Choć nie jest to odległa perspektywa, to dla wielu początkujących przedsiębiorców forma rozliczania za efekt wobec firm zajmujących się SEO może wydawać się dość abstrakcyjna. Zasady jednak są bardzo proste – ponosisz koszty wtedy, gdy określone frazy kluczowe znajdą się w czołówce listy wyszukiwań. To podejście brzmi dość idealistycznie i często prowadzi do dużych zawirowań.
W konsekwencji pozycjonowanie za efekt nie zawsze bezpośrednio wiąże się z pozyskaniem bazy nowych klientów czy wygenerowaniem atrakcyjnych wyników sprzedażowych. Czy to oznacza, że nie spełnia ono swojej pierwotnej funkcji? Odpowiedź znajdziesz w dalszej części naszego artykułu.
Pozycjonowanie płatność za efekt może nieść za sobą pewne konsekwencje, niekoniecznie pozytywnie postrzegane ze strony klienta. Właściwie trudno o monitoring rezultatów, ponieważ na końcowy wynik składa się wiele czynników. O ich kolejności decydują m.in. lokalizacja użytkowanego urządzenia, preferencje czy aktywność internautów w sieci internetowej. Pomimo powszechności wielu marketingowych narzędzi trudno o znalezienie takich, które będą w stanie odzwierciedlić faktyczne zachowania użytkowników.
Stawiając konkretne wymogi agencjom, wywołujesz presję. Firma zajmująca się pozycjonowaniem będzie chciała jak najszybciej osiągnąć zysk, a przecież złotą zasadą SEO jest koncentracja na stopniowym, dość mozolnym procesie, który w przyszłości zaowocuje.
Niektóre agencje nastawione na rezultaty pojawiające się w trybie “now” mogą sięgać po nieetyczne metody. Za złe praktyki Google nakłada dotkliwe kary, często w postaci usunięcia witryny z listy wyszukiwań. Dość pesymistycznie, ale z tym problemem zostajesz sam, ponieważ uciekające się do takich taktyk firmy podejmują kolejną współpracę i bagatelizują straty, które przyszło Ci naprawiać.
Koncentracja na kilku wyodrębnionych frazach może wyprowadzić Cię na manowce. Przeprowadzenie dogłębnej analizy słów kluczowych jest niezwykle pomocne w ekspozycji witryny na wiele sposobów. Konsumenci są coraz bardziej uświadomieni, jeżeli chodzi o poszukiwanie dobrej jakości oferty produktów czy usług. Nie sugerują się wyłącznie miejscem na liście Google, lecz dokonują dogłębnego researchu pozostawionych rekomendacji.
Nie można pominąć kolejnego elementu przesądzającego o wartości usługi, czyli jakości fraz. Jeżeli agencja oferuje wiele korzyści, może to oznaczać, że wybrane przez nią hasła kluczowe nie należą do konkurencyjnych. W konsekwencji działania prowadzą do łatwego sposobu wypozycjonowania fraz. Niestety, nie idzie to w parze z poprawą ruchu na stronie wraz z lepszymi wynikami sprzedażowymi.
Nie ma gwarancji, że stawiając na pulę konkretnie określonych fraz kluczowych, osiągniesz biznesowy sukces. Mimo że korzystanie z modelu rozliczeń było jeszcze niedawno dość powszechne, to jednak modyfikacje w obszarze Google zmieniły podejście do korzystania z tego rozwiązania. Rewolucję rozpoczęły dwa algorytmy o przyjaznym nazewnictwie, czyli Panda i Pingwin. Pierwszy z nich rozpoczął walkę ze sztucznie wygenerowanymi treściami, natomiast drugi zniwelował niepożądane praktyki pozyskiwania odnośników za pośrednictwem spamerskich metod.
Dochodzimy do sedna sprawy. Przed pojawieniem się tych przyjaźnie brzmiących algorytmów masowe linkowanie i niskiej jakości treści były na porządku dziennym. Liczyła się przede wszystkim ilość. Stąd popularność modelu płacenia za efekt agencjom, które podejmowały się takich działań. Choć wcześniejsze zasady gry były proste, przejrzyste i czytelne, to komplikacje pojawiają się przy dalszych etapach wdrażanych działań.
Staromodny sposób rozliczeń i brak wymiernych rezultatów – tak można byłoby podsumować pozycjonowanie za efekt. Podsumujmy, jakie argumenty przemawiają za odejściem od tego typu rozwiązań:
Lista wad jest naprawdę długa, a wyżej wymienione stanowią wyłącznie podstawę do wysnucia własnych wniosków. Na pytanie, czy pozycjonowanie płatność za efekt jest wciąż modne, odpowiadamy jednogłośnie – nie. Jeżeli chcesz uczciwie dążyć do osiągnięcia stałej pozycji w rankingu Google, zdecyduj się na trwałe rozwiązania. Pozycjonuj dłużej, ale bardziej efektywnie!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.