Pozycjonowanie za efekt – czy nadal jest to modne?

Pozycjonowanie za efekt – czy nadal jest to modne?

Simon Hattinga Verschure/unsplash.com

Choć nie jest to odległa perspektywa, to dla wielu początkujących przedsiębiorców forma rozliczania za efekt wobec firm zajmujących się SEO może wydawać się dość abstrakcyjna. Zasady jednak są bardzo proste – ponosisz koszty wtedy, gdy określone frazy kluczowe znajdą się w czołówce listy wyszukiwań. To podejście brzmi dość idealistycznie i często prowadzi do dużych zawirowań.

W konsekwencji pozycjonowanie za efekt nie zawsze bezpośrednio wiąże się z pozyskaniem bazy nowych klientów czy wygenerowaniem atrakcyjnych wyników sprzedażowych. Czy to oznacza, że nie spełnia ono swojej pierwotnej funkcji? Odpowiedź znajdziesz w dalszej części naszego artykułu.

Ciemna strona pozycjonowania za efekt

Pozycjonowanie płatność za efekt może nieść za sobą pewne konsekwencje, niekoniecznie pozytywnie postrzegane ze strony klienta. Właściwie trudno o monitoring rezultatów, ponieważ na końcowy wynik składa się wiele czynników. O ich kolejności decydują m.in. lokalizacja użytkowanego urządzenia, preferencje czy aktywność internautów w sieci internetowej. Pomimo powszechności wielu marketingowych narzędzi trudno o znalezienie takich, które będą w stanie odzwierciedlić faktyczne zachowania użytkowników.

Sprawdź: Pozycjonowanie księgarni

Inwestycja, która przyniesie więcej strat niż pożytku

Stawiając konkretne wymogi agencjom, wywołujesz presję. Firma zajmująca się pozycjonowaniem będzie chciała jak najszybciej osiągnąć zysk, a przecież złotą zasadą SEO jest koncentracja na stopniowym, dość mozolnym procesie, który w przyszłości zaowocuje.

Źródło: Marek Levak/pexels.com

Niektóre agencje nastawione na rezultaty pojawiające się w trybie “now” mogą sięgać po nieetyczne metody. Za złe praktyki Google nakłada dotkliwe kary, często w postaci usunięcia witryny z listy wyszukiwań. Dość pesymistycznie, ale z tym problemem zostajesz sam, ponieważ uciekające się do takich taktyk firmy podejmują kolejną współpracę i bagatelizują straty, które przyszło Ci naprawiać.

Koncentracja na kilku wyodrębnionych frazach może wyprowadzić Cię na manowce. Przeprowadzenie dogłębnej analizy słów kluczowych jest niezwykle pomocne w ekspozycji witryny na wiele sposobów. Konsumenci są coraz bardziej uświadomieni, jeżeli chodzi o poszukiwanie dobrej jakości oferty produktów czy usług. Nie sugerują się wyłącznie miejscem na liście Google, lecz dokonują dogłębnego researchu pozostawionych rekomendacji.

Nie można pominąć kolejnego elementu przesądzającego o wartości usługi, czyli jakości fraz. Jeżeli agencja oferuje wiele korzyści, może to oznaczać, że wybrane przez nią hasła kluczowe nie należą do konkurencyjnych. W konsekwencji działania prowadzą do łatwego sposobu wypozycjonowania fraz. Niestety, nie idzie to w parze z poprawą ruchu na stronie wraz z lepszymi wynikami sprzedażowymi.

Nie ma nic pewnego, zwłaszcza w płaceniu za rezultaty SEO

Nie ma gwarancji, że stawiając na pulę konkretnie określonych fraz kluczowych, osiągniesz biznesowy sukces. Mimo że korzystanie z modelu rozliczeń było jeszcze niedawno dość powszechne, to jednak modyfikacje w obszarze Google zmieniły podejście do korzystania z tego rozwiązania. Rewolucję rozpoczęły dwa algorytmy o przyjaznym nazewnictwie, czyli Panda i Pingwin. Pierwszy z nich rozpoczął walkę ze sztucznie wygenerowanymi treściami, natomiast drugi zniwelował niepożądane praktyki pozyskiwania odnośników za pośrednictwem spamerskich metod.

Dochodzimy do sedna sprawy. Przed pojawieniem się tych przyjaźnie brzmiących algorytmów masowe linkowanie i niskiej jakości treści były na porządku dziennym. Liczyła się przede wszystkim ilość. Stąd popularność modelu płacenia za efekt agencjom, które podejmowały się takich działań. Choć wcześniejsze zasady gry były proste, przejrzyste i czytelne, to komplikacje pojawiają się przy dalszych etapach wdrażanych działań.

Sprawdź: Pozycjonowanie lekarzy

Model płacenia za efekt SEO jest passé

Staromodny sposób rozliczeń i brak wymiernych rezultatów – tak można byłoby podsumować pozycjonowanie za efekt. Podsumujmy, jakie argumenty przemawiają za odejściem od tego typu rozwiązań:

  • większa szansa trafienia na nieuczciwą firmę specjalizującą się w pozycjonowaniu;
  • brak konkretnie określonych działań agencji SEO;
  • zawężenie pozycjonowania do kilku konkretnych fraz;
  • powierzchowna optymalizacja pod kątem wyników wyszukiwania;
  • ryzyko finansowe;
  • styczność z niepożądanymi praktykami ze strony firm marketingowych, typu Black Hat SEO;
  • różnorodność w uzyskiwaniu pozycji na liście Google, zależnej od lokalizacji;
  • większe prawdopodobieństwo otrzymania kary ze strony wyszukiwarki bądź długoterminowego bana;
  • brak wkładu w poprawę UX strony internetowej.

Lista wad jest naprawdę długa, a wyżej wymienione stanowią wyłącznie podstawę do wysnucia własnych wniosków. Na pytanie, czy pozycjonowanie płatność za efekt jest wciąż modne, odpowiadamy jednogłośnie – nie. Jeżeli chcesz uczciwie dążyć do osiągnięcia stałej pozycji w rankingu Google, zdecyduj się na trwałe rozwiązania. Pozycjonuj dłużej, ale bardziej efektywnie!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 13
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Domeny odsyłające – czym są?

    Domeny odsyłające – czym są?

    SEO uwzględnia wiele czynników w uplasowaniu strony w rankingu SERP. Dużą rolę w tym procesie odgrywają domeny odsyłające. Co to takiego jest?
    Współpraca z agencją SEO czy samodzielna optymalizacja treści?

    Współpraca z agencją SEO czy samodzielna optymalizacja treści?

    Optymalizacja treści to bardzo złożony proces. Warto więc wiedzieć, dlaczego zatrudnienie doświadczonej agencji SEO jest najlepszym rozwiązaniem.
    Jak prawidłowo napisać tag tytułowy na stronie internetowej?

    Jak prawidłowo napisać tag tytułowy na stronie internetowej?

    Tytuł musi obejmować całą zawartość witryny, który zachęci użytkownika do jej odwiedzenia. Przedstawiamy najlepsze praktyki tworzenia tagów tytułowych.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę