Pozycjonowanie sklepu Woocommerce

DARMOWA KONSULTACJA SEO

    NEED real SEO?
    Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

    Obecna sytuacja na rynku e-commerce (dotycząca ogromnej konkurencji) zmusza przedsiębiorców do wdrażania kolejnych działań w celu pozyskiwania nowych klientów. Dobrej jakości produkty czy atrakcyjna witryna zadowalająca użytkowników pod względem wizualnym i technicznym to nie wszystko. Jedną z najważniejszych kwestii jest stworzenie sklepu internetowego, który będzie przyjazny dla algorytmów wyszukiwarki, dzięki czemu zyska wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.

    Odpowiednio przeprowadzone pozycjonowanie sklepu internetowego WooCommerce sprawi, że oferta dotrze do szerszego grona osób, co przełoży się na generowanie większych zysków. A do tego właśnie dąży każdy przedsiębiorca, prawda?

    Czym jest WooCommerce?

    WooCommerce – sposób na inne oblicze WordPressa

    Omawianie zagadnienia pozycjonowania stron WooCommerce warto zacząć od wyjaśnienia, czym właściwie jest WooCommerce.

    Każdy, kto choć trochę interesuje się działaniem w sieci i tzw. CMS-ami (systemami zarządzania treścią), z pewnością słyszał o WordPressie. To bowiem najpopularniejszy na świecie CMS, z którego już w 2018 roku korzystało ponad 30% wszystkich witryn internetowych.

    Początkowo jako CMS WordPress przeznaczony był głównie do prowadzenia blogów czy prostych stron www, jednak w 2011 roku stał się też doskonałym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw chcących rozbudować swoją działalność o sektor e-commerce. Wszystko to za sprawą wtyczki WooCommerce, która umożliwia rozszerzenie witryny i uruchomienie na platformie sklepu internetowego oraz wdrażanie rozwiązań – pożądanych z punktu widzenia przedsiębiorstwa – takich jak np. skuteczne pozycjonowanie WooCommerce.

    WooCommerce to zatem wtyczka do WordPressa, która przystosowuje witrynę do prowadzenia sprzedaży internetowej, pozwalając na jej skuteczne pozycjonowanie.

    Co oferuje wtyczka WooCommerce?

    Sklep internetowy służy do sprzedaży produktów, dlatego wtyczka WooCommerce do WordPressa umożliwia przede wszystkim zarządzanie asortymentem. Mowa tutaj m.in. o wprowadzaniu i opisywaniu produktów, ustawianiu cen, udostępnianiu zdjęć oraz wszystkich innych ważnych z perspektywy klienta informacji.

    Ogromna liczba darmowych rozszerzeń, motywów i innych dodatkowych funkcji pozwala na optymalizację sklepu WooCommerce i dostosowanie go do potrzeb nawet najbardziej wymagających odbiorców.

    Oprócz tego rozwiązanie open-source w postaci plugin do WordPressa pozwala zarządzać magazynem i wysyłką produktów do klientów, włączyć funkcję informowania o niskim stanie lub braku towarów czy skonfigurować metody płatności.

    Popularność wtyczki WooCommerce w Polsce i na świecie

    Podstawowa wersja zarówno całego WordPressa, jak i wtyczki WooCommerce to narzędzie bezpłatne, a jednocześnie niezwykle skuteczne. Właśnie dzięki temu taka forma prowadzenia sklepu internetowego jest obecnie najpopularniejszą na rynku e-commerce w Polsce i na całym świecie. W 2014 roku wtyczka została pobrana ponad 4 miliony razy.

    Z tego też względu temat pozycjonowania WooCommerce jest tak popularny i rozpatrywany pod różnymi względami. Wielu przedsiębiorców działających na rynku e-commerce korzysta z wtyczki do WP i stara się wyróżnić na tle konkurencji oraz dotrzeć do jak największej liczby odbiorców.

    Obecnie plugin do WordPressa jest nie tylko liderem na rynku, lecz także zostawia daleko w tyle pozostałe tego typu rozwiązania, a jego popularność stale rośnie.

    Wady i zalety popularnej wtyczki do WordPressa

    Wtyczka WooCommerce – zalety i wady

    Możliwość bezpłatnego pobrania wtyczki, sprawne pozycjonowanie sklepu WooCommerce i działanie całej platformy to nie jedyne zalety plugin’u do WordPressa. Ogromnym plusem z punktu widzenia właścicieli sklepu jest też opcja wyboru rozszerzenia wtyczki o funkcje wspierające, np. pozycjonowanie WooCommerce. Warto wzbogacić ją o dodatkowe funkcjonalności, które pomogą w uzyskaniu wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Mowa tutaj głównie o Yoast SEO oraz All In One SEO Pack.

    Oprócz darmowego dostępu, sprawnego działania i łatwego pozycjonowania WooCommerce istotną zaletę stanowi też rodzaj oprogramowania, czyli open-source. Jest to oprogramowanie otwarte, co oznacza, że kod źródłowy można dowolnie modyfikować. To czyni platformę jeszcze bardziej plastyczną i daje ogromne możliwości personalizacji.

    Jakie są wady WooCommerce? Przede wszystkim trzeba pamiętać, że jest to „tylko” wtyczka. Dlatego też nawet pomimo możliwości wzbogacenia platformy o wiele rozszerzeń umożliwiających satysfakcjonujące pozycjonowanie sklepów WooCommerce, nie daje ona tylu rozwiązań, co platformy abonamentowe i na pewnym etapie trzeba liczyć się z ograniczeniami.

    U kogo sprawdzi się wtyczka i pozycjonowanie WooCommerce?

    Popularna wtyczka do WordPressa sprawdzi się przede wszystkim w przypadku małych i średnich firm, którym zależy na prostej i intuicyjnej platformie oraz na wysokiej skuteczności działań SEO. Pozycjonowanie WooCommerce doskonale radzi sobie w każdej branży, dlatego bez względu na rodzaj oferowanych produktów będzie dobrym wyborem dla przedsiębiorców, chcących pozostać niezależnymi od płatnych platform w zamkniętym oprogramowaniu.

    Czy warto pozycjonować sklep na WooCommerce?

    Duża konkurencja na rynku e-commerce

    Pozycjonowanie stron WooCommerce, a także wszystkich innych witryn, to podstawa do osiągania celów finansowych i rozwojowych przedsiębiorstwa. Dlaczego? Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto przeanalizować obecną sytuację na rynku e-commerce. Z roku na rok przybywa firm działających w e-handlu, a do tego wiele istniejących już przedsiębiorstw rozszerza swoją działalność o sprzedaż internetową.

    Co ma to wspólnego z pozycjonowaniem sklepu internetowego WooCommerce? Otóż im większa konkurencja, tym mniejsza szansa na sukces, dlatego ważne jest wdrażanie odpowiednich rozwiązań. Dobór strategii marketingowych zależy przede wszystkim od grupy odbiorców, ponieważ to do nich powinny być dostosowane. Skuteczne pozycjonowanie i ustalenie odbiorców to klucz do sukcesu! Jednak w obecnych czasach, kiedy liczba internautów rośnie z dnia na dzień, każda branża może liczyć na to, że to właśnie w sieci zostanie zauważona przez potencjalnych klientów.

    Dlatego pozycjonowanie stron WooCommerce jest tak ważne. Nie wystarczy samo założenie sklepu internetowego. Warto wspomnieć o tym, że większość użytkowników internetu nie korzysta z drugiej strony wyników wyszukiwania. Oznacza to, że jeśli sklep nie pojawi się na kilku pierwszych pozycjach, to szansa, że ktoś do niego zajrzy, jest bardzo mała.

    Reklama dźwignią handlu

    „Reklama jest dźwignią handlu” – to popularne hasło każdy z nas z pewnością słyszał nie raz. Pomimo tego, że pierwszy raz zostało użyte kilkadziesiąt lat temu, wciąż jest tak samo prawdziwe i powinno być myślą przewodnią każdego biznesu. Bez dobrej reklamy nie ma sprzedaży, a bez sprzedaży nie ma zysków.

    Obecnie jednym z najlepszych sposobów na reklamę i promowanie swojej marki w sieci jest dopasowanie witryny internetowej do algorytmów wyszukiwarki. Pozycjonowanie sklepu WooCommerce pod tym względem niczym nie różni się od innych witryn. Każda z nich musi znaleźć się na wysokiej pozycji, aby została zauważona przez użytkowników internetu.

    Tutaj warto wspomnieć, że optymalizacja sklepu WooCommerce, która jest elementem pozycjonowania, pozwala na dotarcie do osób znajdujących się niemalże na samym końcu tzw. lejka sprzedażowego. Przykładowo osoba, wpisująca w wyszukiwarce hasło „kask rowerowy damski”, zazwyczaj jest już przekonana do zakupu i szuka tylko miejsca, gdzie może dokonać zamówienia. Pozycjonowanie strony WooCommerce na odpowiednie frazy kluczowe pozwala łatwiej dotrzeć do takich właśnie osób.

    Stworzenie sklepu internetowego przyjaznego dla algorytmów wyszukiwarki to zatem jeden z najlepszych sposobów na marketing, niezależnie od branży i charakteru działalności. Wywalczenie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania w pewnym sensie pozwala na dużą przewagę nad konkurencją. Dlatego odpowiedź na pytanie „Czy warto postawić na pozycjonowanie sklepu WooCommerce?” brzmi: zdecydowanie tak.

    Zalety pozycjonowania sklepu WooCommerce

    Największą zaletą pozycjonowania WooCommerce jest niewątpliwie lepsza widoczność w sieci. Wiemy już, że samo istnienie sklepu internetowego na niewiele się zda, jeśli będzie on niewidoczny dla odbiorców. Warto tutaj przytoczyć pochodzący z j.ang. termin AIDA (Attention, Interest, Desire, Action). Jest to model hierarchiczny w marketingu, który określa cztery etapy doprowadzające konsumenta do dokonania zakupu. Pozycjonowanie sklepów WooCommerce ma pomóc przeprowadzić go przez tę drogę.

    Pierwsza litera to skrót od angielskiego słowa Attention, czyli po polsku Uwaga. Oznacza to, że na samym początku należy zwrócić uwagę klienta na markę czy dany produkt. Pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania, wywalczone dobrym pozycjonowaniem sklepu WooCommerce, to doskonały sposób na pokazanie się i zwrócenie na siebie uwagi.

    Wysoka pozycja w Google pomoże zwiększyć ruch na stronie i współczynnik konwersji. Im więcej osób dotrze do sklepu internetowego, tym większa szansa na pozyskanie nowych klientów. A to już bezpośrednio prowadzi do wygenerowania większych zysków i tym samym – do rozwoju firmy.

    Warto też wspomnieć, że pozycjonowanie sklepu internetowego WooCommerce to jedno z najtańszych i najskuteczniejszych rozwiązań marketingowych, które przynosi firmom realne i długofalowe korzyści.

    Jak rozpocząć pozycjonowanie WooCommerce?

     Pozycjonowanie WooCommerce – jak zacząć?

    Samodzielne pozycjonowanie czy agencja SEO?

    W pierwszej kolejności należy podjąć decyzję, czy pozycjonowanie WooCommerce będziemy przeprowadzać samodzielnie, czy też zlecimy to zadanie agencji SEO. Warto pamiętać, że pomimo wszystkich dodatkowych funkcji wtyczki do WordPressa, które pomagają w wywalczeniu wysokiej pozycji strony w wynikach wyszukiwania, cały proces jest długotrwały, skomplikowany i wymaga posiadania odpowiedniej wiedzy. Dlatego wiele firm decyduje się na współpracę ze specjalistami, dla których pozycjonowanie i optymalizacja to chleb powszedni.

    W podjęciu decyzji dotyczącej tego, kto zajmie się pozycjonowaniem sklepu internetowego WooCommerce, pomoże określenie budżetu, jaki firma jest w stanie przeznaczyć na działania marketingowe. Oprócz tego warto też określić cel, do jakiego mają doprowadzić wprowadzone działania. Duże oczekiwania związane z pozycjonowaniem wymagają zatrudnienia kogoś z fachową wiedzą, dlatego w takim wypadku decyzja nie powinna stanowić problemu – pozycjonowanie sklepu WooCommerce należy zostawić doświadczonej agencji.

    Dlaczego warto skorzystać z pomocy specjalistów?

    Skorzystanie z pomocy agencji SEO przy pozycjonowaniu stron WooCommerce to przede wszystkim większa skuteczność. Specjaliści oferujący usługi pozycjonowania i optymalizacji są w stanie dobrać strategie odpowiednie dla branży, w jakiej działa firma, charakteru działalności oraz grupy odbiorców.

    Jednak większa skuteczność to nie jedyny powód, dlaczego bez odpowiedniej wiedzy lepiej samodzielnie nie wchodzić w pozycjonowanie WooCommerce. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że nieumiejętnie dobrane narzędzia i rozwiązania pozycjonerskie nie tylko nie przyniosą zamierzonego efektu, ale mogą również zaszkodzić.

    Działania, które nie spodobają się wyszukiwarce Google, przyczynią się do dużego spadku pozycji sklepu w wynikach wyszukiwania. Niektóre zmiany wprowadzane na stronie są wręcz zabronione, dlatego Google szybko „ukarze” taką witrynę i sprawi, że jej szansa na widoczność w sieci będzie bardzo niska. Pozycjonowanie sklepów WooCommerce to delikatna sprawa!

    Jak wybrać agencję SEO?

    Pozycjonowanie i optymalizacja sklepu WooCommerce to zadanie, które najlepiej powierzyć agencji, która może pochwalić się nie tylko fachową wiedzą, ale również doświadczeniem. Dlatego, jeśli jest taka możliwość, warto zapoznać się z poprzednimi projektami agencji SEO. Zadowoleni klienci to znak, że stosowane rozwiązania przynoszą efekty i będą miały realny wpływ na widoczność sklepu w internecie. Wiele agencji umieszcza na swoich stronach internetowych referencje otrzymane od klientów.

    Oprócz tego ważną kwestią jest zapoznanie się z wszystkimi rozwiązaniami, jakie zamierza wdrożyć wybrana agencja SEO. Jeśli pozycjonowanie WooCommerce ma być niezgodne z polityką Google, to warto dobrze zastanowić się, czy chcemy współpracować z taką firmą i narażać pozycję swojego sklepu internetowego.

    Należy też pamiętać, że pozycjonowanie stron WooCommerce to złożony proces, a na efekty trzeba trochę poczekać. Dlatego, jeśli agencja SEO obiecuje błyskawiczną poprawę pozycji w wyszukiwarce to znak, że nie jest ona wiarygodna i współpraca nie będzie dobrym pomysłem.

    Samodzielne pozycjonowanie – jak zacząć?

    Jeśli mimo wszystko zapadnie decyzja, aby samodzielnie przeprowadzić pozycjonowanie sklepu WooCommerce, dobrze jest podszkolić się nieco w tej dziedzinie. Pomocne będą tutaj kursy, webinary, podcasty czy artykuły eksperckie pochodzące ze sprawdzonych źródeł.

    Warto pamiętać, że algorytm Google stale jest ulepszany, dzięki czemu może coraz lepiej rozpoznawać wartościowe witryny i spełniać zmieniające się potrzeby internautów. Wyszukiwarka regularnie dokonuje aktualizacji, które są istotne pod względem pozycjonowania i praktyk SEO. Dlatego warto na bieżąco monitorować pojawiające się aktualizacje. To pozwoli zapobiec nagłemu spadkowi pozycji naszego WooCommerce, a do tego pozycjonowanie sklepu będzie łatwiejsze.

    Pozycjonowanie WooCommerce krok po kroku

    Przeprowadzenie audytu SEO i UX

    Pozycjonowanie – audyt SEO i UX

    Pierwszym krokiem w całym procesie pozycjonowania sklepu WooCommerce jest przeanalizowanie, co właściwie jest z daną witryną nie tak, czyli jakie błędy na niej występują i co powoduje, że nie funkcjonuje ona tak, jak powinna. W tym celu służą audyt SEO oraz audyt UX.

    Audyt SEO to wnikliwa analiza elementów, które znajdują się zarówno na stronie (on-site), jak i poza nią (off-site) i które wpływają na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Po przeprowadzeniu analizy sporządzany jest szczegółowy raport, który zawiera wszelkie informacje o błędach na stronie. Dzięki temu wiadomo, co trzeba poprawić i na czym skupić się przy pozycjonowaniu WooCommerce.

    Audyt UX dotyczy natomiast wrażeń i doświadczeń osób odwiedzających daną stronę. Analiza pod kątem UX pozwala przeanalizować, czy sklep internetowy jest przyjazny i atrakcyjny dla użytkowników. Błędy, jakie mogą występować, to zbyt długie ładowanie się strony, nieatrakcyjny wygląd, nieczytelna treść, brak najważniejszych informacji na pierwszym planie. To wszystko jest istotne kiedy chodzi o pozycjonowanie stron WooCommerce, ponieważ Google „faworyzuje” właśnie te strony, które są wartościowe i atrakcyjne dla użytkowników.

    Naprawienie istniejących błędów

    Kolejnym krokiem po przeprowadzeniu audytów i przeanalizowaniu raportów jest naprawienie wszystkich wykrytych błędów na stronie. Pozycjonowanie sklepu WooCommerce będzie wówczas skuteczniejsze. O jakich błędach mowa?

    Audyt SEO wykrywa przede wszystkim takie błędy jak: źle dobrane frazy kluczowe, nieodpowiednia liczba lub rozmieszczenie fraz kluczowych, duplikaty, nieodpowiednie formatowanie treści, nieodpowiedni kod źródłowy, niepoprawny tytuł i meta description, nieodpowiednie rozmieszczenie nagłówków, zbyt długi czas ładowania strony – rzeczy, które skuteczne pozycjonowanie powinno usunąć w pierwszej kolejności. Audyt UX natomiast wskazuje wszystko, co może być nieatrakcyjne z punktu widzenia użytkownika.

    Na tym etapie wszystkie błędy powinny zostać usunięte, a problemy rozwiązane. Jest to konieczne, aby kolejne kroki pozycjonowania sklepu internetowego WooCommerce miały sens.

    Wdrożenie zaplanowanych działań

    Kolejny etap to zaplanowanie, a następnie wdrożenie rozwiązań dopasowanych do danej witryny. Warto pamiętać, że pozycjonowanie sklepów WooCommerce jest różnorodne – każda strona czy sklep internetowy wymaga nieco innych strategii, dlatego tak ważna jest analiza w postaci audytów. Dzięki temu można dobrać narzędzia i rozwiązania, które odpowiedzą na potrzeby naszej strony i pomogą osiągnąć zamierzone cele.

    Pozycjonowanie WooCommerce może odbywać się np. poprzez wykorzystanie content marketingu, czyli dystrybucji treści. Jedną z najpopularniejszych form content marketingu jest prowadzenie bloga. Regularne umieszczanie na stronie artykułów samo w sobie pomaga poprawić pozycję strony (ponieważ Google lubi witryny, które są stale rozszerzane), a do tego daje większe możliwości, jeśli chodzi o nasycenie strony frazami kluczowymi.

    Warto podkreślić, że w content marketingu kluczową rolę odgrywa jakość dostarczanych treści. Muszą być one przede wszystkim wartościowe dla odbiorcy.

    Innym rozwiązaniem w procesie pozycjonowania stron WooCommerce może być też tzw. link building, czyli linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne.

    Monitorowanie zmian i analizowanie skuteczności

    Każdy proces wymaga monitorowania i sprawdzania postępu. Tylko dzięki temu można sprawdzić skuteczność wprowadzanych zmian. Nie inaczej jest w przypadku pozycjonowania sklepu WooCommerce.

    Dobra agencja SEO będzie na bieżąco mierzyć progres i analizować, jak przyjęte strategie wpływają na widoczność sklepu w wynikach wyszukiwania lub czy pomagają osiągnąć inny zamierzony cel. Regularne monitorowanie całego procesu pomaga też błyskawicznie odpowiadać na pojawiające się potrzeby użytkowników oraz wspomniane wcześniej aktualizacje wyszukiwarki Google.

    Ile trwa pozycjonowanie sklepu WooCommerce?

    Jak już wiemy, pozycjonowanie stron WooCommerce to nie jednorazowa czynność, a długotrwały proces, na który składa się wiele elementów. Dlatego też nie można oczekiwać, że efekty przyjdą błyskawicznie, i po kilku dniach sklep pojawi się na pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania.

    Pierwsze drobne efekty można zazwyczaj zauważyć po kilku tygodniach, jednak większe zmiany lub zyskanie pierwszej pozycji w wyszukiwarce może zająć kilka miesięcy, pół roku, a nawet rok. Skąd taka rozbieżność? Otóż to, ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego WooCommerce, zależy od wielu różnych czynników, które opisane są poniżej.

    Pozycjonowanie WooCommerce – oczekiwanie na rezultaty

    Konkurencyjność branży

    Pozycjonowanie sklepów WooCommerce to rywalizacja o pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania. A w tej rywalizacji przeciwnikami są konkurencyjne przedsiębiorstwa. Im większa konkurencyjność branży, tym pozycjonowanie WooCommerce będzie niestety trwało dłużej.

    Dodatkowe opóźnienia mogą stwarzać działania SEO, jakie podejmują inne firmy. Trzeba pamiętać, że w dzisiejszych czasach reklama w sieci to jeden z najskuteczniejszych sposobów pozyskiwania nowych klientów. Dlatego inne firmy z pewnością też dbają o pozycjonowanie.

    Dobór słów i fraz kluczowych

    Jedną z najistotniejszych kwestii przy pozycjonowaniu stron WooCommerce są słowa i frazy kluczowe. Treść na stronie sklepu powinna być nimi nasycona, ale tutaj łatwo popełnić błąd. Jeśli będzie ich za dużo, Google uzna to za Keyword Stuffing, czyli nienaturalne upychanie słów kluczowych do tekstu. Taka praktyka jest potępiana przez wyszukiwarkę i z pewnością nie wpłynie dobrze na widoczność strony.

    Oprócz tego na prędkość pozycjonowania WooCommerce wpływ będzie miała też konkurencyjność słów kluczowych. Bardzo trudno pozycjonować sklep na frazy przynależące do popularnych branż.

    Doświadczenie i umiejętności pozycjonera

    Dobre pozycjonowanie wymaga posiadania fachowej wiedzy i doświadczenia. Nieumiejętne prowadzenie działań SEO będzie trwało znacznie dłużej lub nie przyniesie efektu wcale. Dlatego tak ważne jest to, aby do pozycjonowania WooCommerce wybrać agencję lub fachowca, który po prostu się na tym zna i wie, jak dopasować witrynę do algorytmów Google, działając zgodnie z polityką wyszukiwarki.

    Im większa wiedza i doświadczenie pozycjonera, tym efekty przyjdą szybciej i będą bardziej zadowalające.

    Wynik raportu z audytu SEO i UX

    Na prędkość pozycjonowania sklepu WooCommerce mają wpływ również wyniki z przeprowadzonych audytów SEO oraz UX. Im więcej błędów zawiera witryna oraz im trudniejsze są one do naprawienia, tym cały proces pozycjonowania będzie dłuższy.

    Przykładowo: jeśli sklep internetowy wygląda dobrze pod względem wizualnym oraz technicznym, ale brakuje mu konkretnych strategii, takich jak np. content marketing, to zyskanie wysokiej pozycji potrwa kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rozwijanie bloga firmowego, który jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi do pozycjonowania WooCommerce, to proces długotrwały. Dlatego w takich przypadkach warto uzbroić się w cierpliwość.

    Historia sklepu WooCommerce

    Google bardzo chętnie promuje witryny internetowe z długą historią. Dlatego im starsza jest domena, tym łatwiej ją pozycjonować. Wydawać by się zatem mogło, że długa historia sklepu internetowego to ogromna zaleta. Trzeba jednak wziąć pod uwagę pewne utrudnienia. Przede wszystkim, jeśli pozycjonowanie strony WooCommerce odbywało się już wcześniej, ale działania były prowadzone nieumiejętnie, to trudniej będzie pozbyć się błędów, przez co cały proces się wydłuży.

    Oprócz tego znaczenie ma także to, czy na daną witrynę nałożone zostały w przeszłości kary od Google. Jeśli pozycjoner, który zajmował się wcześniej stroną sklepu, stosował zakazane praktyki, czyli Black Hat SEO, potrzebne będzie dużo czasu, aby odbudować zaufanie wyszukiwarki do takiej witryny.

    Aktualizacje algorytmu Google

    Przy pozycjonowaniu WooCommerce trzeba wziąć pod uwagę również aktualizacje algorytmu Google, które odbywają się nawet kilka razy w roku. Wprowadzane przez wyszukiwarkę zmiany mogą wydłużać proces pozycjonowania, a nawet błyskawicznie spowodować, że strona straci wysoką pozycję.

    Optymalizacja SEO WooCommerce

    Czym się różni pozycjonowanie od optymalizacji?

    Pozycjonowanie i optymalizacja to pojęcia, które bardzo często są ze sobą mylone. Pomimo tego, że cel obu tych działań jest taki sam, czyli zwiększenie widoczności witryny w sieci, to jest między nimi sporo różnic. Przede wszystkim optymalizacja sklepu WooCommerce to element całego procesu pozycjonowania.

    Pozycjonowanie sklepu WooCommerce to wszelkie działania wykonywane zarówno na stronie, jak i poza nią, które mają poprawić widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Do takich działań zalicza się właśnie optymalizacja WooCommerce, pozyskiwanie linków czy promowanie strony w mediach społecznościowych.

    Optymalizacja, czyli inaczej SEO (z j.ang. Search Engine Optimization) to działania wykonywane na stronie. Ich celem jest dostosowanie witryny do wyszukiwarki internetowej. Algorytm Google bierze pod uwagę ok. 200 czynników. Niektóre z nich są owiane tajemnicą, jednak większość jest znana i należy brać je pod uwagę przy optymalizacji sklepu WooCommerce.

    Optymalizacja sklepu WooCommerce jako podstawa do dalszych działań

    Optymalizacja SEO to tylko element całego procesu pozycjonowania WooCommerce, jednak nie oznacza to, że jest mało ważny i można go pomijać. Wręcz przeciwnie. Działania SEO na stronie sklepu są tak naprawdę podstawą do kolejnych kroków. Bez zoptymalizowanej strony, przyjaznej dla wyszukiwarki i użytkowników, działania off-site takie jak promowanie marki na portalach społecznościowych czy pozyskiwanie linków nie miałyby sensu.

    Dobry pozycjoner powinien w pierwszej kolejności przeanalizować, co jest nie tak na stronie i zająć się optymalizacją sklepu WooCommerce, a następnie przejść do innych elementów, które składają się na pozycjonowanie.

    Optymalizacja strony pod kątem technicznym

    Optymalizacja pod kątem technicznym to wszystkie czynności, które pomagają usprawniać działanie strony, a także sprawić, że jej indeksowanie przez roboty Google będzie łatwiejsze. Jedną z najważniejszych kwestii jest szybkość ładowania się witryny. Jeśli zajmuje to więcej niż 3–5 sekund, to trzeba liczyć się z tym, że Google zepchnie taką stronę na niską pozycję.

    Inne czynności, które zalicza się do optymalizacji sklepu WooCommerce pod kątem technicznym, to stworzenie przejrzystej struktury wszystkich stron, uproszczenie kodu HTML, zadbanie o tzw. przyjazny adres URL dla witryny, usunięcie błędów i duplikatów, ustawienie prawidłowego meta tytułu oraz meta opisu.

    Treści SEO na stronie sklepu internetowego

    Istotnym elementem wszystkich działań SEO jest umieszczenie na stronie sklepu wartościowej treści. Mogą to być opisy produktów, opisy kategorii, a także artykuły blogowe. Takie działanie jest korzystne pod kątem optymalizacji sklepu WooCommerce z kilku powodów. Przede wszystkim im więcej treści, tym więcej fraz kluczowych można umieścić na stronie.

    Drugim powodem jest to, że wyszukiwarka Google promuje strony wartościowe dla użytkownika, a właśnie regularne dostarczanie wysokiej jakości treści czyni stronę bardziej wartościową.

    Linkowanie wewnętrzne i optymalizacja obrazów

    Ważną częścią pozycjonowania WooCommerce, która zalicza się do optymalizacji, jest linkowanie wewnętrzne. Ten rodzaj linkowania wpływa nie tylko na widoczność poszczególnych podstron czy kategorii, ale również pomaga w nawigacji po stronie.

    Przykładem takiej strategii jest umieszczanie linków do konkretnych produktów w opisie kategorii lub w treści artykułów blogowych.

    Oprócz tego przy optymalizacji sklepu WooCommerce ważne są też obrazy, a dokładniej ich opisy. Treść opisu powinna być krótka i przejrzysta, zawierać słowo kluczowe oraz opisywać to, co znajduje się na obrazie. Szczególnie istotne są tutaj opisy atrybutów alt, czyli tekstów, które są niewidoczne dla użytkownika, jeśli obraz wczytuje się prawidłowo.

    Jak pozycjonować WooCommerce?

    Pozycjonowanie sklepy WooCommerce a pozycjonowanie strony

    Czym się różni pozycjonowanie sklepu internetowego od pozycjonowania strony www?

    Zarówno pozycjonowanie sklepu internetowego WooCommerce, jak i zwykłej strony www za główny cel wszystkich działań ma zwiększenie widoczności witryny w sieci. Wydawać by się zatem mogło, że oba procesy wyglądają tak samo. Jednak to nie do końca prawda i istnieje pomiędzy nimi kilka różnic. Pozycjonowanie, a raczej optymalizacja WooCommerce, jest przede wszystkim bardziej problematyczna. Dlaczego?

    Wynika to z różnic pomiędzy witrynami, a dokładniej – zadań, jakie mają one spełniać. Strona internetowa służy głównie jako wizytówka firmy, a jej zadaniem jest dostarczanie odbiorcom ważnych informacji lub umożliwienie nawiązania kontaktu.

    Sklep internetowy służy natomiast do prowadzenia sprzedaży, dlatego cała witryna jest bardziej wymagająca. Dziesiątki, setki, a czasem nawet tysiące produktów mogą spowolnić działanie sklepu, co negatywnie wpłynie na doświadczenia użytkowników oraz na pozycje witryny w wynikach wyszukiwania. Dlatego w pozycjonowaniu WooCommerce warto szczególną uwagę zwrócić na aspekty techniczne.

    Co jest najważniejsze w pozycjonowaniu sklepu WooCommerce?

    Wszystkie wspomniane wcześniej elementy pozycjonowania stron WooCommerce są istotne i mają wpływ na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Dlatego najlepiej stosować je razem i nie wybierać pojedynczych metod. Kompleksowe działanie niewątpliwie przynosi lepsze efekty.

    O czym jeszcze warto pamiętać przy optymalizacji sklepu WooCommerce? Jako że w sklepie internetowym umieszcza się produkty, to nieodłącznym elementem są też ich opisy, które muszą być unikalne. Właśnie tutaj wiele osób popełnia duży błąd. Niektórzy właściciele sklepów kopiują opisy od producentów, a inni umieszczają ten sam opis pod kilkoma produktami, zmieniając tylko małe szczegóły takie jak np. kolor produktu. To wszystko jest oczywiście niekorzystne z punktu widzenia SEO.

    Dlatego warto pamiętać, że wszystkie opisy powinny być unikalne, nawet jeśli w sklepie znajdują się tysiące produktów.

    Black Hat SEO – co trzeba wiedzieć?

    Oprócz tego, jak pozycjonować WooCommerce warto też wiedzieć, jak tego nie robić. Tutaj istotne jest wspomniane wcześniej Black Hat SEO, czyli praktyki niedozwolone przez Google. Należą do nich m.in.: ukrywanie treści i elementów w kodzie; Keyword Stuffing; Cloaking, czyli przedstawianie robotom innych treści niż te, które widzi odbiorca; ukryte przekierowania.

    Takie działania dają szybkie efekty, ale są to efekty krótkoterminowe. Optymalizacja sklepu WooCommerce w taki sposób może doprowadzić do kary nałożonej przez Google w postaci np. filtru algorytmicznego. Taka witryna będzie miała marne szanse na widoczność w sieci przez długi czas.

    Recenzje i opinie użytkowników

    Warto umożliwić klientom umieszczanie na stronie sklepu recenzji i opinii o produktach, cenach, sposobie dostawy, czasie realizacji itp. Wiele osób chętnie dzieli się swoimi spostrzeżeniami, a dzięki temu w witrynie będzie pojawiało się coraz więcej oryginalnej treści, co – jak już wiemy – jest przyjazne dla algorytmu Google i może skutecznie pomóc w pozycjonowaniu stron WooCommerce.

    Cierpliwe oczekiwanie na rezultaty

    Ważną kwestią jest również to, aby cierpliwie czekać na rezultaty. Oczywiście, jeśli po kilku miesiącach nie widać żadnych zmian, to jest to powód do niepokoju i przeanalizowania wprowadzanych metod. Ważne jest jednak to, aby nie zmieniać co chwilę strategii tylko dlatego, że po tygodniu strona nie jest na pierwszej pozycji.

    Pozycjonowanie WooCommerce wymaga czasu, zwłaszcza jeśli okoliczności są niesprzyjające.

    Efekty pozycjonowania sklepu WooCommerce

    Ustalenie głównych celów pozycjonowania

    Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań związanych z pozycjonowaniem stron WooCommerce należy zastanowić się, jakie cele chcemy osiągnąć i czym właściwie są dla nas efekty. Wbrew pozorom nie każdej firmie zależy na tym, aby praktyki SEO przyczyniły się do poprawienia pozycji strony w wynikach wyszukiwania, a przynajmniej nie tylko o to. Cele mogą być różne.

    Dlatego tak ważne jest, aby na początku współpracy z agencją SEO lub przed rozpoczęciem działań wykonywanych samodzielnie dokładnie określić, czego oczekujemy w związku z optymalizacją sklepu WooCommerce, czy też całym procesem pozycjonowania.

    Należy też pamiętać, aby w trakcie weryfikacji efektów nie skupiać się wyłącznie na jednym aspekcie, ponieważ może dać nam to błędny obraz całej sytuacji. Aby nie wyciągnąć złych wniosków, warto patrzeć na projekt z szerszej perspektywy.

    Jakie efekty daje odpowiednio przeprowadzone pozycjonowanie?

     jakie efekty daje pozycjonowanie WooCommerce?

    Pomimo tego, że każdy właściciel sklepu oczekuje nieco innych rezultatów, można wyróżnić kilka stałych aspektów, które są wynikiem działań pozycjonera. Do efektów pozycjonowania WooCommerce zaliczyć można przede wszystkim wzrost widoczności sklepu na najbardziej konkurencyjne frazy kluczowe. To z kolei pozwala wyprzedzić konkurencję i dotrzeć do szerszego grona odbiorców.

    Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania nie tylko bezpośrednio wpływa na zwiększenie ruchu na stronie, ale również pomaga budować profesjonalny wizerunek marki i zwiększa jej wiarygodność w oczach potencjalnych klientów. Pod tym względem pozycjonowanie sklepów WooCommerce ma również wartość PR-ową – użytkownicy wybierają strony internetowe z pierwszych miejsc na liście nie tylko ze względu na łatwy dostęp. Liczy się również renoma marki.

    Oprócz tego efektami pozycjonowania stron WooCommerce mogą być też: wzrost wyświetleń czy kliknięć w wynikach wyszukiwania; większa liczba zapytań od potencjalnych klientów oraz wzrost konwersji, czyli działań wykonywanych przez użytkowników na stronie.

    Ten ostatni aspekt dotyczy głównie optymalizacji sklepu WooCommerce, czyli praktyk SEO wykonywanych bezpośrednio w witrynie. Przejrzysta struktura, atrakcyjny wygląd, ważne informacje umieszczone w widocznym miejscu, a także nieskomplikowane formularze zachęcają odbiorców do podejmowania działań.

    Większe zyski ze sprzedaży, czyli to, do czego dąży każda firma

    Najbardziej oczywistym i najłatwiejszym do zweryfikowania efektem pozycjonowania WooCommerce jest po prostu wzrost sprzedaży, a tym samym generowanie większych zysków. Niezależnie od tego, jakie strategie dobierze pozycjoner, zawsze nadrzędnym celem jest właśnie „zarabianie” przez sklep.

    Większe zyski generuje się oczywiście poprzez pozyskiwanie kolejnych klientów. Wszystkie praktyki pozycjonowania i optymalizacji sklepu WooCommerce do tego właśnie dążą i można powiedzieć, że działają jak kula śnieżna. Wzrost widoczności witryny w wynikach wyszukiwania to większa liczba odwiedzin; większa liczba odwiedzin to więcej konwersji i lepsza sprzedaż; lepsza sprzedaż to większe zyski.

    Oczywiście, aby wszystko działało jak należy, pozycjoner musi zadbać o każdy element procesu.

    Pozycjonowanie WooCommerce – jak sprawdzić efekty?

    Wspomniany wzrost sprzedaży można zweryfikować bez problemu, ponieważ jest to zazwyczaj widoczne np. w raportach sporządzanych każdego miesiąca. W przypadku małych sklepów internetowych nie potrzeba nawet dokumentacji, aby zauważyć zwiększenie sprzedaży.

    A jak sprawdzić inne efekty pozycjonowania WooCommerce? Do tego pomocne będą specjalne narzędzia do monitorowania pozycji i widoczności strony w sieci. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi jest obecnie Google Search Console, czyli platforma stworzona oczywiście przez Google. Pozwala ona na sprawdzenie m.in. pozycji strony, liczby wyświetleń, liczby kliknięć, czy współczynnika CTR (z j.ang. Click Through Rate). Innym narzędziem od Google jest Google Analytics, które pozwala na analizowanie ruchu na stronie, a także zachowań użytkowników.

    Efekty pozycjonowania sklepu internetowego WooCommerce można również zmierzyć za pomocą płatnych narzędzi, nieudostępnianych przez Google. Niektóre pozwalają na analizowanie sytuacji konkurencji, co również jest istotne z punktu widzenia pozycjonera.

    Pozycjonowanie WooCommerce – wyzwania

    Wyzwania pozycjonowania WooCommerce

    Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania to nie wszystko

    Wiele osób, które stawiają swoje pierwsze kroki w pozycjonowaniu, niestety źle podchodzi do tematu, przez co same sobie stwarzają problemy. Mowa tutaj o otych, których działania ograniczają się wyłącznie do tego, aby doprowadzić stronę na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Jest to błąd. Nie bez powodu elementem całego procesu pozycjonowania sklepu WooCommerce jest optymalizacja.

    Jeśli witryna będzie dobrze pozycjonowana na najbardziej konkurencyjne frazy, przez co trafi na nią duża liczba osób korzystających z wyszukiwarki, ale działania na stronie związane np. z atrakcyjnym wyglądem czy przejrzystą strukturą zostaną pominięte, to cały proces nie będzie miał sensu. Co z tego, że użytkownik trafi na stronę, jeśli współczynnik konwersji będzie zerowy i wraz z liczbą wyświetleń nie przybędzie klientów?

    Właśnie dlatego tak ważna jest optymalizacja sklepu WooCommerce i zadbanie o to, co znajduje się na stronie.

    Opisy produktów – SEO-friendly czy user-friendly?

    Jednym z najważniejszych aspektów przy optymalizacji sklepu internetowego są opisy produktów. Bez nich trudno byłoby rywalizować z konkurencją. Tutaj jednak na pozycjonerów czeka pułapka. Opisy produktów muszą wspierać działania SEO, czyli np. zawierać frazy kluczowe, ale jednocześnie powinny być atrakcyjne dla użytkownika, dostarczać mu niezbędnych informacji, a także przekonywać do zakupu, czyli być napisane językiem korzyści.

    Połączenie tych aspektów i równowaga między nimi może być trudna. Dlatego jednym z największych wyzwań pozycjonowania WooCommerce jest stworzenie opisów odpowiednich jednocześnie pod względem SEO i zadowolenia użytkownika.

    Sklep internetowy dostosowany do urządzeń mobilnych

    Mówiąc o pozycjonowaniu stron WooCommerce, nie sposób nie wspomnieć o responsywności. Responsywna strona www to taka, która bez problemu dopasowuje się do rozdzielczości urządzenia. W dzisiejszych czasach jest to szczególnie istotne, ponieważ znaczna część internautów korzysta częściej z telefonów niż z komputerów.

    Wyzwaniem jest to, że niekiedy trudno jest zoptymalizować sklep WooCommerce tak, aby jego przeglądanie było komfortowe na małym ekranie smartfona, zwłaszcza jeśli zawiera on tysiące produktów. Oczywiście nie jest to niemożliwe, ale wymaga fachowej wiedzy, czasu i cierpliwości.

    Stale zmieniające się okoliczności

    Pozycjonowanie sklepu WooCommerce, ale i każdej innej strony, to konieczność liczenia się ze stale zmieniającymi się okolicznościami, które mogą negatywnie wpłynąć na pozycje witryny w wynikach wyszukiwania. Mowa tutaj przede wszystkim o aktualizacjach algorytmu Google oraz o działaniach konkurencji.

    Trzeba pamiętać, że nie tylko my pozycjonujemy sklep – inne firmy prawdopodobnie też to robią. A jeśli ich działania okażą się skuteczniejsze, to pozycja naszej strony błyskawicznie może się zmienić. Tak samo jest w przypadku aktualizacji algorytmu Google, o których mowa była już wcześniej. Zmiany, które wprowadza wyszukiwarka, również mogą zmienić pozycję sklepu. Dlatego warto podkreślić, że pozycjonowanie stron WooCommerce to nie jednorazowa czynność, a proces, którego niektóre praktyki powinny odbywać się regularnie.

    Nadgorliwość w pozycjonowaniu stron WooCommerce

    Pułapką może być też nadgorliwość związana z pozycjonowaniem czy optymalizacją sklepu WooCommerce. Mowa tutaj przede wszystkim o nasycaniu treści frazami kluczowymi. Trzeba pamiętać, że więcej nie zawsze znaczy lepiej. Zbyt duża liczba fraz umieszczona w jednym tekście czy na jednej stronie z pewnością nie spodoba się wyszukiwarce Google, co może skończyć się spadkiem pozycji lub nałożeniem kary.

    Oprócz tego trzeba uważać na kanibalizację słów kluczowych, czyli sytuację, kiedy kilka podstron zoptymalizowanych jest na jedną frazę. Może to powodować duże zmiany w pozycji sklepu.

    Wybór dodatków do sklepów woocommerce

    WooCommerce samo w sobie jest wtyczką do WordPressa, jednak kiedy uruchomimy sklep, możemy rozszerzać go o dodatkowe wtyczki. Właściciele sklepów internetowych mają do wyboru mnóstwo funkcji, zarówno darmowych, jak i płatnych. Wszystko po to, aby usprawnić działanie sklepu i z perspektywy właściciela, i konsumenta.

    Sklep można rozszerzyć o wtyczki wspierające pozycjonowanie WooCommerce, ułatwiające rozliczanie się z klientami czy usprawniające proces dostawy. Wybór zależy od potrzeb i preferencji właściciela sklepu. Poniżej kilka przykładowych wtyczek, które przydadzą się w większości sklepów.

     dodatki do wtyczki WooCommerce

    Yoast SEO to jedna z najpopularniejszych wtyczek do WordPressa. Wspiera optymalizację sklepu WooCommerce i pomaga dostosować witrynę do wymagań wyszukiwarki pod wieloma względami. Jest to doskonała opcja zwłaszcza dla osób, które nie są doświadczonymi pozycjonerami. Z wtyczką SEO Yoast otrzymujemy wskazówki dotyczące optymalizacji każdej strony, a do tego możliwość połączenia się z narzędziami takimi jak np. Google Search Console.

    Yoast SEO dostępna jest zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej.

    Faktury WordPress

    Pozycjonowanie WooCommerce to nie wszystko. Ważne jest też to, aby prowadzenie sklepu było wygodne dla właściciela lub w przypadku większych działalności – dla całego zespołu. Dlatego warto też pomyśleć o wtyczkach, które w tym pomagają.

    Faktury WordPress to wtyczka, która pozwala wystawiać, edytować i zapisywać faktury. Zainstalowanie takiego dodatku w ustawieniach wtyczki sklepu znacznie usprawnia prowadzenie księgowości i rozliczanie się z konsumentami.

    Przelewy24

    Jednym z elementów optymalizacji sklepu WooCommerce jest dostosowanie stron do użytkownika. Dla konsumentów, którzy korzystają ze sklepu online, bardzo ważna jest bezpieczna i wygodna metoda płatności. Jeśli odwiedzany sklep tego nie zapewni, internauci bardzo szybko z niego zrezygnują i przejdą do konkurencji.

    Wtyczka Przelewy24 pozwala skonfigurować system płatności elektronicznej, dzięki czemu klient w łatwy i bezpieczny sposób może dokonać zakupu. Wtyczka ta uważana jest obecnie za jedną z najlepszych tego typu.

    Heraldbee

    Pozycjonowanie sklepu internetowego WooCommerce pozwala zyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, co jest pewnego rodzaju reklamą. Jednak promowanie marki czy produktów może odbywać się też na inne sposoby takie jak np. wykorzystanie dodatków do e-sklepu.

    Wtyczka Heraldbee służy do tworzenia i optymalizacji kampanii reklamowych Google Shopping. Dzięki temu, że automatycznie pobiera informacje o produktach, pozwala zaoszczędzić sporo czasu. Reklama skonfigurowana przez wtyczkę Heraldbee skutecznie generuje ruch na stronie i pomaga pozyskiwać nowych klientów.

    FedEx WooCommerce i UPS WooCommerce

    Wtyczki FedEx i UPS może nie wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie WooCommerce, ale za to – podobnie jak wtyczka Faktury WordPress – pomagają usprawnić działanie sklepu, a tym samym ułatwiają wykonywanie codziennych czynności pracownikom.

    FedEx WooCommerce i UPS WooCommerce to dodatki, dzięki którym możliwa jest wygodna współpraca z firmami kurierskimi. Oprócz tego są korzystne również z punktu widzenia konsumentów, ponieważ pozwalają na automatyczne dostosowanie kosztów i sposobu dostawy.

    Antispam Bee

    Żaden użytkownik internetu nie lubi spamu na stronie, którą odwiedza. Dlatego, jeśli chcesz zadbać o komfort odbiorców, a tym samym o optymalizację sklepu WooCommerce, warto wykorzystać wtyczkę Antispam Bee.

    Została ona stworzona po to, aby zwalczać spam pojawiający się w komentarzach. Gdy wtyczka wykryje komentarz z linkiem do dziwnej strony lub nietypową treść, od razu pozbywa się niechcianego wpisu.

    Sprawdź również naszą ofertę na:
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 15
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.