Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma – co należy wiedzieć?

Karolina Grabowska/pexels.com

Mówi się, że jeśli nie ma Cię w Internecie, nie istniejesz. O ile w życiu osobistym czasem warto zrobić sobie od niego przerwę, dla wielu firm obecność w sieci to być albo nie być.

Wraz z rozwojem e-commerce i mediów społecznościowych we wspomnianej sieci zrobiło się jednak strasznie ciasno i coraz trudniej o przestrzeń dla swojego przekazu reklamowego. Dlatego dziś sama obecność w Internecie to jeszcze nie wszystko – ważne jest także dotarcie do potencjalnych klientów, dlatego musisz pamiętać o pozycjonowaniu.

Co to jest pozycjonowanie?

To szereg działań w obrębie strony internetowej (pozycjonowanie on-site) oraz poza nią (pozycjonowanie off-site), które mają jej zapewnić wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. W jej ramach pozycjonerzy dbają m.in. o tempo ładowania się witryny, jej użyteczność dla użytkownika, a także jakość tekstów i szeroko rozumianego contentu.

Dlaczego pozycja strony jest tak ważna? Zrozumiesz to lepiej, gdy przypomnisz sobie, w jaki sposób sam korzystasz z wyszukiwarki. Z pewnością rzadko (jeśli w ogóle kiedykolwiek) zaglądasz na drugą stronę wyników, a zwykle ograniczasz się do pierwszych trzech, może pięciu stron, które odpowiadają Twoim potrzebom.

Dzięki pozycjonowaniu to strona Twojego biznesu ma szansę być jedną z pierwszych, tym samym zwiększając ruch i zyski ze sprzedaży. Oczywiście, pozycjonować można także inne elementy zsynchronizowane z wyszukiwarką (np. pozycjonowanie wizytówki Google), ale o tym za chwilę.

Pozycjonowanie usług lokalnych. Czy to ma sens?

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą interes w obrębie jednego miasta, powiatu czy województwa, często zastanawiają się, czy – ze względu na mniejszy zasięg swojej działalności – zagadnienie pozycjonowania w ogóle ich dotyczy. W końcu działają na lokalnym rynku i zna ich wiele osób. My mówimy jednak zdecydowanie: tak, pozycjonować warto także usługi firm lokalnych.

Oczywiście, nie każda firma koniecznie musi mieć profil w mediach społecznościowych czy wysokiej klasy stronę internetową. Świetnym wyborem w takim przypadku (jako forma reklamy lub uzupełnienie prostej witryny) jest np. wizytówka Google Moja Firma.

Co to jest wizytówka Google Moja Firma?

To prosty element, który pojawia się w wynikach wyszukiwania dotyczących firm, np. po wpisaniu kwiaciarnia Kraków lub restauracja Wrocław. Znajduje się on poniżej reklam Google Ads (czyli wyników płatnych), ale powyżej wyników organicznych.

Dzięki wizytówce użytkownik dostaje od razu podstawowe informacje dotyczące firmy, takie jak adres, godziny otwarcia oraz ocenę, jaką dane miejsce uzyskało ze strony klientów. A to wszystko bez odwiedzania strony internetowej firmy czy szukania jej na Facebooku!


Źródło: wyszukiwarka Google - wizytówki wyświetlające się po wpisaniu hasła kwiaciarnia Kraków

Zobaczyć można także dodatkowe informacje, np. czy sklep oferuje dostawę lub czy restauracja realizuje również zamówienia na wynos.

Jak założyć wizytówkę Google Moja Firma?

Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma jest ważne, jednak najpierw trzeba ją założyć! Jak się do tego zabrać?

Wersja komputerowa

  1. Jeśli korzystasz z komputera, zaloguj się na Google Maps.
  2. Kliknij menu (lewy górny róg) i wybierz opcję Dodaj swoją firmę. Możesz także po prostu wpisać w pasku wyszukiwania dokładny adres swojej działalności i w profilu firmy (po lewej stronie) wybrać tę samą opcję Dodaj swoją firmę.
  3. Dalej pokierują Cię instrukcje Google.

Wersja mobilna

  1. Jeśli korzystasz z urządzenia mobilnego (np. smartfona czy tableta), otwórz aplikację Google Maps.
  2. Wyszukaj swoją firmę, posługując się jej adresem.
  3. Po przewinięciu w dół wybierz opcję Zgłoś prawo do firmy.

Jeśli natomiast profil Twojej firmy został już utworzony przez kogoś innego (np. przez klienta, który kiedyś ją odwiedził – może to w końcu zrobić każdy), koniecznie zadbaj o to, by administrowanie wizytówką znalazło się po Twojej stronie. Choć osoba zakładająca ją w Twoim imieniu nie musiała mieć złej woli, tylko w ten sposób odzyskasz kontrolę nad danymi swojej działalności i jej wizerunkiem w sieci.

W tym celu znajdź swoją firmę w Google Maps, kliknij w Zgłoś prawo do firmy, a następnie wybierz opcję Jestem właścicielem lub zarządzam tym miejscem. Do wyboru dostaniesz możliwości weryfikacji profilu (większość firm wybiera drogę pocztową). Część firm może także zweryfikować swój profil mailowo, telefonicznie, poprzez Google Search Console, a nawet używając nagrania wideo.

Wizytówka Google pozycjonowanie. Jak to zrobić?

Aby profil po pierwsze prezentował się dobrze, a po drugie wyświetlał się wyżej w wynikach wyszukiwania, musisz zadbać o pozycjonowanie wizytówki (lub, innymi słowy, o pozycjonowanie GMF – skrótowo od Google Moja Firma). Jak się pewnie domyślasz, o wyższą pozycję walczy więcej firm z Twojej branży czy okolicy, dlatego szczególną uwagę poświęć następującym elementom:

Dane kontaktowe

Ważne, by były skrupulatnie wypełnione, a w razie zmian także na bieżąco aktualizowane. Zadbaj też o konsekwencję – adres, widniejący na wizytówce, powinien być taki sam jak ten, który zamieściłeś na firmowej stronie www (jeśli, oczywiście, ją posiadasz).

Nazwa

Tutaj teoretycznie nie ma wielkiej filozofii: po prostu wpisujesz nazwę swojej firmy.

Jest jednak mały „trik”, który możesz wykorzystać: przed nazwą firmy wpisz słowo kluczowe, nawiązujące do głównego filaru jej działalności (np. pozycjonowanie stron iCEA). Dzięki temu potencjalny klient znajdzie Cię jeszcze łatwiej!

Kategoria

Google proponuje wiele kategorii, dzięki którym możesz określić profil swojej działalności. Jeśli masz wątpliwość, która kategoria najlepiej pasuje do Twojego biznesu, sprawdź, jak swoje usługi oznaczyła konkurencja.

Opis firmy

Choć wizytówka Google umożliwia napisanie w tym miejscu 750 znaków, powinieneś zadbać o to, by najważniejsze słowa kluczowe zawrzeć już w pierwszych 250. Dlaczego akurat 250? Ponieważ dokładnie tyle widzi użytkownik, zanim kliknie w opcję więcej.

Pamiętaj też, że roboty Google nie znoszą duplikatów treści, dlatego opis musi być unikalny (nie kopiuj go np. ze swojej strony internetowej).

Opinie klientów

Marketing szeptany nie od dziś jest wyjątkowo skuteczną formą reklamy. W sytuacji, gdy o opinię nie możemy zapytać bliskich nam osób, chętnie czytamy także rekomendacje innych użytkowników sieci.

Opinie Twoich klientów także mają moc, dlatego nie bój się prosić o rekomendacje osób, które były zadowolone z Twoich usług czy zakupionych produktów. Jeśli np. Twoja firma oferuje wysyłkę towaru (lub jest to restauracja z jedzeniem na dowóz), wrzuć do przesyłki karteczkę z prośbą o opinię. Jeśli dodatkowo zaproponujesz takiemu klientowi mały rabat, w zamian za podzielenie się swoją opinią, z pewnością znajdzie chwilę, by udzielić Ci rekomendacji.

Nie zapominaj o odpowiedzi na pozostawione przez innych opinie, zarówno te przychylne, jak i te nieco mniej. Krytyczny komentarz, pozbawiony reakcji właściciela firmy, może zacząć żyć swoim życiem i negatywnie wpływać na wizerunek Twojego biznesu.

Zdjęcia

Zdjęcia (oraz inne multimedia) to także czynnik rankingowy, który może wpłynąć na to, jak wysoko poszybuje Twoja wizytówka w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj o tym, by były one dobrej jakości. Jeśli prowadzisz np. lokal gastronomiczny, na zdjęciach możesz zaprezentować nie tylko wnętrze lub najbliższe otoczenie lokalu, ale także popisowe potrawy szefa kuchni.

Jeśli z jakiegokolwiek powodu znalezienie Twojej firmy jest trudne, zadbaj także o zdjęcia siedziby z zewnątrz – tak, by ułatwić klientom jej znalezienie.

Nie zapomnij także o geolokalizacji zdjęć, czyli dodaniu odpowiednich meta tagów ze współrzędnymi miejsca, z którego pochodzą.

Pytania i odpowiedzi

To jeden z nowszych elementów wizytówki Google Moja Firma. Z jego pomocą klient może zapytać o coś, na co nie znalazł odpowiedzi w Twojej wizytówce (lub – nie czarujmy się – nawet nie próbował znaleźć).

Na zadane pytania odpowiedzieć mogą także inni użytkownicy, którzy np. znają ofertę Twojej firmy. Warto jednak wziąć sprawy we własne ręce i w miarę możliwości udzielać sprawnej odpowiedzi na zadane pytania.

Jeśli zauważysz, że któreś z pytań pojawia się nagminnie, będzie to dla Ciebie również znak, by bardziej wyeksponować dany aspekt w swoich materiałach.

Inne

W pozycjonowaniu wizytówki Google Moja Firma istnieją też elementy, na które nie masz wpływu lub jest on ograniczony. Są to:

  • odległość – im bliżej Twojej firmy znajduje się dany użytkownik, tym większe prawdopodobieństwo, że to właśnie ona wyświetli się wyżej w wynikach wyszukiwania,
  • rozpoznawalność – chodzi tu o rozpoznawalność Twojej wizytówki na określone słowa kluczowe,
  • trafność – czyli to, jak bardzo adekwatna jest zawartość Twojej wizytówki GMF do frazy, jaką wpisał użytkownik.

Jeśli chcesz nieco „podbić” ostatni z tych czynników, warto skorzystać z opcji publikacji wpisów, które zwiększą możliwość użycia odpowiednich słów kluczowych, a także pozwolą użytkownikom być na bieżąco z wydarzeniami w Twojej firmie.

Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma – zalety

Wiesz już, czym jest wizytówka Google Moja Firma, jaką pełni funkcję i jak wpłynąć pozytywnie na jej pozycjonowanie. Jednak co tak naprawdę da Ci dobrze wypozycjonowana wizytówka GMF?

  • wzrost sprzedaży usług/produktów

Im więcej osób znajdzie Cię w wyszukiwarce, tym więcej skorzysta z usług Twojej firmy. Dobre wypozycjonowanie wizytówki pośrednio może więc zwiększyć Twoje zyski.

  • większy ruch na stronie

Jeśli posiadasz firmową witrynę, dodaną do wizytówki, skierujesz na nią dodatkowy ruch organiczny. Dzięki temu masz szansę na wyższą konwersję.

  • lepsza rozpoznawalność marki

Im częściej nazwa Twojej firmy (a także jej logo, kolorystyka czy charakterystyczne produkty) przewijać się będzie przed oczami internautów, tym większa szansa, że któregoś razu skorzystają właśnie z jej usług.

I tego właśnie Ci życzymy!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Co to jest backlink?

    Co to jest backlink?

    Pozyskiwanie linków to trudne zadanie, które może jednak przynieść wymierne korzyści. Backlink z dobrej strony i o prawidłowej strukturze wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie strony w Google.
    Jak wybrać skuteczną agencję SEO? Podpowiada Google

    Jak wybrać skuteczną agencję SEO? Podpowiada Google

    Wybór agencji SEO nie należy do łatwych! W tym artykule prezentujemy porady, jakich w tym temacie udzielił w swoim oficjalnym materiale Google.
    Jak pozycje w wynikach wyszukiwania wpływają na ilość kliknięć?

    Jak pozycje w wynikach wyszukiwania wpływają na ilość kliknięć?

    Wszyscy wiedzą, że wysoka pozycja strony jest ważna, jednak dziś piszemy o tym, co DOKŁADNIE może zrobić dla Twojego biznesu, na jakie czynniki wpływa i w jaki sposób możesz ją osiągnąć.
    Bezpłatny audyt

      Powiedz nam jaki zakres usług Cię interesuje,
      a skontaktujemy się w odpowiednim dla Ciebie terminie

        Jeżeli chciałbyś dołączyć do naszego zespółu, ale masz wątpliwości - skontaktuj się z nami.
        Wypełnij formularz kontaktowy: